Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Energiasäästötila aktivoitu
ViestiLähetetty: 13.04.2022 18:30 

Viestit: 48
Auto C4 2018. Tällainen teksti vilahti näytöllä, tilannetta edelsi että olin vahingossa kytkenyt vilkun viiksestä toisen puolen parkit kun virrat avaimella oli jo sammutettu, tämä oli päällä noin 4 tuntia.
Energiasäästötila tekstiä ei ole enään näkynyt mutta sen jälkeen aina virrat laitettaessa näyttöön tulee teksti Auton toimintoja alustetaan uudelleen, odota hetki...
Asiaa on nyt hyvässä akkufirmassa tutkittu että akku kunnossa mutta vaatii latauksen, koska kyseessä start & stop akku (AGM) niin pitää ladata hiljaisella virralla.
Energiasäästötila aktivoitu antoi Googlessa tietoa että jotkut toiminnot lakkaa toimimasta. Itse huomasin ettei takalasinpyyhin toimi jos laittaa peruutusvaihteen päälle (pyyhin aktivoitu toimimaan) Lisäksi Start & stop ei toimi, vilkuttaa vain vihreätä A kirjainta.
Huomenna töissä lataan pienellä virralla 8 tuntia, palaan asiaan jos viat häviää tai sitten ei. Huonoon akun varaustilaan saattaa olla että työmatkani on yhteen suuntaan 4km jolloin lataus talviaikana jää vähäiseksi kun päällä on istuinlämmitin, lasilämmitin ja puhallin isolla teholla.
vikadiagnoosi ilmoituksia ei ole.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Energiasäästötila aktivoitu
ViestiLähetetty: 22.04.2022 19:06 

Viestit: 48
No niin, Kun tuossa 17 vuotta tuli ajettua Xantialla ja välissä 2 vuotta hyundai getz 1.1 autolla niin niin tällainen nykyauto tuo uusia asioita eteen.
Selvisi se takapyyhkimen toimimattomuuskin pakkia laitettaessa :shock: Eihän sen ole tarkoituskaan toimia aina pakkia laitettaessa, ainoastaan silloin kun etu tuulilasinpyyhkijät on päällä, eli silloin kun sataa, näin ei takalasinpyyhin kuivaa lasia pyyhi :idea:
Tätä asiaa ei mainita ohjekirjassa eikä ohjekirjan nettiversiossa, tarkistan sen vielä.

Tuohon tietokoneen alustukseen olemme tulleet siihen tulokseen, että kun autosta on virrat katkaistu pidemmäksi aikaan niin tietokone nollautuu ja käynnistyy uudestaan. Ei tee sitä saman päivän aikana uudestaan.
Tätä käyn kun kerkeän kysymässä oikein merkkiliikkeestä.

Tuohon Start&Stop juttuun täytyy olla lämpötiloilla merkitystä, koska ensimmäisinä lämpiminä pääsiäispyhinä se alkoi toimimaan kun ajettiin pidempää ajoa ja nyt taas lyhyemmällä ajolla ei toimi aamukylmissä.
Tosin tuo alussa tullut Energia säästötila aktivoitu ilmoitukseen antoi paria autosähköasentajaa tarkistamaan akun miinusnavan liitokset autoon, sillä on kuulemma merkitystä S&T toimintaan.

Ilmoittelen taas asiasta kun hienon auton ominaisuuksia tulee esiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Energiasäästötila aktivoitu
ViestiLähetetty: 22.04.2022 20:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2196
Paikkakunta: Laukaa
Takalasin pyyhin toimii C5:ssa samoin, jos lasinpyyhkijät on päällä, pakilla myös takalasinpyyhkijä kytkeytyy.

Start and Stop ei toimi moottorin ollessa kylmä vieraankaan merkin autossa, vasta kun lämmöt alkaa olla kohdillaan, alkaa stoppailu.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Energiasäästötila aktivoitu
ViestiLähetetty: 26.04.2022 09:36 

Viestit: 130
Paikkakunta: Siilinjärvi
eskere kirjoitti:
Takalasin pyyhin toimii C5:ssa samoin, jos lasinpyyhkijät on päällä, pakilla myös takalasinpyyhkijä kytkeytyy.

Start and Stop ei toimi moottorin ollessa kylmä vieraankaan merkin autossa, vasta kun lämmöt alkaa olla kohdillaan, alkaa stoppailu.

Omassa X7:ssa ei oo vielä tänä keväänä stoppaillut ollenkaan,vaikka on ollut lämpimiä ilmoja,noh jospa tuo kesällä sitten pari kertaa..toisaalta itelle ihan sama,stoppaako vai ei :D



C5 2.0 Hdi180 -16
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Energiasäästötila aktivoitu
ViestiLähetetty: 26.04.2022 10:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1174
Mielenkiintoisia toteamuksia.
Mitä tarkoittaa, että AGM akkua saa ladata vain pienellä virralla? Samoin tuo miinusnavan kontaktin vaikutus S&S toimintaan alkoi mietityttää. Omassa pakussani S&S ei ole kertaakaan sammuttanut autoa kolmen vuoden omistukseni aikana. Oletan akun olevan vain huonossa kunnossa. Sammutusjärjestelmä kyllä toimii, mutta parametrit ei täyty.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Energiasäästötila aktivoitu
ViestiLähetetty: 26.04.2022 17:14 

Viestit: 48
[quote="Aakku"]Mielenkiintoisia toteamuksia.
Mitä tarkoittaa, että AGM akkua saa ladata vain pienellä virralla?

Kun kävin tuolla Suomen Akussa tarkistuttamassa akun sellaisella älykkäämmällä testerillä kuin meidän töissä (mallia paina nappulaa 10s grillivastus lämpiää ja näet viisarista mikä on akun kunto, suurinpiirtein)
Akkumies sanoi että kun lataat akkua niin lataa sellaisella laturilla jossa on hiutaleen kuva tai AGM merkintä.
Tavallinen laturi ei kuulemma lataa S&S AGM akkua kuin 80%, Sen takia pitää olla älykkäämpi laturi joka lataa lopussa hiljaisemmalla virralla akun 100%

Ostin itselleni tällaisen laturin Motonetistä koska tarvitsen sitä myös moottoripyörään.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/455589/ ... S-50-12V5A


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Energiasäästötila aktivoitu
ViestiLähetetty: 26.04.2022 18:23 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
Tuottaako se jotain ihme mielihyvää jos akku on 100% ladattu?



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Energiasäästötila aktivoitu
ViestiLähetetty: 26.04.2022 18:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2631
Paikkakunta: Päijät-Häme
Ei se nyt niin siitä virrasta ole kiinni vaan jännitteestä, AGM pitää ladata korkeammalla jännitteellä kuin museoakku. Tämä toiminne tosiaan saavutetaan lataamalla laturilla pakkasasetuksella (lumihiutale).



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Energiasäästötila aktivoitu
ViestiLähetetty: 26.04.2022 18:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1174
Tuo jännite homma on selvä, mutta mitä se hidas lataus tarkoittaa. Itselläni on 10 A Ctek ja vapaa-ajan akkuun lataus on 20 A Ctekin boosteri laturilla. Sopii myös AGM akuille.
Se on tiedossa, että nykyajan auton älykkäällä latauksella ei saa akkua täyteen, kun halutaan säästää. Jännite seilaa koko ajan. Tästä syystä jatkeena on DC/DC laturi, joka lykkää toiseen akkuun tarvittaessa 20 A virtaa ja jännite kylmillä ilmoilla on tasaisesti noin 15 V, kunnes akku täyttyy.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Energiasäästötila aktivoitu
ViestiLähetetty: 26.04.2022 20:57 

Viestit: 48
Lueskelin tuota laturin ohjeita tarkemmin.
Vaihe 3 Bulk. Lataa enimmäisvirralla, kunnes 80% akun varauskyvystä on saavutettu.
Vaihe 4 Absorption. Lataa alemmalla virralla , kunnes 100% akun varauskyvystä on saavutettu.
Joitakin jännite eroja löytyy vaihe 4 latausvaiheesta, onko kyseessä normaali akku tai AGM akku.

Tässä asiassa on voinut sanamuodot hiljainen virta ja alennettu virta sekaisin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Energiasäästötila aktivoitu
ViestiLähetetty: 27.04.2022 16:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2631
Paikkakunta: Päijät-Häme
Juu maksimijännitteen rajoituksesta johtuu erinäisten fysiikan lakien mukaan se että virtakin pienenee. Oleellista on se että normaaliakku on täynnä n 14.4V jännitteessä ja AGM 14.6 (vai .8) . Tai siis noita jännitteitä ei saa/saisi ylittää, mutta poikkeuksiakin on. Ja latausjännite muuttuu käänteisesti akun lämpötilan funktiona. Viiden ampeerin laturissa muuten sen seitsemännen ledin syttyminen saattaa sitten kestää viikkoja (ehkä se onkin viikonpäivälaskuri eikä varaustilanäyttö?), eli ennen sitä ei akku ole laturin mielestä "täynnä". Mutta kun 20A kunnon älylaturit maksaa mansikoita niin olen ottanut suurempivirtaisena semmoisen missä on vain kaksi valoa (per akkukapasiteetti/kemia) :lol: .



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: