Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 04.09.2021 17:50 

Viestit: 1988
Paikkakunta: JKL
Tämän vuoden alusta bensaan on mennyt reilu 700 euroa. Mitkähän mahtaisi olla "polttoaine"kustannukset, jos olisi ajanut

A) bensahybridillä
B) ladattavalla (bensa)hybridillä
C) sähköautolla

Onkohan noista tehty vertailua?



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 04.09.2021 19:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7787
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Onhan noita laskureita, ei muuta kuin laskemaan:

https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 04.09.2021 19:38 

Viestit: 3807
Mikähän tulee olemaan nykysukupolven sähköautojen hintakehitys?

Bensa-autojen hinnat ovat laskeneet näin hitaasti siksi, että autotkin ovat kehittyneet aika hitaasti: 20 vuotta vanha laatuauto on nykypäivän mittapuullakin ihan pätevä kulkine. Sähkärit vanhenevat varmaankin nopeammin, eivät tosin sentään yhtä nopeasti kuin vaikkapa viihde-elektroniikka.

Vanhimman sukupolven Noteen asennetaan nykyisin akustoja, jotka ovat yli tuplaten isompia kapasiteetiltaan kuin automallin orkkisakku. Päivittämällä pöytätietokonekin pysyy kuranttina pitkään, ehkä sähköautoille voi tehdä jotain vastaavaa ja siten ylläpitää niiden jälleenmyyntiarvoa? Tai edes käyttöarvoa...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 04.09.2021 21:45 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
pvalila kirjoitti:
Mikähän tulee olemaan nykysukupolven sähköautojen hintakehitys?

Bensa-autojen hinnat ovat laskeneet näin hitaasti siksi, että autotkin ovat kehittyneet aika hitaasti: 20 vuotta vanha laatuauto on nykypäivän mittapuullakin ihan pätevä kulkine. Sähkärit vanhenevat varmaankin nopeammin, eivät tosin sentään yhtä nopeasti kuin vaikkapa viihde-elektroniikka.

Vanhimman sukupolven Noteen asennetaan nykyisin akustoja, jotka ovat yli tuplaten isompia kapasiteetiltaan kuin automallin orkkisakku. Päivittämällä pöytätietokonekin pysyy kuranttina pitkään, ehkä sähköautoille voi tehdä jotain vastaavaa ja siten ylläpitää niiden jälleenmyyntiarvoa? Tai edes käyttöarvoa...

Kun puhutaan patteriautojen jälleenmyyntiarvosta,niin tuijotetaan vain siihen akuston hintaan,joka tietysti on iso osa auton arvoa.
Mutta täytyy muistaa että näissä patteriautoissa on muitakin osia (Asia jota nämä "uskovaiset" eivät muista tai halua muistaa..)Jotka myös kuluvat ja siten laskevat auton arvoa.Sitäpaitsi noissa on niin paljon kaikenlaista "älylaitetta" ja näyttöjä joka vanhenee huomattavasti nopeammin kuin tavallisen auton järjestelmät.



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 04.09.2021 22:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1169
Hybridit lienevät aika häijyjä ohjelmoinnin osalta. Nehän ovat käytännössä bensa-autoja, Jos sähköpuoli hajoaa, niin ei pysty ajamaan monesti bensallakaan. Seuraa pattitilanne. Autolla olisi vielä käyttöarvoa bensana, mutta sähköpuolen korjaus ei onnistu, tai on kallista.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 04.09.2021 22:49 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Itse olen varmaan jonkun mielestä tyhmä, kun en jaksa laskea polttoaineen kuluja. Mulla jokainen auto on kuluttanut kaiken, mitä olen tankkiin työntänyt. Kulutus on siis ollut sama joka autolla :D.

Ajan mitä ajan ja se maksaa mitä maksaa. Kun nykyisin ajan XTL dieselin voimin, niin hinta ei ole valintaperuste. Muut asiat on.

Moni sähköauton omistaja tuntuu olevan kiinnostunut kulkineensa kulurakenteesta, julkisesti keskustelua ei juurikaan käydä päästö pohjalta. Ehkä hyvä niin; voi näet olla, että etanoli ja HVO diesel autot pesee hybridit päästöissä :lol:.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 05.09.2021 00:34 

Viestit: 103
Mikä mahtaa olla se sähköautojen määrän "kriittinen massa" eli määrä liikenteessä, jonka jälkeen niille lätkäistään yhteiskunnan taholta raju käyttömaksu? Nythän niitä ei vielä kannata verottaa eli niillä ajaminen on verotuksellisesti lähes ilmaista. Jostainhan ne liikenteen veroeurot on kerättävä kuitenkin tulevaisuudessakin.

Toinen kiinnostava teema on kaasuautot. Juttelin tuossa töissä nuoremman fyysikon kanssa autoilun kustannuksista. Hän ajaa kaasu-Skodalla ja sen polttokustannukset ovat alhaiset. Alhaisemmat kuin oman dieselini. Vähän se ihmetyttää, että kaasuautot näyttävät olevan auringonlaskun tuoteryhmä. Tekeekö niitä enää edes mikään muu kuin Volkkari-entiteetti?

Sitten vielä tässä ilmasto- ja autokysymyksessä mietin sitä, että miten äkkiä tämä autoilusta maapallon tuhoutumista syyttävä ihmisryhmä ajattelee kaikkien mahdollisten dieselillä käyvien koneiden maapallolla (tienhoito, maanrakennus, rakentaminen, kaivostoiminta, maatalous, logistiikka, merenkulku, puolustusvoimat jne.) korvattavan sähkökäyttöisillä tapahtuvan? Kyllähän sekin tietysti tapahtuu, mutta aikaa siihen saattaa kulua.



ë-C4 Shine -22
3008 Puretech 130 Active mt6 -18
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 05.09.2021 01:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7787
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
AlpoKieppi kirjoitti:
Jostainhan ne liikenteen veroeurot on kerättävä kuitenkin tulevaisuudessakin.

Niinhän sitä aina sanotaan, mutta voihan muutos tapahtua yhteiskunnan kulurakenteenkin kautta. Toivoa ainakin sopii...

AlpoKieppi kirjoitti:
Toinen kiinnostava teema on kaasuautot. Juttelin tuossa töissä nuoremman fyysikon kanssa
Sitten vielä tässä ilmasto- ja autokysymyksessä mietin sitä, että miten äkkiä tämä autoilusta maapallon tuhoutumista syyttävä ihmisryhmä ajattelee kaikkien mahdollisten dieselillä käyvien koneiden maapallolla (tienhoito, maanrakennus, rakentaminen, kaivostoiminta, maatalous, logistiikka, merenkulku, puolustusvoimat jne.) korvattavan sähkökäyttöisillä tapahtuvan? Kyllähän sekin tietysti tapahtuu, mutta aikaa siihen saattaa kulua.

Melkein kaikilla noilla aloilla pelataan tosihommissa aika uudella kalustolla, nopeastihan se uusiutuu kun kannustimet (tai sanktiot) on kohdallaan.

Kuulemma isommilla työmailla jo tilaaja koputtelee koneiden hiukkassuodattimia ja lähtö tulee jos on tyhjennetty. Tilaaja voi oman kilpensä kiillottamiseksi vaatia tulevaisuudessa sähkökoneita...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 05.09.2021 01:50 

Viestit: 3807
Teuski kirjoitti:
AlpoKieppi kirjoitti:
Jostainhan ne liikenteen veroeurot on kerättävä kuitenkin tulevaisuudessakin.

Niinhän sitä aina sanotaan, mutta voihan muutos tapahtua yhteiskunnan kulurakenteenkin kautta. Toivoa ainakin sopii...

AlpoKieppi kirjoitti:
Toinen kiinnostava teema on kaasuautot. Juttelin tuossa töissä nuoremman fyysikon kanssa
Sitten vielä tässä ilmasto- ja autokysymyksessä mietin sitä, että miten äkkiä tämä autoilusta maapallon tuhoutumista syyttävä ihmisryhmä ajattelee kaikkien mahdollisten dieselillä käyvien koneiden maapallolla (tienhoito, maanrakennus, rakentaminen, kaivostoiminta, maatalous, logistiikka, merenkulku, puolustusvoimat jne.) korvattavan sähkökäyttöisillä tapahtuvan? Kyllähän sekin tietysti tapahtuu, mutta aikaa siihen saattaa kulua.

Melkein kaikilla noilla aloilla pelataan tosihommissa aika uudella kalustolla, nopeastihan se uusiutuu kun kannustimet (tai sanktiot) on kohdallaan.

Kuulemma isommilla työmailla jo tilaaja koputtelee koneiden hiukkassuodattimia ja lähtö tulee jos on tyhjennetty. Tilaaja voi oman kilpensä kiillottamiseksi vaatia tulevaisuudessa sähkökoneita...


Sotahommiin sähkövehkeet sopivat tosi huonosti, kantaverkko kun lienee palasina sodan ensihetkinä.

Kova savotta on siinäkin, kun joku muuttaa Teslansa toimimaan häkäpöntön voimin.

Sipilä tietenkin kurvailisi El Kaminansa kanssa...Taisi sen vain jo myydä pois?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 05.09.2021 10:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
C4_robotti kirjoitti:
Tämän vuoden alusta bensaan on mennyt reilu 700 euroa. Mitkähän mahtaisi olla "polttoaine"kustannukset, jos olisi ajanut
Jos on vara ajaa bensalla, niin ei tarvinne huolehtia polttoainekuluista? :roll: Ei silti, itsekin olen veneen tankkiin kippaillut tänä kesänä bensaa kyllä jonkin verran - samoin kuin moottorisahaan ja tärylätkään.

Meillä töissä on pari myyntikaveria, joille on autoedussa käytännössä pakotettu hybridi. Ovat kyllä molemmat kauhistelleet, että ei olisi varaa itse maksaen ajaa moisilla, kun kulutus on niin järkyttävän suuri. Sähköllähän olisi toki halpaa, mutta hankalaa ajaa, ellei asuisi ja eläisi siten, ettei autoa oikeastaan tarvitsisi. Odotellaan vielä muutama vuosi, että saadaan niistä käyttökelpoisia normaaliin käyttöön.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 05.09.2021 11:37 

Viestit: 1988
Paikkakunta: JKL
Olisi mielenkiintoista kerätä tämän päivän autoilusuunnitelmat muistiin ja katsella niitä parinkymmenen vuoden päästä.

Tämä vanha juttu todistaa ennustamisen vaikeudesta: olikohan 50-60 luvun vaihteessa kun ennustivat japanilaisten autojen myynnistä: "jo pelkästään suuret tuontikustannukset Japanista estävät autojen myynnin kasvamisen Suomessa". Jotenkin noin se meni. Vaan kuinkas kävi.

Eli ennustetaan, kuinka autoilun sähköistyminen etenee. (Tosin hieman on erilaiset lähtökohdat).



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 05.09.2021 13:02 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
C4_robotti kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista kerätä tämän päivän autoilusuunnitelmat muistiin ja katsella niitä parinkymmenen vuoden päästä.

Tämä vanha juttu todistaa ennustamisen vaikeudesta: olikohan 50-60 luvun vaihteessa kun ennustivat japanilaisten autojen myynnistä: "jo pelkästään suuret tuontikustannukset Japanista estävät autojen myynnin kasvamisen Suomessa". Jotenkin noin se meni. Vaan kuinkas kävi.

Eli ennustetaan, kuinka autoilun sähköistyminen etenee. (Tosin hieman on erilaiset lähtökohdat).

Heh,no niinhän siinä japsiautojen kanssa oikeastaan lopuksi kävikin..
Kas kun "tuontikustannukset" voi ymmärtää myös EU:n protektionismina (Tullit,naurettavat päästörajat).
Aika vähän on enää japanilaisautoilla tekemistä Japanin kanssa.Minulla oli tuossa viime viikolla 2015 Avensis työn alla.Konehuoneessa teksti "4D4",
moottorina kuitenkin BMW:n tekele...



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 05.09.2021 17:01 

Viestit: 5777
Paikkakunta: Lahti
pvalila kirjoitti:
Mikähän tulee olemaan nykysukupolven sähköautojen hintakehitys?


Sitähän on ennusteltu että 5 vuotta ja ne maksaa uutena saman kuin bensa-autot, eli toi nykyinen 10t€ ero häviää jostain C4:stä myös nykysähkärin ylimääräisenä arvonlaskuna.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 06.09.2021 09:34 

Viestit: 130
Paikkakunta: Siilinjärvi
Itse en oo ikinä sen kummemmin laskenut polttoainekuluja,tosin seuraan aika tarkkaan dieselin hintoja,työmatkan varrella on 2 kylmäasemaa(Neste ja Shell),joissa tankkaan yleensä,hintaero ei ole järin iso,max 2 senttiä jompikumpi halvempi/kalliimpi,ja fossiilista laitan tankkiin,ekonafta turhan kallis.Kaasuauto kiinnostaisi kyllä,mutta uudehkot ovat turhan kallita mulle,patteriauto on vähn niin ja näin,ainakin nyt,kun ei ole lataus mahdollisuutt kotona eikä töissä,ja sähköautoilun kustannukset tulevat tulevaisuudessa nousemaan,ihan samalla tavalla,kuin nyt norniautoilun,kyllä valtio pitää huolen,ettei vaan vahongossakaan tavan kansalainen autoile edullisesti.Suomessa on tämä ilmastohysteria mennyt ihan liian pitkälle,ja liian kunnianhimoinen kaiken lisäksi,vähempikin riittäisi..



C5 2.0 Hdi180 -16
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 06.09.2021 16:59 

Viestit: 3807
Xari kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Mikähän tulee olemaan nykysukupolven sähköautojen hintakehitys?


Sitähän on ennusteltu että 5 vuotta ja ne maksaa uutena saman kuin bensa-autot, eli toi nykyinen 10t€ ero häviää jostain C4:stä myös nykysähkärin ylimääräisenä arvonlaskuna.


Lisäksi on vaarana, että jokin tekninen innovaatio saa vanhan sukupolven sähköauton näyttämään odotettuakin vanhentuneemmalta.

Muotoilun vanheneminen vaikuttaa sekin.

Tesla Model S lienee aivan elinkaarensa päässä, jo ekat kuvat seuraajasta voivat saada kymmenvuotiaan mallin näyttämään vanhentuneelta ja romahduttaa jälleenmyyntiarvon.

Suomesta on pelätty tulevan vanhojen dieselien hautausmaa. Köyhiä kun olemme emmekä uutena pysty sähkäreitäkään ostamaan niin voipi olla, että meistä tulee myös sähköautohistoriallinen ulkoilmamuseo.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 06.09.2021 17:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Laskeskelin kuluja tuossa. Tyypillinen sähköauton kulutus on n. 15kwh/100km. Nykyisillä sähkönhinnoilla (reilu 10c/kwh siirtoineen) kotilatauksella kulut siis noin 2€/100km. Esim. oman C5 kulutus on reilu 7l/100km, ja dieselissä on energiaa n. 10kwh/l. Energiankulutus on siis 70kwh/100km, eli lähes nelinkertainen sähköautoon verrattuna. Dieselin kilowattihinta siis jotain 15c/kwh, mikä on oikeastaan yllättävän edullista verrattuna sähköön.

Dieselvoimalaitoksen hyötysuhde muuten n. 40% jos siinä ei ole lämmöntalteenottoa. 10l dieselistä saataisiin siis 40kwh sähköä ja sillä ajettaisiin sähköautolla vajaa 300km. Dieselinkulutus näin siis 3l/100km. Toisaalta hukkalämmön talteenotto voimalaitoksesta hieman helpommin järjestettävissä kuin henkilöauton moottorista.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 06.10.2021 22:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2749
Paikkakunta: Koria
Dieseli tänään tuossa lähi-ABC:llä 1,659 (muistaakseni). Mikä lie muiden asemien hinta? Keskiviikkohan on yleensä viikon kallein päivä tankata.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 06.10.2021 23:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2617
Paikkakunta: Päijät-Häme
Kärkkäisellä Lahessa oli diesel 1.229 (yksi piste kaksi kaksi yhdeksän). Eikä ollut edes erityisemmin jonoa, köyhyys on poistunut seudulta.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 07.10.2021 01:09 

Viestit: 3807
Kovasti vastustaa osa porukasta taloyhtiöiden latauspisteiden rakentamista.

Turhaa taitaa tuo olla, tulevat töpsölit kuitenkin. Potutuksen ymmärtää: köyhät maksavat, rikkaat hyötyvät, kun sähköautot eivät kuitenkaan ennusteiden mukaan halpene.

Nuorempi jos olisin, niin sähköautojen akustoista olisin kovin kiinnostunut: kennot eivät vanhene tasatahtiin, akkujen kennonvaihdot tulevat olemaan huima business.

Paluu tulevaisuuteen -elokuvassa myytiin muunnossarjoja, joilla vanhasta autosta tehtiin lentoauto. Mä kuvittelin, että oikeasti myyntiin olisivat tulleet muunnossarjat, joilla etuvetoisen auton takapyörät, levyjarrut ja pyörännapa olisi korvattu vanteella, jossa on sisäänrakennettu sähkömoottori. No, ei noita tule, koska vanhaan autoon ei kannata kovin kummoisia summia sijoittaa.

Vähän sama juttu oli kameroiden kanssa: tosi vähän on näkynyt sarjoja, joiden avulla vanhan filkkakameran saa muunnettua digikameraksi. Jokin yritelmä taitaa markkinoilla olla, mutta siinä on niin pieni kenno ettei koko härvelissä ole mitään ideaa. Vanhat filkkarungot ovat kaiketi hintapohjan ylittäneet, hinnat ovat ymmärtääkseni jo nousussa. Haluttujen mallien siis, ei kaikkien.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 07.10.2021 08:10 

Viestit: 126
XM-Hannu kirjoitti:
Dieseli tänään tuossa lähi-ABC:llä 1,659 (muistaakseni). Mikä lie muiden asemien hinta? Keskiviikkohan on yleensä viikon kallein päivä tankata.


Muistaakseni 1,63-1,65 alkavia hintoja oli Turunkin keskustan tienoolla eilen iltapäivästä. Ke aamulla Hämeentien Teboililla vielä 1,46 alkava hinta ja työpäivän jälkeen n. 8-9 h myöhemmin sielläkin taisi hinta olla lähes 20 c/litra enemmän.

Hintaero fossiilisen ja Nesteen My Dieselin välillä oli eilen keskiviikkona reilusti alle 10 c/litra (hinta Koskentien Nesteellä 10-tien kupeessa).



C5 V6 240 HDi, C5 Aircross Hybrid
(ex. C4, Xantia Activa TCT, Xm V6, BX 14RE)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 07.10.2021 11:09 

Viestit: 87
Mulla on nyt ajossa Autoverkkokaupasta hommattu Hyundain sähköauto. Toimii tosi hyvin ja vaikuttaa järkevältä diililtä. Takuuta on 5v ja akkutakuuta 8v. Ajelen tällä varmaan pari vuotta ja vaihdan sitten seuraavaan samanlaiseen. Polttoainehinnat on just nyt sen verran karmeat etten mielellään tankkaisi kuin harrasteautoja, ja kohtahan ne onkin taas kaikki talveksi pois ajosta.



1992 Mi16 XU9J4Z
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 07.10.2021 17:35 

Viestit: 3807
public kirjoitti:
Mulla on nyt ajossa Autoverkkokaupasta hommattu Hyundain sähköauto. Toimii tosi hyvin ja vaikuttaa järkevältä diililtä. Takuuta on 5v ja akkutakuuta 8v. Ajelen tällä varmaan pari vuotta ja vaihdan sitten seuraavaan samanlaiseen. Polttoainehinnat on just nyt sen verran karmeat etten mielellään tankkaisi kuin harrasteautoja, ja kohtahan ne onkin taas kaikki talveksi pois ajosta.


Mä olen niin vanhanaikainen ihminen, että edelleen kuvittelen, että auton hinta romahtaa kaupan ovella. Onko uskomukseni vanhentunut, onko nykyisin edullista ajella upouudella autolla ja silläkin vain pari vuotta?

Ihan fiksut ihmiset noita uusia autoja ostavat, siksi olen valmis kyseenalaistamaan oman asenteeni.

Liisareiden uskon myös olevan kalliita, mutta siinäkin saatan olla väärässä.

Vertailukohtana on se rapiat kymmenenvuotias C5 ja lisäpelkona se, etteivät nämä uudet sähkövehkeet välttämättä ole maantiellä yhtä hiljaisia ja mukavia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 07.10.2021 18:40 

Viestit: 126
laakeri kirjoitti:
Meillä töissä on pari myyntikaveria, joille on autoedussa käytännössä pakotettu hybridi. Ovat kyllä molemmat kauhistelleet, että ei olisi varaa itse maksaen ajaa moisilla, kun kulutus on niin järkyttävän suuri. Sähköllähän olisi toki halpaa, mutta hankalaa ajaa, ellei asuisi ja eläisi siten, ettei autoa oikeastaan tarvitsisi. Odotellaan vielä muutama vuosi, että saadaan niistä käyttökelpoisia normaaliin käyttöön.


Kyllä ne voivat jo nyt olla ihan normaalissakin käytössä käyttökelpoisia – toki riippuu siitä miten kukin tämän määrittelee. Meillä ajo koostuu n. 70 % työmatka-ajoista (60-75 km suunta) ja loput koulu- ja kauppa-ajelua ja tällä hetkellä näyttäisi siltä että ensimmäinen polttoainetankillinen (tilavuus 43 litraa) riittäisi n. 1500 km matkan. Eli noin 3 L/100 km keskikulutukseen pääsee meidän käytössä C5 Aircross hybridillä plus toki sähkönkulutus. Isohkolle autolle mielestäni ihan OK.



C5 V6 240 HDi, C5 Aircross Hybrid
(ex. C4, Xantia Activa TCT, Xm V6, BX 14RE)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 07.10.2021 20:00 

Viestit: 3807
ace kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Meillä töissä on pari myyntikaveria, joille on autoedussa käytännössä pakotettu hybridi. Ovat kyllä molemmat kauhistelleet, että ei olisi varaa itse maksaen ajaa moisilla, kun kulutus on niin järkyttävän suuri. Sähköllähän olisi toki halpaa, mutta hankalaa ajaa, ellei asuisi ja eläisi siten, ettei autoa oikeastaan tarvitsisi. Odotellaan vielä muutama vuosi, että saadaan niistä käyttökelpoisia normaaliin käyttöön.


Kyllä ne voivat jo nyt olla ihan normaalissakin käytössä käyttökelpoisia – toki riippuu siitä miten kukin tämän määrittelee. Meillä ajo koostuu n. 70 % työmatka-ajoista (60-75 km suunta) ja loput koulu- ja kauppa-ajelua ja tällä hetkellä näyttäisi siltä että ensimmäinen polttoainetankillinen (tilavuus 43 litraa) riittäisi n. 1500 km matkan. Eli noin 3 L/100 km keskikulutukseen pääsee meidän käytössä C5 Aircross hybridillä plus toki sähkönkulutus. Isohkolle autolle mielestäni ihan OK.


Joskus puhutaan siitä, että työsuhdehybridin mennessä kolmevuotiaana vaihtoon saattavat latauskaapelit yhä olla avamaattomina tehdasmuoveissa. Kun bensat maksaa firman kortilla ja sähkölaskun omista rahoista, niin tuo on ihan looginen lopputulos.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Polttoainekulut nyt ja tulevaisuudessa
ViestiLähetetty: 07.10.2021 20:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Loogista toki, mutta kovin surullista. Tai ainakin hölmöä, sillä jättämättä sähköoption käyttämättä jättää aika ison osan auton ominaisuuksista käyttämättä. Lataushybridi kun on parhaimmillaan ladattuna. Puhumattakaan sähköllä ajamisen hienoudesta, polttiskone vaikuttaa ihan järjettömältä keksinnöltä kun sähköllä päästää menemään. Mutta jos ei autoilun ilot kiinnosta niin ei sitten.

Tässä kohtaa täytyy myös mainita, että aika vähällä käytöllä se latausjohto vaikutti olleen siinä meidän edellisessä ex-leasing plugari-vollessa kun se meille parivuotiaana tuli. Oli sitä käytetty, mutta veikkaan ainakin huonoilla ilmoilla jääneen ennemmin auton lokeroon lepäilemään kuin loskaan lojumaan.

Se on kyllä harmi, että nämä liisarisopparit sun muut suosii "autoilijaa" joka ei oikeasti auto välttämättä tarvitse. Järkihintaan (=siedettävällä kuukausimaksulla) saa uutta lataushybridiä alle, kunhan sillä ei juuri aja. Sitten me pitkää siivua vetävät körötellään menemään vanhoilla tupaöljypannuilla kun se on ainoa taloudellisesti järkevä ja/tai mahdollinen ratkaisu. Tässä on mun mielestä pieni ristiriita suhteessa autoilun päästöjen leikkaamiseen. :roll:



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aapo ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: