Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 2,2HDI Berline MK1 herjaa 'Unblock Fuel Filter'
ViestiLähetetty: 26.04.2022 18:03 

Viestit: 61
Paikkakunta: Rääkkylä
Arvon Citikka-kollegat

Vain n. 330 tkm ajettu Citikkani on heittäytynyt viime aikoina hieman oikukkaaksi, josta otsikossa esimerkki. Viime syksynä se jätti tielle ja syyksi osoittautui polttoainetankissa oleva uupunut polttoainepumppu. Se uusittiin, mutta koska alkuperäistä ei enää ollut saatavana, niin huolto oli hakenut korvaavan - ja kuulemma sopivan.

Kone pysähtyi myös myöhemminkin, ja käynnistyi hetkisen kuluttua. Tällä kertaa vaihdettiin törkyiseen kuntoon pääsyt poltoaineen suodatin. Vikamuistista oli myös löytynyt ilmaisu, että polttoaineen syötön paine oli hieman alle ohjearvojen (?) tms.

Sitä en tiedä, että tarkoittiko tuo polttoainepumpun jälkeen vai sitä suuttimille menevää isoa painetta, jonka taas tekee eri pumppu - muistaaksen semmoinen 'pyörivään lautaseen' perustuva.

Mutta ajossa laite toimii moitteettomasti asiaa kuskin jakkaralta havainnoiden.

Nyttemmin viimeisen parin kuukauden aikan on tullut näyttöön tuo otsikossa mainitsemani ilmoitus: 'Unblock Fuel filter' tms. Tms. koska mainittu ilmoitus näkyy vain vähän aikaa ja autoa aurinkolasit päässä ajaessani on vähän vaikeuksia ehtiä lukemaan tuo ilmoitusteksti. Mutta alkuosa siitä on varmasti oikein - tod.näk. koko viesti.

Ja tämän johdannon jälkeen kysymykseni, johon toivon Teiltä hyviä neuvojanne: Tuo tekstihän viittaa polttoaineen suotimeen - vai? Siis siihen joka syksyllä uusittiin.

Vai olisiko niin, että olen lukenut/muistan tuon viestin lopun väärin ja se tarkkoittaisikin kehotusta uusia Eolys'istä pitävä partikkelisuodin?

Eolys'iä sine viime syksynä pari ... kolme litraa lisäättiin ja muistaakseni partikkelisuotimen vaihdoin n. 240 tkm:n huitteilla.

BR
Juhani
Itä-Suomi ja Rääkkylä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2HDI Berline MK1 herjaa 'Unblock Fuel Filter'
ViestiLähetetty: 26.04.2022 18:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2632
Paikkakunta: Päijät-Häme
Paina ajotietokoneen nappia viiksen päästä pitkään, sillä pitäisi näkyä ilmoitukset näytössä. Ota aurinkolasit pois ja pysäköi auto ennenkuin teet toimenpiteen ;) . Mutta veikkaisin että siinä sanotaan "particle filter".

Mitä teit ennenkuin moottori sammui? Mulla alkoi samanmoinen auto tehdä semmoista että auto sammui kun kiihdytti kaasu pohjassa. Kun ajoin lexian kanssa tilanteen ruudulle, näkyi että korkeapaine ei noussut tarpeeksi (suuttimille menevä) joten ECU pisti pelin poikki. Tällöin käynnistyi kyllä heti uudestaan Kuha käytti virrat pois päältä. Vika korjautui uusimalla korkeapainepumpun tiivisteet, pumppu hikoili hiukan dieseliä ulospäin eikä tällöin paine piisannut enää suuttimille.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2HDI Berline MK1 herjaa 'Unblock Fuel Filter'
ViestiLähetetty: 28.04.2022 11:27 

Viestit: 61
Paikkakunta: Rääkkylä
Kiitokset Kaapelimiehelle nopeasta ja informatiivisesta vastauksesta. Tällä avulla sain ns. 'narun päästä kiinni'.

Ensinnäkin - olin kokonaan unohtanut, että siellä Omistajan käsikirjassa on varsin yksityiskohtaisesti selvitetty ajotietokoneen asetukset ja mitä sieltä löytyy.
Sitä dataa on vaan niin jumalattoman paljon, että tänään olen jo kolmatta kertaa lukemassa sitä ajatuksen kanssa, että saisin paremmin kiinni siitä punaisesta langasta.

Kävin eilen jo ensimmäisen ohjeeseen tutustumisen jälkeen kokeilemassa alkaisiko kanssani, mutta kohtuullisen heikolla menestyksellä. Mutta joka tapauksessa en löytänyt sieltä sitä mainintaa 'Unblock The Fuel Filter'. Tänään lisääntyneen tiedon avulla tutkin paremmin!

Tähän liittyen: häviääkö tuo vikailmoitus data moottorin sammuttamisen jälkeen vai - niin kuin oletan - se pitää jotenkin erikseen poistaa sieltä muistista?

Tuohon ehdotukseesi partikkelisuotimesta: olen melkoisen varma, ettei siinä viestissä sanottu mitään particle filter'istä vaan Fuel'ista.

Ja tähän liittyy vielä mielenkiintoinen löydös sieltä manuaalista: siellä kuvan kanssa kerrotaan, että dieselissä pitää huollon yhteydessä tms. 'tyhjentää joku vedenerotin'? Jos oikein ymmärsin, niin kyseessä ei ole naftan kulkureitillä oleva polttoainesuodin vaan aivan eriillinen vekotin? Kuvan mukaan po. laite näyttäisi olevan moottorin keulanpuoleisella sivulla arvatenkin sen moottorin päällä olevan muovikannen alla akun lähettyvillä. Onko tämmöinen Sinulle tuttu asia?

Sitten tuohon kokemukseesi moottorin sammumisesta: muistini mukaan sammuminen tapahtui parin viime vuoden aikaan kolme kertaa, ja joka kerta se käyttäytyi suurin piirtein samoin kuin Sinullakin, mutta vaati hetken aikaa odottelua ennen käynnistymistä. Ainakin yksi näistä sammumisista sattui ns. kiihdytysvaiheen aikana - tulin sivutieltä päätielle jne...

Tuosta kertomastasi korkeapainepumpun hikoilusta: kurkistin joku viikko sitten sinne moottoritilaan ja sinne keulan ja moottorin väliin kurkistaessani näytti siltä, että siellä oli jotain kosteutta. Vaihdatin viime kesänä moottorin alle rikkoutuneen muovisuojan tilalle metallisen, niin jäin miettimään voisiko se estää talvikelillä sisään tuiskunneen lumen vetenä poistumista? Vesikin näyttänee tummalta kosteudelta likaisen moottorin päällä - vai?

Edelleen - Citikallani on nut ajettu n. n. 330 tkm, joten ei kai olisi niin ihmeellistä, jos korkeapainepumppu vaatisi uudet tiivisteet?

Vielä tähän liittyen - mitä suuruusluokkaa maksoi korkeapainepumpun tiivisteiden uusiminen?

BR
Juhani


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2HDI Berline MK1 herjaa 'Unblock Fuel Filter'
ViestiLähetetty: 28.04.2022 11:33 

Viestit: 61
Paikkakunta: Rääkkylä
Vielä edelliseen liittyen kysymys Citikka-kollegoille: sattuuko kenelläkään Teistä olemaan C5 Omistajan käsikirjaa (MK1 2001 - 2005) sähköisessä muodossa? Oma käsikirjanai alkaa olla kohta irtolehtipainos, joten tuosta sähköisestä voisin tarpeen tulla tulostaa tarvitsemani.

BR
Juhani


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2HDI Berline MK1 herjaa 'Unblock Fuel Filter'
ViestiLähetetty: 28.04.2022 12:16 

Viestit: 297
Oliskohan näytössä lukenut Unblock Diesel Filter? Tuo kertoo, että hiukkasloukku alkaa olla tukossa.

Jos auto on sammunut vielä siirtopumpun vaihdon jälkeen, niin alkaisin etsimään vikaa moottoritilan sulakerasiasta. Pumpulle lähtevä johdin ja sen liitin on aika piikanen virtaan nähden, joten liitin saattaa käydä kuumana ja sen myötä liitos huononee entisestään. Sulakerasialta lähtee kolme paksua nippua johtoja ja pumpun syöttö on yhdessä niistä. Käytä liitin kerrallaan irti ja katso näkykö liittimissä tummunutta tai sulanutta muovia.

Omassa 2.2 hdi:ssä oli myös kylmäjuotos polttoainepumpun releen yhdessä nastassa, joka aiheutti toistaiseksi ainoan hinaustarpeen. Tai olishan tuonkin saanut hyppylangalla ajokuntoon, jos sellainen olisi ollut mukana. Rele löytyy sulakerasian sisältä seuraamalla piirilevyn johtimia polttoainepumpun sulakkeelta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2HDI Berline MK1 herjaa 'Unblock Fuel Filter'
ViestiLähetetty: 28.04.2022 13:44 

Viestit: 61
Paikkakunta: Rääkkylä
M. Ovi

Hei ja kiitokset vastauksestasi. Ensinnäkin - voipi hyvinkin olla niin, että siinä luki tuo manitsemasi teksti: Unblock Diese Filter. Ja silloinhan siihen olisikin selkeä korjaustarve tiedossa: partikkelisuotimen vaihto uuteen tai olemassa olevan ns. korkeapainepesu tms.

Edellisen kerran uusin po. filtterin n. 240 tkm:n kiepppeillä - siis n. 90 tkm sitten.

Lienet lukenut nuo edellä olevat kirjoitukseni - parhaillaan tavaan käsikirjaa kuinka pääsen lukemaan tuon asiaan liittyvän viestin sieltä ajokompuutterin muistista. Se tieto antaisi vähän tanakampaa selkänojaa jatkoselvityksiin.

Fransmannien tekemä ja suomennettu manuaali kertoo kuitenkin näytön tekstiksi tämmöisessä tapauksessa 'Particle Filter Blockage Risk'. Mutta tämmöiset ilmoituksethan helposti eri softaversioissa muuttuvat. Oleelliseksi näen kuitenkin tuon maininnan 'Particle'.

Jatkan selvittämistä...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2HDI Berline MK1 herjaa 'Unblock Fuel Filter'
ViestiLähetetty: 28.04.2022 14:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7793
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
mmjk kirjoitti:
Eolys'iä sine viime syksynä pari ... kolme litraa lisäättiin ja muistaakseni partikkelisuotimen vaihdoin n. 240 tkm:n huitteilla.

Nollattiinko samalla EOLYS-laskuri?

Muistelisin, että oli olemassa vikailmoitusyhdistelmä "diesel additive level low - risk of particle filter blocking"



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2HDI Berline MK1 herjaa 'Unblock Fuel Filter'
ViestiLähetetty: 28.04.2022 17:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2632
Paikkakunta: Päijät-Häme
Moi

Osa vikailmoituksista häviää kyllä sammutuksen yhteydessä, joten se ei välttämättä enää ole ajotietokoneen muistissa.
Vedenerotin on polttoainesuodattimen yhteydessä, en ole koskaan sitä avannut koska se on muovia ja saattaa hajota koska ei sitä ole kukaan ennenkään avannut.. Ei meikäläisittäin dieseliin vettä kerry jos ei aja ilman tankin korkkia. Tai ei ainakaan ole tullut moista tilannetta vastaan.
Dieselin ja veden erottaa konetilassa siitä että diesel ei kuivu pois, vaan kiiltelee pumpun päällä kuivallakin kelillä jonkun aikaa ajon jälkeen. Vaihtohan ei maksanut mitään kun itse teki.. Marmorilta sai tiivisteet kohtuuhintaan ainakin silloin vielä kun rempan tein. Toki tämä remontti kannattaa tehdä jakohihnanvaihdon yhteydessä, tai vaihtaa hihnna samalla koska homma ei onnistu pumppua irrottamatta (se pahiten vuotava paikka on kuitenkin siellä moottorin ja pumpun välissä ahtaassa tilassa).
Vielä siihen oireiluun, mun tapauksessa se kyllä alkoi melko pian sammuilla ihan jokaisessa täyskaasukiihdytyksessä. Ajamaan pystyi ihan hyvin kyllä kun vältti kovempia kiihdytyksiä. Satunnaiset sammuilut voisi viitata johtosarjaan/sulakerasiaan tai polttoaineletkujen ilmavuotoon (olikos siinä vakiona läpinäkyvä muoviputki polttoainesuodattimen jälkeen, näkyykö kuplia?), niiden jäljille pääsee testerillä mutta saattaa vaatia sen että laitetaan testeri loggaamaan ja käydään ajamassa ja toivotaan että vika esiintyy silloin.
Jos vika paikantuu sulakerasiaan, mulla on semmoinen uusi jemmassa, mutta ei siihen sopivaa autoa. vink, vink.. :mrgreen: .



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2HDI Berline MK1 herjaa 'Unblock Fuel Filter'
ViestiLähetetty: 11.05.2022 15:19 

Viestit: 61
Paikkakunta: Rääkkylä
Arvon kollegat

Kiitoksia Teille kaikille aktiivisesta auttamisestanne. Ja oheen jatkan tilannepäivityksellä.

Ensinnäkin Kaapelimiehelle: Olin itse kokonaan unohtanut tuon ajotietokoneen sektorin, josta voi lukea jälestä päin näytettyja vikailmoituksia. Se muisti näköjään nollaa itsensä kun moottori sammutetaan - ainakin tässä minun Citikassani. Mutta toissa päivänä - maanantaina - kauppareissulta palatessani vikailmoitus pelmahtikin siihen näytölle, sitten ajoin seuraavalle linja-autopysäkille parkkiin ja moottoria sammuttamatta tutkin sen vikamuistin. Tuloksena: 'Unblock Diesel Filter'.

Näinhän tuolla viestiketjussa aiemmin jo nimim. ovi epäilikin.

Ajettuani kotiin, sammutin moottorin - ja kas - info olikin hävinnyt vikamuistista. Mutta tämän kanssa pystyy elämään kun tämän tietää!

Minun käsitykseni mukaan tuo vikailmoitus viittaa viittaa 'diesel-soppaan' ennen sen joutumista moottoriin ja moottorin jälkeen pakokaasuiksi ja partikkeleiksi.

Mielestäni siis tuo partikkelisuodin lienee suurpiirtein toimintakykyinen - jos siitä tulisi toimintahäiriö ilmoitus, niin siinä käsittääkseni lukisi 'particle-termin' lisäksi jotain muuta. Vai kuinka Te näette tämän?

Kerron vielä hieman historiaa. Viime syksynä Citikka jätti minut tielle - korjaukseksi tarvittiin uusi polttoainepumppu sinne naftasäiliöön - en siis tarkoita korkeapainepumppua. Ja myöhemmin vielä vaihdettiin polttoaineen syötössä ollut varsin likaantunut naftasuodin. Samalla kertaa oli luettu myös vikamuisti, joka oli kertonut, että uuden polttoainepumpun aikaansaama paine oli hieman alle ylärajan. Johtunee siitä, ettei originaalia naftapumppua enää löytynyt.

Tämän johdannon jälkeen pohdintaa: voisiko tuo edellä esittämäni aiheuttaa näyttöön nyt tuleva vikailmoituksen 'Unblock Diesel Filter'?

Korkeapainepumppua kävin näyttämässä paikallisessa Joensuulaisessa diesel-korjaamossa. Lopputulema oli, että se tuolla jossain aiemmin mainitsemani moottoritilan likaisuus - ilmeisesti öljyä - johtui toden näköisesti imusarjaan 3 ... 4" paksulla kumimaisella putkella ilmaa - ja mukana ilmeisesti ripaus öljyä - joko turbolta tai välijäähdyttimeltä moottorille tuovan putken ja imusarjan välissä olevan tiivisteen vaurioitumisesta. Se oli korvattu silikonilla ja näytti vuotavan. Tähän tilasin uuden tiivisteen - tullee Ranskasta n. kahdessa viikossa.

Muuten korkeapainepumppu ei näyttänyt vuotaneen.

Vielä Teuskille: oliko Eolys-nesteen lisäyksen huomattu nollata se Eolys-laskuri - se ei selvinnyt.

Ja kaapelimiehelle: vedenerottimesta saamani palaute oli, että Suomessa myynnissä olevassa dieselissä ei ole vettä - sitä voisi kuulemma löytyä 'jossain edullisemman hinnan maassa ostetusta sopassa!'

Eräs asia vielä: joku tuolla aiemmin mainitsi siitä, että kiihdytettäessä turbodieselia kone saattaa sammua johtuen korkeapainepumpun 'väsymisestä', ts, ei tehne riittävästi painetta esim. kuluneista tiivisteistään johtuen. Tämä liittyy tähän viimeksi tulleeseen Citikkani vikailmoitukseen 'Unblock Diesel Filter' siten, että vähän ennen kuin tuo vikailmoitus tuli näytölle kiipesin Citikalla kolmosella varsin pitkän ja jyrkähkön ylämäen n. 90 ... 95 km/h ajaen. Eli vosiko tuo vika sittenkin liittyä korkeapainepumppuun?

Tulipa paljon kerrottavaa. Toivon kuitenkin osanneeni ilmaista asiani ymmärrettävästi?

BR
Juhani


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2HDI Berline MK1 herjaa 'Unblock Fuel Filter'
ViestiLähetetty: 11.05.2022 19:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7793
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Onko se nyt ihan 100% varma, että lukee "unblock diesel filter"?

Edelleen veikkaan vahvasti tuota "diesel additive level low - risk of particke filter blocking" - yhdistelmää.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2HDI Berline MK1 herjaa 'Unblock Fuel Filter'
ViestiLähetetty: 11.05.2022 20:38 

Viestit: 61
Paikkakunta: Rääkkylä
Teuski.

Kiitokset nopeasta kommentistasi. Ja on se varmaa - riisuin aurinkolasitkin sitä lukiessani:

"Unblock Diesel Filter".

BR
Juhani


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2HDI Berline MK1 herjaa 'Unblock Fuel Filter'
ViestiLähetetty: 11.05.2022 20:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2632
Paikkakunta: Päijät-Häme
Pikaisella googlauksella sen hiukkasloukun tukkeutumisesta voidaan ilmoittaa noinkin. Eli loukun pesu tai vaihto, jos kerran kuumaksi ajo ja normaali regenerointi ei enää auta. Muitakin vaihtoehtoja on :roll: .
Toki sen loukun paineanturien tiedot voi lukea testerillä ja katsoa että onko se oikeasti tukkeessa, se että ei herjaa jatkuvasti viittaa kyllä siihen että vikakoodi tulee antureiden lukemien perusteella eikä jonkun lasketun ikääntymisen täytyttyä.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2HDI Berline MK1 herjaa 'Unblock Fuel Filter'
ViestiLähetetty: 12.05.2022 16:20 

Viestit: 61
Paikkakunta: Rääkkylä
Vileä muutama sana noista ajotietokoneen näytön ilmoituksista.

Luin - taas kerran - Citikkani manuaalia, ja löysin sieltä muutamia käsittelemiimme asioihin liittyviä ilmoituksia.

1. 'Particle Filter Blockage Risk', joka tarkoittaa hiukkasuotimen tukkeutumisavaaraa. Tänmmöinenhän voi tulla siitäkin, että on ajanut pitemmmän matkan pienillä kierroksilla/nopeudella ja tähän lääkkeeksi löytyy pitempi ja kovakierroksisempi ajomatka.

Toisaalta voi kertoa myös siitä, että partikelisuodin on vaihdon/korkeapainepesun tarpeessa. Muistaakseni tässä ns. C5 2,2HDI Mk1:ssä vaihtoväli on 80 tkm. Itse olen iloisesti ajellut n. n. 115 ... 120 tkm, koska tuommoiselle matkalla tuntuu 5 l Eolys'iä riittävän.

2. 'Diesel Additive Minimum Level', joka tarkoittaa Eolys-sopan olevan vähissä --> lisää siis sitä.

3. 'Water In Diesel Fuel Filter', joka tarkoittaa manuaalin mukaan sitä, että moottorin suodinkotelosta pitäisi päästää vesi pois. Tästähän tuolla tarinan aiemmissa viittauksissa onkin kirjoitettu. Siis ei koske Suomea - vai?

Edellisen mukaan ei siis pitäisi olla kysymys partikkelisuotimen vaihtotarpeesta vaan 'saamattomasta' diesel-sopasta, jolle syy saattaisi olla tuo viime syksynä vaihdetun polttainepumpun yläpaineen alitehoisuus???

Tänäänkin ajoin n. 50 km lenkin, ja pyrin aina tilaisuuden tullen 'vedättämään kierroksilla ' tarkoituksenani saada aikaan tuo vikailmoitus 'Unblock Diesel Filter'.
En onnistunut!


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: