|
Kirjoittaja |
Viesti |
Wesa
|
Viestin otsikko: Cx Douvrinin vesipumppu Lähetetty: 09.11.2021 01:13 |
Viestit: 1334 Paikkakunta: Järvenpää
|
Aihe kun on ollut tapetilla, uhrasin ajankulukseni yhden ylimääräisen talteenotetun ja hieman rohisevan pumpun tieteelle. Hihnapyörän laipan prässäys/ulosveto akselista salli koko laakeri/akselipaketin prassäämisen pumpun rungosta ulos vesipumpun pesän suuntaan. Laakeripaketti on vastaava joita useimmissa pumpuissa. Eli laakereita ei voi vaihtaa erikseen sillä akselissa on kuulien urat ja pitkä pesä siinä päällä. Sitä en halkaissut mutta pesän ulkopuolella olevan uran perusteella lienee rullalaakeri toisessa päässä. Akseli on 16 millinen ja laakerin pesä (ulkorengas) 30 millinen pituudeltaan 39 mm. Akselin koko pituus 110 ja pidempi offset 47,5. Noita löytyy enemmän tai vähemmän samanlaisia eri laakerivalmistajien "automotive water pump berings" katalookeista. Noin 50 kertaa yleisempi akselikoko on 15,918 mm, mutta tässä 16,00 mm, eikä voi korvata ohuemmalla. Mutta noita 16 akselilla oleviakin on 30x39 pesällä mutta ei ihan samoilla akselinpituuksilla. Ne voi kyllä olla noin 1-2 mm lyhyempiä ilman ongelmia sillä siipi ja hihnapyörän laippa krympataan vapaalle akselille ja molemmissa päissä hieman ylitystä. Voi olla myös pidempi kun voi lyhentää. Näitä siis on katalogeissa.., mutta en vielä löytänyt paikkaa josta voisi ostaa. Myös tiivisteitä on mutta sitä en vielä tutkinut kun siipeä puristanut vielä ulos ja tiviiste sen ja laakerin välissä. Palaan jossain vaiheessa kuvien kera kunhan ehdin jatkamaan.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
JariMikael
|
Viestin otsikko: Re: Cx Douvrinin vesipumppu Lähetetty: 20.11.2021 23:36 |
Viestit: 40
|
Tämä on kiinnostava homma. Omassa Douvrinissa niin ikään vesipumppu rohisee. Jos vanhan saisi korjattua niin olisi mahtava juttu!
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Cx Douvrinin vesipumppu Lähetetty: 21.11.2021 00:35 |
Viestit: 1334 Paikkakunta: Järvenpää
|
Sain nyt purettua pumpun ja pääsin vapaasti mittaamaan akselin ja se olikin se yleisempi 5/8" eli pienellä plus toleranssilla sen 15,92 mm. Tilasin 123Bearingsista uuden joka tuli parissa päivässä. Akselilaakeripaketin tyyppi on WB1630106 tai WR1630106. WBn tilasin vielä kun luulin akselia 16 milliseksi kuten sen speksi sivuilla lupaa. No paketti joka tuli oli just 15,92 eli oikea! Kuvassa uusi ja vanha rinnan. Tiiviste on vielä hakusessa. Noita joitain on saatavilla ja joku jossa akseli sopiva ja pesään menevä ulkohalkaisija 36,5 löyttisi esim johonkin MAN in rekan moottorin pumpuun, tai esim johinkin moottoripyöriin ja moottokelkkoihin.. eli onhan noita ja tehdään tietty paljon kokoajan ja varmasti aika samoja, mutta ongelma on että ei juuri ole kuluttajille myynnissä varaosana. Tuo laakeri joka tuli on kuulalaakeriversio. Täytyy vielä halkaista vanha ja katsoa on WR malli. Sitäkin oli samanhintaisena KOYOn tekemänä saatavana. Eli toivoa on. Älkää ainakaan heittäkö vanhoja pois.
Liitteet: |

Resize_20211120_233516_6389.jpg [ 100.16 KiB | Katsottu 2288 kertaa ]
|
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
JariMikael
|
Viestin otsikko: Re: Cx Douvrinin vesipumppu Lähetetty: 21.11.2021 00:53 |
Viestit: 40
|
Alkaa siis näyttämään siltä, että pumppu onkin korjattavissa. Upeaa työtä.
|
|
|
|
 |
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: Cx Douvrinin vesipumppu Lähetetty: 21.11.2021 08:34 |
Viestit: 324 Paikkakunta: Nokia
|
Noita tiivisteitä olen teettänyt top-osalla, jos ei oo löytynyt sopivia mistään helposti. Muitakin tiivistetehtaita on, mut tuo on lähellä. Kaikki on tullut kuntoon, diravi, xm:n vaihteisto, pesukone, korkeapainemaaliruisku, naulassy ja veneen perävetolaite. joskus teetetty myös cx:n vapari dieselin kannentiivisteitä.
Eikä mielestäni ole niin kallis etteikö kannattaisi, jos sillä saa laitteen kuntoon. Veneen osiin tehtiin tiivistepintojen kunnostus samalla, ei tarvinnut akseleita uusia, mutta en kyl muista oliko sen työn toteutuspaikka jossain muualla...
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Cx Douvrinin vesipumppu Lähetetty: 21.11.2021 16:58 |
Viestit: 1334 Paikkakunta: Järvenpää
|
Vanhan laakerin halkaisin ja oli kahdella kuularivillä eli just sellainen WB-malli jonka tilasin. Tiivisteeksi oletettavasti kävisi seuraava: trodo.fi/tiiviste-febi-bilstein-03504.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Cx Douvrinin vesipumppu Lähetetty: 01.12.2021 17:34 |
Viestit: 1334 Paikkakunta: Järvenpää
|
Sain pumpun nippuun mutta kysymysmerkkejä jäi. Tilaamani tiiviste oli oikea halkaisijoiltaan ja ehkä pitudeltaankin.. Jokatapauksessa tiivisteen siipipyörää vasten tuleva pää jossa pelkkä hiilirengas oli hieman toisenlainen ollen kireä ja tiivis suoraan akselille kun vanhassa se oli eräänlainen poteropäinen niin että meni siipipyörän navan lieriöpinnan päälle. Toiminnaltaan tai tiiveyseltään tuossa ei ole sinänsä eroa. Toinen ero oli että samaisessa ulko-osassa oli ohut muoviholkki jatkeena joka meni sen pesään tulevan staattoriosan läpi ja käsitti holkin päässä olevan laipan. Laippa toimii heittorenkaana joka viskaa ennen laakeria mahdollisen pienen vuodon niihin rungossa näkyviin juorureikiin. Kyseinen putki oli vanhassa katkennut irti sieltä ulko-osasta, mutta koska oli varsin tuikka siihen akselille, oli se noin 10 mm pätkä pysynyt kyydissä koska siihen ei mikään hankaa tai muita voimia kohdistu. Laitoin saman irtoholkin tähän niin että laippa asettui niiden juorureikien kohdalle. Kolmas ero oli liukurenkaan jousikuormitus. Vanhassa ei varsinaista kierrejousta vaan ilmeisesti puristus syntyi sen hieman erilaisen ulko-osan kumisen sisäosan joustosta.. tässä käsin puristettaessa noin 5 mm joustoa ja kun siipipyörän prässäsin akselille se puristi glykoloitua pakettia noin 4mm kasaan. Pyörii mukavan nahkeasti..., mutta ei hajuakaan onko siinä liika kireyttä sillä hiilirenkaalla? Ei ainakaan parane kuivana pyöritellä. Asennukset onnistui hyvin ja kaikki prässäykset hoitui niin ettei voima mennyt laakerin kautta.
Itsellä ei ole kohdetta tuolle nyt. Jos joku haluaa kokeilla voi yvllä viestitellä aiheesta. Itse en kuitenkaan heti lähtisi millekään euroopan reissulle tuon kanssa.
Liitteet: |

Crop_20211201_161500_0002.jpg [ 25.32 KiB | Katsottu 1907 kertaa ]
|
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
|
|