Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xsara Picassoon mankka vaihtoon ja ledbar
ViestiLähetetty: 02.01.2022 12:26 

Profiili WWW
En ny tiiä onko tää oikee paikka, mutta otan nuhtelut vastaan jos ei ole. :D

Eli, oon tässä suunnitellu kuukauden-kaks että vaihtais Picassoon mankan sellaiseen jonka kautta vois kuunnella Spotifyy, mutta netistä ei googlaamalla paljoa kokemuksia löydy eli ei taida olla yleistä. Onko muut tällä foorumilla vaihtaneet mankkaa Picassoon? Lähinnä siks kyselen ku en haluais yllättyä ikävästi jos ajotietokone ei toimi enää sen jälkeen ku vaihtanu soittimen.

Ja toinen juttu, et onko ihmisillä Picasson keulalla ledbaria? Lähinnä kiinnostais tietää et onko sitä järkevää edes hommata ja yrittää sommitella keulaan, vai onko katto ainoa paikka, johon sen voi sijoittaa?

Päänvaivaa ja rakkauden tunteita Xsara Picasson kanssa.
Poissa

Viestin otsikko: Re: Xsara Picassoon mankka vaihtoon ja ledbar
ViestiLähetetty: 02.01.2022 14:04 

Sun pitää saada radioosi äänen sisääntuloliitin, aux input.

Ainakin ceeviitosessa sellainen saattaa olla vakiona tai sitten ei.

Mun autossa tuo liitin löytyi hanskalokerosta.

Tuossa näkyy, kuinka ko. liitin voidaan lisätä Sitikan radioon jälkikäteen:

https://www.youtube.com/watch?v=pqyeAEUzI5I

Tuo maksaa siis noin kolme euroa nettikaupassa, tuo kitti.

Jos haluat hifistellä, niin sitten voit laittaa tuon uuden liitännän jatkoksi bluetooth-sovittimen: sitten sun ei tarvitse kytkeä kännykkää piuhalla kiinni radioon.

Mun radiossa oli sekä AUX-liitäntä että Bluetooth vakiona. Mut Bluetooth toimii mun radiossa vain puheluissa, musiikki pitää siirtää piuhaa pitkin.

Laiska kun olen, niin mun luurini on autossa vuorotellen kiinni latausjohdossa ja tuossa ääniliitännässä. Vähän ahkerampi jos olisin, niin olisin tehnyt viritelmän, jossa musa soi ja lataus kulkee samaan aikaan.

Poissa

ViestiLähetetty: 02.01.2022 14:50 

Profiili WWW
Picasson keulassa ei ole mulla led- eikä muutakaan lisävaloa, kun ei oo sellasta autoa. Mutta samat ongelmat on melkein kaikkien muovikeulaisten autojen nokassa vastassa. puskurin sisällä ei tahdo olla mitään, mihin valon saisi kiinni niin, ettei se värise ja heilu ajaessa. Pelkässä muovissa olevat valot heiluu ja värisee mun makuun liikaa, ellei niitä saa kunnolla upotettua puskurin sisälle ja tuettua joka puolelta. Led-lisävalotkin painaa melko paljon, usein enemmän kuin halogeenivalot, se pitää huomioida paikkaa valitessa.

Voyageriin asensin 60 cm leveän lisävalon tekemällä paksusta lattaraudasta kiinnikkeet, jotka menee puskurin läpi ja kiinnitin ne puskurin sisällä olevaan teräspalkkiin. Ei tärise häiritsevästi ja kestää käydä pikapesussakin. Toki kaikkia ei ilmeisesti valojen tärinä, heiluminen tai huono suuntaus haittaa samalla tavalla, kun katsoo valoasennuksia tuolla tien päällä.

Kilvenalus telineenkin (kunnollisen) saa kohtuu tukevasti kiinni jos se sattuu puskurin teräksisen tukipalkin kohdalle ja pystyy kiinnittämään siihen sen kunnolla. Sit kun pistää valon yläreunasta tuet maskiin kiinni niin pysyy valot mukana reissussa.

Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa

ViestiLähetetty: 02.01.2022 15:38 

Unohtui mainita yksi argumentti orkkisradion puolesta: pysäköintitutkat.

Ne saa kyllä Diagboxilla ohjelmoitua piippaamaan ilman orkkisradiota, mutta orkkisradion kanssa piippaukset kuuluvat juuri siitä auton nurkasta, joka estettä lähestyy.

Linjatasoita ulostuloa lisävahvistimelle orkkisradiosta ei löydy. Mulla on suppasta varten netistä tilattu soviteboksi, joka ei pelkästään muunna kaiutintasoista signaalia linjatasoiseksi vaan myös tarjoaa vaffistimen kaipaaman power-on -signaalin, jonka ansiosta vahvistin osaa käynnistyä oikealla hetkellä.

Picassosta en tiedä, mutta X7:n orkkiskajarit ovat kurjaakin kurjemmat; niitä ei kuuntele pirukaan, ei edes meikäläisen kaltainen multakorva.

Poissa

ViestiLähetetty: 02.01.2022 20:43 

Mulla 2007 Picasso eikä parkkitutkia.
Radioksi olen vaihtanut Pioneer MVH-S410BT radion jossa bluetoothilla puhelimesta musiikki ja puhelut.
Radio valikoitui ominaisuuksien lisäksi että sen sai toimimaan auton omilla rattinapeilla. (Autoleads)
Herätevirta radiolle löytyi sulakeboksilta.
Antenni tarvitsee virransyötön radiolta. (antenna adapter with phantom power)

Poissa

ViestiLähetetty: 02.01.2022 23:01 

villej kirjoitti:
Radioksi olen vaihtanut Pioneer MVH-S410BT radion jossa bluetoothilla puhelimesta musiikki ja puhelut.
Radio valikoitui ominaisuuksien lisäksi että sen sai toimimaan auton omilla rattinapeilla. (Autoleads)

Rattinapit ovat kyllä turhuuden turhuus, jos itse soittimen käyttö on loogista. Laite, joka sijaitsee alle puolen metrin päässä ei tarvitse kauko-ohjainta. Suurin ongelma rattinappeihin liittyen on se puhtaasti henkinen juttu, että auto tuntuu jotenkin rämältä, jos rattinapit eivät toimi.

Tuosta Pinohiirestä puuttuu tilaa vievä CD-mekanismi ja siksi siinä saattaisi olla normaalia jäpäkämpi pääteaste.

Epäilen tätä kuitenkin vahvasti.

Oikeasti tehokas pääteaste edellyttää hakkurivirtalähdettä, joka nostaa pääteaseteen käyttöjännitteen riittävän korkealle tasolle (vapauttaa 14,4 voltin rajoituksista). Luultavasti markkinoilla on joitakin soittimia, joiden sisällä on hakkurivirtalähde, mutta äärettömän harvinainen tuollainen ratkaisu taitaa edelleenkin olla.

Muistaakseni 80-luvulla tätä perusfysiikasta esiin nousevaa rajoitusta kierrettiin muuntajilla: äänihän on vaihtovirtasignaalia ja siksi sen jännitettä on mahdollista nostaa muuntajan avulla. Oikeasti tuo oli kurja kiertotie ja hakkurivirtalähteiden halpeneminen teki tuosta ratkaisusta lopun. Tämä on sitten vain muistelua, jos joku tietää paremmin, kertokoon.

Poissa

ViestiLähetetty: 03.01.2022 17:33 
Käyttäjän avatar

pvalila kirjoitti:
Oikeasti tehokas pääteaste edellyttää hakkurivirtalähdettä, joka nostaa pääteaseteen käyttöjännitteen riittävän korkealle tasolle (vapauttaa 14,4 voltin rajoituksista).
Siis 6V rajoituksesta (+6V/-6V=12V). Tämä on kierretty nykyään D-luokan push-pull-vahvistinkivillä joilla saadaan tehokasta kanttiaaltoa kaiuttimista. Halvimmissa mankoissa meikäläisenkin puurokorva huomaa eron jopa Xantian vakiokaiuttimilla. Vaihtoon meni..

2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa

ViestiLähetetty: 03.01.2022 21:48 

Profiili WWW
mikaeli kirjoitti:
Picasson keulassa ei ole mulla led- eikä muutakaan lisävaloa, kun ei oo sellasta autoa. Mutta samat ongelmat on melkein kaikkien muovikeulaisten autojen nokassa vastassa. puskurin sisällä ei tahdo olla mitään, mihin valon saisi kiinni niin, ettei se värise ja heilu ajaessa. Pelkässä muovissa olevat valot heiluu ja värisee mun makuun liikaa, ellei niitä saa kunnolla upotettua puskurin sisälle ja tuettua joka puolelta. Led-lisävalotkin painaa melko paljon, usein enemmän kuin halogeenivalot, se pitää huomioida paikkaa valitessa.

Voyageriin asensin 60 cm leveän lisävalon tekemällä paksusta lattaraudasta kiinnikkeet, jotka menee puskurin läpi ja kiinnitin ne puskurin sisällä olevaan teräspalkkiin. Ei tärise häiritsevästi ja kestää käydä pikapesussakin. Toki kaikkia ei ilmeisesti valojen tärinä, heiluminen tai huono suuntaus haittaa samalla tavalla, kun katsoo valoasennuksia tuolla tien päällä.

Kilvenalus telineenkin (kunnollisen) saa kohtuu tukevasti kiinni jos se sattuu puskurin teräksisen tukipalkin kohdalle ja pystyy kiinnittämään siihen sen kunnolla. Sit kun pistää valon yläreunasta tuet maskiin kiinni niin pysyy valot mukana reissussa.

Ja toi Picasson keulahan on niin p... kuin olla ja voi jos jotain lisävalaistusta ylipäätään haluais, kun ei oo mitään järkevää paikkaa sille ellei sit halua turhaan vaikeuttaa asioita. Eli se taitaa olla parempi jättää tekemättä.

villej kirjoitti:

Juu ei mullakaan mitään ylimääräsiä piipittimiä tossa 2003 Picassossa ole, siksi mä mietinkin että vaihtaa mankan ku ei oo niin justiinsa. Itse meinasin Pioneerin MVH-S420BT:tä.

Poissa

ViestiLähetetty: 03.01.2022 22:01 

pvalila kirjoitti:
Rattinapit ovat kyllä turhuuden turhuus, jos itse soittimen käyttö on loogista. Laite, joka sijaitsee alle puolen metrin päässä ei tarvitse kauko-ohjainta. Suurin ongelma rattinappeihin liittyen on se puhtaasti henkinen juttu, että auto tuntuu jotenkin rämältä, jos rattinapit eivät toimi.

Kun radio erehtyy, tai siis musiikkimauton toimittaja, erehtyy soittamaan Kääkkiä tai A Tuiskua kanava on saatava vaihtumaan heti eikä kohta.

Mulla on Beksissäkin kaukosäädin, onhan siinäkin radio käden ulottuvilla mut kun se käsi peittää samalla koko radion näkyvistä.

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 04.01.2022 10:32 

Jätä alkuperäinen autoradio paikalleen mutta esim rebec dsp vahvistin perään...
Semmonen mulla on 2007 vm sitikassa...

Poissa

ViestiLähetetty: 04.01.2022 11:01 

Jaa niin... mulla on myös bluutuutti pötikkä mankan perässä jos joku soittelee musaa eikä ole rebecciä kännykässä...

Poissa

ViestiLähetetty: 04.01.2022 11:04 

Kerran viä... fm lähettimet on hyviä ja halpoja nykyään...

Poissa

ViestiLähetetty: 04.01.2022 13:34 

Xari kirjoitti:
Kun radio erehtyy, tai siis musiikkimauton toimittaja, erehtyy soittamaan Kääkkiä tai A Tuiskua kanava on saatava vaihtumaan heti eikä kohta.

:lol: :lol: :lol:

Poissa

ViestiLähetetty: 04.01.2022 13:41 

Profiili WWW
Xari kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Mulla on Beksissäkin kaukosäädin, onhan siinäkin radio käden ulottuvilla mut kun se käsi peittää samalla koko radion näkyvistä.

Tästä syystä mä kuuntelen kaupungissa Ysäriä, ja matkoilla cd-levyjä.

uuno kirjoitti:

Joo, löytyy sellanen kyllä, mutta pitäs vaa antenni irrottaa ettei nappais häiriötä heti ku löytyy joku etäisesti radiokanavaa muistuttava taajuus.

Poissa

ViestiLähetetty: 04.01.2022 16:25 
Käyttäjän avatar

Xsara Picassossa on varmaan RD3-soitin eli sille suosittelen Yatourin BT-palikkaa kaveriksi. Toimii samalla handsfree laitteena puheluille ja jää rattinapitkin toimimaan. Rattinapeilla saa jopa kappaleita vaihdettua tai ainakin RD4-soittimessa saa. Vaatii koodauksen/CD-vaihtajan sisääntulon aktivoinnin.

Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00
EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
Poissa

ViestiLähetetty: 04.01.2022 17:56 

valttoll kirjoitti:

uuno kirjoitti:

Joo, löytyy sellanen kyllä, mutta pitäs vaa antenni irrottaa ettei nappais häiriötä heti ku löytyy joku etäisesti radiokanavaa muistuttava taajuus.

Antennin joutaa irrottaakin, koska radiokanavia ei kannata kuunnella analogisen autoradion oman virittimen kautta.

Vika ei ole siinä autoradion virittimessä vaan paikallisradioiden lähetteessä: pienen lähetystehon peittämiseksi signaali ajetaan kompressorin läpi tasapaksuksi mössöksi. Esimerkiksi radiot.fi -äppin kautta äänenlaatu on paljon parempi (ja kuuluvuusalue tietenkin koko maailma).

Jos aux in -liitin jotenkin vain on saatavissa käyttöön niin toki se on laadullisesti parempi vaihtoehto kuin FM-modulaattori.

Poissa

ViestiLähetetty: 05.01.2022 11:49 

Profiili WWW
pvalila kirjoitti:
valttoll kirjoitti:

uuno kirjoitti:

Antennin joutaa irrottaakin, koska radiokanavia ei kannata kuunnella analogisen autoradion oman virittimen kautta.

Vika ei ole siinä autoradion virittimessä vaan paikallisradioiden lähetteessä: pienen lähetystehon peittämiseksi signaali ajetaan kompressorin läpi tasapaksuksi mössöksi. Esimerkiksi radiot.fi -äppin kautta äänenlaatu on paljon parempi (ja kuuluvuusalue tietenkin koko maailma).

Jos aux in -liitin jotenkin vain on saatavissa käyttöön niin toki se on laadullisesti parempi vaihtoehto kuin FM-modulaattori.

Tuossa ylempänä oli että ainakin Pioneerin MVH-S410BT:ssä sai myös rattinapit käyttöön. Mut en mä niitä taida käyttöön ottaa, koska sen kaken käyttäminen on ihan hanurista sijaintinsa takia.

Poissa

ViestiLähetetty: 10.09.2023 14:49 

valttoll kirjoitti:
Ja toi Picasson keulahan on niin p... kuin olla ja voi jos jotain lisävalaistusta ylipäätään haluais, kun ei oo mitään järkevää paikkaa sille ellei sit halua turhaan vaikeuttaa asioita. Eli se taitaa olla parempi jättää tekemättä.

Rekisterikilven päälle mahtuu ledbar, mutta jää tosiaan "hölskyväksi" jos ei kiinnitä riittävän monella ruuvilla. Tässä näyte korjaamon asentamasta telineestä, on todella tukevasti, ja ruuveja ei ole säästelty (12)
https://photos.app.goo.gl/NuC3LtHn7ZfaFguT6

Xsara Picasso 1.6 HDI 2007 360tkm
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ]