|
Kirjoittaja |
Viesti |
Risto
|
Viestin otsikko: C5 X7 kylmä Lähetetty: 08.11.2020 14:33 |
Viestit: 125 Paikkakunta: Vorssan vieressä
|
Onko väellä tietoa X7n lämmityslaitteen ongelmista:
Moottori lämpenee normaalisti ja pitää lämmöt. Lämmityslaitteesta tulee HI-asetuksilla kummaltakin puolelta vain suht haaleata. Pienellä puhaltimen nopeudella tuntuisi olevan lämpimämpää kuin max-nopeudella. Viittaa minusta osin tukossa olevaan kennoon.
Vaihdoin jäähdytysnesteen ja samalla huuhtelin vastavirtaan lämmittimen kennon - avasin Webastolle termarikotelosta menevän putken ja siitä laitoin vettä sisään - mutta ei auttanut. Eikä myöskään tullut mitenkään sakkaista nestettä.
Läpät tuntuvat toimivan, ainakin menee totaalisen kylmäksi.
Epäilyksiä kolme
1. läpät eivät mene HI-ääriasentoon vaan jäävät raolleen. Siis onko X7ssa tunnettuja läppävikoja? 2. Kenno kuitenkin osittain tukossa. 3. ohjaamon lämpötilan tunnistusanturit - molemmat - jotenkin vikatietoa antavia.
Siis apua!
Risto-Jussi
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 kylmä Lähetetty: 08.11.2020 17:25 |
Viestit: 1334 Paikkakunta: Järvenpää
|
Vähän samoja oireita, myös kylmästöintipuolella. Kylmää tulee kyllä kun riittävän alhainen 16-17 säätö ja lämpöä kun riittävän korkea 24-25 mutta ei tunnu sääytävän oikein kabiininlämmön mukaan. Antureita olen epäillyt, mutta joskus kun lexailin niin vastasi aika hyvin todellista.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
pekka karvonen
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 kylmä Lähetetty: 08.11.2020 18:26 |
Viestit: 352
|
Vaihtoehto 1:lle ääni. Pystytkö kokeilemaan moottori sammuksissa ja virrat päällä lämmönsäätöä että kuuluuko surinaa kun säädät lämpöä edes takas? Erimerkkisessä kuului surinaa mutta servossa kiinni olleet vivut olikin poikki eikä lämppärin kanava siis auennut.
|
|
|
|
 |
villej
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 kylmä Lähetetty: 10.11.2020 07:08 |
Viestit: 37
|
Samat oireet mulla x7:ssa. Webaston putki vaihdettu kun nestettä hävisi. Silti kylmä.
|
|
|
|
 |
Risto
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 kylmä Lähetetty: 10.11.2020 17:42 |
Viestit: 125 Paikkakunta: Vorssan vieressä
|
En tiedä kauanko tuo vika on ollut, ostin kesällä ja silloin riitti kylmä.
Pekka K, lämmityslaite herää vasta kun moottori käy. Läpät kyllä kääntyvät täysin kylmälle, kummallakin puolen, ja HI-asennossa tulee haaleata. Kokeilin tuota kennolta Webastolle menevää putkea - tai mulla letku, vaihdoin se varoiksi kun järjestelmä oli tyhjä - ja se oli suht lämmin, tuloilmaa lämpimämpi. Tämä sai epäilemään läppien sulkeutumista.
Järkeilin, että jos kennon läpi virtaus on pientä, jäähtyy lähtöputkenkin neste liki samaan lämpötilaan . Nyt kun on kuumaa ja ilmaa tulee, niin viittaa läppävikaan. Koitin ilmata myös muutaman kerran, mutta tulee menoletkun läheltä olevastakin venttiilistä vain nestettä.
Täytyy vielä koittaa huuhdella molempiin suuntiin, onneksi kennon lähdöt siedettävässä paikassa.
|
|
|
|
 |
Risto
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 kylmä Lähetetty: 10.11.2020 17:45 |
Viestit: 125 Paikkakunta: Vorssan vieressä
|
Wesa kirjoitti: ...Antureita olen epäillyt, mutta joskus kun lexailin niin vastasi aika hyvin todellista. Pistänpä kanssa Leksan tutkimaan viikonvaihteessa....
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 kylmä Lähetetty: 11.11.2020 00:00 |
Viestit: 533
|
No niin on varsinkin kun ei sisätilan puhallin puhku kun on webasto päällä.. tai nyt siis jättänyt jonkun kerran kabiinin kylmäksi. Eilen ehken neljännellä startilla lähti sisätilan puhallinkin mukaan . Missäs noissa se IPCU on vai onko? Siinä kellon alla 2 relettä ja sulake mutta onko toi puhaltimen nopeus säätö rele nyt sitten missä? Ja hajoaako niitä näistäkin? Auton käydessä toimii siis normaalisti mutta webaston kanssa siis vaihtelevasti..
|
|
|
|
 |
Huikko
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 kylmä Lähetetty: 12.11.2020 18:45 |
Viestit: 3199 Paikkakunta: Tampere
|
Tehtaan jäljiltä ei kai vanhemmissa 2008-2010 ole IPCU-relettä lainkaan, uudemmissa olen löytänyt sen mittariston alta rattiakselin päältä aika jälkiasenteisen oloisesti ainakin 2010 ja 2011 -malleissa.
DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
|
|
|
|
 |
Risto
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 kylmä Lähetetty: 12.11.2020 20:41 |
Viestit: 125 Paikkakunta: Vorssan vieressä
|
Ongelma ratkesi ja samalla tuli itselle todeksi, että eri jäähdytysnesteitä ei saa sekoittaa.
Ostin auton keväällä, siinä oli vihreät nesteet. Vaihdoin jakohihnan ja vesipumpun - siis jäähdytyszydeemi tyhjänä - ja lisäsin punaista. Ajelin kesän ongelmitta ja vasta nyt oivalsin että lämmintä ei tullut.
Ratkaisu oli pitkä huuhtelu ja sen jälkeen pesu. Huuhteluvedessä oli sakkaa, sitä löytyi myös joku aika sitten pätkäisemästäni Webaston putkesta - vaseliinia tai ehkä paremmin glyseriini-käsivoidetta. Ja sitä oli varmaan pieni purkillinen.
Perveletto, oikeasti noi jäähdytysnesteet sakkaavat toisensa.
Peijakka, kun kaikki täytyy opetella ennestään kipeiden kantapäitten kautta....
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 kylmä Lähetetty: 12.11.2020 21:08 |
Viestit: 2766 Paikkakunta: Koria
|
Olisiko lämppärin kennon ilmapuoli roskan tukkima. Kun osa pinta-alasta on tukossa, ilma kulkee suurilla puhallintehoilla niin nopeasti kennon vielä avonaisen kohdan läpi, ettei ehdi lämmetä. Arvauksena vaan...
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 kylmä Lähetetty: 12.11.2020 21:48 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Risto kirjoitti: Ongelma ratkesi ja samalla tuli itselle todeksi, että eri jäähdytysnesteitä ei saa sekoittaa. Ja vääränmallista jäähdytysnestettä ei myöskään saa laittaa. Ei siinä kauaa mennyt, että väärä laatu tipahti XU-moottorin sylinterinputkien tiivisteiden läpi kampikammioon 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Risto
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 kylmä Lähetetty: 13.11.2020 10:07 |
Viestit: 125 Paikkakunta: Vorssan vieressä
|
XM-Hannu kirjoitti: Olisiko lämppärin kennon ilmapuoli roskan tukkima. Kun osa pinta-alasta on tukossa, ilma kulkee suurilla puhallintehoilla niin nopeasti kennon vielä avonaisen kohdan läpi, ettei ehdi lämmetä. Arvauksena vaan... Eipä ollut, putkien "glyseriini -lämpöeristeen" syyksi minä laittaisin. Logiikkaasi kyllä liityn.
|
|
|
|
 |
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 kylmä Lähetetty: 13.11.2020 18:11 |
Viestit: 184
|
Lainaan ketjua. Mikä jäähdytysneste näihin kuuluu? Käykö tuo perus punainen, mitä saa esim Tokmannista?
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 kylmä Lähetetty: 13.11.2020 18:18 |
Viestit: 729
|
PSA Glysantin G33 on se oikea neste.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 kylmä Lähetetty: 13.11.2020 19:08 |
Viestit: 5127
|
Akseli kirjoitti: PSA Glysantin G33 on se oikea neste. Mikä mahtaa olla tehtaan virallinen kanta/ohje nykyään, eikös alkuperäinen kehittäjä Basf/Glysantin ole lopettanut G33 tuottamisen kokonaan. (muilta saa G33 yhteensopiviksi mainostettuja)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 kylmä Lähetetty: 14.11.2020 11:45 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Valvoline Maxlife on käytännössä todettu toimivaksi G33:n korvaajana ja oikeat speksitkin siitä löytyvät.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 kylmä Lähetetty: 14.11.2020 13:06 |
Viestit: 5127
|
laakeri kirjoitti: Valvoline Maxlife on käytännössä todettu toimivaksi G33:n korvaajana ja oikeat speksitkin siitä löytyvät. Sitä itsekin olen käyttänyt lisäyksiin (on vieläkin puolikas litran purkki veneessa), kun lupailevat myös yhteensopivuutta monien muiden kanssa sekoittaen (Tai tarkemmin Valvoline Maxlife Coolant AF, esimerkiksi useat Valvolinen moottoriöljyt (ja muitakin kemikaaleja) kun ovat myös Valvoline Maxlife nimellä). Mutta jos en ole ihan väärässä, niin sitäkään ei enää tehdä tai ainakin saatavuus Suomessa on huonontunut, Valvolinella on uudempi Valvoline Multi-Vehicle Coolant, jossa on myös maininta Citroen (PSA B71 5110) sekä mainostetaan sekoitusmahdollisuutta muihin erilaisellakin lisäaineistuksella tehtyihin etyleeniglygoli nesteisiin, värikin on tarkoituksella valittu hailukan keltaiseksi, ettei sekoituksissa sotke vahvempia värejä. (Maxlife Coolant AF oli muistaakseni hailukan punaista). Tuo G33 on ilmeisesti ollut Super-longlife tyyppiä, eli vaihtoväli oli suunniteltu lisäaineistuksen kestona pidemmäksi kuin normi longlife-tuotteissa samalta aikakaudelta, ei tietoa mikä vaihtovälisuositus noilla Valvolinen tuotteilla on. Mutta kiinnostaisi mikä on tehtaan virallinen kanta ja mitä varaosatiskeillä nykyään myydään ja huolloissa laitetaan?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 kylmä Lähetetty: 14.11.2020 16:19 |
Viestit: 5127
|
Kiinnitti huomiota että Glysantin itse on vaihtanut suosituksen Citikoille ja pösöille G30: https://www.glysantin.de/en/zulassungslistenMutta hieman sekoilee mainosmiesten hyväksymis- ja suositusmerkintöjen kanssa, eli approval list ei olekaan kuin heidän oma hyväksyntä, ellei perässä ole pallukkaa ja vielä hyväksymiskoodia mainittu. Muistaakseni Laakerilla oli omakohtainen kokemus että jäähdytysnesteen vaihto toiseen johti lähes heti koneremonttiin (mutta siinäkin saattaa toki olla ihan muukin syy takana, itse en usko että on niin erilaisia tiivisteitä että pelkkä lisäainepaketti ne söisi, en ainakaan jos on vain yksittäinen tapaus - no ehkä tilanne olisi toinen jos olisi oma tuollainen kokemus taustalla, mutta silloinkin saisi olla aika tarkkaan määritelty minkä valmistajan mikä aine sen aiheutti ja minkälainen historia ja millä aineilla oli koneen taustalla, kun tuo sama Maxlife Coolant AF esimerkiksi pitäisi käydä myös G30 ja G12 (...) tilalle ja sekaan).
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 kylmä Lähetetty: 14.11.2020 20:51 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
olli__o kirjoitti: Muistaakseni Laakerilla oli omakohtainen kokemus että jäähdytysnesteen vaihto toiseen johti lähes heti koneremonttiin Joo, edelliseltä omistajalta kyseltiin, mitkä nesteet ovat sisässä, kun ei saatu useamman silmäparin voimin väristä selkoa. Epäily oli sitten G-jotain, mitä ei PSA:n vehkeissä edes käytetä ja sitä sinne meni. Ei kovin kauaa kestänyt, kun tipahti kampikammion puolelle.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 kylmä Lähetetty: 14.11.2020 21:57 |
Viestit: 2766 Paikkakunta: Koria
|
Onko kukaan ihan pöydällä kokeillut astiassa sekoittaa erilaisia glykoleita sekaisin? Sakeneeko mikään seos? Vai voiko tämän ketjun aloittajan autossa olla ollut vaan useampi vuodonpaikkausannos jäähdytinnesteeseen sekoitettuna?
|
|
|
|
 |
Risto
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 kylmä Lähetetty: 15.11.2020 20:36 |
Viestit: 125 Paikkakunta: Vorssan vieressä
|
Mietin samaa testailua, XM Hannu, mutta kun ei ollut erilaisia nesteitä - eikä aikaakaan! - niin en ryhtynyt. Pitäisi kai lämmittää jotta reaktiot syntyisivät.
Luulisin että ei olisi aiemmin käytetty paikkausaineita, tosin kun vaihdoin kesällä vesipumpun, oli sen ympärillä vuotojälkiä. Tiedähäntä...
Allaolevassa linkissä on kuva siitä, mitä löytyi Webaston putken sisäpinnoilta. Näyttää kovasti "käsirasvoilta". Eikä kuivunut muutamssa päivässä mihinkään.
Löysin jostain suosituksen G12 tuohon Hdi:hin, mutta laitoin kuitenkin G13, joka pitäisi olla sekä Longlife että yhteensopiva G12, G12+ ja G12++ kanssa. Toisaalta, huuhtelin järjestelmän kolmella vedellä joten sekoitusriskejä ei pitäisi olla.
Risto-Jussi
Liitteet: |

IMG_0030b.jpeg [ 89.37 KiB | Katsottu 7300 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 X7 kylmä Lähetetty: 16.11.2020 15:45 |
Viestit: 5127
|
Eikös nuo G11, G12 (ja myös plussia päälle) G13 ole VW:n käyttämiä tuotenimiä, eli G11 vastaisi Glysantin G48 ja G12+ olisi G30... https://www.glysantin.de/en/faq/what-do ... r-g12-meanG11 ja G12 sekoitus voisi ilmeisesti aiheuttaa hyytelöitymistä, mutta ilmeisesti tietyillä (riippuen veden laadusta) alueilla g12 sekoitettuna normi hanaveteen voisi tehdä samaa? (ja G10 ei kannata ainakaan laittaa sinne sekaan, se kun on Fareclan hiomatahna)
|
|
|
|
 |
|
|