Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX hyyty
ViestiLähetetty: 12.12.2009 13:07 

Viestit: 224
4 astetta pakkasta eikä jaksanut startata käyntiin, vaan hyytyi parin lyhyehkön starttauksen jälkeen. Ei ollut lämppärissä, mutta nyt laitoin. Uudehkot startti ja akku, kesällä vaihdetut. Olisin olettanut, että pikkupakkasen kestää ilman lohkolämmittimessä oloa, vaan toisin kävi. Öljytkin on melkein tuoreet, vajaa kaksi viikooa sitten vaihdetut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX hyyty
ViestiLähetetty: 12.12.2009 15:14 

Viestit: 224
Akun vaihto auttoi, vaihdoin vanhan akun ja sillä pärähti käyntiin. Pärähti uudellakin pienen lämmittelyn jälkeen, mutta kun sammutin, taas hyytyi. Vanha akku on 12/60, uusi 12/55. Tuli vaan mieleen, että oisko tää uusi vähän hintelä, 12/55, kuitenkin talvella.
Laturissa se näyttää olevan täysi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX hyyty
ViestiLähetetty: 12.12.2009 15:19 

Viestit: 6
Saako kunnolla virtaa+ Onko johtojen liitokset puhtaat ja kunnolla kiinni, paksu laturissa ja se maajohto moottorissa?
Jos hapettuneet tai höllässä niin pyörii ja heräilee, mutta ei vastuksen takia anna kunnon kipinää.
Tulpathan on okei, eikö vaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX hyyty
ViestiLähetetty: 12.12.2009 15:29 

Viestit: 224
ablux kirjoitti:
Saako kunnolla virtaa+ Onko johtojen liitokset puhtaat ja kunnolla kiinni, paksu laturissa ja se maajohto moottorissa?
Jos hapettuneet tai höllässä niin pyörii ja heräilee, mutta ei vastuksen takia anna kunnon kipinää.
Tulpathan on okei, eikö vaan.


Tulpista en tiedä, mutta kun startti vaan jaksaa pyörittää, niin ei ole käyntiin lähtö ongelmia, eikä käynti ongelmiakaan, sitten kun on käynnissä. Nuita piuha liitoksia en ole tutkinut.

Tässä ei nyt ollut kyse käyntiinlähtö ongelmasta sillä tavalla, että startti pyörisi, mutta ei käynnisty, vaan siitä että startti ei jaksanut pyöriä kuin vähän aikaa, ja sitten hyytyi kokonaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX hyyty
ViestiLähetetty: 12.12.2009 15:47 

Viestit: 224
hssumies kirjoitti:
ablux kirjoitti:
Saako kunnolla virtaa+ Onko johtojen liitokset puhtaat ja kunnolla kiinni, paksu laturissa ja se maajohto moottorissa?
Jos hapettuneet tai höllässä niin pyörii ja heräilee, mutta ei vastuksen takia anna kunnon kipinää.
Tulpathan on okei, eikö vaan.


Tulpista en tiedä, mutta kun startti vaan jaksaa pyörittää, niin ei ole käyntiin lähtö ongelmia, eikä käynti ongelmiakaan, sitten kun on käynnissä. Nuita piuha liitoksia en ole tutkinut.

Tässä ei nyt ollut kyse käyntiinlähtö ongelmasta sillä tavalla, että startti pyörisi, mutta ei käynnisty, vaan siitä että startti ei jaksanut pyöriä kuin vähän aikaa, ja sitten hyytyi kokonaan.


Maajohdon liitos tuskin on hapettunut, koska on senverran öljyinen ja tiukassa tuntui olevan. Latutiin menevä oli ainakin kiinni ja tiukassa, joten en usko, että niissä mitään on. Ja nyt käynnistyy ihan hyvin. Pitää tää uusi akku ladata ja pitää varalla mukana, sekä laittaa auto lämppäriin jo pikkupakkasilla, niin eiköhän se siitä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX hyyty
ViestiLähetetty: 12.12.2009 17:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Kuulostaa vahvasti akunkengän vialta. Luultavasti huono kontakti kaapelin ja kengän välisessä liitoksessa.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX hyyty
ViestiLähetetty: 12.12.2009 17:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
kokeile vetää akulle suoraan maa rungosta ja kenties uudet akunkengät niin voisi ruveta toimimaan. Tuskinpa akussa vikaa vaan ennemmin liittimissä



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX hyyty
ViestiLähetetty: 12.12.2009 18:08 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Moottorin maajohto?



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX hyyty
ViestiLähetetty: 12.12.2009 18:17 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Latailehan nyt ne akut erillisellä laturilla latautumaan,ei ampeerit siellä akussa pysy jos ei käytetä.Nurkki sääntö jos purat akua 1t,lataus 10t. ennenkuin akku palautuu entiseen tilaan.
Itse haen akut varaosaliikkeen takapihalta,otan mittarin mukaan ja kaivan alimmaisia akkuja mittaan napajännitteen jos on 12-13 V, otan sen.immeiset ostaa uuden akun eka ongelman jälkeen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX hyyty
ViestiLähetetty: 12.12.2009 22:13 

Viestit: 224
Akunkengät pitäisi kyllä vaihtaa. Tämmöistä ongelmaa ei tosin ole ollut since kesän kun startti meni, eikä ne liitokset ole muuttuneet miksikään, luulisin, tosin ei ne ihan huiput varmaan ole, eikä olekaan.

Tässä olisi muutama kenkävaihtoehto, mikähän olisi paras talvikenkä, vai onkohan se vaan tuo vasen kun käy.


http://kauppa.savenmaa.fi/filemanager/p ... Upload.jpg


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX hyyty
ViestiLähetetty: 12.12.2009 22:21 

Viestit: 224
hssumies kirjoitti:
Akunkengät pitäisi kyllä vaihtaa. Tämmöistä ongelmaa ei tosin ole ollut since kesän kun startti meni, eikä ne liitokset ole muuttuneet miksikään, luulisin, tosin ei ne ihan huiput varmaan ole, eikä olekaan.

Tässä olisi muutama kenkävaihtoehto, mikähän olisi paras talvikenkä, vai onkohan se vaan tuo vasen kun käy.


http://kauppa.savenmaa.fi/filemanager/p ... Upload.jpg



Entiset, siis nykyiset, on ilmeisesti juotettu kiinni, joten ne joutuu katkomaan irti kaapeleista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX hyyty
ViestiLähetetty: 12.12.2009 22:57 
Myös Mikin ja Hessun kengät on syytä tarkistaa!


   
 
 Viestin otsikko: Re: BX hyyty
ViestiLähetetty: 12.12.2009 23:18 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tapsa 550 kirjoitti:
Latailehan nyt ne akut erillisellä laturilla latautumaan,ei ampeerit siellä akussa pysy jos ei käytetä.Nurkki sääntö jos purat akua 1t,lataus 10t. ennenkuin akku palautuu entiseen tilaan.
Itse haen akut varaosaliikkeen takapihalta,otan mittarin mukaan ja kaivan alimmaisia akkuja mittaan napajännitteen jos on 12-13 V, otan sen.immeiset ostaa uuden akun eka ongelman jälkeen.

Katsoo myös, ettei akkukotelon kyljet ole ollenkaan turvoksissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX hyyty
ViestiLähetetty: 12.12.2009 23:24 

Viestit: 224
ealab kirjoitti:
Tapsa 550 kirjoitti:
Latailehan nyt ne akut erillisellä laturilla latautumaan,ei ampeerit siellä akussa pysy jos ei käytetä.Nurkki sääntö jos purat akua 1t,lataus 10t. ennenkuin akku palautuu entiseen tilaan.
Itse haen akut varaosaliikkeen takapihalta,otan mittarin mukaan ja kaivan alimmaisia akkuja mittaan napajännitteen jos on 12-13 V, otan sen.immeiset ostaa uuden akun eka ongelman jälkeen.

Katsoo myös, ettei akkukotelon kyljet ole ollenkaan turvoksissa.


Tämä kesällä hankittu uusi akku näyttää olevan kunnossa ainakin sen akussa olevan "merkkivalon" perusteella, joten ilmeisesti siinä ei ollut vikaa. Tosin en katsonut sitä ennen akun sisälle tuontia ja lataamista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX hyyty
ViestiLähetetty: 12.12.2009 23:57 

Viestit: 1242
Jos sulla on käynnistyskaapelit, kokeile kytkeä akun miinus suoraan moottorin puhtaaseen metalliosaan. Jos pyörittää paremmin, on maajohdossa tai akun miinusnavan liitoksessa vikaa.

Akkukengät puhdistamalla saa hetkeksi parannusta. Hätäisempi painaa peltiruuvit akkuporalla akunnavan ja akkukengän rakoon - jos parani, vika on kenkien liitoksessa.

Muistatteko, miähet, oliko BX:n startissa (lucas??9 Valeo?? ) kollektori sellainen kiekko, mihin tulee 4 hiiltä? Kun toinen hiilipari alkaa olla loppu, startti muuttuu voimattomaksi. Tottelee, vaan ei pyöritä hyvin.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX hyyty
ViestiLähetetty: 13.12.2009 08:58 

Viestit: 224
Sitruunaseppä kirjoitti:
Jos sulla on käynnistyskaapelit, kokeile kytkeä akun miinus suoraan moottorin puhtaaseen metalliosaan. Jos pyörittää paremmin, on maajohdossa tai akun miinusnavan liitoksessa vikaa.

Akkukengät puhdistamalla saa hetkeksi parannusta. Hätäisempi painaa peltiruuvit akkuporalla akunnavan ja akkukengän rakoon - jos parani, vika on kenkien liitoksessa.

Muistatteko, miähet, oliko BX:n startissa (lucas??9 Valeo?? ) kollektori sellainen kiekko, mihin tulee 4 hiiltä? Kun toinen hiilipari alkaa olla loppu, startti muuttuu voimattomaksi. Tottelee, vaan ei pyöritä hyvin.


Aattelin naputella pari pikkunaulaa akunnavan ja kengän väliin, niinkin saa varmaan vähän tiukattua, tosin ei auta jos kaapeli on löystynyt kengästä. Siis jos en saa sen vertaa aikaiseksi, että kengät vaihdan. Startti on kesällä vaihdettu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX hyyty
ViestiLähetetty: 13.12.2009 10:21 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Älä naputtele mitään, se on roposnikkarikonsti, vaan putsaa lyijykontaktipinnat metallinkirkkaiksi, vaikka mirkelistuukilla. Käytä suoja-aineena punaista akkunaparasvaa. Jos kenkä ei puristu tarpeeksi= on venytetty liikakiristyksellä: ota pultti pois (putsaa kierteet ja rasvaa ne) ja viilaa(rautasahalla) rakoa vähän auki. Älä ylikiristä sen jälkeen. Muuten näistä erilaisista konehuoneen liitoksista on jauhettu paljon.
Tuo kenkien puhdistuksen hetkellinen apu johtunee kengän ja kaapelin puristusliitoksen liikuttelusta= kontakti paranee hetkeksi. Käytä puristusliitokseen jotain ruosteirr.sprayta. Jos saat jostain punaista COROX:ia, niin hyvä! Näitä liitoksia kannattaa huoltaa jo ennen murheita. Mikään ei ole ikuista, se toimi vielä eilen, miksi ei tänään. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX hyyty
ViestiLähetetty: 13.12.2009 12:51 

Viestit: 143
Lisäksi mittaisin auton latauksen.. Ihan varmuuden vuoksi..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX hyyty
ViestiLähetetty: 13.12.2009 16:49 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Sitruunaseppä kirjoitti:
Jos sulla on käynnistyskaapelit, kokeile kytkeä akun miinus suoraan moottorin puhtaaseen metalliosaan. Jos pyörittää paremmin, on maajohdossa tai akun miinusnavan liitoksessa vikaa.

Ja jos sinulla on ne 4e,n kaapelit niin heitä ne naapurin tontille ja sano ei tarvii palauttaa,eihän niissä ole kun 2,5 neliön kuparit.

Akkukengät puhdistamalla saa hetkeksi parannusta. Hätäisempi painaa peltiruuvit akkuporalla akunnavan ja akkukengän rakoon - jos parani, vika on kenkien liitoksessa.

Muistatteko, miähet, oliko BX:n startissa (lucas??9 Valeo?? ) kollektori sellainen kiekko, mihin tulee 4 hiiltä? Kun toinen hiilipari alkaa olla loppu, startti muuttuu voimattomaksi. Tottelee, vaan ei pyöritä hyvin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX hyyty
ViestiLähetetty: 13.12.2009 16:51 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Tapsa 550 kirjoitti:
Sitruunaseppä kirjoitti:
Jos sulla on käynnistyskaapelit, kokeile kytkeä akun miinus suoraan moottorin puhtaaseen metalliosaan. Jos pyörittää paremmin, on maajohdossa tai akun miinusnavan liitoksessa vikaa.

Ja jos sinulla on ne 4e,n kaapelit niin heitä ne naapurin tontille ja sano ei tarvii palauttaa,eihän niissä ole kun 2,5 neliön kuparit.

Akkukengät puhdistamalla saa hetkeksi parannusta. Hätäisempi painaa peltiruuvit akkuporalla akunnavan ja akkukengän rakoon - jos parani, vika on kenkien liitoksessa.

Muistatteko, miähet, oliko BX:n startissa (lucas??9 Valeo?? ) kollektori sellainen kiekko, mihin tulee 4 hiiltä? Kun toinen hiilipari alkaa olla loppu, startti muuttuu voimattomaksi. Tottelee, vaan ei pyöritä hyvin.


Näi se menee. :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX hyyty
ViestiLähetetty: 13.12.2009 19:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
hssumies kirjoitti:
Tämä kesällä hankittu uusi akku näyttää olevan kunnossa ainakin sen akussa olevan "merkkivalon" perusteella, joten ilmeisesti siinä ei ollut vikaa. Tosin en katsonut sitä ennen akun sisälle tuontia ja lataamista.
Se "merkkivalo" on niinkin monimutkainen laite, kuin ominaispainomittarin koho. Jos esimerkiksi säilytyksen aikana kolauttaa akkua niin hyvin, että menee joku kenno oikoseen, niin tuskinpa tuo "merkkivalo" siitä mitään tietää. Ei siis ihan sokeasti uskota siihen. Ja se "merkkivalo" on vain sitävarten siinä, kun joku "fiksu" akkuvalmistaja on keksinyt valmistaa "huoltovapaan" akun ja sen seurauksena ei pääse erillisellä mittarilla mittaamaan. :(

Akkukaapeleiden ja -kenkien kunnosta voi päätellä paljonkin mittailemalla jännitehäviöitä korista ja moottorista akun miinusnapaan ja esimerkiksi laturilta akun plusnapaan.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX hyyty
ViestiLähetetty: 13.12.2009 21:13 

Viestit: 224
laakeri kirjoitti:
hssumies kirjoitti:
Tämä kesällä hankittu uusi akku näyttää olevan kunnossa ainakin sen akussa olevan "merkkivalon" perusteella, joten ilmeisesti siinä ei ollut vikaa. Tosin en katsonut sitä ennen akun sisälle tuontia ja lataamista.
Se "merkkivalo" on niinkin monimutkainen laite, kuin ominaispainomittarin koho. Jos esimerkiksi säilytyksen aikana kolauttaa akkua niin hyvin, että menee joku kenno oikoseen, niin tuskinpa tuo "merkkivalo" siitä mitään tietää. Ei siis ihan sokeasti uskota siihen. Ja se "merkkivalo" on vain sitävarten siinä, kun joku "fiksu" akkuvalmistaja on keksinyt valmistaa "huoltovapaan" akun ja sen seurauksena ei pääse erillisellä mittarilla mittaamaan. :(

Akkukaapeleiden ja -kenkien kunnosta voi päätellä paljonkin mittailemalla jännitehäviöitä korista ja moottorista akun miinusnapaan ja esimerkiksi laturilta akun plusnapaan.


Todennäköisin syy oli höllässä olleet akun kengät, jotka fiksasin, sillä ne oli höllässä, ovat olleet jo pitkään, mutta nyt vasta oireilivat, mikä kyllä vähän ihmetytti, but the case is close until alkaa uudelleen ryppyillä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: