Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Rengaskoot
ViestiLähetetty: 11.06.2021 10:19 

Viestit: 27
Paikkakunta: Puumala ,kesällä Juva
Tervehdys.Vaihdoin peräkärryyn uudet renkaat,ja koko oli huvittavan pieni,155/80/13.Muistan kuitenkin 80 luvun alussa,kun ajoin ajokortin,niin sehän oli varmankin yleisin koko.Isän corollassakin samaa kokoa.Sitten ostin civic S mallin,jossa koko oli 165/70/13,jota kutsuttiin matalaprofiili renkaiksi.Ennen meni 4 kpl renkaita auton takahydlariin,mutta en muista että vuosikymmeniin olisi mahtunut kaikkia 4 rengasta autoni takakonttiin.Onhan autojen massat tuplaantunut 80 luvun alusta,mutta kait Suomen alhaisilla nopeuksilla pärjäisi nykyistä kapeammillakin renkailla,jotka olisivat varmasti edullisempiakin,kunhan niitä alettaisiin valmistaa reilummin.Nyt 205/55/16 on edullisempi,kun retro koko.Sähköautoissa näyttäisi olevan paluu kapeampiin renkaisiin.Aikanaan naurettiin rättärin renkaiden koolle,mutta kai ne oli ihan tehtaalla mietitty oikean kokoisiksi.Piti vaihtaa perikseen pelkät renkaat vanhoille vanteille,mutta ei kannata,tulee edullisemmaksi ostaa vanteineen,kumma juttu.



C5-05 bens
C4-08 diesel
AX-90 sport 1,3
BX-91 TGI
C4-11 HDI
C4 Picasso-14 HDI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskoot
ViestiLähetetty: 11.06.2021 10:34 

Viestit: 27
Paikkakunta: Puumala ,kesällä Juva
Muistellaan vielä vanhaa hyvää aikaa.Autoissahan ei olut ohjaustehostimia kuin luxus malleissa.Kaverin Asconaa ajaessani muistan järkyttävän raskaan ohjauksen,parkeeramisessa tuli suorastaan hiki.Talvella lumi ja liukkaus helpotti veivaamista,kaveri vaihtoi Asconaan ns.ralli ratin,mutta vaihtui normaaliin takaisin,kun muuttui pienemmällä ratilla vieläkin raskaammaksi.Se mikä voimassa hävittiin,niin tuntumassa ajaessa voitettiin.Nyt sähköiset tehostukset ovat samaa tasoa vanhempien hydraulisten kanssa.



C5-05 bens
C4-08 diesel
AX-90 sport 1,3
BX-91 TGI
C4-11 HDI
C4 Picasso-14 HDI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskoot
ViestiLähetetty: 11.06.2021 11:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Oli myös herkkäohjauksisia autoja ilman ohjaustehostinta, käsittääkseni Corolla ja Datsun 100A olivat ilman tehostinta ja aika kevyitä pyöritellä. Toisessa päässä oli taas kotikaupungin sähkölaitoksen Bedford Blitz, jota veivatessa olisi pitänyt olla maatyöläisen woimat...



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskoot
ViestiLähetetty: 11.06.2021 13:20 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
sitikkaporo kirjoitti:
Oli myös herkkäohjauksisia autoja ilman ohjaustehostinta, käsittääkseni Corolla ja Datsun 100A olivat ilman tehostinta ja aika kevyitä pyöritellä. Toisessa päässä oli taas kotikaupungin sähkölaitoksen Bedford Blitz, jota veivatessa olisi pitänyt olla maatyöläisen woimat...


Toisaalta sillä jos joka päivä veivaa, niin pian saa ne maatyöläisen voimat!

Onhan noi rengaskoot ihan hulluja nykyisin, etenkin leveydet ja hintaerot. Ostin vääränmerkkiseen uudet kumit, entiset oli 225/65r17 ja uudet 215/70r16, koska halusin enemmän pullamallin renkaat, mutta ne tuumaa pienemmät olivat myös mukavasti halvemmat (ja kuittasin pienempien vanteiden hankinnan käytännössä sillä). Jostain syystä renkaan ulkomitalla tai kumin määrällä ei ole mitään merkitystä hintaan, ainoastaan keskellä olevan reiän eli tyhjän tilan määrä vaikuttaa. Sama ulkohalkaisija 16" ja 19" vanteella tarkoittaa suurta eroa renkaan hinnassa, vaikka 16" renkaassa on paljon enemmän materiaalia ja punoksia. Vähän samoin kuin vaatteiden hinta on usein kääntäen verrannollinen vaatteeseen käytetyn kankaan määrään...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskoot
ViestiLähetetty: 11.06.2021 13:38 

Viestit: 85
Paikkakunta: Espoo
"...Jostain syystä renkaan ulkomitalla tai kumin määrällä ei ole mitään merkitystä hintaan, ainoastaan keskellä olevan reiän eli tyhjän tilan määrä vaikuttaa..."

Niissä renkaissa joissa on paljon tyhjää keskellä on tavallisesti suuri nopeusluokka. Jos oikeasti ajetaan 300 km/h, alkaa pyörien pyörimisnopeus jo olla 2700 rpm paikkeilla, mikä on aika kriittisen iso pyörimisnopeus tasapainoa ajatellen varsinkin kun huomioidaan ko. pyörähdyskappaleen massa ja se että renkaan on pysyttävä muodossaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskoot
ViestiLähetetty: 11.06.2021 13:55 

Viestit: 982
Autojen koko on myös kasvanut vaivihkaa. Eilen näin horisontissa edessäni jonkin kotteron jota aloin saavuttaa, ja lähemmäs päästyä se paljastui noin 20 vuotiaaksi Saabiksi. Saabit eivät ole kuitenkaan olleet pikkuautoja aikanaan.. kummallista miten vuosikausien sade niitä kutistaa, pohjoisen oloihin tehtyjä :D Jos nykymuhkuun laittaisi 13-tuumaiset renkaat, eihän sitä kehtaisi mennä lähellekään saati ajamaan. Matalaprofiilisuus on eri asia, toiset saa siitä katu-uskottavuutta ja toisilta se lähtee.

Jos ajattelee renkaiden teknisiä vaatimuksia ja fyysistä kokoa, hinta on kokolailla kohtuullinen, ellei halpa. Joku kumiletkun pätkä voi maksaa melkein saman. Kirpaisu tulee siitä että niitä tarvitaan yleensä 4kpl kerralla ja säännöllisin väliajoin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskoot
ViestiLähetetty: 11.06.2021 14:29 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Ja kun yleensä vielä rahat loppuu ennen rengaskauppaa, just katselin suht uutta jotain 30t€ Mersua missä oli loppuunpoljetut kiinalaiset kitkarenkaat alla :lol:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskoot
ViestiLähetetty: 13.06.2021 00:01 

Viestit: 3977
Macinaggio kirjoitti:
"...Jostain syystä renkaan ulkomitalla tai kumin määrällä ei ole mitään merkitystä hintaan, ainoastaan keskellä olevan reiän eli tyhjän tilan määrä vaikuttaa..."

Niissä renkaissa joissa on paljon tyhjää keskellä on tavallisesti suuri nopeusluokka. Jos oikeasti ajetaan 300 km/h, alkaa pyörien pyörimisnopeus jo olla 2700 rpm paikkeilla, mikä on aika kriittisen iso pyörimisnopeus tasapainoa ajatellen varsinkin kun huomioidaan ko. pyörähdyskappaleen massa ja se että renkaan on pysyttävä muodossaan.


Kesärenkaiden kai edellytetään kestävän auton huippunopeudella ajamista? Volvon aikomus rajoittaa huiput tasolle 180 km/h tarjoaa säästöjä rengaskuluissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rengaskoot
ViestiLähetetty: 13.06.2021 08:49 

Viestit: 48
Paikkakunta: Helsinki
pvalila kirjoitti:
Macinaggio kirjoitti:
"...Jostain syystä renkaan ulkomitalla tai kumin määrällä ei ole mitään merkitystä hintaan, ainoastaan keskellä olevan reiän eli tyhjän tilan määrä vaikuttaa..."

Niissä renkaissa joissa on paljon tyhjää keskellä on tavallisesti suuri nopeusluokka. Jos oikeasti ajetaan 300 km/h, alkaa pyörien pyörimisnopeus jo olla 2700 rpm paikkeilla, mikä on aika kriittisen iso pyörimisnopeus tasapainoa ajatellen varsinkin kun huomioidaan ko. pyörähdyskappaleen massa ja se että renkaan on pysyttävä muodossaan.


Kesärenkaiden kai edellytetään kestävän auton huippunopeudella ajamista? Volvon aikomus rajoittaa huiput tasolle 180 km/h tarjoaa säästöjä rengaskuluissa.

Jokohan nyt järki vihdoin viimein voittaa näiden ympäristökysymysten kautta...

Nuo maksiminopeuksien nopeusluokat S ja T (180 ja 190) tarkoittavat käytännössä selvästi pehmeämpiä renkaita kuin luokissa V, W tai Y (240/270/300). Eli lompakon kiittämisen lisäksi matkustajatkin kiittävät mukavammasta kyydistä!

Kun vielä katsotaan autoon oikean kantavuuden renkaat: ei laiteta turhaan kantavuusindeksin 100XL jäykkärakenteista rengasta, jos auton painon mukaan pärjätään kantavuudella 90, niin renkaiden osalta rahanmeno on minimoitu ja ajomukavuus maksimoitu!



Grand C4 Picasso -17. Ex: C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron