Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/3 [ 61 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Mitä akkutyökalumerkkiä käytät?
ViestiLähetetty: 12.02.2022 12:07 

Mihin merkkiin olet päätynyt ja miksi? Oletko tyytyväinen?

Itselläni oli aikaisemmin Metaboja, mutta nyt olen siirtynyt Makitan LTX-sarjaan (=18 voltin litium-akkuisiin).

Lisäksi minulla on Kiinasta hankittu adapteri, jonka avulla voin käyttää Ryobin työkaluja Makitan akuilla.

Ainoa Ryobi, joka minulla toistaiseksi on, on pistosaha. Ryobin kohtalainen saha maksoi 80 egeä, Makitan halvin olisi maksanut suunnilleen tuplat. Jos tarvitsen tasokkaampaa pistosahaa, minulla on kaapissa Makitan verkkovirtakäyttöinen.

Harkinnassa minulla on myös Ryobin akkukäyttöisen viimeistelynaulaimen ostaminen. Taas sama ajatus, jos tarvitsen paremman naulaimen niin käytän kompuraversiota: muutaman naulan ampumiseen Ryobi on taatusti tarpeeksi hyvä (eikä tarvitse raahata kompuraa esille).

Yhtään 12 voltin Makitaa minulla ei vielä ole, mutta näppäriltä näyttävät. Pelinavaukseksi olen ajatellut Makitan tuplalaturin ostamista: sillä voi ladata sekä perinteiset 18 voltin akut että uudet 12 voltin pikkuakut.

Millaisiin vaihtoehtoihin te olette päätyneet?

Poissa

Viestin otsikko: Re: Mitä akkutyökalumerkkiä käytät?
ViestiLähetetty: 12.02.2022 13:54 
Käyttäjän avatar

Hesarissa oli äskettäin testissä akkuporakoneita. Halpismerkki, Makita, Ryobi ja verrokkina käytetty Boschin ammattikone. Ryobi sai paljon negatiivistä palautetta. Lähinnä kaikkien kytkinten ja säädinten toiminnasta.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.02.2022 14:10 
Käyttäjän avatar

DeWaltin akkukiertäjä ja -iskukiertäjä tulivat taloon 2010 talonrakennuksen myötä. Sittemmin OK-talon työkaluhankinnat ovat olleet 230VAC toimivia Makitan laitteita, silppuri, ruohonleikkuri, ketjusaha... 8-)

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa

ViestiLähetetty: 12.02.2022 15:19 
Käyttäjän avatar

DeWalt, Makita, Metabo ja (sininen) Bosch. Makitan ja Metabon kohdalla vaikuttaisi olevan hieman vaihtelua miten onnistunut tuote loppujen lopuksi on, mutta kautta linjan kaikki DeWaltit ja (siniset) Boschit on olleet ihan joka euron arvoisia.

Makuasioita kai nämä(kin) pitkälti on.

ViestiLähetetty: 12.02.2022 15:33 

INikki kirjoitti:
Hesarissa oli äskettäin testissä akkuporakoneita. Halpismerkki, Makita, Ryobi ja verrokkina käytetty Boschin ammattikone. Ryobi sai paljon negatiivistä palautetta. Lähinnä kaikkien kytkinten ja säädinten toiminnasta.

Huomasin tuon testin itsekin. Ryobi sai haukut yllättävistä asioista, esimerkiksi akun kiinnityksestä ja ilmeisesti myös poraistukka oli huonolaatuinen (mallia itseaukeava). Mun silmissäni Ryobin ykkösongelma on tappiakun käyttö: kun tapin pitää kahvan sisälle mahtua, niin kahvasta tulee väistämättä ergonisesti kurja karahka. Kun muut valmistajat siirtyivät litiumakkuihin, he samalla siirtyivät tappiakkuista liukuakkuihin: Ryobi sai paljon kiitosta siitä, että ainoana se pysyi vanhassa akkuformaatissa.

Koska Ryobin litiumakkuja voidaan käyttää myös ikivanhoissa malleissa, jotka eivät ymmärrä mitään litiumakkujen liian syvän purkamisen vaaroista, on Ryobi sijoittanut alijännitesuojan työkalujen sijasta akkuihin. Ryobin akut ovatkin aika kalliita muihin valmistajiin verrattuna.

Maailmalla (mm. UK) Ryobia käyttävät jonkin verran jopa ammattilaiset. Voimaa noissa yleensä on ihan tarpeeksi eikä ammattilainen itke, jos kone pitää joskus uusia; eniten mä vain ihmettelen, kenen käsiin nuo luontevasti istuvat.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.02.2022 15:37 

kaseva kirjoitti:
DeWalt, Makita, Metabo ja (sininen) Bosch. Makitan ja Metabon kohdalla vaikuttaisi olevan hieman vaihtelua miten onnistunut tuote loppujen lopuksi on, mutta kautta linjan kaikki DeWaltit ja (siniset) Boschit on olleet ihan joka euron arvoisia.

Siis onko sulla neljän eri valmistajan akut käytössä? Osa noista merkeistä sulla on varmaankin käytössä vain 230 voltin versioina?

Poissa

ViestiLähetetty: 12.02.2022 15:38 
Käyttäjän avatar

Joku vuosi sitten ostin Boschin akkukoneen ja trimmerin. Akut ovat vaihtokelpoisia keskenään.
Nyt ostin Ldlin akkukäyttöisiä laatu merkkikaluja, Parksiden pulttikoneen, pistosahan ja rälläkän. Hinnat eläkeläisystävällisiä kuten niillä tehtävät työtkin 8-)
Ainakin pulttikone aukoo pyöränmutterit helposti.

Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa

ViestiLähetetty: 12.02.2022 15:40 

Makita 18v, perusteena hinta/laatu.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.02.2022 16:01 
Käyttäjän avatar

Makita 18V laitteita (ruuvinväännin normi ja iskevä, käsisirkkeli, poravasara, pienempi pulttipyssy, rälläkkä, pistosaha ja epäkeskohiomakone) on käytössä talorempassa, tyytyväinen olen ollut. Yllättävän paljon voimaa näissä, ja viidellä akulla (4-5 Ah) pärjää hyvin. Sukulaismies on germaaneista eBayn kautta tilaillut tarvikeakkuja näihin, sanoi ettei koskaan ole ollut ongelmia, hinta 35-40 % alle Makitan omien akkujen.

Enempi woimaa vaativiin hommiin sitten 240V/400V koneita tarpeen mukaan vuokraamosta.

C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa

ViestiLähetetty: 12.02.2022 16:08 
Käyttäjän avatar

Lidlin parksideen ollaan keskittymässä.
Vähällä käytöllä menee kohtuuhintainenkin.
Ja eipähän tarvi naapurin kadehtia.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.02.2022 17:28 
Käyttäjän avatar

pvalila kirjoitti:
kaseva kirjoitti:

Siis onko sulla neljän eri valmistajan akut käytössä? Osa noista merkeistä sulla on varmaankin käytössä vain 230 voltin versioina?

Tällä hetkellä omassa käytössä akkuvehkeitä vain DeWaltilta ja Makitalta. Entisen elämän (talojen rakentaminen) ja nykyään elämäntavan (vanhan talon kunnossapito) merkeissä tullut sitten kokemuksia Metabosta ja (sinisistä) Boscheista. Kumpaakin edellämainittua omassa käytössä enää vain piuhaversioina.

Eikä se piuhakaan aina tee autaaksi. Tätäkin torppaa kun sähköistettiin uusiksi niin yli satavuotiseen hirteen läpiviennit 25mm terällä painettiin DeWaltin akkukoneella kun Metabon piuhaporavasara toppasi puolivälissä. :roll:

En oikein jaksa lähteä mukaan tuohon "sama akku sopii kaikkiin" touhuun, työkalu valitaan tehtävän mukaan ja jos se edellyttää myös erilaisen akun ja laturin hankintaa niin sitten se vaan menee niin.

ViestiLähetetty: 12.02.2022 18:46 

Yleensä olen suosinut sähkötyökaluissa Boschia, ja akkuporakone on ainakin ollut satunnaisessa käytössä hyvä. Vihreät rälläkät eivät kyllä mahdottomia kestä edes harrastekäytössä, toisin kuin DeWalt joka kesti toistakymmentä vuotta jona aikana tein isohkot peltityöt pariinkin harrasteautoon. Mutta nyt ostin kokeeksi tuollaisen Ryobin, jos vaikka innostuisi hankkimaan useamman saman merkkisen johon käy sama akku. Vähän heppoisen oloinen vaikutelma siitä jää mutta en osaa yhden latausvälin kokemuksella sanoa kummempaa, kyllä sillä auton pelteä porailee ja pienellä kuppiharjalla hiookin. Työvalo on ihan kätevä mutta kai niitä on muunkin merkkisissä.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.02.2022 19:40 

Vihreä Bosch ja jotain Kärkkäisen halpavehkeitä + perintökaluissa sit jotain laatumerkkejäkin, Boschia on useampi kun akut sopii, 3 akusta 1 on hajonnut, AEG:n pikkuporasta molemmat, yhden talon rakentamisen noi on muuten kestäneet ja toista en tee.

Amazon Primestä näkee parhaan Boschin :mrgreen: https://www.youtube.com/watch?v=T-HUa10kVpQ

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 12.02.2022 20:01 

Olenko ainut Milwaukeen vehkeiden käyttäjä? Näistä pääosin hyviä kokemuksia, vaikka iskevä ruuvinväännin hiljenikin varsin uutena ihan ykskaks ilman mitään toimintasavuja tms. Takuu kyllä pelasi mallikkaasti, ja kone oli parissa päivässä toimitettuna takaisin koko elektroniikka vaihdettuna.

C5 V6 240 HDi, C5 Aircross Hybrid
(ex. C4, Xantia Activa TCT, Xm V6, BX 14RE)
Poissa

ViestiLähetetty: 12.02.2022 20:41 

Tuli aikanaan hankittua AEG 18v vehkeitä.Ajattelin että ei Kiinalaisia ja luulinkin että made in PRC on Portugal.Kaveri palautti maanpinnalle,people repuplic china.Tyytyväinen olen kuitenkin ollut ja tuli hankittua myös monitoimikone hiontaan ym.toimintaan.Nyt harkinnassa vielä pulttiväännin renkaanvaihto hommiin.Kone kun kone mielestäni akku vähintään 4 ah.

C5-05 bens
C4-08 diesel
AX-90 sport 1,3
BX-91 TGI
C4-11 HDI
C4 Picasso-14 HDI
Poissa

ViestiLähetetty: 12.02.2022 21:03 

Dewaltin akkuväännin/porakone.18V Ollut tyytyväinen.
Noista valmistusmaista muuten,esimerkiksi Yhdysvalloissa myytävät Dewaltit on ainakin osa myös valmistettu siellä.
Tässä esimerkki: https://youtu.be/JpjBJ8aQ3NE Tämä kaveri on muuten huima testaamaan kaikkea.. :D
https://www.dewalt.com/products/power-t ... in-the-usa

"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa

ViestiLähetetty: 12.02.2022 21:44 
Käyttäjän avatar

Mulla on vain Ryobia.
14 eri laitetta, 6 akkua ja kaksi laturia. Tappiota on tullut yhden laturin rikkoutumisen verran.

Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa

ViestiLähetetty: 12.02.2022 21:51 

kaseva kirjoitti:

En oikein jaksa lähteä mukaan tuohon "sama akku sopii kaikkiin" touhuun, työkalu valitaan tehtävän mukaan ja jos se edellyttää myös erilaisen akun ja laturin hankintaa niin sitten se vaan menee niin.

Jos sulla on jo nyt akut sekä Makitaan että DeWaltiin, niin aika epätodennäköistä on, että vielä kolmannen merkin akut joudut ostamaan.

Joidenkin työkalujen kanssa balanssi ei kärsi, vaikka orkkisakun korvaisi naapurimerkin akulla ja adapterillä.

Mulla on vielä aika vähän kokemusta tuosta adapterista, joka tekee mahdolliseksi käyttää Ryobin työkaluja Makitan akuilla. Mutta alustavasti tuo tuntuu toimivan ihan hyvin.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.02.2022 22:22 

jtro kirjoitti:
Tuli aikanaan hankittua AEG 18v vehkeitä.Ajattelin että ei Kiinalaisia ja luulinkin että made in PRC on Portugal.Kaveri palautti maanpinnalle,people repuplic china.Tyytyväinen olen kuitenkin ollut ja tuli hankittua myös monitoimikone hiontaan ym.toimintaan.Nyt harkinnassa vielä pulttiväännin renkaanvaihto hommiin.Kone kun kone mielestäni akku vähintään 4 ah.

Käsittääkseni AEG on erittäin edukkaasti myynnissä Jenkkilässä, mutta siellä se tunnetaan myyntinimellä Ridgid.

En ole itse sitä vielä käyttänyt, mutta Ebayn GSP (Global Shipping Program) näyttäisi olevan siitä mukana, että kaikki rahdit, tullit jne. maksetaan etukäteen tuotteen oston yhteydessä eli kokonaishinta on etukäteen tiedossa.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.02.2022 22:51 

Siitä mukava, ei mukana...

Poissa

ViestiLähetetty: 14.02.2022 00:15 
Käyttäjän avatar

Siniboschia kaikki nykyään. 5-8 Ah:n akuilla rälläkkääkin vinguttaa aika pitkään ja laturit on sen verran nopsia, ettei hommat sähköpulaan seisahdu. Jaa sirkeli on 22 vuotta vanha DeWalt. Miksi muuten akkusirkeleissä on terä eri puolella moottoria kuin narukoneissa?

Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa

ViestiLähetetty: 14.02.2022 18:51 

jptcool kirjoitti:
Siniboschia kaikki nykyään. 5-8 Ah:n akuilla rälläkkääkin vinguttaa aika pitkään ja laturit on sen verran nopsia, ettei hommat sähköpulaan seisahdu. Jaa sirkeli on 22 vuotta vanha DeWalt. Miksi muuten akkusirkeleissä on terä eri puolella moottoria kuin narukoneissa?

Kaikissa sirkkeleissä terä on eri puolella kuin moottori, jokusessa harvassa on kulmavaihde rälläkän tapaan.

Tarkoitatko, miksi akkuvehkeissä terä on aika usein vasemmalla puolella, kun härveliä katsotaan käyttäjän penkiltä eli takaa?

Raskaat sirkkelit olivat kahden käden työkaluja, niitä oli oikeakätisenkin luonteva käyttää vasen käsi pistoolikahvassa ja oikea etukahvassa.

Akkuvehkeet ovat usein yhden käden työkaluja. Oikealla kädellä jos konetta kannatat, niin pirullista on, jos leikattava kappale on sinun vasemmalla puolellasi. Erityisen hankalaa perinteisellä sirkkelillä (ts. terä oikealla) on leikata pitkän levyn päästä pois reilusti sirkkelin pohjaa kapeampi kaistale: tällöin on pakko joko kannattaa sahaa ilmassa (ei tietenkään onnistu) tai sitten vaihtaa leikkaussuunta ja pidellä sirkkeliä vasemmalla kädellä.

Tallinnan K-Raudassa Makitan DHS680 (terä vasemmalla, oikeakätiselle parempi vaihtoehto) maksaa 186 euroa, ajattelin käydä sellaisen ostamassa. Ajattelin, että Makitan kiskon kanssa tuo muodostaa välttävän korvikkeen ihan oikelle upotussahalle (Makita SP6000, kahden akun peli), joka perinteiseen tyyliin on terä oikealla -mallinen laite.

- Kernaasti ostaisin tuon pikkusirkkelin Suomesta, mutta mun käsittääkseni se maksaa täällä selvästi enemmän.

Poissa

ViestiLähetetty: 14.02.2022 19:55 
Käyttäjän avatar

pvalila kirjoitti:
Tallinnan K-Raudassa Makitan DHS680 (terä vasemmalla, oikeakätiselle parempi vaihtoehto) maksaa 186 euroa, ajattelin käydä sellaisen ostamassa. - Kernaasti ostaisin tuon pikkusirkkelin Suomesta, mutta mun käsittääkseni se maksaa täällä selvästi enemmän.

Juu maksaahan se, Järvenpään K-raudassa 199 euroa. Mutta sehän on siellä samalla suunnalla kuitenkin.

Mutta asiaan, Makitaa on tullut keräiltyä kun se ei ihan huonoimmasta päästä harrastekäyttöön kuitenkaan ole. Hinta edellä tässä on menty, kaikki Alko kun Oulusa oli tarjouksessa väännin kahdella 4Ah akulla 199. Siitä sitten käytetty poravarsa imurilla (Sininen Bosch hakkaa kyllä ammattikäytössä tässä kohtaa makitan 6-2, molemmista kokemusta ja rahaa saatu reiänteosta), käsisirkkeli (en muista kummalla puolella moottori, mutta varmaankin oikealla koska sitä on helppo oikealla kädellä käyttää ja näkee mitä sahaa) ja Iisalamesta tarttu akkusaha, jos sais vaikka pystykarsittua ja pätkittyä pihasta tuon yhden koivun ja pensasleikkurikin löytyy. Tosin ei kannata noista halvimpia ostaa (pensasleikkuri on, ja sen huomaa) vaan kannattaa keskittyä hiiliharjattomiin. Jos rahasta tekisin, niin ehkä se olis se sininen Bosch, mutta Makitalla on aika edustava valikoima kaikkea harrastehärpäkettä imurista kaappasirkkeliin. Niittipistooli olis haussa mutta sitä ei taida Makitalta löytyä..

2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa

ViestiLähetetty: 15.02.2022 02:13 

Kaapelimies kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Tallinnan K-Raudassa Makitan DHS680 (terä vasemmalla, oikeakätiselle parempi vaihtoehto) maksaa 186 euroa, ajattelin käydä sellaisen ostamassa. - Kernaasti ostaisin tuon pikkusirkkelin Suomesta, mutta mun käsittääkseni se maksaa täällä selvästi enemmän.

Juu maksaahan se, Järvenpään K-raudassa 199 euroa. Mutta sehän on siellä samalla suunnalla kuitenkin.

Mutta asiaan, Makitaa on tullut keräiltyä kun se ei ihan huonoimmasta päästä harrastekäyttöön kuitenkaan ole. Hinta edellä tässä on menty, kaikki Alko kun Oulusa oli tarjouksessa väännin kahdella 4Ah akulla 199. Siitä sitten käytetty poravarsa imurilla (Sininen Bosch hakkaa kyllä ammattikäytössä tässä kohtaa makitan 6-2, molemmista kokemusta ja rahaa saatu reiänteosta), käsisirkkeli (en muista kummalla puolella moottori, mutta varmaankin oikealla koska sitä on helppo oikealla kädellä käyttää ja näkee mitä sahaa) ja Iisalamesta tarttu akkusaha, jos sais vaikka pystykarsittua ja pätkittyä pihasta tuon yhden koivun ja pensasleikkurikin löytyy. Tosin ei kannata noista halvimpia ostaa (pensasleikkuri on, ja sen huomaa) vaan kannattaa keskittyä hiiliharjattomiin. Jos rahasta tekisin, niin ehkä se olis se sininen Bosch, mutta Makitalla on aika edustava valikoima kaikkea harrastehärpäkettä imurista kaappasirkkeliin. Niittipistooli olis haussa mutta sitä ei taida Makitalta löytyä..

Saattaa olla, että ostan sahan Tallinnan Bauhofista: siellä hinta on viiden vuoden takuulla 193 euroa. Virossa takuu ei aina toimi yhtä hyvin kuin Suomessa, mutta Bauhof on jo ihan kohtuullisen kokoinen firma. Mulla on hiihtolomalla aikaa shoppailla Tallinnassa. Järvenpää on mulle lähellä sekin, koska käyn Keravalla töissä. Nuo eri K-Rautojen hintaerot hämmentävät, mulle heidän sivustonsa tarjoilee muistaakseni ekana K-Rauta seiskaviitosen hintoja.

Mulla on muistikuva, että DeWaltin poravasara on kohtalaisen pätevä peli: iskuvoimaa DeWaltilla on usein 2.6 J kun Makita tarjoaa vähän isommissakin malleissa vain 2 J iskun. Luvut eivät tietenkään kerro kaikkea mutta jotain tuon suuntaista taitaa ero olla ihan oikeastikin.

Tarkoitatko hakasnaulainta? Kyllä sellainen Makitalta löytyy. Makitan eka viimeistelynaulain (malli 500) oli susi, uusi (malli 600) on kai hyvä. Itselle olen harkinnut Ryobin naulaimen tilaamista Ebaysta, nyt kun sen saa ostaa sieltä kaikenkattavaan kokonaishintaan (rahti plus tulli plus kaikki), joka näyttäisi varsin kilpailukykyiseltä. Mulla on siis se adapteri, jonka avulla saan Ryobin työkalut kiinni Makitan akkuihin.

Poissa

ViestiLähetetty: 15.02.2022 08:31 
Käyttäjän avatar

Profiili ICQ
pvalila kirjoitti:
Mihin merkkiin olet päätynyt ja miksi? Oletko tyytyväinen?

Makitaa käyttänyt reilun 20 vuotta. Töissä ja kotona myös. Omaan käteen sopiva ollut, näissä vaan tupannut aina toinen paketissa tullut akku kuolemaan ja uusi akku maksanut aikanaa enemmän kuin uusi kone. :lol:

Nyt pajalla taitaa olla Skil:n kone. Tyytyväinen ollut tähänkin, ehkä jopa enemmän kuin Makitoihin. Tästä toki vain parin vuoden kokemus.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/3 [ 61 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava