|
Kirjoittaja |
Viesti |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 09.12.2009 22:27 |
|
Olettekos huomanneet että LHM+ ja LDS:llä on käytännössä ihan sama viskositeetti myös pakkasella: -40 astetta Total LHM+ < 1200 mm2/s Pentosin LHM+ 1130 Total LDS 1150
+40 astetta Total LHM+ 18 mm2/s Pentosin LHM+ 18,7 Total LDS 18
Eli tuon puolesta taitaa erot tulla vaan mielikuvissa (vanhoilla nesteillä voi olla eroja?)
Jousitukseen tuo ei juuri vaikuttane (muuta kuin mitä paine kaasussa pienenee lämpötilan laskiessa), mutta iskunvaimennus näyttäisi muuttuvan noilla enemmän kuin vaikka Neste Hydrauli 15 Arctic eri lämpötiloissa (tai aeroshell fluid 41)?
|
|
|
|
 |
bxvan
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 09.12.2009 22:52 |
|
Laitoin pari päivää sitten xm:n hydenesteeksi Shell Tellus T 15. Vielä en ole voi puhua mitään kestävyydestä, mutta parempaa se tuntuu olevan kuin likainen LHM. Ja sitä sai 20 litran pöntössä. Se on mielestäni käytännöllisin pakkauskoko kotitallissa. Hintakin oli sopiva 65.88 per pönttö. Etsin Neste hydrauli 15, mutta en sitä mistään löytänyt. Shellin vastaavaa laatua löytyy hyllystä ihan Koivuhaan Vehon naapurista. Nyt saatte vapaasti teilata minut tyhmäksi tai luopioksi. Mahdolliset hydrauliviatkin ovat tästä lähin sitten öljyn syytä 
Ilman Citikkaa jo liian pitkään
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 09.12.2009 23:41 |
|
bxvan kirjoitti: Etsin Neste hydrauli 15, mutta en sitä mistään löytänyt. Lienee tilaustavaraa yleensä? Siten minä sitä ainakin olen hankkinut, sekä Super 15 että Super 22. Super 32 tai Super 46 ehkä joillain huoltoasemilla varastossa.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 09.12.2009 23:50 |
|
zX-files kirjoitti: Ja nyt vielä isompi kun otin LHM-purkin pakastimesta niin kuinka notkeaa se sitten on. black_van kirjoitti: Olen tutkiskellut lhm.ää lähempää kovasssakin pakkasessa ja ihan notkeaa on ollut. 20asteen pakkasella taitaa olla myöskin kyse muustakin fysiikan laista kuin lhm.n notkeudesta. Piti vielä mitata pakastimen lämpötila ja se on -20°C. Siinä Bendixin purkittama LHM+ oli tosiaan ihan notkeaa. Kokeikaapa itse, eiköhän kaikilla ole pakastin? Tuon kovempaa pakkastestiä täytyy kokeilla jos joskus tulee kylmempää ulkoilmaan?
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 10.12.2009 00:05 |
|
-20 pakkasta lienee sellainen, että liki mikä vaan vielä toimii, vasta sen kovemmissa pakkasissa alkaa erot selvimään? Onneksi Suomessa noita lämpötiloja esiintyy enään vain harvoin  . Viime talvena meinas ajot XM:llä loppua, kun pakkanen oli -22-24 ja kovempikin, silloin olisin mieluusti notkeampaa lientä pönttöön laittanut..... Kesti meinaan pitkään, jotta 480 tkm pyörinyt pumppu jaksoi painetta tehdä, ja metelikin oli kova, heikkohermosempi olis luullut pumpun hajoavan..  . Ps: mistä saa Bendixin LHM-nestettä? Kokeilkaapa piruutanne eri nesteidenkin eroja, jos nyt talvella pakkasiakin tuleepi?
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 10.12.2009 00:16 |
|
zX-files kirjoitti: Piti vielä mitata pakastimen lämpötila ja se on -20°C. Siinä Bendixin purkittama LHM+ oli tosiaan ihan notkeaa. Kokeikaapa itse, eiköhän kaikilla ole pakastin?  Mitäpä niitä käyttäjä alkaa pakastelemaan - hydrauliöljyjä. Johan sitä nauraisi naurismaan aidatkin. Mikä seuraava koe? Leimahduspiste? Tuoteluetteloista ne asiat kuluttaja voi tarkistaa. Vai epäiletkö niitä? Muuten, minkälainen mitta on "ihan notkea"?
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 10.12.2009 00:26 |
|
Löytyykö erimerkkisten LHM-nesteiden tietoja netistä ei taida löytyä? Sehän on salaisuus, ai saakeli minunkaan ei pitäisi tästä puhua  . Korvaavia aineita kaivataan jos pakkanen kipuaa siinne likelle -30 pakkasta.... tahtoo nuo halvat LHM-nesteet jäykistyä jossain -25 ja yli pakkasissa  . LDS vois olla ratkaisu, mutta aero-ööli taitaa olla parempi, mutta nää on vaan jossittelua, kun ei Suomessa ole enään yli -30 pakkasia  .
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 10.12.2009 00:40 |
|
r_a_n_u kirjoitti: Mitäpä niitä käyttäjä alkaa pakastelemaan - hydrauliöljyjä. Johan sitä nauraisi naurismaan aidatkin. Mikä seuraava koe? Leimahduspiste? Tuoteluetteloista ne asiat kuluttaja voi tarkistaa. Vai epäiletkö niitä? Muuten, minkälainen mitta on "ihan notkea"? Hehheheh naurismaalainen, meinaatko että VTTeelle tutkittavaksi kun pakastin on sulle niin kauhean epätieteellinen kylmälabran korvike? Myös viskositeetin mittaaminen vertailua varten on hämmästyttävän helppoa pienireikäisen suppilon kanssa, mutta jos jo maalaisjärki ja näppituntuma kertoo turhaksi. Ja jos vähääkään olisit perehtynyt asiaan niin tietäisit että esim jähmepiste ei kerro paljoakaan siitä mitä sen yläpuolella tapahtuu, viskositeettiakaan kun ei ilmoiteta käyrällä kuin ainiharvoin. Tule autuaaksi uskossasi, minä tarkistan mieluummin itse empiirisesti. Croisette kirjoitti: -20 pakkasta lienee sellainen, että liki mikä vaan vielä toimii, vasta sen kovemmissa pakkasissa alkaa erot selvimään? Onneksi Suomessa noita lämpötiloja esiintyy enään vain harvoin  . Ps: mistä saa Bendixin LHM-nestettä? Kokeilkaapa piruutanne eri nesteidenkin eroja, jos nyt talvella pakkasiakin tuleepi? Niinpä, saas nähdä tuleeko ja koska taas? Sitä mitä kautta Bendixiä saa pitää tutkia. Veikkaisin kuitenkin Koivunen Oy'ta, heillähän on muutakin Bendixiä ollut. Tosin ainakin jossain vaiheessa Bosch'in LHM oli ihan samaa samassa peltipurkissa. Joka ei olisi ihmekään kun Bosch osti Bendixin jarrupuolen.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 10.12.2009 00:46 |
|
zX-files kirjoitti: ...minä tarkistan mieluummin itse empiirisesti. Kaikin mokomin. Croisette kirjoitti: Löytyykö erimerkkisten LHM-nesteiden tietoja netistä ei taida löytyä? Täältäkin jotain löytyy.
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 10.12.2009 06:47 |
|
Croisette kirjoitti: Ps: mistä saa Bendixin LHM-nestettä? Aika ajoin Motonetistä, riippuu hieman mistä ovat erän halvimmalla saaneet. Välillä on Bendixiä, välillä Totalia, välillä Boschia... Viime viikolla Hämeenlinnan Motonetissä oli Bendixiä, mutta minun jäljiltäni jäi vain yksi purkki... 
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 10.12.2009 11:06 |
|
Onko kukaan kokeillut kossua,mikähän sen viskositeetti,minulla ainakin toimii kovillakin pakkasilla,ainakin sisätiloissa.. 
|
|
|
|
 |
bxvan
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 10.12.2009 12:24 |
|
Näin joulun alla en voi välttyä ajatukselta että toisten mielestä vain punainen glögi on oikeaa glögiä, osan mielestä vaalea on parempaa ja joillekin käy kaikki. Rauhallista joulun aikaa kaikille!
Ilman Citikkaa jo liian pitkään
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 10.12.2009 14:03 |
|
Glögi on sellainen neste,ei mene minun suuttimista läpi. 
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 10.12.2009 14:08 |
|
Bendix: maahantuoja Koivunen Oy Total: maahantuoja Örum Oy Bosch: nykyisin muovipullossa 
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 10.12.2009 14:16 |
|
Bosch plussaa nyt. Vaihdon jälkeen mukavuus lisääntyi paremmaksi, mitä muistikuva oli edellisen vaihdon jälkeisistä alkuhetkistä.
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 16.01.2010 18:28 |
|
Laitoin tuossa tänään xanttuun neste hydrauli super 15:set ja huomasin kyllä selkeän eron jousituksen käyttäytymisessä siis huonompaan suuntaan, auto nousee ylös nykien kun aikaisemmin nousi aivan tasaisesti ja se hydrauliöljy oli ihan kuin kylmää moottoriöljyä eli aivan karsean korkealta vaikutti tuo viskositeetti kun vertaa lhm:ään. Olisko sitten käynyt niin että olis menny etiketit sekaisin nesteellä, se super 15 aivan kirkasta, nyt ei kyllä tunnu siltä että oli hyvä veto tuon sinne laittaminen, no mutta tehty mikä tehty. Onko toisilla eriäviä mielipiteitä tai pikemminkin erilaisia kokemuksia tuon toimivuudesta?? ja onko se nyt sellaista niinkuin kuuluu vai onko tosiaan niin että olis menny etiketit sekaisin. Tuossa kun tuota autoa nyt käyttelin niin tuntuu siltä että se ei nosta varaajapaineita ollenkaan vaan kokoajan kohisee venttiilit ja pumppu huutaa, liekö sitten olis tullu jotain vikaa kun sinne laitoin dieseliä sekä lhm sekaisin että systeemi puhdistuisi ja kyllä sitä likaa sieltä sitten tulikin pois kun se sekoitus on aivan tummaa eli samanlaista kuin oli öljykin sieltä sitä pois otettaessa. Varmaan ei ole ikinä vaihdettu noita öljyjä kun suodattimetkin olivat kun olisi tervattu.
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
ilo mäki
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 16.01.2010 23:21 |
|
Tarkemmin kuin muistelen niin minulla taisi olla Arctic 15 käytössä ja hyvin toimi. Tuota 10 hydraulia tuossa on vieläkin ja se on kyllä todella ohkaista. Kyllä taitaa jousituksen murheet olevan muualla kuin öljyssä.
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 18.01.2010 19:09 |
|
Kyllä nyt täytyy todeta kun tuota autoa tuossa käytin että on se saamari jäykempää kuin lhm, paluusuodatinta kuin katsoin tuossa niin öljy tursuaa sieltä suodattimen yläosasta, eli siitä asetelman ja suodatinelementin välistä ja kuplii. Ihmettelen vain että onko se nyt sitten ohuempaa kuin lhm, kun öljy ei tule suodattimen verkon läpi vaikka se on TÄYSIN puhdas siis ihan valkoinen. Ja tahtoisin tuohon täsmennystä esim: r_a_n_u :lta että onko se sinun Neste hydrauli super 15 ihan kirkasta?? eli onko se nyt varmaan sitä mitä paketissa lukee. Ei tämä vika voi olla autossa kun se aijemmin toimi niin hyvin. Siihen vielä täsmennys että auto kyllä nousee ylös sekä menee alas kuin kuuluukin mutta ihan tajuttoman hitaasti, siis siinä menee miltei 3 minuuttia aikaa nousemiseen ja laskemiseen 1.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 18.01.2010 19:45 |
|
Ropeliz kirjoitti: Ja tahtoisin tuohon täsmennystä esim: r_a_n_u :lta että onko se sinun Neste hydrauli super 15 ihan kirkasta? Ihan kirkasta on. Ja pitkään olen sekä Neste Hydrauli 15 Super, kesäisin osittain myös Neste Hydrauli 22 Superia käyttänyt. Kyllä niihin autossasi esiintyviin hydrauliikan pulmiin on jokin muu syy. Mikä, sitä on täältä tietenkin mahdotonta edes arvata. Ja sen verran vielä, että ei meillä ole ollut tänä talvenakaan hydrauliikan kanssa mitään pulmia. Niin jousitus kuin ohjauskin on toiminut moitteitta. Auto BX 19 TZI. Kilometrejä tämän vuoden, siis talven kylmimpänä aikana, kertynyt n. 6000 km.
Viimeksi muokannut r_a_n_u päivämäärä 18.01.2010 19:50, muokattu yhteensä 1 kerran
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 18.01.2010 19:49 |
|
No ei vissiin auta mikään muu kuin ruveta tutkiskelemaan josko vikaa olisi muualla tai sitten otan öljyn pois ja laitan lhm:än tilalle, kohta sitten saattaisi olla asevelihintaan sellainen 15 litraa huilea. Niin ja onkos kokemuksia tuon dieselin käytöstä että voisiko se saada tuollaista aikaan???
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 18.01.2010 20:27 |
|
Ropeliz kirjoitti: Niin ja onkos kokemuksia tuon dieselin käytöstä että voisiko se saada tuollaista aikaan??? Jos tuolla kysymykselläsi tarkoitat hydrauliikan pesua, niin polttoöljyä olen siihen tarkoitukseen käyttänyt. Ei siitäkään kielteistä sanottavaa. Vielä tuohon edelliseen vastaukseen. Lainaa: Ja tahtoisin tuohon täsmennystä esim: r_a_n_u :lta että onko se sinun Neste hydrauli super 15 ihan kirkasta?? eli onko se nyt varmaan sitä mitä paketissa lukee. Jos tuon oikein ymmärrän, niin kysyt, onko minun BX:ssä käyttämäni hydrauliöljy ihan varmasti Neste Hydrauli 15 Super. Olen muutaman 20 litran astian sitä Nesteeltä ostanut. Uskon myös, että se on sitä mitä pytyn päällä mainitaan. Muuta varmuutta minulla ei asiasta ole.  Minulle on aivan sama käyttävätkö muut LHM:ää, tai jotain muuta öljyä hydraulijärjestelmässä. Kerron vain omista kokemuksistani. On kaksi tuotetta, joilla on melkoinen hintaero. Valitsen aina sen halvimman, jos, ja tässä tapauksessa kun se vielä mielestäni toimii paremmin. Siinä syy.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 18.01.2010 21:55 |
|
On se vaan hupaa miten noista liemistä jaksetaan puhua... Tosiaan ainoastaan riisseliöljyn kanssa kannattaa rajoittaa ajamista pidempään kuin 1000-2000 km se kun käy pumpun päälle mm sen vuoksi että se on pirun ohutta ja näin ollen ohivuotojen kasvaessa pumppu joutuu töihin useammin ja edelleen se myös syö pumppua marginaalisesti (siis ei juuri ollenkaan). Itse olen käyttänyt viime vuosina ihan kaikkea muuta mutta en juurikaan vihreää LeHMää ja kaikki pelaavat hyvin, jopa Shellin hydeöljy 32:sta on tullut kokeiltua CX:ssä, täysin ongelmitta. AInoa mieleen jäänyt loistokokemus on Aero Shellin punaisesta fluidista joka on tosi notkeaa -30 pakkasessa. Mutta, täällä etelässä on ihan sama vaikka ajaisi Nesteen 22:lla ympäri vuoden. Ja, koska olen hangannut Citikoilla mitä oudoimmilla öljyilla (hydrauliikassa) jo kymmenen vuotta niin voin kertoa että yhtä ainuttakaan komponenttia ei ole tarvinnut vaihtaa. Vain muutama pallo on tullut vaihdettua (paineistettua) koska nehän ovat kulutustavaa... samoin kuin ruostuvat hydeputket Mutta, jos epäilet, niin, älä vanno muun nimeen kuin LHM plussan jos liikut alueilla jossa on ihan oikeasti talvi.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 18.01.2010 22:14 |
|
Cikatti kirjoitti: On se vaan hupaa miten noista liemistä jaksetaan puhua... Vaikka asia on monelle tuttu, niin aina on myös niitä jotka vasta äsken ovat alkaneet palstaa lukemaan. Tai asia syystä tahi toisesta vieras. Tai muuten on asiasta epävarmuutta. Tai... Pitäähän heille myös vastata. Kun palstaa olen muutaman vuoden seurannut, niin paljon olen havainnut epätietoisuutta ja välinpitämättömyyttä hydraulijärjestelmän huoltoon liittyen. Ja niin äärettömän tärkeää asia kuin se auton miellyttävän kulun kannalta on.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: LHM.n tilalle HYTRAULIÖLJY Lähetetty: 18.01.2010 23:36 |
|
Tiedon puute ja välinpitämättömyys. Edellinen on käsittämätöntä tapauksessa, jossa emäntä sanoo käytettynä ostamastaan Xantiasta: tällainen se on aina ollut! Kun ihmettelin pomppivaa kulkua. Ei kertakaikkiaan mitään käsitystä sitikasta ja ajomukavuudesta. Ja kertomani siitä, millaista ja miksi pitäisi olla, tuntui olevan täyttä, uskomatonta hebreaa!
|
|
|
|
 |
|
|