|
Kirjoittaja |
Viesti |
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 24.12.2016 13:56 |
Viestit: 738
|
Nokkakettinkin mun miälestä ei välttämäti oo bonus näkyy joissain kötöstyksissä olevan miinus....?
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 25.12.2016 11:07 |
Viestit: 1929 Paikkakunta: Helsinki
|
Plösöilijä kirjoitti: Nokkakettinkin mun miälestä ei välttämäti oo bonus näkyy joissain kötöstyksissä olevan miinus....? Monessa uudessa näin, eikä ole PSA:kaan tuolta kettingin venymisen ongelmalta säästynyt. Liekö juuri tästä syystä tuo uusi Puretech taas hihnalla, mutta nyt märällä, öljyisellä. Vaan Renaultin dCi ei moisista venymistä ole onneksi joutunut kärsimään. Omakohtaisestikin talossa oli ensin 2.0dCi, sitten 3.0dCi ja nyt tuo 1.6dCi, kaikki ongelmattomia ainakin sen aikaa mitä talossa ovat olleet vaikka km noissa oli hankittaessa 25tkm...180tkm välillä Mutta siis juuri tuo Puretech olisi kaiketi ollut se valinta meillä Berlingoonkin, jos siihen oltaisiin päädytty, noita uusia kusi-dieseleitä uskalla enää ostaa, merkistä riippumatta 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 25.12.2016 12:02 |
Viestit: 738
|
Kyllähän ne virtsamallit toimii onhan niitäkin jo aika määrä, nykyään on toi saastehomma aivan pellehermannin touhua menee älyttömyyksiin.
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 25.12.2016 12:46 |
Viestit: 5776 Paikkakunta: Lahti
|
Huhua olen kuullut että uudet Pösön pikkudieselit kävisi korjaamolla aika tiuhaan.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 25.12.2016 12:52 |
Viestit: 738
|
Jaa annan sitten olla
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 25.12.2016 14:05 |
Viestit: 1929 Paikkakunta: Helsinki
|
Plösöilijä kirjoitti: Kyllähän ne virtsamallit toimii onhan niitäkin jo aika määrä, nykyään on toi saastehomma aivan pellehermannin touhua menee älyttömyyksiin. Riippuu varmaan ihan käytöstä ja käyttäjästäkin, kuinka toimii, jos toimii. Itsellä kun 90% ajoista on ihan vain PK-seudulla pörräämistä n. 20tkm verran vuodessa, eikä työmatkakaan ole kuin 10km / 15min suuntaansa, niin voit hyvin kuvitella millaista myrkkyä talvi noille dieseleille meikäläisen käytössä onkaan. Ja mitä monimutkaisemmaksi systeemit menee, aina vain yhä karmeampaa, korjauskustannuksista nyt puhumattakaan 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
apixrv750
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 01.01.2017 00:16 |
Viestit: 74
|
Mulla siis mittarissa 40 000 km uudella Citikan 1.6 BlueHDI-koneella ja ainut ongelma oli tuo viime talven pakkanen, joka rikkoi ureasysteemin. Muuten on mennyt täysin viattomasti. Ei huono. Edellinen auto oli uusi Honda Accord 2 litranen bensa, jolla ajoin 160 000 km ilman ainuttakaan vikaa. Toivottavasti Berlingo pääsisi lähelle noita lukemia 
Citroen Berlingo 1.6 BlueHDi 100 S&S vm. 2015
|
|
|
|
 |
apixrv750
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 06.02.2017 03:49 |
Viestit: 74
|
Berlingoon tuli maahantuojalta toinen takaisinkutsu. Ennen joulua vaihdettiin johtosarja (ilmeisesti urearuiskuun) ja nyt tehdään softapäivitys maahantuojan piikkiin.
Kilometrejä on takana nyt yli 42 tkm. Kuluttaa vähän ja kulkee hyvin.
Citroen Berlingo 1.6 BlueHDi 100 S&S vm. 2015
|
|
|
|
 |
K1mm0
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 06.02.2017 09:04 |
Viestit: 23
|
Meillä on mittarissa 45 tkm. Syksyllä vaihdettiin hiukkassuodatin. Tammikuun alussa lyhyempi ureaputki, viime viikolla pidempi ureaputki ja tehtiin tuo viimeisin päivitys.
Nyt on "onneksi" kovia pakkasia luvassa. Saadaan testattua noiden muutosten toimivuus. Josko noilla eväillä päästäisiin vihdoin murheista eroon...
|
|
|
|
 |
apixrv750
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 06.02.2017 20:48 |
Viestit: 74
|
K1mm0 kirjoitti: Meillä on mittarissa 45 tkm. Syksyllä vaihdettiin hiukkassuodatin. Tammikuun alussa lyhyempi ureaputki, viime viikolla pidempi ureaputki ja tehtiin tuo viimeisin päivitys.
Nyt on "onneksi" kovia pakkasia luvassa. Saadaan testattua noiden muutosten toimivuus. Josko noilla eväillä päästäisiin vihdoin murheista eroon... Mulla vaihdettiin viime talvena hiukkassuodatin ja ureasuutin. Käsittääkseni ureaputkia ei vaihdettu. Perjantaina menen softapäivitykseen. Kysyin, että mitähän tuolla softapäivityksellä on merkitystä, mutta eivät huollossa tietäneet. Kovia pakkasia saisi todellakin tulla, jotta järjestelmän toimivuuteen tulisi varmuus.
Citroen Berlingo 1.6 BlueHDi 100 S&S vm. 2015
|
|
|
|
 |
apixrv750
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 11.02.2017 01:23 |
Viestit: 74
|
Softapäivitys tehtiin. Nyt pitäisi ureaputki tyhjentyä oikein. Pakkanenkin on ollut 20 asteen tietämissä, eikä ongelmia ole enää ollut. Great!
Citroen Berlingo 1.6 BlueHDi 100 S&S vm. 2015
|
|
|
|
 |
apixrv750
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 05.07.2018 04:18 |
Viestit: 74
|
85 tkm takana. Ureasuutin ja ureatankki takuuseen.
Citroen Berlingo 1.6 BlueHDi 100 S&S vm. 2015
|
|
|
|
 |
apixrv750
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 06.07.2018 14:42 |
Viestit: 74
|
Ureasuuttimen ja ureapumpun/-säiliön kanssa on PSA:lla ollut ilmeisesti enemmänkin ongelmia.
Citroen Berlingo 1.6 BlueHDi 100 S&S vm. 2015
|
|
|
|
 |
apixrv750
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 23.06.2021 10:55 |
Viestit: 74
|
200 tkm ajettu. Nyt urean paine on liian matala. Antaa virhekoodin P20E8. Uusi pumppu+tankki maksaa sen verran euroja, että ei tee mieli vaihtaa. Onko tietoa, miten Diagboxilla otetaan urea pois käytöstä? Eli minkä valikon alta löytyy.
Yritin etsiä Repair/BSI/Manual configuration/Engine -valikkoa, mutta mun Diagboxissa (7.82) en moista valikkoa löytänyt.
Citroen Berlingo 1.6 BlueHDi 100 S&S vm. 2015
|
|
|
|
 |
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 23.06.2021 14:07 |
Viestit: 184
|
Kannattaa kysellä noilta optimointi pajoilta.
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
 |
apixrv750
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 27.06.2021 21:54 |
Viestit: 74
|
Onneksi Diagboxilla ja pienillä tarkistuksilla saatiin vika kuntoon/ongelma hallintaan. Alkuperäisen ureasäiliön hinta olisi ollut noin 1200€ (+asennus  ). Jos jatkossa ongelmasta tulee riesa, otan yhteyttä erääseen optimointipajaan, enkä todellakaan osta kyseistä säiliötä. Muuten on Citikka pelannut todella hyvin. Mittarissa vajaa 200tkm eikä ainuttakaan niveltä yms. ole tarvinnut vaihtaa. No, oikean etupyörän laakeri vaihdettiin 170tkm kohdalla. Kulutus on pientä ja tilat on todella suuret. Mukaan mahtuu lähes koko omaisuus. Aina ei tarvitse ottaa peräkärryä mukaan, kun lähtee ostoksille. Öljypohjan tarkistuksen yhteydessä (oli muuten puhdas) vaihdettiin tarvikeöljypohja, jossa poistoproppu on alhaalla. Nyt moottoriöljy valuu viimeistä tippaa myöten pois. Aina olen käyttänyt B71 2312 -luokiteltua öljyä.
Citroen Berlingo 1.6 BlueHDi 100 S&S vm. 2015
|
|
|
|
 |
apixrv750
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 21.07.2021 19:42 |
Viestit: 74
|
Ei varsinaisesti liity otsikkoon, mutta kysyn silti. Dometicin 12 V jääkaappi toimii 8 ampeerin virralla. Berlingon takalaatikon sytkäriliitin pitäisi kestää 120 W tehon. Ei kestä. Pitkäaikaisessa käytössä liittimen pohja joko sulaa tai kontaktit palavat.
Mikä rasia kannattaisi vaihtaa nykyisen tupakansytytinrasian tilalle, kun tuo Citroenin alkuperäinen ei kestä kuormaa? Olen katsellut SELV-rasioita Motonetista, mutta olisiko muita vaihtoehtoja?
Citroen Berlingo 1.6 BlueHDi 100 S&S vm. 2015
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 21.07.2021 20:13 |
Viestit: 1929 Paikkakunta: Helsinki
|
apixrv750 kirjoitti: Ei varsinaisesti liity otsikkoon, mutta kysyn silti. Dometicin 12 V jääkaappi toimii 8 ampeerin virralla. Berlingon takalaatikon sytkäriliitin pitäisi kestää 120 W tehon. Ei kestä. Pitkäaikaisessa käytössä liittimen pohja joko sulaa tai kontaktit palavat. Eipä tuo tup.syt. tosiaan tartte kuin pienen kontaktihäikät tms. ja jo pidemmässä käytössä lämpiää, muovi sulaa jne  Itsellä on tuollainen 52 litranen Frezzer matkassa mukana ja koska tuo syö vain 5A ja sitäkin vain hyvin harvakseltaan aina välillä kun kompressori käynnistyy, niin eipä ole Berlingon tup.syt. liittimenkään kanssa ollut ongelmia 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
apixrv750
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 21.07.2021 23:45 |
Viestit: 74
|
Mulla Dometic CombiCool RC 2200 EGP, toimii 12V, 220V ja nestekaasu. Jäähdytysmenetelmänä absorptio. Ostin tämän. Isommat liittimet. Toivottavasti nyt kestää.
Citroen Berlingo 1.6 BlueHDi 100 S&S vm. 2015
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 22.07.2021 20:14 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
apixrv750 kirjoitti: Mikä rasia kannattaisi vaihtaa nykyisen tupakansytytinrasian tilalle, kun tuo Citroenin alkuperäinen ei kestä kuormaa? Olen katsellut SELV-rasioita Motonetista, mutta olisiko muita vaihtoehtoja? Eikö ihan vaan hella-pistokkeelle sopiva rasia kävisi? Hyvin miulla ainakin moinen toimi ja useissa autojääkaapeissa on valmiiksi sovite sille - tai oikeastaan sovite, että voi laittaa hella-pistorasian sijaan tupakansytytinpistorasiaan.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 22.07.2021 22:07 |
Viestit: 5065
|
apixrv750 kirjoitti: Mulla Dometic CombiCool RC 2200 EGP, toimii 12V, 220V ja nestekaasu. Jäähdytysmenetelmänä absorptio. Ostin tämän. Isommat liittimet. Toivottavasti nyt kestää. Olen törmännyt usein myös siihen että tuo tulee tärinästä pikkuhiljaa ulospäin, eikä keskitapinjousi paina enää riittävästi keskiliitäntään, parempi myös aina välillä tarkistaa onko lämmennyt ja samalla . (lähinnä huomaa isoilla virroilla, kylmälaukku, invertteri, läppäri"muuntaja") En tiedä onko tuo laakerin mainitsema 12 mm -liitin ( https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_4165) juuri muuten parempi. mutta siinä ei keskitappi kai paina kokoajan pistoketta ulospäin, kuten tekee tupakansytytin liittimessä.
|
|
|
|
 |
apixrv750
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 23.07.2021 00:14 |
Viestit: 74
|
12mm pistoke on siitä kätevä, että sen saa tosiaankin sopimaan myös tavalliseen tupakansytytinrasiaan.
Vielä kysymys, joka liittyy otsikkoon. Onko kenelläkään tietoa PSA:n bluehdi-koneiden AdBlue- eli urea-ruiskun softapäivityksestä vuodelle 2019. Oma auto on mallia 2015, jolle tehtiin AdBlue-remontti 2017. Samalla päivitettiin softa niin, että urea ei enää pääsisi pakkasella jäätymään. Netistä luin, että vuonna 2019 olis tullut uusi päivitys, joka sallii ureapumpulle laajemmat käyntiarvot ilman "Engine fault" jne. vikailmoitusta.
Kysyin asiasta merkkihuollosta, mutta väittivät että päivityksiä on tullut vain yksi. Tuolle uudelle 2019-päivitykselle olisi varmaan monella käyttöä, koska PSA:n koneet tupaavat valittamaan liian pienestä AdBlue paineesta. Diagboxilla saa vikakoodin P20E8 kyllä nollattua, mutta helpompaa olisi jos sitä fault-ilmoitusta ei ruudulle niin herkästi tulisi.
Citroen Berlingo 1.6 BlueHDi 100 S&S vm. 2015
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 23.07.2021 14:22 |
Viestit: 2617 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
olli__o kirjoitti: En tiedä onko tuo laakerin mainitsema 12 mm -liitin ( https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_4165) juuri muuten parempi. mutta siinä ei keskitappi kai paina kokoajan pistoketta ulospäin, kuten tekee tupakansytytin liittimessä. On, se on speksattu (alunperin) jatkuvalle 16A kuormalle. Näitä mä ole viljellyt autoon. Myöskään pistoke ei irtoa vahingossa ja tarkoituksellakin suoritukseen saa ihan keskittyä. Ja se oikea Hella-pistokkeen malli on sitten metallirunkoinen, ne muoviset varmasti löytyy auton lattialta isommalla kuormalla.. Ja asiasta kukkaruukkuun, peltier-jääkaapeista mulla on aina sulanut se kaapin pistoke, koska siinä muodostuu ylimenovastus keskitapin ja sulakkeen väliseen jousipeltiin (onnettoman pieni kosketuspinta-ala). Nuo pistokkeet olen rapsinut huiskuuseen ja laittanut sulakkeettoman mallin niin loppui sulamiset. Vielä ei ole mitään palanut (kopkop).
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Uusi Berlingo kusi alle Lähetetty: 23.07.2021 16:25 |
Viestit: 5065
|
Kaapelimies kirjoitti: ... On, se on speksattu (alunperin) jatkuvalle 16A kuormalle.... Millä perusteella? Tuon wikin mukaan max 12 A, eikä mainintaa kuinka jatkuvaa, ja esimerkiksi Hellan valmistamana jostain kuvastosta kaikki naaras-rasiat taisi olla max 8 A, 24 V, myös ne metallirunkoisen näköiset. https://www.hella.com/hella-us/assets/m ... atalog.pdfNo noissakaan ei ole mainintaa onko kuinka jatkuvalle käytölle speksattuja virtoja, mutta samassa kuvastossa "tupakansytkä"rasia on speksattu ihan samannäköisin merkinnöin max 15 A, 24 V 12 mm uros-töpseleitä siellä kuvastossa oli isommallakin virralla.
|
|
|
|
 |
|
|