Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: AGM-akku
ViestiLähetetty: 09.11.2020 15:14 

Viestit: 309
Paikkakunta: Konnevesi
Niinhän siinä viime viikolla kävi kun ensimmäiset pakkaset yllätti autoilijan. C5 X7 163 HDi: n akku puutui mökkiolosuhteissa 15 min Webaston käytön jälkeisessä starttausyrityksessä. Ei ottanut varavirtalähdestarttibuusterilla tarpeeksi virtaa käynnistyäkseen. No onneksi oli kasko. Hinuri tuli kunnollisen buusterin kanssa ja ei kun käyntiin. No siitäpä sitten suoraan akkukauppaan. Onnistuivat myymään minulle 70 Ah AGM-akun. Hintahan oli akuksi aika suolainen, noin 180€ alennusten jälkeen. Kysymys kuuluu että tuhlasinko kalliiseen akkuun suotta, vai onko se hintansa väärti? Tähän asti ollut aina vain niitä tavallisia akkuja. Nyt puutunut akku oli vissiin kolme vuotta vanha ja tässä kyseisessä autossa niitä akkuja onkin saanut juurikin kolmen vuoden välein vaihtaa. Viime talvi meni ilman ongelmia kun auto oli koko talven yöt ylläpitolaturissa. Ajomatka lämmitysaikaan verrattuna oli niin lyhyt että ei se kai olisi tähän syksyyn asti muuten kestänytkään. Viime talvena normikäyttö oli lämmitystä 15-30 min ja ajoa ainoastaan 15 min. Tänä talvena ollaan maantieteellisesti lämpimämmässä ilmanalassa ja ajomatkakin on normaalisti aina sen noin 30-40 min. Akun myyneessä liikkeessä kyllä kehuivat että tämä AGM-akku tulee kestämään pidempään. Jännityksellä seuraan miten tulee käymään.



Ford Transit 2.0 TDCi AWD -17, XM V6 24V -99, Subaru Forester 2.0 -14
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AGM-akku
ViestiLähetetty: 09.11.2020 15:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7823
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Mulla on '12 163HDi:ssä ollut ongelmia akun kanssa, vaihtokaan ei auttanut. Tuntuu olevan tosi herkkä. Joko starttaa ja käynnistyy tai sitten ei edes yritä pyörittää.

Syyksi paljastui lopulta päälle jäävät penkinlämmittimet. Niiltä ei katkea virta koskaan vaan paahtavat aina vaan jos unohtuu päälle. Oletan, että on joko tahaton "korjaus" tai tahallinen viritys entisestä elämästä taksina. En ole saanut aikaiseksi tutkia...

Tuossa on myös Defan ylläpitolaturi, mutta siitä on DC-puolen liittimestä johto poikki. Vähän turha tuollaisenaan kun sille on laitettu oma pistokkeensa puskuriin...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AGM-akku
ViestiLähetetty: 09.11.2020 17:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Minä ainakin olen ostanut pelkkiä AGM-akkuja viimeiset kolme kertaa (eri autoihin). Ei ongelmia useammankaan vuoden käytöllä niin ei se hieman korkeampi hintakaan ole harmittanut. Toki ajoprofiili on sellainen, että kun auto liikahtaa niin se yleensä pysähtyy seuraavan kerran n. 50-100 kilometrin ajon jälkeen.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AGM-akku
ViestiLähetetty: 09.11.2020 20:21 

Viestit: 532
Joo AGM akuille ääni täältäkin. Edellinen nyt vissiin viidettä vai kuudetta vuotta menossa. Omiin joutunut siinä ekana tai tokana talvena viimeistään uuden ostamaan ja sillä on noi keskimäärin kiertoon tai paaliin lähtenyt 5-6 vuoden ajon jälkeen. Tai on noista ehken joku akku jatkanut elämää harrasteissa tai naapurin autossa..
Toki ajot yleensä vähän pitempiä siivuja mutta webasto kuitenkin saattaa olla useammankin kerran päivässä päällä. (No nykyään ehkä vaan aamuisin jos sillonkaan)
Harrasteissa saman merkin ei AGM akut palvelleet moitteetta. Ja tais tuohon paremman puoliskon pirkkavolkkariinkin tollanen ”silver AGM” aikanaan mennä.
Mutta eikös tuo 70 ämpäri tuntia ole vähän nafti vitoseen? Koon puolesta sinne kait joku 77-85 ämpäriäkin mahtuu?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AGM-akku
ViestiLähetetty: 10.11.2020 10:17 

Viestit: 309
Paikkakunta: Konnevesi
Lainaa:
Mutta eikös tuo 70 ämpäri tuntia ole vähän nafti vitoseen? Koon puolesta sinne kait joku 77-85 ämpäriäkin mahtuu?


No tuota minäkin vähän ihmettelin kun on pari ampeerituntia pienempi kuin edellinen. Tietokoneeltaan se liikkeen kaveri sopivan akun katsoi. 70 Ah akkuun päätyminen saattaa johtua myös liikkeen rajallisesta valikoimista.



Ford Transit 2.0 TDCi AWD -17, XM V6 24V -99, Subaru Forester 2.0 -14
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AGM-akku
ViestiLähetetty: 10.11.2020 10:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1722
Paikkakunta: Korpilahti
Ja taas mentiin... 8-)

Tarkoitetaanko tässä yhteydessä AGM:llä AbsorbetGlassMat akkua, jossa elektrolyytti on "sidottu" lasikuitukankaaaseen tms, vai jotain hopeaseosteistalyijyakkua?

Kumpaakin käyttötarkoitusta lyhenteellä on esiintynyt...

Kun itsekkin on joutunut siirtymään "sähköautoihin" eli moottorin ym. ohjaus on sähköstä riippuvaa, ja elektroniikka päättää, annetaanko startin pyörähtää.
Yhdessä ajoneuvossa startti ei edes yritä pyörähtää, jos akun jännite on 11v. tai alle, vaikka sinänsä virtaa akussa olisi hyvin moottorin pyöräyttämiseen.
Tietsikka vaan päättää, että ei kannata, kun jännite on liian alhainen.

Ja sitten kun on näitä tahdostariippumattomia toimintoja autoissa, eli kun virta-avainta kääntää, syttyy ensin ajovalot, lämmityslaitteen puhallin menee täysille, kun lämpö-asetuksessa on se +22c. valmiina, ja tietysti lämmityslaitteen tietokone haluaa päästä nopeasti tuohon lämpötilaan, ja sitten vielä sen kaverina on lämmityslaitteen kanavassa yli kilowatin vastus, joka menee päälle, kun moottorista ei saakkaan vielä lämpöä.. ja peilien / ikkunoiden vastuslämmitykset saattaa mennä päälle, ja nuo penkinlämmityksetkin... alkaa olla aikalailla kuormaa akulla, ennenkuin edes varsinaisesti startilla aletaan kääntämään konetta käyntiin. :mrgreen:

Ja kun akku itsessäänkin on yönaikana jäähtynyt pakkaselle, niin sekin on tiputtanut napajännitettä alas, tuo 11v. raja onkin äkkiä tullut vastaan, ja ECU nostaa kädet pystyyn :?

Akkua valitessa kriteereinä olikin riittävä kylmäkäynnistysvirta (vähintään 800A.) ja akkukemiallisesti aikaan saatu mahdollisimman korkea akun napajännite. (Tai ainakin niin jossain akuissa mainostettiin)

Nimellistä luvattua Ah-numeroa en ole pitänyt niin tärkeänä, 50Ah (webastollisessa 70Ah.) on riittänyt, kun muuten on asiat kunnossa.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AGM-akku
ViestiLähetetty: 10.11.2020 23:55 

Viestit: 532
No joo se toinen numero noissa on se tärkeämpi mutta jos valitsee ämpäri tunnit speksin mukaan ja sen toisen sitten rahapussin mukaan. (Niin tulee edes se ”perus speksi” täytettyä) tai luottaa siihen aina toimineeseen merkkiin/malliin niinkuin minä.
Toki on mullakin kuutosessa vain 44Ah akku eikä edes silveri vaan punapäälinen ja hyvin on silläkin toiminut. (Toki ei kestä seisotella navat kiinni ehken yhtä pitkään kuin speksattu 100Ah)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AGM-akku
ViestiLähetetty: 11.11.2020 09:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Nyppiikö ketään muuta se, että niinkin vanha keksintö kuin lyijyakku on todella kallis tänä päivänä verrattuna tilanteeseen parikymmentä vuotta sitten? Kumma juttu että romuakuista maksettava hyvitys on pudonnyt alle puoleen muutamassa vuodessa mutta uusien akkujen hinnassa tämä ei näy mitenkään.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AGM-akku
ViestiLähetetty: 11.11.2020 13:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
tulee mileeen aika jolloin alettiin mainostaa tuota starttivirtaa . ajatus hyvä mutta toteutukset enemmän kuin helv. surkeita . parhaiten tuossa lajissa esiintyi ( siis siinä helv. surkee ) oli musta pakkasakku . terhakka pari/kolme ekaa sekuntia ja totaalinen hyytyminen sitten . ilmeisesti akkupajalla huomattiin tuo ongelma ja tuotiin nyt harmaa /musta , kokemukset niistä mustista olivat sen verran raskaita . etten enää koskenukkaan tuotoksiin jotka tulivat firmasta " Pakkasakku " . aikaisemmat kokemukset Salama akuista olivat todella hyviä .
aikanaan tuli noita japsi/korea tuotoksia .mm. toi ota käytti erästä merkkiiä jota en just nyt muista ( en paljon muutakaan ) loistava tuotos , samoin muutkin idästä tulleet.
no sitten aattelin luottaa sakemannien tekeleisiin ja hopeiseen varta merkkiin . eipä ollu kummonen .
nykyään tuo Scnaider on vekottimissa ollu monia vuosia . ja toimii .
sen verran oon tutustunu pelien sähkövehkeisiin että jonkinmoiset perusasiat lienevät vielä nupissa .
kysytään lisää Laakerilta . sehän lienee nykyään jo korkeesti oppinu , minäkään en oo enää tarvinnu olla erimieltä hänen kanssaan . se on hyvä.
toivottavasti teoriat ja todellisuus eivät riitele enää eikä tulevaisuudessa .
tänään kävin parin alan ammattilaisen kanssa keskustelua nykyisestä ammattikoulujen tekniikan opiskelusta . vastaus oli todella kova . sitä EI OLE . kysymys : miten voisikaan olla jos opettajat eivät itsekkään ymmärrä muuta kuin että auto on yleensä neljällä pyörällä varustettu .miten HE voisivat opettaa yhtään mitään.
näillä parilla kaverilla on itsellään autopaja täällä , he hallitsevat sekä vanhemman kaluston , että nykyiset sähköiset viritykset . vanhemmalla oli aikoinaan minun hänelle lahjoittama Glas 1700 . silloin nuorempi ( hänen poikansa ) oli vasta suunnitteluasteella . kimpassa ollaan myös työskennelty vuosina 1996-2002 . hän jäi jatkamaan kun minä lopetin .
ennen minä olin se joka viisastelin herralle ja totesin hänen olevan osan vaihtaja eikä mikään autoasentaja . osaa ottaa jonkun näköisen osan pois ja väsätä tilalle saman näköisen osan. ....meni aikaa mutta kyllä tilanne on se että minä olen se joka joutuu kysymään asiantuntemusta ja jelppiä monessa asiassa. koltiainen = hänen poikansa on sitten enemmän nykyaikaisemmin koulutettu ,mutta aikaisemmin kuin nykyinen taso lienee . lisäksi koltiainen on koulutttu myös erään Bosch nimisen järjestelmien hallintaan .
taitaa piisata tävä historiikki . mutta kai tuolla tuli kommentit akkuteollisuudestakin ja tilanteesta nykyisin. tuli vielä mieleen että en arvosta tuota hetkellistä startti virtaa , vaan pikemminkin sitkeää diesel vehkeisiin sopivaa virran antajaa .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AGM-akku
ViestiLähetetty: 11.11.2020 15:01 

Viestit: 5126
Tuolla kylmäkäynnistys ampeeri (CCA) -arvolla yritetään matkia pakkasstarttia, useissa vaatimus on yleensä tietty jännitetaso 30 sekunnin yhtämittaisen kuormituksen jälkeen ja akku -18 °C, mutta CCA mittausstandardeja on ainakin viisi erilaista ja mainosmiehet mainostavat mitä milloinkin. Eli luvuissa ei ole sen suurempia ihmeitä, vaan mainosmiehissä, jotka niitä akun kylkeen lätkivät.

Lyijyn määrä akussa on ainakin viimeaikoina vähentynyt, kun ovat keventyneet, mutta aika monen akun laatu on omasta mielestä parempi kuin takavuosina (tosin saattaa olla että mielikuvat ongelmista liittyvät pääosin yhteen autoon opiskeluajoilta, vanhaan romuakkuun yhdistettynä kehnohkoon laturiin ja huonoon starttimoottoritoteutukseen). Viime vuosilta muistan useampia Bilteman MP-akkuja, jotka eivät millään kestäneen kuin yhden vuoden, vaikka lataili koko talven säännöllisesti, osasta petti sisäisesti kiskot, pari antoi vain toisena vuonna liian vähän virtaa luotettavaan starttiin. Kunnon akku on ilo, ei tarvitse miettiä lähteeköhän käymään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AGM-akku
ViestiLähetetty: 11.11.2020 16:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
Minusta tuntuu, että nämä nykyakut hajoaa laakista. Ennen akut ikäänkuin hiipuivat pikkuhiljaa.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AGM-akku
ViestiLähetetty: 11.11.2020 23:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
kokemjne kirjoitti:
kysytään lisää Laakerilta . sehän lienee nykyään jo korkeesti oppinu , minäkään en oo enää tarvinnu olla erimieltä hänen kanssaan . se on hyvä.
Ei ole akkukemiaa tullut opiskeltua millään opintoasteella eikä työelämässäkään. Meidän UPS-huoltokaveri voisi tietää asiasta paremmin. Miun työkohteissa kun on hyvin harvoin akkuvarmennus - toki sekin ihme on tullut parissa paikassa nähtyä. Erään tehtaan sellunkuivauskoneiden kun piti selvitä pienestä sähköverkon katkoksesta. Mutta akuista autokäytössä on sen verran kokemusta, että vaikka Vartan akkuja pidettiin yhdessä vaiheessa jotenkin erityisen hyvinä, niin eivät ne kyllä itsellä mitenkään erityisesti vakuuttaneet. Sen sijaan pitäisi katsoa tuon nykykulkineen akuista, ovatko alkuperäiset vuodelta 2013 vai kerran vaihdetut. Samanlaiset AGM:t siellä kuitenkin on sekä Webastolla että starttiakkuna.

Ammattikoulun opetus taitaa olla kovin kirjavaa. Meillä elektroniikan opettaja oli todella hyvä ja osaava, automaation opettaja vähän sinnepäin ja sähköasennuksen työnopettaja aivan toivoton. Epäilen, ettei hän olisi itse kyennyt lyömään edes naulakiinnikettä paikoilleen.

olli__o kirjoitti:
Viime vuosilta muistan useampia Bilteman MP-akkuja, jotka eivät millään kestäneen kuin yhden vuoden, vaikka lataili koko talven säännöllisesti, osasta petti sisäisesti kiskot, pari antoi vain toisena vuonna liian vähän virtaa luotettavaan starttiin.
Miulla kerran katosi Bilteman moottoripyöräakusta puolet yhden kennon vesistä matkalla Lappeenrannasta Haminaan. Tankkaamisen jälkeen pelasi taas kelvollisesti :?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AGM-akku
ViestiLähetetty: 12.11.2020 00:23 

Viestit: 5126
laakeri kirjoitti:
...Miulla kerran katosi Bilteman moottoripyöräakusta puolet yhden kennon vesistä matkalla Lappeenrannasta Haminaan. Tankkaamisen jälkeen pelasi taas kelvollisesti :?

Nämä oli huoltovapaata tyyppiä, kyllä niissäkin voi olla muovikannen alla piilokorkit, mutta kun joskus tullut aikoinaan kokeiltuna huoltovapailla UPSin akuilla... -> akkuveden lisäyksen jälkeen sai elvytettyä ja ladattua ja toimikin ihan ok hetken aikaa testattuna, mutta kahdesta eri akusta meni kennoja oikosulkuun niin että lämpesi ja muovikuori pullistui muutaman päivän päästä, onneksi ei haljennut.

Yksi kiskovikainen Bilteman akku oli vekkuli, toimi ihan hyvin, kunnes lyhyen pysähdyksen jälkeen yhtäkkiä ei enää toiminutkaan, mutta penkin alta kuului virrat päälle laitettaessa pärinää ja jännite oli voltin alle - ensimmäinen kerta kun olen kuullut että akun sisältä kuuluu ääntä, (ei ollut rele tms vaan ihan akusta kuului) tuota ihmeteltyäni päättelin että joku kiskon liitos on murtunut ja virta saa aikaan ihmeitä akun sisällä. Kai noissa sisäisissä vioissa on myös aina pieni räjähdyksen riski, ainakin latauksen aikana/jälkeen. Olisi kiinnostanut avata ja tutkia, mutta mahtoikohan tuo mennä takuuseen


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: