Olen jo pidempään miettinyt, onko CX:n tekniikassa jotain tiettyjä kohteita, jotka erityisen herkästi nostavat kyseisen laitteen kulutusta? En itse ihmeemmin harrasteautojen kulutuksista ahdistu, mutta mielestäni on turhaa haaskausta ajaa autolla, joka jonkun vioittuneen komponentin takia kuluttaa liikaa. Nolointahan tämä touhu on jenkkipiireissä, missä näitä "Bensaa saa mittarilta"- ihmisiä tuntuu riittävän.
Jos auton kuuluu viedä 20 litraa satkulle, se saa sen viedä. Mutta esim. Yhdelle kaverille aikanaan valitin kun ajeli 850 Volvolla 14 litran talvikulutuksilla, ja väitti sen olevan normaalia. Nöyränä tuli sitten myöhemmin kertomaan että tulppien vaihdolla kulutus tippui 6.8 litraan.
Ja itse asiaan, mitä näiden CX Turbojen kuuluisi kuluttaa? Jotkut parjaavat isoruokaiseksi, jotkut kehuvat että menee maantieajossa pienellä. Jälkimmäiset suurin osa vanhemmissa ketjuissa keskustelupalstoilla, jolloin uusimmat yksilöt ovat olleet 10-vuotiaita. Josko gurut heittäisivät vinkkejä, joita moni muukin voisi sitten hyödyntää?
Kyse ennenkaikkea ajossa muutoin huomaamattomista seikoista. Jokainen automerkki reagoi puutteisiin hieman eri tavalla. Jossain voi joku polttoainesyöttöön kaiken järjen mukaan vaikuttamaton osa muuttaa auton toimintaa radikaalisti kuljettajan asiaa havaitsematta. Joissain autoissa taas vaikka yleensä tärkeän Lambdankin hajoaminen ei vaikuta kulutukseen lainkaan.
Oma laite tuntuu hörppivän vähän turhan rajusti, kun sukkasillaan matkaa ajaenkaan ei tunnu lähellekään 10 litran kulutuksia pääsevän. Pahimmillaan kun köyhänä päivänä taisin tankata kympillä tyhjään tankkiin tien sivussa, ajoin sillä alle 40 kilometriä nättiä ajoa ja taas oli tankki tyhjä. Ja se oli sitä koronan alkua kun bensa oli todella halpaa. Taisin laskea kulutukseksi yli 14 litraa.
Tiedän, ettei autosta pitäisi tankkia tyhjäksi ajaa, tässä vain on sellainen mittari että tyhjään tankatessa viisari nousee 25 eurolla millin. Tämän takia olin ensimmäisen vuoden ihan tyytyväinen kulutuksiin, kun tankkailin 10 litran kulutusten mukaan kun viisari oli pohjilla, eikä koskaan bensa loppunut. Kunnes tämä salainen 25-30 litraa oli kulunut pohjilta...
Kyseessä kuitenkin vääntävä, ahdettu neloskone, vaikka pohjimmiltaan vissiin 50-luvulta onkin. Kuuluuko näissä olla Lambdaa? Ei-vähäpäästöisiähän nämä on, ja K-jetillä kai? Tulpat uusittu, toimii ihan asiallisesti, lämmöt ajossa vaihtelee välillä 75-90 astetta (kesällä pysyy aika hyvin ylhäällä). Välillä jotain reippaampaa ajoa, mutta silloin en tietenkään kulutuksia seuraile. Kesällä olisi viimein kiva käydä moikkaamassa foorumilaisiakin mahdollisissa miiteissä, nuorempaa polvea kun täällä ilmeisesti on aika vähän. Suomalaiset kun ovat niin junttia kansaa ja nuoret niin huonosti kasvatettuja, että ranskalaisten autojen vihaaminen tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Tällainen toiminta olisi mukavampaa vaikka 3 litraa pienemmällä kulutuksella, joka näkyy 500km reissuissa työttömän lompakossa jo melkoisesti.
Tai no, ei näy. Mutta voisin ajaa enemmän!