|
Kirjoittaja |
Viesti |
Jeth
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 02.12.2009 02:04 |
|
Munkin kone rupeaa vaatimaan jo päivitystä..
Intel core2duo 2.6ghz E8200 Radeon hd4850 500+250gt kovot 4gt rammia 2x 500gt ulkoisia kovoja 20" laajakuva lcd ruutu tämä kokoonpano pyörittää windows 7:aa..
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 02.12.2009 02:30 |
|
Palloidiootti kirjoitti: Esa66 kirjoitti: Heh,on kyllä hyvää tekstiä  No,ei oikeesti.Ihan täyttä paskaa,tätä kun ei voi kauniisti sanoa!En kyllä ymmärrä mitä tällä haetaan?Normikäyttäjä ei tee nuilla pingviini jutuilla hevon vit... ja xp on ööö,haloooo? Linux on hyvä varsinkin juuri normikäyttäjälle joka ei tarvitse mitään erikoisohjelmia joita ei vielä ole kuin Windowsille, ja XP on aivan varmasti Vistaa nopeampi, eli jospa lopettaisit tuon räyhäämisen? Onkos teillä joku kuoro?Mitä sillä nopeudella on merkitystä,ai kuinka nopeasti käynnistyy,laitappa ubuntuus/XP usb digiboxi kiinni ja mieti kauanko menee ummikkona,ennekuin saat kanavat näkyviin!?Se ei ole räyhäämistä,jos sanoo totuuden!Omppu koneista ei ole kokemuksia kertynyt,eikä Wnumero7:sta
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 02.12.2009 03:28 |
|
Esa66 kirjoitti: Onkos teillä joku kuoro?Mitä sillä nopeudella on merkitystä,ai kuinka nopeasti käynnistyy,laitappa ubuntuus/XP usb digiboxi kiinni ja mieti kauanko menee ummikkona,ennekuin saat kanavat näkyviin!?Se ei ole räyhäämistä,jos sanoo totuuden!Omppu koneista ei ole kokemuksia kertynyt,eikä Wnumero7:sta Kuorosta en tiedä, mutta sun jutuilla ei kuule ole totuuden kanssa paljoakaan tekemistä. Toki, jos ei yhtään jaksa/ole järkeä käyttikseensä perehtyä niin ei ihme jos ei mitään saa toimimaan. Vistan fanittaminen on muuten aikas mielenkiintoinen valinta. 
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 02.12.2009 03:51 |
|
Nyt olet saanut väärän kuvan asiasta.Minulle on ihan sama mikä siellä taustalla heiluu,en suhtaudu tietokoneisiin,niinkuin autoihin.Minulle tärkeintä on se,että se toimii,ilman minun säätämistäni.Jos se tekee ihmisen tyhmäksi,ettei osaa käyttää jotain käyttöjärjestelmää,kuten sanoit?Niin eikös tuo ole fanittamista?Tunnetko itsesi taitavaksi/viisaaksi?tätähän vois jatkaa loputtomiin 
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 02.12.2009 06:23 |
|
Jokainen saa tietenkin olla juuri niin kiinnostunut tietotekniikasta kuin itse haluaa, mutta jos asioista ei viitsi ottaa selvää on mielestäni hyvin kyseenalaista esittää perusteettomia mielipiteitään totuutena pönkittääkseen jonkun tuotteen markkinatilannetta. Kunhan asennuksen jälkeiset säädöt on tehty on esimerkiksi Ubuntu todella vaivaton käyttis ihan peruskäyttäjälle.
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 02.12.2009 09:05 |
|
JarnoF kirjoitti: Miten rajaat pöytäkoneen iän, kun osat sisuksissa saattavat vaihtua vähitellen kaikki? Emolevyn mukaan? Kotelon/käyttiksen/prosessorin mukaan?  Miten rajaat vanhan bexin, johon on kone, laatikko, hydeputket, pallot ja puolet pelleistä vaihdettu Olisiko emon runko... eikun sarjanumero hyvä määritelmä, jotta alkuperäinen identiteetti säilyy.
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 02.12.2009 11:48 |
|
Esa66 kirjoitti: Akaile kirjoitti: Kohta reilun vuoden verran ollut HP viihdemultimediakiiltopintaräpellyskannettava. Toimitettiin Wintoosa Visvan kera ja sen kanssa koko koneesta ei ollut yhtään mihinkään! Kovin ovat integroituja ainakin hoopeen koneisiin nuo uudet visvat, joten melkein 2 viikkoa tappelin ko. paskan kanssa, kunnes se lensi koneesta kuin asennuscd:t konsanaan. Sitten asensin Ubuntun ja win XP:n siihen rinnalle. Sen jälkeen ei ole tarvinut murehtia ja wintoosaa tulee käytettyä ainoastaan 3D mallintamiseen.. Suosittelen lämpimästi. Heh,on kyllä hyvää tekstiä  No,ei oikeesti.Ihan täyttä paskaa,tätä kun ei voi kauniisti sanoa!En kyllä ymmärrä mitä tällä haetaan?Normikäyttäjä ei tee nuilla pingviini jutuilla hevon vit... ja xp on ööö,haloooo? Montako kertaa olet käyttänyt Ubuntua? Montako kertaa kuussa annat wintoosan latailla tietoturvapäivityksiä? Kuinka usein joudut huolehtimaan virustorjunnasta? Entäpä palomuuri, luotatko microsoftin reiälliseen katiskaan vai maksatko siitä erikseen? Montako kertaa koneesi on kaatunut selittämättä? Huutaako prosessorin tuuletin vähän väliä, kun Visva kuormittaa koneen tehoja turhilla grafiikkaominaisuuksilla? Ja kysymykseesi digiboksista: Läppärissäni on sisäinen digiboksi, joka ei toiminut vistassa, koska katselun aloittaessa vista kaatui. Pekka perus-pc-käyttäjä käyttää konettaan suurinpiirtein 75% netissä roikkumiseen ja loput tekstinkäsittelyyn, exceliin ja muuhun kikkailuun. "Pingviini"järjestelmäni tarjoaa ilmaiseksi uusinta Officea vastaavat toimistotyökalut, nettiselaimena on "tehdasasennettuna" Firefox ja kone todellakin käynnistyy yli puolet nopeammin kuin visvan kanssa, että pääsee siitä netistäkin nauttimaan ennenkuin kasvaa naavaa parrassa... Esa saa kyllä jatkossakin huutaa mietteitään, mutta toivoisin, että perustaisit väitteesi edes jonkunlaiseen kokemuspohjaan... Suosittelen edelleen lämpimästi kokeilemaan Ubuntua.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 02.12.2009 13:04 |
|
Jos palataan alkuperäiseen aiheeseen niin vanhin kone on Dell Optiplex -99 ja ikivanha ubuntu 7.10  toimittaa telkkarin virkaa VDR:n kanssa, seuraavaksi vanhin on Thinkpad -00 ja XP (ilman virustorjuntaa kun on vain 192 MB muistia. Pyörittää Spotifyta stereoihin kytkettynä, ohjaus etänä) Ja onko nyt taas ihan pakko jänkätä tässä ketjussa jonkun käyttiksen olevan paska, jos ei siitä tykkää tai se ei itselle sovi siihen käyttöön johon itse tietokonetta käyttää. Jänkkäämiseen voisi perustaa ihan oman ketjun ja siellä voi samaan syssyyn kertoa miten oma kännykkämerkki on parempi kuin toisen paskamerkki/ja mikä selain on paras/ ... 
|
|
|
|
 |
Tane N.
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 02.12.2009 13:50 |
|
Mäkkiä olen käyttänyt vuodesta -85 - en tosin samaa masinaa. Läppäri iBookki taitaa olla vuodelta 04. Se nyppäsee, että kaupunki, jonka palveluksessa olen, teki pari-kolme vuotta sitten Mikkisoftadiilin. Mäkit vietiin pois. Näihin puuceiciin ajan kanssa tottuu, mutta tottuisikohan sitä ajamaan vaikka corollalla? Mulle vähä sama juttu.
|
|
|
|
 |
Zamster
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 02.12.2009 14:28 |
|
Erinäisiä konesotia tuli varhaisessa ja Amigantäytteisessä nuoruudessa sodittua niin moneen otteeseen että tässä hiljakseen on kasvanut aika etäälle kovimmasta kiihkosta. Nykyään intohimoa näihin asioihin liittyen herättää oikeastaan enää joidenkin ihmisten tarve haukkua itselleen vieraita käyttöympäristöjä vain ja ainoastaan omakohtaisen käyttökokemuksen puutteen takia.
Näkisin että oleellisin asia tässä yhteydessä on oman osaamisen, käyttötarpeiden ja perskohtaisen säätämishalukkuuden variaabelihässäkän hallinta ja tiedostaminen: näistä tekijöistä kun keittää (itse tai asiansa osaavan kaverin avulla) itselleen sopivan sopan niin oikeastaan minkä tahansa ympäristön parissa saa aikaiseksi miellyttävän käyttökokemuksen. Minulle on ihan turha tulla väittämään että nyt vaikkapa Vista olisi käyttöjärjestelmänä suuri maailmanlaajuinen paha, koska olen oman koneeni varsin pienellä effortilla säätänyt ihan juuri ja täsmälleen sellaiseen tikkiin että kaikenlainen työskentely sekä viihteellisempikin käyttö on sillä hyvinkin joutuisaa ja mukavaa. Toisaalta tiedän faktaksi että myös OSX:n tai valittujen Linux-distrojen parissa tietynlaisen luonteen, käyttötarpeet ja kokemuksen omaavat ihmiset tuntevat olevansa hyvinkin kotonaan.
PC-konetta olen päivittänyt aika tarkalleen parin vuoden välein, yleensä aina kullakin hetkellä siihen huipputasoa vähän alempaan nopeus/hintaluokkaan. Uuden tekniikan seuraaminen kiinnostaa myös ATK-puolella, ja vaikka en niin kovasti esimerkiksi pelaamista harrasta, olen yleensä valinnut komponentit myös pelisuorituskyky mielessäni. Toisaalta videoita editoidessa suorituskykyvaatimukset korreloivat aika hyvin pelisuorituskyvyn vaatimusten kanssa, joten varsinaisesti hukkaan eivät sijoitukset ole menneet.
Seuraavaa päivityskierrosta haaveilen ensi vuodelle, teräväpiirtoeditti huutaa mahdollisimman moniytimellistä prosessoria, ja SSD-systeemilevy, jättimäinen datakiekko sekä Win7 houkuttelevat. Vielä kun homma kruunataan mahdollisimman hiljaisella virtalähteellä ja jäähdytysratkaisulla niin eiköhän tuolla taas mennä jonniin aikaa.
BX 16 Soupapes '90 - Käyttökauppakassina vääränmerkkinen
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 02.12.2009 15:50 |
|
Akaile kirjoitti: Esa66 kirjoitti: Akaile kirjoitti: Kohta reilun vuoden verran ollut HP viihdemultimediakiiltopintaräpellyskannettava. Toimitettiin Wintoosa Visvan kera ja sen kanssa koko koneesta ei ollut yhtään mihinkään! Kovin ovat integroituja ainakin hoopeen koneisiin nuo uudet visvat, joten melkein 2 viikkoa tappelin ko. paskan kanssa, kunnes se lensi koneesta kuin asennuscd:t konsanaan. Sitten asensin Ubuntun ja win XP:n siihen rinnalle. Sen jälkeen ei ole tarvinut murehtia ja wintoosaa tulee käytettyä ainoastaan 3D mallintamiseen.. Suosittelen lämpimästi. Heh,on kyllä hyvää tekstiä  No,ei oikeesti.Ihan täyttä paskaa,tätä kun ei voi kauniisti sanoa!En kyllä ymmärrä mitä tällä haetaan?Normikäyttäjä ei tee nuilla pingviini jutuilla hevon vit... ja xp on ööö,haloooo? Montako kertaa olet käyttänyt Ubuntua? Montako kertaa kuussa annat wintoosan latailla tietoturvapäivityksiä? Kuinka usein joudut huolehtimaan virustorjunnasta? Entäpä palomuuri, luotatko microsoftin reiälliseen katiskaan vai maksatko siitä erikseen? Montako kertaa koneesi on kaatunut selittämättä? Huutaako prosessorin tuuletin vähän väliä, kun Visva kuormittaa koneen tehoja turhilla grafiikkaominaisuuksilla? Ja kysymykseesi digiboksista: Läppärissäni on sisäinen digiboksi, joka ei toiminut vistassa, koska katselun aloittaessa vista kaatui. Pekka perus-pc-käyttäjä käyttää konettaan suurinpiirtein 75% netissä roikkumiseen ja loput tekstinkäsittelyyn, exceliin ja muuhun kikkailuun. "Pingviini"järjestelmäni tarjoaa ilmaiseksi uusinta Officea vastaavat toimistotyökalut, nettiselaimena on "tehdasasennettuna" Firefox ja kone todellakin käynnistyy yli puolet nopeammin kuin visvan kanssa, että pääsee siitä netistäkin nauttimaan ennenkuin kasvaa naavaa parrassa... Esa saa kyllä jatkossakin huutaa mietteitään, mutta toivoisin, että perustaisit väitteesi edes jonkunlaiseen kokemuspohjaan... Suosittelen edelleen lämpimästi kokeilemaan Ubuntua. Kyllä minä erilaisia linux järjestelmiä olen käyttänyt,toimiihan ne,säätäminen voi olla haastavaa. Ja nämä vain vastauksina:Selaimena käytän safaria.Visva(home malli tässä minissä) kyllä huolehti ihan itse päivtyksistään. Minulla on maksullinen norton(juu tiedän,että tämän minikoneen pitäisi kuolla,se vaan kuitenkin toimii)Käynnistysaika on tosiaan reilun minuutin luokkaa=hidas. Hoopeesi kuoli sen takia digiboxia avattaessa,että käytit siihen Hoopeen ohjelmaa,eikö?Kaikki ne ohjelmat joutaa roskikseen.Mediacenterillä sitä vastoin toimii heittämällä useimmat digiboxit,mitä olen pitänyt lähinnä yllättävänä! Toimisto-ohjelmat saa tietenkin ilmaiseksi,vaihtoehtoja on.Itse en niitä ole aktivoinut kumpaankaan koneeseen. Ja minä en huuda,vaan puhun pienillä kirjaimilla  Tietokone on ollut ensimmäisistä celeroneista lähtien,joten jonkunlainen näkemys tässä on ehtinyt muodostua,ihan pintaraapaisuahan se tietenkin on. Peace 
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 02.12.2009 18:33 |
|
Mediacentter toimi tässä koneessa oletussoittimena digiboksille, kuva kyllä tuli näkyviin hetkeksi, mutta siihen jökkäsi. Monenlaista kokeilin lääkkeeksi, mutta sitten annoin olla. Keskusmuistia Vista käytti jatkuvalla syötöllä yli 700mb, kun parhaillaan tätä kirjoittaessa kuormitus on vain 370mb. Kokeilin kyllä Vistasta karsia ylimääräisiä grafiikkaominaisuuksia pois, mutta en ollut silti tyytyväinen jatkuvaan kuormitukseen, mikä näkyy myös akun kestossa. Minäkään en ihan helpolla Ubuntun käyttäjäksi "kääntynyt", koska monenlaista "tornihuhua" riitti Linuxin vaikeuksista. Ubuntun käytettävyys on kyllä helpoimmasta päästä näiden linux-perheen tuotteiden kanssa ja siitä mielestäni parhaana osoituksena on se, että isäni, tätini ja anoppini ovat omaksuneet lyhyessä ajassa Ubuntun koneisiinsa pääkäyttöjärjestelmäksi. Kaikki edellämainitut kuitenkin yli puoli vuosisataa nuoria yksilöitä joilla ei ole ollut näppäimistö käsissä synnytyslaitokselta lähtien...Mm. mokkulan automaattitunnistusta ovat kiitelleet kovasti, kun taas windowsin puolella joutuivat klikkailemaan connecteja jne... Mutta jätän käännytyspuheeni nyt tähän, kukin taplaa tyylillään. Hyvä, että saatiin muutamia ryppyjä oiottua 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 02.12.2009 19:26 |
|
 mielenkiintoista . mulla on tässä seka XP home ja toisella levyllä Ubuntun 9.10. ja toimii Mutta tuolla ubuntun puolella on pari ongelmaa joihin en oo löytäny vielä ratkaisua . webbikamera MS vx-1000 . ei toimi kun ei oo kunnon ajuria sille joka osaisi ittekseen asentua tuonne ubuntun ohjelmistoihin. toinen on tuo äänikortti joku C-media AC97 tarkemmin en tiedä. wintoosan puolella kaikki nuo toimii moitteetta ,mutta sai toimia tällä linuxinkin puolella . joten ONKS tiatoo ? aaaapuva
|
|
|
|
 |
c-viikka
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 02.12.2009 20:05 |
|
Huvittavaa tekstiä noilta vintoosan mollaajilta. Itse olen käyttänyt niitä 3.1 versiosta lähtien ilman ongelmia. Nyt vista xp ja 98 vielä käytössä.Olen myös kokeillut ubuntua,mutta en tykännyt,joten joutilaana on yhdellä koneella.Automaattipäivitykset vistalla eivät ole paljon aikaa vieneet,joten turhaa nurinaa siitäkin joku piti. 
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 02.12.2009 21:19 |
|
Eihän täällä ole windowssia moitittu- mielestäni harvinaisen säyseä keskustelu. Itse ainakin vain kerroin millä touhuan. Kotona ei viitsi windowssiin enää sekaantua, töissä saa ihan kylliksi ajella system carea  . Jatkanpas tässä hitaan nettiyhteyden kanssa painimista  1 risa gigainen switchi jo löytyi- varmaan tuo zyxelin purkkikin pitää resetoida taikka jopa uusia...
|
|
|
|
 |
KariM
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 02.12.2009 21:46 |
|
Ainoa omistuksessani ollut uusi tietokone oli Atari STE vuonna 1990. Siitä opin sen, että joissakin asioissa vertaisryhmän olemassaolo on tärkeämpää, kuin oman individualismin pönkittäminen massasta poikkeavilla valinnoilla.
Nyt on käytössä kolme masiinaa.
1) Lattiakone, eli perinteinen pönttö-PC. Kotelo ja korppuasema ovat vuodelta 2000, ja kaikki muut osat on päivitetty sitä mukaan kun tarvetta on ilmennyt. Viimeksi poweri, kun alkuperäinen minimiin hiljennettyine puhaltimineen kuoli kaksi vuotta sitten. Tätä käytetään nettailuun ja Servicen katsomiseen. Käyttiksenä XP.
2) Megaläppäri, joku siniharmaa HP 233MHz Pentium2(?)MMX-suorittimella. POST näyttää BIOSin version olevan vuodelta 1997. Käyttis Win98SE. Aiemmin Megasquirt-harrastuksen säätökone, ja onpa tällä sitikkaakin katsottu Scantoolnetillä. Nykyisellään hyvin vähäisessä käytössä.
3) Miniläppäri Acer AOA150, Lexiakoneeksi hommattu. XP tässäkin.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 02.12.2009 22:36 |
|
KariM kirjoitti: Siitä opin sen, että joissakin asioissa vertaisryhmän olemassaolo on tärkeämpää, kuin oman individualismin pönkittäminen massasta poikkeavilla valinnoilla.

|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 02.12.2009 23:57 |
|
Niin jos tämän ketjun tarkoitus oli listata kaikki koneet mitä on käytössä.. Kotona: iMac 24" 2,93ghz radeon 4850-2 kpl oma ja vaimolla. Olkkarissa MacMini 1,66 coreduo. Läppäri Macbook musta core2duo. Serverikone Mac Powerpc G4-1,25ghz. Backup kone Mac Powerpc G4-466mhz. Varastossa lukematon määrä vanhoja Macceja, plussia, 9600:sia, iMac bondiblueta, G3 B&W yms... Työkoneita en jaksa edes luetella.. itselläni toista vuotta vanha aluiMac 24" 2,4 ghz....
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 03.12.2009 09:46 |
|
Akaile kirjoitti: Minäkään en ihan helpolla Ubuntun käyttäjäksi "kääntynyt", koska monenlaista "tornihuhua" riitti Linuxin vaikeuksista. Myönnettäköön, että kaikki tornihuhut eivät ole pelkkiä huhuja, meikäläisellä on ollut pitkiäkin taukoja linuxista väärien rautavalintojen takia. XP:n toimiessa hyvin ei esimerkiksi oikein huvita käyttää pelkkää komentoriviä, kuten minulle kävi tämän koneen ollessa uusi vuonna 2005. Onneksi kehitystä on näinä vuosina tapahtunut, eikä pelkästään helppokäyttöisyyden ja rautatuen osalta, vaan myös käyttöliittymässä, vaikkapa KDE 1 oli oikeasti ihan järkyttävän ruma (XP:ssä siis tällä hetkellä käytössä ikivihreä classic-tyyli  ). Akaile kirjoitti: Ubuntun käytettävyys on kyllä helpoimmasta päästä näiden linux-perheen tuotteiden kanssa ja siitä mielestäni parhaana osoituksena on se, että isäni, tätini ja anoppini ovat omaksuneet lyhyessä ajassa Ubuntun koneisiinsa pääkäyttöjärjestelmäksi. Kaikki edellämainitut kuitenkin yli puoli vuosisataa nuoria yksilöitä joilla ei ole ollut näppäimistö käsissä synnytyslaitokselta lähtien... Ubuntu on tosiaan mainio, sitä liian vaikeaksi haukkuville tulee yleensä mainittua se, että 78-vuotias isoisänikin käyttää Ubuntua. On muuten valintaansa erittäin tyytyväinen, vaikka ehtikin juurtua Windowsiin ainakin versioiden 3.1, 95, 98 ja XP myötä. kokemjne kirjoitti: :D mielenkiintoista . mulla on tässä seka XP home ja toisella levyllä Ubuntun 9.10. ja toimii Mutta tuolla ubuntun puolella on pari ongelmaa joihin en oo löytäny vielä ratkaisua . webbikamera MS vx-1000 . ei toimi kun ei oo kunnon ajuria sille joka osaisi ittekseen asentua tuonne ubuntun ohjelmistoihin. Kokeilepa tätä: Download http://linuxtv.org/hg/v4l-dvb/archive/tip.tar.bz2Unpack it wherever Enter the new created folder, and run: # make then: # gedit v4l/.config Change: CONFIG_DVB_FIREDTV=m to CONFIG_DVB_FIREDTV=n save the file and run again: #make #sudo make install reboot Pientä sähläämistä siis, mutta tuskin kukaan ihmettelee jos Microsoftin laite ei toimi automaattisesti kuin windowsissa... kokemjne kirjoitti: toinen on tuo äänikortti joku C-media AC97 tarkemmin en tiedä. wintoosan puolella kaikki nuo toimii moitteetta ,mutta sai toimia tällä linuxinkin puolella . joten ONKS tiatoo ? aaaapuva Onkohan oikea ajuri valittuna? c-viikka kirjoitti: Huvittavaa tekstiä noilta vintoosan mollaajilta. Itse olen käyttänyt niitä 3.1 versiosta lähtien ilman ongelmia. BSOD? c-viikka kirjoitti: Nyt vista xp ja 98 vielä käytössä.Olen myös kokeillut ubuntua,mutta en tykännyt,joten joutilaana on yhdellä koneella. Antaisit uudelle järjestelmälle vähän aikaa, ota huomioon että olet tapellut windowsin kanssa vuosikausia ja siten ehtinyt tottumaan siihen, ei ole suurempi ihme jos jotkut asiat tuntuvat ensin vierailta.
|
|
|
|
 |
psjääkäri
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 03.12.2009 10:18 |
|
Kauhiaa säätämistä, miksi säätää mulla on mäkki, kotona ja töissä. Ei niitä tarvi säätää eikä temputtaa. No on mulla kotona iibeeämmän läppäri ja oikein telakalla ja punaiseela napilla. Lähestyn sitä aina, siis aina suurella kunnioituksella ja lausun hiljaa rukouksen...
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 03.12.2009 11:48 |
|
psjääkäri kirjoitti: Kauhiaa säätämistä, miksi säätää mulla on mäkki, kotona ja töissä. Ei niitä tarvi säätää eikä temputtaa. No on mulla kotona iibeeämmän läppäri ja oikein telakalla ja punaiseela napilla. Lähestyn sitä aina, siis aina suurella kunnioituksella ja lausun hiljaa rukouksen... Oikea asenne  Toki Ibm läppärit on parhaasta päästä omassa lajissaan.
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 03.12.2009 13:00 |
|
Pelikoneen vanhin osa lienee parin vuoden takaa, uusin parin kuukauden takaa. Laske siitä nyt sitten kuinka vanha se on.  HTPC:llä on ikää muutama kuukausi. PC-läppäri lienee vuodelta 2006. Kahdessa jälkimmäisessä pyörii Ubuntu 9.10. PowerBook G4 (12", 1.33GHz) taitaa olla vuosimallia 2003. Eli selkästi uudempia kuin sitikka. 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Suutari
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 03.12.2009 18:46 |
|
Läppäri omassa käytössä jostain vuosituhannen alusta  Pöytäkone ulkokuoriltaan noin viiden vuoden takaa, sisuskalut viimevuotisia lähes kokonaan... Läppärissä pyörii tällä hetkellä Ubuntu 9.10 ja openSUSE 11.2 rinnakkaiseloa ja pöytäkoneessa Ubuntu 9.04 ja rinnalle on jumittunut XP Keskusteluun, käyttöjärjestelmistä on pakko sen verran sohasta, että meillä kotona pyörii neljä konetta, joissa pääkäyttiksenä on joku linux distro, eikä meillä ole ollut mitään ongelmia ko. käyttiksen kanssa! itse olen linuxeja käyttänyt monta vuotta, en ole saanut niihin mitään koulutusta, toisin kun Windows käyttiksiin, joihin opetetaan jo pienestä pitäen. Monet asiat tehdään toki eri tavalla kun Win käyttiksiin, monesti yksinkertaisemmin.... En ole mikään NASAn tiedemies ja silti meillä joka koneessa toimii esim. Täällä esitetty digiviritintikku! Läppäriäni käytän "testialustana" johon tulee harvase viikko asennettua joku uus distro ja sitä sitten ihmetellään ja testaillaan. Ubuntua olen monelle suositellut ja monelle asentanutkin, yleensä Windowsin rinnalle, siinä sitten saa rauhassa opiskella uutta käyttistä, jos haluaa. Moni on vaan jonkun ajan kuluttua ihmetellyt, että miksi enää tarvii koko Win käyttistä, kun kaikki hoituu yhtä hyvin ubuntullakin ja yleensä, jos on vanhaa rautaa koneen sisällä, niin esim. ubuntu on huomattavasti esim xptä nopeampi joka suhteen! Pelaamiseen Linuxia en voi suositella, ainakaan jos on tarkoitus pelata niitä kaikista uusimpia huippupelejä, jotka vaativat rautapuoleltakin uusimpia palikoita! Linux käyttiksiä taitaa eniten mollata ne, jotka eivät todellisuudessa ole ikinä niitä käyttänyt! Tai jos ovat, niin muutaman kerran jotain yritetty windows tyyliin, että netistä ladataan ja asennetaan linux ohjelmia Kohta taas uus linux härpäte on lisää meidän talouteen tulossa, kun saan(ostan) Nokia N900 itelleni...
|
|
|
|
 |
citrophoros
|
Viestin otsikko: Re: Vanha Citikka - vanhako PC? Lähetetty: 03.12.2009 22:35 |
|
Olen tiukasti seattlelaisen [Stephen Fryn mukaan] yrityksen kaupallisen käyttöjärjestelmän käyttäjä; Ubuntu-kokeilu tuli päätökseen noin viikko sitten.
PC-aika alkoi kohdallani aika myöhään, vasta lokakuussa 1998 - SAK:n punakone sillä isommalla näytöllä: 13 700 mk. Tähän koneeseen menikin huppeasti rahaa: käyttöjärjestelmäpäivitys, uusi näytönohjain, toinen sisäinen kiintolevy, polttava CD-asema, 128 MB muistikortti (maksoi yli 1 000 mk Nekalan PC SuperStoresta!), lisäksi uusi tulostin ja skanneri: yhteensä yli €3 000 !!
Ajattelin vakavimmin PC-tietokonetta jo v.1992, mutta kuten muistamme, ne olivat hyvin arvokkaita laitteita; omat rahat menivätkin Citroëneihin.
Tällä hetkellä käytössä v. 2004 PC upouudella 22" laajakuvanäytöllä sekä ystävänpäivänä v.2009 ostettu miniläppäri, jota käytän mieluummin kuin isoa konetta.
---
Yllättävää voi olla suuri lukumäärä kiintolevyjen suhteen; ensin kaksi Punakoneessa; sitten v. 2004 HP:ssä kaksi; minikone 10" näytöllä; viisi ulkoista kiintolevyä ja vielä digilaatikon levy: siis 11 erilaista kiintolevyä (9 käytettävissä). Itse asiassa olen ajatellut kahdennentoista kiintolevyn (1,5 TB) ostamista digilaatikon yhteyteen vanhan 1,0 TB tilalle.
Huom! Autossani ei ole vielä kiintolevyä. Ehkä DS3 150 THP sitten sisältää sellaisen.
25 C5 X PureTech 225 21 C4 PureTech 130 19 C3 Aircross 110 15 C4 Aircross 1,6i 12 C4 VTi 120 Exclusive 05 C4 1,6i 16v VTR coupé 03 C5 2,0i 16v SX berline 98 Xsara 2,0i VTS coupé 95 ZX 1,9i Volcane berline 93 BX GTI berline 91 Visa 14 TRS berline
|
|
|
|
 |
|
|