KimmoN kirjoitti:
Hyvää jälkijoulua!
...Ei auta muuta kuin hakea romu pois korjaamolta. Heidän katalogista oli katsonut jonkun vanhan hinnan pumpulle, 1300€

Katselin itse netistä, niitä saisi reilulla satasella. Onko kellään kokemusta kyseisestä vaihtotyöstä, lienee aika työläs.
Lienee sen verran työläs että ei vaikuta kauheasti hintaan (normihintaisessa paikassa) teetettynä maksoi tonnin tai saako käytetyn ilmaiseksi...
Tuossa videolla ohjeet, 24 minuutin kohdilla irroitetaan öljypumppu, suodatin siinä kiinni. Kokoaminen: tee samat asiat päinvastaisessä järjestyksessä.
https://www.youtube.com/watch?v=0KdGjVWG-YAMutta itsekin mieluummin tutkisin anturin ja paineet kovinkin tarkkaan ennen laatikon irroittamista ja halkaisemista, aika harvat autokorjaamot suostuvat tekemään mitään vaihdelaatikkojen sisuksiin, eipä merkkihuollot juuri manuaalilaatikoidenkaan laakereita tms. vaihda (ainakaan itse) saati sitten automaattilaatikoita korjaa ja vaihdelaatikoiden korjaamiseen on omat erikoistuneet pajat kotimaassa sekä ulkomailla.
Jos rataspumppu on niin rikki ettei se kehitä kuin pienen paineen, niin voisi helposti olla myös sellainen vika että sen metalliosat ovat muuttuneet pienemmiksi murusiksi ja ainakin normaali suodatin on vain imupuolella, eli helposti on "korjaamaton" vika - mutta kukapa tietää mikä sen paineen vähyyden aiheuttaa.
Tuossa näkyy pumpun sisäinen rakenne, myös noin 24 minuutin kohdalla:
https://www.youtube.com/watch?v=qdl7KtNGgYcTuossahan ei ole erimerkiksi vanttiileitä, jotka voisivat takkuilla ja vuotaa, mutta mitkä viat aiheuttaisi lähes täyden paineen katoamisen?
Mutta onko tuo sitten helppoa tai vaikeaa, kai pumpun vaihdossa vaikeinta on laatikon irroitus ja sen jälkeen sisuskaluissa puhtaus ja huolellisuus, tuo ei ole vaikeimmassa kohtaa sisuksia, mutta onko vika vain pumpussa ja auttaako pumpun vaihto selviäisi vain kokeilulla laittamalla autoon takaisin... Itse en viitsisi vaikka manuaalilaatikoita on tullut korjattua.
Suomessa kun työ on kallista, niin idän ihmemaissa on myös palveluita, Recro Latviassa on aika tunnettu, itsellä ei kokemusta, mutta työkaveri on käyttänyt, toki kuljetusmatkat on pidempiä ja miten korona vaikuttaa ulkomaan kuljetuksiin.