Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 X7 peräpään korkeus nousee ajossa ja jäykistyy?
ViestiLähetetty: 18.12.2021 17:39 

Viestit: 64
Moro! C5 X7 2010 vm ssa takapään vasen puoli jäykkänä. Kun säätimestä jumppaa niin toimii jonkun aikaa pehmeästi. Korkeuden (perä) taso nousee itsestään Pikkuhiljaa melko ylös ja koko perä jäykistyy, erityisesti vasen puoli. Mistäköhän hakisi vikaa? Mm. Anvar venttiiliä palstoilla epäiltiin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 peräpään korkeus nousee ajossa ja jäykistyy?
ViestiLähetetty: 18.12.2021 17:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2653
Paikkakunta: Päijät-Häme
Jousipallo kaputt, olis mun arvaus. Hankala plussajousituksesta paikantaa koska keksipallo tuo joustoa mutta jousipallotesterissä kyllä paljastui kalvo haljenneeksi. Korkeudensäätymiseen tuo ei kyllä vaikuta.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 peräpään korkeus nousee ajossa ja jäykistyy?
ViestiLähetetty: 18.12.2021 18:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2164
Meillä yksi X7 teki samaa ja vika korjaantui ottamalla korkeudensäätäjän linnunluun irti ja laittamalla reilusti vaseliiniä molempiin kuppeihin. Toista kuukautta mennyt ilman perän nousemista yli.



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 peräpään korkeus nousee ajossa ja jäykistyy?
ViestiLähetetty: 18.12.2021 20:16 

Viestit: 734
Joskus nuo linnunluut on niin jumissa kuulissa, että koko tanko katkeaa. Eli tuota betaromeon vinkkiä kannattaa koittaa, mutta samalla voit kohdata myös toisen ongelman: Vakaajantangon puoleinen pallo on niin kulunut, ettei tanko enää tartu siihen kunnolla, eli vähintään jonkinasteinen nippusideviritelmä pitää tehdä. Toki oikea ratkaisu on vaihtaa se osa niin saa väljät pois ja korkeudensäädön tarkaksi (muistaakseni osa maksoi suomesta jotain ihan älyttömiä summia) tai sitten hitsailla bilteman kulmanivelpallosta uusi pallo siihen.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 peräpään korkeus nousee ajossa ja jäykistyy?
ViestiLähetetty: 18.12.2021 21:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Eikös toi vipuhässäkkä ole ihan muutaman euron osa, selvästi alle kahtakymppiä muistelen, toki tästä aikaa joku 6-7v kun vaihdettiin. Sitten jos joutuu sen korkeusanturin maksamaan niin se on toki huomattavasti tyyriimpi.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 peräpään korkeus nousee ajossa ja jäykistyy?
ViestiLähetetty: 20.12.2021 13:52 

Viestit: 6
Vaikuttaisi minustakin irronneelta/vaurioituneelta korkeussäädön vivustolta. Kuten jo olikin todettu, usein vakaajan nivelpää mätänee niin pieneksi, ettei tanko pysy paikallaan, ainakaan, jos sen putsaa ruosteesta. Olen ne nivelpäät värkkäillyt uusiksi niin omaan kuin isäukonkin X7:ään. Pallonivelen etäisyys vakaajatangosta on erittäin tärkeä asia, kannattaa mitata ennen kuin alkaa rälläköimään. Jos nivelpää jää liian lähelle, alkaa korkeus soutaa, kun vipuvarsi lyhenee ja tarvitaan suurempi joustoliike, että tasokorjausta tapahtuu.

Molemmissa autoissa piti pillin kanssa lämmitellä vakaajan kiinnikkeestä pultti auki, sitten öljyn kanssa herkistellä se jousimekanismi, että on helpompi asentaa takaisin. Kannattaa merkata tarkoin sen kiinnikkeen paikka vakaajatankoon, niin on helpompi lähteä korjauksen jälkeen hakemaan oikeaa ajokorkeutta.
Uusi kiinnike vakaajaan maksaa tosiaankin hirvittävästi, jotain 130 euron luokkaa, ollen siis itse tasoanturiakin arvokkaampi. Siihen rahaan kannattaa jo vähän omaa työpanostakin antaa.

Ensihätään pudonneen välitangon paikallaanpysymistä voi jossain tien poskessa edesauttaa painamalla tanko paikalleen ja puristamalla nivelkuppia niin, ettei se pääse muljahtamaan pois. Varmistuslangankin on todettu toimivan mainiosti. Tai sitten niiden jo aiemmin mainittujen nippusiteiden.

Erityishuomautus: jos tasonsäädintä alkaa tasalattialla ilman pukkeja värkkäämään, kuten itse tein, on silloin syytä huolehtia, että ei mene väliin tekemään mitään ennen kuin väylä on sammunut. Itse säätelin kone käynnissä, mutten kehota muita tekemään niin. Hyvä tapa on odottaa väylän sammumista, kääntää kiinnikettä hieman haluttuun suuntaan ja käydä sitten tuikkaamassa virrat päälle. Hakeutuu tuolloin uudelleen ajokorkeuteen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 peräpään korkeus nousee ajossa ja jäykistyy?
ViestiLähetetty: 04.06.2022 05:19 

Viestit: 64
Löytyi viimein aikaa ja inspiraatiota ja patongin hyviä vinkkejä. Eli putsasin/rasvasin pallot ja tason säätimen akselia. Säädin/hain sopivaa kohtaa vakaajatngosta auton käydessä. Erityistä varovaisuutta jos tasalattialla tekemässä, ettei jää alle jos korkeus romahtaakin. Nyt toimii.
Kiitoksia hyvistä neuvoista tietäjille. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 X7 peräpään korkeus nousee ajossa ja jäykistyy?
ViestiLähetetty: 04.06.2022 12:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1335
Paikkakunta: Järvenpää
Kopani kirjoitti:
Löytyi viimein aikaa ja inspiraatiota ja patongin hyviä vinkkejä. Eli putsasin/rasvasin pallot ja tason säätimen akselia. Säädin/hain sopivaa kohtaa vakaajatngosta auton käydessä. Erityistä varovaisuutta jos tasalattialla tekemässä, ettei jää alle jos korkeus romahtaakin. Nyt toimii.
Kiitoksia hyvistä neuvoista tietäjille. :)

Hyvä että korjautui!

MUTTA ei riitä "erityinen varovaisuus" mehuvehkeissä tasalattialla, vaan ehdoton EI!
Ellet sitten omaa niin pitkiä käsiä, ettei kroppaa tarvi alle tunkea.. Aina rampit, monttu ym. Vaikka et säädintä sörkkisi, voit katkaista ruostuneen putken ja sama tulos. C5:sissa et voit tilaa tarkastaa etukäteen laskemalla auton alas sillä paineenpoistolla puotoaa vielä.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: