torneol kirjoitti:
Saabilla on tullut lutrattua viinalla yli 200 tkm. Siinä on huomattu, että vähän 10 tkm jälkeen alkaa tulla murheita, jos kynttilöitä ei vaihda. Yksi tehokkaimmista tavoista rikkoa DI kasetti (Saabin puolapaketti) on jättää tulpat vaihtamatta. 16 euron säästö tuo reilun 300 euron laskun. Siinä oppii yleensä jo kaverilta kuulemalla vaihtamaan tulpat öljynvaihdon yhteydessä.
Tämä on ollut jo tapana 10 vuotta; myös niissä kahdessa konvertoidussa Sitikassa, jotka minulla on ollut. En ajatellut tavasta luopua.
Riski siitä, että puola ottaa itseensä väsyneen puolan takia on työnä aika helppo välttää ja jos kustannus on kohtuullinen, niin miksi ei?
Jos on jo päättänyt vaihtaa 10000 km välein ja on siihen tyytyväinen, niin silloin minusta ei edes kannata miettiä kehittyneempiä ja kalliimpia tulppia. Nikkelisissä vaihtotarve voi tulla sitten sillä perusteella että keskielektrodista on terävät kulmat pyöristyneet ja kipinän laatu huonontunut sitä kautta? Olen aina jotenkin ihaillut Saabin Trioniccia, kun sillä analysoidaan palotilan olosuhteita tulpan ionisaatiokanavasta, mutta jos se on noin herkkä tulppien suhteen niin en ihaile enää.
Minkä tyyppiset tulpat Saabissa oli? Platina, iridium... tulppien idea on että ne on jo alkujaankin paremmat kipinän suhteen, eivätkä juuri huonone kuluessaan (ohut piikki on jo itsessään kärki johon elektronit kerääntyvät), kipinä ei huonone ennen kuin kärkiväli suurenee liikaa (mutta perusidea on mitoituksessa yleensä että vaikka keskielektrodi on ohuempi kuin nikkelisissa, niin se on silti kestävämpi, eli vaihtotarve tulee myöhemmin.
Summittaisina keskielektrodin mittoina on nikkeli 2,5 mm, platina 1 mm ja iridium 0,5 mm ja sitä syö sähköeroosio (vähän kuin kipinätyöstössäkin irtoaa aika hieman materiaaliakin) (niiden tulppien kanssa työskentelykin on sitten hieman erilaista, keskielektrodi on kovaa ja haurasta, ei kannata nitkutella mittaliuskalla vanhaan malliin). Itse varmaan tekisin testin vaikka jollain sopivalla iridium-tulpilla ja mittaisin 10000 km jälkeen paljonko on kärkiväli kasvanut ja ajaisin niillä 50...100 km ellei jopa enemmän.
[Edit]Ai niin tuossa on siis alkuperäisenä suosituksena platinatulppa, jos sellaisen korvaa tavallisella, niin se saattaa vastata kipinältään ihan uutenakin hyvinkin paljon kulunutta platinatulppaa?