|
Kirjoittaja |
Viesti |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 04.09.2021 12:55 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
safety valve on suoraan kenkies kohdalla lattian alla . tulee neljä putkea ja päästä lähtee kumiletku , toisessa päässä on painekytkin ja siitä lähtee piuha . sähköisen korkeuden säädön moottori on oikean puoleisen runkopalkin kyljessä apukuskin pers. kohdalla . apukuskin puolelta kun mattoa raottaa niin näkee mistä piuhasatsi menee lattian läpi- se moottori pyörii aina samaan suuntaan . kiertää lenkkiä ja pysähtyy haluttuun kohtaan riippuen mikä kohta on valittu namiskasta . valitettavasti sieltä löytyy nailoninen ratas jota kierukka yrittää pyörittää . huonolla tuurilla rattaasta löytyy silee kohta . voihan sitä testata kun ettii sen liittimen keskikonsolin alta . ja kyllä se moottori pitää pientä ääntä toimiessaan . pitää vain tarkasti kuunnella . vahkeen saa kiipeemään manuaalisestikkin , on vain konstikas temppu. mutta jos punainen kojelaudassa möllöttää niin ensin olis syytä selvittää nouseeko paineet ollenkaan- eihän sulla ole ollu päävaraajasta se ainoa 12mm pultti irti kokonaan , jos on niin olet hukannu semmosen 5mm haulin . silloin ei paineet nouse. sitä pulttia ei pidä irrottaa vaan tarvitessa ainoastaan kiertää puoli kierrosta . alota nyt noista.
|
|
|
|
 |
mehujallu
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 04.09.2021 13:44 |
Viestit: 150
|
kokemjne kirjoitti: safety valve on suoraan kenkies kohdalla lattian alla . . Kiitokset näistä. Ei tällaisia tietoja niin vain löydä. Ainoastaan pääpainelinjaan on koskettu, ei muuhun. Ja tosiaan Stop-valo pysyy kyllä lähtökohtaisesti poissa, sammuu normaalisti hetki käynnistyksen jälkeen.
Ei yhtään Citikkaa tällä hetkellä, koska myytäväksi ja 2 päivän päästä paalattavaksi niitä riittää selkeästi vain joillekin ihmisille, ei Nettiautoon ja fb-ryhmiin saakka jossa KAUPPA KÄVISI
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 04.09.2021 14:03 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
normaalisti stop valo sammuu vasta kun painetta on järjestelmässä vähintäin 75 kiloo . CX:n järjestelmäpaine putkistossa on 110 kiloo . ainoastaan pääpaineputkessa vaihtelurajat ovat 145- 175 kiloo. ootko nyt ihan varma että sullaon se 12mm pultinkanta todella kiinni asiallisesti . ei tarvitse vääntää hampaat irvessä . ja pumpulle siemen nestettä , eli imuputki irti säiliöstä ja sopivan suppilon kautta lhm:ää letkuun moottori käydessa . kestää hetken ennen kuin öljy alkaa hävitä suppilosta . ja pumpun ääni muuttuu. . kun kulkupeli selvästi alkaa heräillä niin suppilo pois ja letku nopeesti paikoilleen ja kunnolla klemmari kiinni ettei imeskele ilmaa mistään .missä asennossa on se kork . säädön nappula . laita se vaikka korkeimpaan asentoon .
|
|
|
|
 |
mehujallu
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 04.09.2021 15:38 |
Viestit: 150
|
kokemjne kirjoitti: normaalisti stop valo sammuu vasta kun painetta on järjestelmässä vähintäin 75 kiloo . CX:n järjestelmäpaine putkistossa on 110 kiloo . ainoastaan pääpaineputkessa vaihtelurajat ovat 145- 175 kiloo. ootko nyt ihan varma että sullaon se 12mm pultinkanta todella kiinni asiallisesti . ei tarvitse vääntää hampaat irvessä . ja pumpulle siemen nestettä , eli imuputki irti säiliöstä ja sopivan suppilon kautta lhm:ää letkuun moottori käydessa . kestää hetken ennen kuin öljy alkaa hävitä suppilosta . ja pumpun ääni muuttuu. . kun kulkupeli selvästi alkaa heräillä niin suppilo pois ja letku nopeesti paikoilleen ja kunnolla klemmari kiinni ettei imeskele ilmaa mistään .missä asennossa on se kork . säädön nappula . laita se vaikka korkeimpaan asentoon . Kun en tiedä mistä ihmeen 12mm pultinkannasta puhutaan, ainoastaan pääpainelinja vaihdettu, ja on paikallaan eikä vuoda, ilmausta kaveri yritti rintapellin putkista kun ei tiennyt mistä kannattaisi kokeilla ja nekin kiinni. Korkeussäätönappi ollut korkeimmassa asennossa lähtökohtaisesti, ränkätty toki ylös-alas. Sen rele tosiaan naksuu, eli nappikin kai toimii. Ei ihan avuttomia olla täälläkään päässä, ja apuvoimiakin jo paikalla käynyt. Sarjassamme mystiset jutut. Mitään siemennesteitä ei kyllä ole annettu, mutta järjestelmä tosiaan nousi heti vielä talvella. Pinta säiliössä laskee ja nousee.
Ei yhtään Citikkaa tällä hetkellä, koska myytäväksi ja 2 päivän päästä paalattavaksi niitä riittää selkeästi vain joillekin ihmisille, ei Nettiautoon ja fb-ryhmiin saakka jossa KAUPPA KÄVISI
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 04.09.2021 15:48 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Se pultinkanta on viiden sentin päässä siitä, mihin ruuvasit sen pumpulta tulevan paineputken kiinni.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 04.09.2021 16:18 |
Viestit: 982
|
Tuossa videossa puuhastellaan Xantian kanssa, mutta moni periaate on sama kaikissa sitikoissa joissa on mekaaninen hydepumppu. Kohdassa 5:20 ruuvataan ekan kerran 12mm pulttia ja peräti rohkeasti auki asti jolloin se mystinen kuulakin pääsee videolle, ilmatessa sitä avataan max yksi kierros. Eikä muulloin siihen tarvii koskea ollenkaan. https://www.youtube.com/watch?v=xr4M65s3rHI
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 04.09.2021 16:19 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
konehuoneessa on 4 vihreetä mokkulaa. kaksi on jousisylintereissä . yksi on jarrupaine varaaja . löytyy kuskin puolelta alhaalta kyljellään . kolme putkea . ja sitten se PÄÄVARAAJA on yleensä laatikon etureunassa . SIITÄ ETI SE YKSI AINOA 12mm avaimelle sopiva pultinkanta . löysää se MUTTA ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA ruuvaa irti, ne muut pultit ( 3 ) on 11mm avaimelle vai oliko vain 2 /11mm ja 1 10mm .
ja CX:n tulipellissä tai missään muualla EI OLE ilmausruuveja paitsi jarrusatuloissa .
sen verran tuohon ilmausruuvien lukumäärään , että ohjauksen kontrolliyksikön putki/letku viidakosta löytyy yksi mutta sillä ei ole mitään tekemistä kulkimen ylösnousemuksen kanssa . ja nyt en oo varma mutta oliko ABS varusteisessa tuliseinässä jossa on putkia , yksi ilmasuruuvi . silläkään ei ole mitään tekemistä ylösnousemuksen kanssa . joten eti se päävaraaja lootan kyljestä yleensä rakennelma on ylösalaisin eli pallo ( 62 kiloinen ) on alaspäin . se 12mm pultinkanta näkyy ja suorastaan hyppää silmille sen päävaraajan kyljestä .
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 04.09.2021 16:53 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
tuli mieleen semmonen juttu ,että CX break /familiale jarrusta löytyy lisä palikka kontrolloimaan takajarruja . muistaakseni CX:n eri prestige malleissa en muista sellaista oleen vaikka kulkupeli on yhtä pitkä kuin break/familiale . homma selviää heti kun takafillarit ovat poissa. norm. CX takajarrut ovat tavalliset mutta break/familiale on jäähdytetyt levyt ja isommat jarrukaliperit . en muista oliko prestige variaatiossa jommat kummat
|
|
|
|
 |
mehujallu
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 05.09.2021 21:22 |
Viestit: 150
|
Hienoa, kiitokset. Mestoilla oli useampi pultti, jotka kaikki näyttivät silmämääräisesti samankokoisilta. Tulipellin ruuvia kaveri nyt raotti lähinnä tsekatakseen pyöriikö neste. Pitää tutkia. Vaikkei hirveästi ole hydrauliikan korjaamisesta kokemuksia, apua ja maalaisjärkeä kuitenkin löytyy - Tämä ongelma on oikeasti vähän outo. 
Ei yhtään Citikkaa tällä hetkellä, koska myytäväksi ja 2 päivän päästä paalattavaksi niitä riittää selkeästi vain joillekin ihmisille, ei Nettiautoon ja fb-ryhmiin saakka jossa KAUPPA KÄVISI
|
|
|
|
 |
mehujallu
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 05.09.2021 23:18 |
Viestit: 150
|
Jaa tuo pultti onkin tuolla alhaalla. Sinne onkin kiva päästä käsiksi auton ollessa tontissa  Tuo on tuo erillinen kuula ilmastoinnin kompuran alla, eikä kyllä lähelläkään vaihdelaatikkoa. Nyt on ainakin selvät ohjeet ilmaukselle, mietin vain voiko olla pelkästään ilmauksesta kiinni, kun neste tuntuu kuitenkin kiertävän, ja alusta ei edes yritä nousta. No, kokeilemalla selviää.
Ei yhtään Citikkaa tällä hetkellä, koska myytäväksi ja 2 päivän päästä paalattavaksi niitä riittää selkeästi vain joillekin ihmisille, ei Nettiautoon ja fb-ryhmiin saakka jossa KAUPPA KÄVISI
|
|
|
|
 |
mehujallu
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 06.09.2021 13:38 |
Viestit: 150
|
No niin, pari tuntia laitteen parissa. Löysin ilmausruuvin, yritin monella tapaa ilmata. Avaamalla aina naksauksen jälkeen ja sulkemalla kun ilmapihaus. Tätä tein varmaan n. 50 kertaa, ilmaa tuli aina, mutta lie normaalia? Jossain vaiheessa avatessa roiski nestettä yli säiliöstä, liekö painetta vai ilmaa? Yritin myös pitää vain ruuvia auki ja autoa käynnissä, mutta kompurahan ei tällöin tee mitään.
Kuskin lattiamaton alla ei ollut mitään. Repsikan lattiamaton alla ei ollut mitään, ilman että alkaa purkamaan penkkiä irti. Auton alle vaikea päästä, käsikopelolla repsikan puolelta ei löytynyt mitään. Alkaa pikkuhiljaa vituttaa. Takapää menee kyllä löysäksi, eli pystyy käsin nostelemaan, ja ehkä hitusen nousee. Etupää jäykkä eikä pysty nostamaan käsin.
Tänään nestepinta liikkunut säiliössä aika vähän, en tiedä mitä säiliössä ehjässä autossa tapahtuu? Jos tällaista olisi katsellut tarkemmin toimivana, diagnostiikka olisi helpompaa.
Ei yhtään Citikkaa tällä hetkellä, koska myytäväksi ja 2 päivän päästä paalattavaksi niitä riittää selkeästi vain joillekin ihmisille, ei Nettiautoon ja fb-ryhmiin saakka jossa KAUPPA KÄVISI
|
|
|
|
 |
mehujallu
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 06.09.2021 14:08 |
Viestit: 150
|
Järkyttävän taistelun jälkeen sain auton peräpään rampeille. Ei auton allakaan näy mitään sähköjä yhtään missään. Kuvia tietyistä paikoista saa jos joku haluaa.
Ei yhtään Citikkaa tällä hetkellä, koska myytäväksi ja 2 päivän päästä paalattavaksi niitä riittää selkeästi vain joillekin ihmisille, ei Nettiautoon ja fb-ryhmiin saakka jossa KAUPPA KÄVISI
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 06.09.2021 14:13 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Stugenaattori kirjoitti: Kuskin lattiamaton alla ei ollut mitään. Repsikan lattiamaton alla ei ollut mitään, ilman että alkaa purkamaan penkkiä irti. Auton alle vaikea päästä, käsikopelolla repsikan puolelta ei löytynyt mitään. Alkaa pikkuhiljaa vituttaa. Takapää menee kyllä löysäksi, eli pystyy käsin nostelemaan, ja ehkä hitusen nousee. Etupää jäykkä eikä pysty nostamaan käsin.
Lattian allalla tarkoitettiin auton ulkopuolta... Jos takapää koittaa nousta, viittaa se alhaiseen paineeseen joka kuitenkin riittää sammuttaamaan valon. Etupää vaatii noin 1,5 kertaisen paineen jotta nousee. Jos öljyä on varmasti säilössä tarpeeksi, huomioi että se koho voi jumittaa ja pitää joskus kolkutella lasia varovasti, niin sitten etsisin siitä paksusta säiliön ja pumpun välisestä imuletkusta vuotoa. Voi olla pieni halkeama joka vuotaa sisäänpäin ilmaa silloin kun on imu päällä. Painevaraaja, eli se jossa se ruuvi 12 kannalla, voi myös olla viallinen. Kuula ilmeisesti tallella jos suhahtelee avatessa.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
mehujallu
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 06.09.2021 15:54 |
Viestit: 150
|
Wesa kirjoitti: Stugenaattori kirjoitti: Kuskin lattiamaton alla ei ollut mitään. Repsikan lattiamaton alla ei ollut mitään, ilman että alkaa purkamaan penkkiä irti. Auton alle vaikea päästä, käsikopelolla repsikan puolelta ei löytynyt mitään. Alkaa pikkuhiljaa vituttaa. Takapää menee kyllä löysäksi, eli pystyy käsin nostelemaan, ja ehkä hitusen nousee. Etupää jäykkä eikä pysty nostamaan käsin.
Lattian allalla tarkoitettiin auton ulkopuolta... Jos takapää koittaa nousta, viittaa se alhaiseen paineeseen joka kuitenkin riittää sammuttaamaan valon. Etupää vaatii noin 1,5 kertaisen paineen jotta nousee. Jos öljyä on varmasti säilössä tarpeeksi, huomioi että se koho voi jumittaa ja pitää joskus kolkutella lasia varovasti, niin sitten etsisin siitä paksusta säiliön ja pumpun välisestä imuletkusta vuotoa. Voi olla pieni halkeama joka vuotaa sisäänpäin ilmaa silloin kun on imu päällä. Painevaraaja, eli se jossa se ruuvi 12 kannalla, voi myös olla viallinen. Kuula ilmeisesti tallella jos suhahtelee avatessa. Juu, huomasin kyllä purkamisen jälkeen että ulkopuolta tarkoitettiin, mutta jalkojen alla nyt antoi kuvan että maton alla menisi sähköjä. En saa tuota nyt niin ylös että alle pääsisin. Mötikät ilmeisesti rungon sisäpuolella? Takapää tosiaan ehkä sentin nousee ja menee löysäksi, eli pystyy heiluttelemaan nostamalla. Öljyä on koko piha täynnä kun ilmaillessa tullut yli, kyllä sitä on tarpeeksi  Säiliöltä lähtee 2 paksua letkua, molemmat tuoreen oloisia, eikä mitään isoja murtumia ainakaan näy. Sen verran ikävissä paikoissa noidenkin toiset päät etten ihan huvikseni viitsisi irroitella. Jos olisi pikkumurtuma, luulisi alustan nyt jollain tavalla kuitenkin toimivan. Ja se kuula on kyllä tallella, ei sitä pulttia ollut aiemmin avattu, kuten monesti kerroin. Otetaanpa kertaus: Hyvin toimiva alusta koko omistusajan. Painelinja alkoi vuotaa mutkasta. Ajamalla tullut kuitenkin pihaan, ja talvella hetkeksi nostettu. Nousi heti käynnistyksen jälkeen. Painelinja vaihdettu. Käynnistysongelma. Kun sain käyntiin hetkeksi, keula alkoi heti nousta. Kun sain lopullisesti käyntiin, keula ei nouse. Stop-valot sammuu normaalisti. Ohjaus ok. Tärkeä kysymys: Kuinka tarkkoja CX:t ovat hydrauliaineesta? Tuolla saattaa olla ATF:ää seassa, tarkkaa muistikuvaa ei ole mutta nesteen väri ei ole vihreää nähnytkään. Aikanaan Xantialla ajelin ATF:llä, oli purkuun menossa. Ei ollut moksiskaan.
Ei yhtään Citikkaa tällä hetkellä, koska myytäväksi ja 2 päivän päästä paalattavaksi niitä riittää selkeästi vain joillekin ihmisille, ei Nettiautoon ja fb-ryhmiin saakka jossa KAUPPA KÄVISI
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 06.09.2021 16:58 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
missä herra mestaroi tuota peliään . jotenkin .....hmm
|
|
|
|
 |
mehujallu
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 06.09.2021 17:43 |
Viestit: 150
|
kokemjne kirjoitti: missä herra mestaroi tuota peliään . jotenkin .....hmm Pyhtäällä räpellän ja nauran osaamattomuudelleni. No ei, kyllä kaikenlaisten vehkeiden parissa on tullut räpellettyä, ja tämänkin kanssa olen tähän saakka pärjännyt ihan hyvin. Ohjeet tekstinä aina vähän haastavia käsittää, mutta aikansa kun pähkäili niin jollain tavalla pääsi sisälle tuon hydrauliikan sielunelämään. Isoin ongelma tosiaan on se, etten ole katsellut aikanaan millä paineella neste on pyörinyt säiliöön ja säiliöstä pois. Eli vähän arvailemalla tässä mentävä. Siksi en heti tänne viitsinyt edes kirjoittaa, kun ajattelin että minut nauretaan roskapönttöön, kun olisikin ollut joku naurettava juttu. Kuten varmaan onkin. Hienoja laitteita toimiessaan, ja hydrauliikka ei pelota, ne jotka haukkuu eivät ota huomioon että tuohan on ratkaisuna paljon pitkäikäisempi kuin perinteinen alusta, ilman että tarvitsee koskea mihinkään. Kunnon läpikäynnin ja säilytystilat tuo auto vaatisi, vähän lohduttomana seisoo likaisena pihalla. Mutta ei siitä oikein viitsisi luopuakaan, varsinkaan kun ei kukaan harrastepeleistä tällä hetkellä kunnon hintaa maksa, ellei ne ole jenkkejä. Tuo tarkkuus nesteen laadusta kiinnostaa. Muistaakseni vuotaessaan kippasin tomaattiöljyä sekaan, kun vuoti ja piti kotiin päästä. Jos olisi liian jäykkää ettei kiertäisi, ei varmaan toimisi mikään. Kun otan liikenteeseen, nesteet toki vaihtuu tuoreeseen LHM:ään ensimmäiseksi. Siihenkin otan mielellään ohjeita vastaan, miten järkevimmin järjestelmä huuhdellaan. Onko noissa jotain suodatinta jossain, joka tukkeutuessaan voisi aiheuttaa ongelmia? Ja pitääkö ilmaruuvin joka avauksella ulahtaa painetta ulos, vai pitäisikö ilman tulon loppua? Ja en tosiaan ole kaikkia letkuja läpikäynyt, helpottaisi jos konehuoneen saisi pestyä. Pitää varmaan yrittää viritellä painepesuri.
Ei yhtään Citikkaa tällä hetkellä, koska myytäväksi ja 2 päivän päästä paalattavaksi niitä riittää selkeästi vain joillekin ihmisille, ei Nettiautoon ja fb-ryhmiin saakka jossa KAUPPA KÄVISI
|
|
|
|
 |
mehujallu
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 06.09.2021 18:05 |
Viestit: 150
|
Latailen Tubeen videon. 
Ei yhtään Citikkaa tällä hetkellä, koska myytäväksi ja 2 päivän päästä paalattavaksi niitä riittää selkeästi vain joillekin ihmisille, ei Nettiautoon ja fb-ryhmiin saakka jossa KAUPPA KÄVISI
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 06.09.2021 18:26 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Älä laita synteettisiä öljyjä lhm:n sekaan, kumiosat saattaa turvota ja pehmetä. Jos tulee hätä käteen, dieseliä tai mpö:ä voi laittaa järjestelmään. Jotkut vallan ajavat dieselillä, vaikka on bensa-auto.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
mehujallu
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 06.09.2021 18:29 |
Viestit: 150
|
jptcool kirjoitti: Älä laita synteettisiä öljyjä lhm:n sekaan, kumiosat saattaa turvota ja pehmetä. Jos tulee hätä käteen, dieseliä tai mpö:ä voi laittaa järjestelmään. Jotkut vallan ajavat dieselillä, vaikka on bensa-auto. No jotain Dex kakkosta halvinta mahdollista siellä on, jos on. Miten järjestelmä tyhjennetään helpoiten? Dieselissä pahana se, että tulee kyllä ulos pienimmästäkin reijästä. Ihan LHM:ää laitan, kun varmaa ettei vuoda. Noilla nesteillä nyt ei ole ajettu yhtään, eikä ajeta. Tuossa video. https://youtu.be/XbEMM5WpFmk
Ei yhtään Citikkaa tällä hetkellä, koska myytäväksi ja 2 päivän päästä paalattavaksi niitä riittää selkeästi vain joillekin ihmisille, ei Nettiautoon ja fb-ryhmiin saakka jossa KAUPPA KÄVISI
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 06.09.2021 19:04 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Kyllähän tuolla jonniin verran tuntuisi paineita olevan. Ettei nyt ois ne koken mainitsemat muovipyörän hampaat lähtenyt korkeussäätimen moottorista? Pääsisköhän sitä säätimille menevää tankoa sivulta alta hieman kampeamaan että näkisi reagoiko keula siihen? Toki helpompi olisi jos saisi nosturille tai rampeille.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 06.09.2021 19:08 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Kuulostele sitä korkeudensäätömoottoria, virrat päälle, älä käynnistä. Kun siirrät kytkimen vaikka yläasentoon, pitäisi apparin penkin alta kuulua ääntä, kun moottori ajaa välitysvipuja ääriasentoon. Ja sitten ala-asentoon, siirtoääni pitäisi kuulua ihan selvästi. Ei pelkkä moottorin surina. Jos mitään ei kuulu, tiedät mihin suuntaat mielenkiintosi. Jaa Wesa ehtikin jo samaan kohteeseen.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
mehujallu
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 06.09.2021 21:15 |
Viestit: 150
|
jptcool kirjoitti: Kuulostele sitä korkeudensäätömoottoria, virrat päälle, älä käynnistä. Kun siirrät kytkimen vaikka yläasentoon, pitäisi apparin penkin alta kuulua ääntä, kun moottori ajaa välitysvipuja ääriasentoon. Ja sitten ala-asentoon, siirtoääni pitäisi kuulua ihan selvästi. Ei pelkkä moottorin surina. Jos mitään ei kuulu, tiedät mihin suuntaat mielenkiintosi. Jaa Wesa ehtikin jo samaan kohteeseen. Kohdistetaan tähän. Varmaan tuota jollain kikkailulla saisin ylemmäs jos alle päästävä. Vai oliko tämä möhkäle sisätilojen puolella? Ei tykkää kyllä ulkoa seisottamisesta tällainen. Koko ajan enemmän mietin, josko luopuisi laitteesta, ennenkuin menee ihan pilalle. Tallitiloja kun ei tunnu löytyvän. Mutta en ala viallisena kauppaamaankaan. Pistin aiemmin pienellä ylihinnalla tarjolle tänne, ei aiheuttanut yhteydenottoja. Tiedä sitten mikä tuon arvo on, aito Prestige maksaisi viisinumeroisen summan priimana ja aitona, eikä karvalakitkaan enää halpoja ole. Toisaalta pari nuhjuisempaa ollut muutamalla tonnilla tarjolla, karvalakkeja mutta ei korinvaihtoja. Itse ainakin ennemmin ajelen korinvaihtoprestigellä noin nätillä sisustalla ja värillä, kuin museorekatulla Leaderilla  Jos jollain on halua kyseiselle yksilölle ja ymmärtää ettei tätä saa parilla tonnilla, saa viestitellä. TD XM, C6, joku jenkki tai muu vastaava vähemmän ylläpitoa vaativa auto voi mennä vaihdossa. Mutta hyvin vaihtelevaa ja nahkeaa on ja tulee olemaan tämän kauppaaminen, vuosi meni tätä kuolatessa kunnes tämän sain. En vain halua olla essolippismies, joka hamstraa pihalleen kaiken mitä haluaa, ja autot sitten maatuvat jossain pihan perällä.
Ei yhtään Citikkaa tällä hetkellä, koska myytäväksi ja 2 päivän päästä paalattavaksi niitä riittää selkeästi vain joillekin ihmisille, ei Nettiautoon ja fb-ryhmiin saakka jossa KAUPPA KÄVISI
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 06.09.2021 22:16 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
https://godelind.home.xs4all.nl/SM/citroen_guide.pdfJos "kolmas kotimainen" eli englanti sujuu, niin tuosta saa pintaraapaisun hydrauliikan sielunelämään. On toki sekaisin mutta kuitenkin eroteltuna eri versiot. Jousituksen osio alkaa PDF:n sivulta 20, löytyy myös ohjaukseen liittyvät tarinat jousitus -osion jälkeen... Se "ilmausruuvi" ei ole oikeasti ilmausruuvi, vaan järjestelmän paineen poistoruuvi. Se että availit sitä "ainakin sen 50 kertaa", ei ainakaan edesauttanut paineen ylläpitoa, mikäli oli jotain paineita saanut järjestelmään tehtyä, päästit ne pois aina kun sitä ruuvia raotit. Ilmausruuvi siinä mielessä, että esim. varaajapallon vaihdon jälkeen siinä kierrossa olevat ilmakuplat poistuu kierrosta... Pumpun imuletkussa ei kummoista murtumaa tarvita, kun paineennosto ei vaan onnistu. Ja jos taas pumpussa on ilmaa, ja imuletkussa murtuma, niin likipitäen mahdoton saada paineita. Harrastaneempi korvallakin kuulee, mitä pumppu tekee, tai on tekemättä, mutta äkkiä sen äänimaailman merkityksen oppiikin. Opastaja toki helpottaa, kun kaikkea ei tarvitse itse opetella, yleensä kantapään kautta... Pumppu ei ime juuri mitään, eli jos pumppu pääsi "kuivaksi" niin Kokemjne:n neuvo syöttää letkuun suoraan LHM:ää koneen käydessä on varsin varma tapa saada neste liikkumaan pumpulle asti ja sieltä eteenpäin. Joskus "kikkakutosena" onnistunut myös polkupyörän pumpulla, eli pumpun imuletku missä pitääkin, LHM-säiliön korkki kiinni ja siitä korkista huohotusletku polkupyörän pumppuun kiinni ja pumppaamaan kevyt paine -tällöin ainoa paikka minne neste pääsee, on hydraulipumppu. Ja joo, on joskus taisteltu pitempäänkin paineennousua, joskus auttanut sekin että aikansa temuaa ilman tulosta, menee kahville ja sieltä palatessa käynnistää auton toimivalla hydrauliikalla. Käsittääkseni tuolloin ilma pääsee vääristä väleistä pois, nesteen tullessa tilalle. Etenkin pumppu on siitä ikävä että siellä pienikin määrä ilmaa osaa estää pumpun oikean toiminnan... Pumpulta lähtevä putki menee paineenvaraajalle, eli siihen kalikkaan missä on päävaraajapallo, ja se paljon puhuttu 12-millinen ruuvinkanta. Koneen käydessä, pumpun käyntiääni pitäisi oleellisesti muuttua kun ruuvin kiristää kiinni, toimiessaan riittää jopa sekin että sormin kiristää sen kiinni, "tarpeeksi ajetuissa" monesti pitää pikkasen avaimella kiristää. Kohtuus tämän kiristyksen kanssa, oikeasti pieni kiristys riittää kun ruuvi painaa kuulan pesänsä pohjaan... Paineenvaraajalta lähtee sitten putki sille konesalin etureunassa, siellä kuskinpuoleisessa etukulmassa, olevalle "irtopallolle", tämä on jarrupaineen varaaja. Tämmöistä löytyy vain SM, CX malleista, sekä XM V6 Diravi-ohjauksen kanssa. Niin, ja Maserati Merak, Bora ja Khamsin. DS:ssä noita on yksi tai kaksi, mutta ei nyt niihin tartuta. Jarrupallolta sitten menee sinne etulattian alle/rintapeltiin putket, jarruventtiilille ja turvaventtiilille (jonka toiminta tulikin jo aiemmin selville), turvaventtiililtä lähdöt etu- ja takajousitukselle. Tuskin tämä jumissa on, jos kerran hydrauliikan paineenpuutosvalo sekä STOP-valo sammuvat kun kone käy... Ilmausruuveja siellä rintapellissä, ABS:in kanssa voi olla, ohjauksen putkihässäkän läpiviennissä on Diravin keskityssylinterin ilmausruuvi, tästä jos kokeilitte ilmata eikä sieltä mitään tullut, niin ei siellä muuallakaan painetta isommin ole, ohjauksen keskityspuolelle tulee "suora syöttö" eli ei mene turvaventtiilin kautta vaan ohjaukselle tulee oma syöttönsä sieltä jarruvaraajalta ennen turvaventtiiliä... On nämä ihan ihmisen opittavissa olevia asioita, tutustuminen aikanaan tapahtui ensialkuun Haynesin manuaalista tukea omille havainnoille hakemalla, tutkimalla käytännössä, ja sittemmin kun tietoa pääsi interwebin kautta etsimään (ja monista muistakin kirjallisista tuotoksista) niin kyllä näille aina selvennykset on löytynyt. Opus kouraan, ja lisää kysymyksiä, tyhmiä kysymyksiähän ei ole mutta vastaukset saattaa olla toisinaan vieraita kun vastaaja puhuu "ikäänkuin eri kieltä", selventäviä kysymyksiä lisäämällä saanee lisää irti asiasta. Aina tietysti helpoin olisi se että löytyisi asiaa tunteva pitkähermoinen kaveri siihen mukaan, ja ilman kiirettä kävisitte osat, niiden nimet sekä tarkoitukset porukassa läpi...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
mehujallu
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 07.09.2021 01:32 |
Viestit: 150
|
Vähän tosiaan tuo autosanasto hakusessa Lontooksi. Totesin itsekin ettei ruuvin availusta ainakaan hyötyä ollut, mutta ennen ja jälkeen tämän on kyllä käytelty ja paineet palanneet aina takaisin. Ei tässä oikein muita vaihtoehtoja taida olla, kuin se venttiili tai joku letku. En toki letkujakaan ole kaikkia irroittanut ja suurennuslasilla tutkinut, mutta kuten videolta näkee, eivät ole kovin vanhoja. Jonkun letkun irroitin säiliöltä ja katselin että nestettä sieltä pikkuhiljaa tulee. Eipä pumpulle ja varaajalle tosin mene kuin kaksi letkua.
Pumppu lähtee raksuttelemaan kun ruuvin kiristää sormin kiinni, ja se tuntuu riittävän.
Eli näillä tiedoilla ei sitten olisikaan ongelma venttiilissä?
Ei yhtään Citikkaa tällä hetkellä, koska myytäväksi ja 2 päivän päästä paalattavaksi niitä riittää selkeästi vain joillekin ihmisille, ei Nettiautoon ja fb-ryhmiin saakka jossa KAUPPA KÄVISI
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: CX 25 Turbo Prestige -86 Lähetetty: 07.09.2021 15:14 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
Olisiko ihan korkeudensäätimen jumi / vivuston jumi kyseessä jotenkin voisi oireet siihen viitata. Parin CX:n takakorkeudensäätimen olen joutunut purkamaan ja putsaamaan, kun ei muuten alkanut ajokorkeudet löytymään. (jos siis se korkeusäätimen sähkömoottori auton alla toimii oikein, tietty kannattaa vivuston toimintakin varmistaa, että käsky menee perille korkkarille.) Tuolla kuvaa varaajarungosta ja hydepumpusta: https://citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/galleries/Users/cxtb2/kilpukoita/Hyde%20pumppu+varaaja%20CX-me.JPG(tuossa keskellä olevassa varaajarungossa näkyy se paineenpoistoruuvi). Tässä kuva korkeudensäätimestä: https://citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/galleries/Users/cxtb2/kilpukoita/Korkeuss__din14-me.JPGja sitten sama puretuna osiinsa: https://citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/galleries/Users/cxtb2/kilpukoita/Korkeuss__din1-me.JPG(noin pitkälle tarvitsee harvoin purkaa, yleensä riittää, että päädyissä olevat kumit ottaa auki, ja putsaa niiden sisältä moskan pois.) Eli tähän asti: https://citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/galleries/Users/cxtb2/kilpukoita/Korkeuss__din7-me.JPGja sitten jos purkaa tuota , niin aina puhtaan öljyn kanssa kasaan!! ei saa yrittää kasata kuivana.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
|
|