|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
croma_ies
|
Viestin otsikko: Re: C3 Pluriel Lähetetty: 05.05.2022 16:25 |
Viestit: 27
|
Plagu kirjoitti: samalla tavoin nuo näissä kaikissa psa roskissa on kytketty. Tämä on ensimmäinen, jota yritän Citikkaan vaihtaa. Joten tuo sinun "samalla tavoin" ei kerro minulle yhtään mitään. Joskus 15 vuotta sitten vaihdoin mankan yhteen saabiin, siinä riitti kun otti vanhan mankan pois ja laittoi uudesta töpselit kiinni. Ei tarvinnut mitään ylimääräisiä piuhoja vedellä sinne tänne. Taidan viedä auton paikalliseen autosähkökorjaamoon, niin tulee varmasti hyvin.
C3 Pluriel 1.6 SensoDrive 2003 Grand C4 Picasso BlueHDI 120 Ecxlusive Business 2016
Exät: C5 HDI 163 Exclusive Tourer 2012 C5 HDI 110 Dynamique Business Tourer 2010
+ FIAT Croma 2.0 i.e.S 1990
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: C3 Pluriel Lähetetty: 05.05.2022 23:56 |
Viestit: 7836 Paikkakunta: Eurajoki
|
Tekemisen meininkiä on, mutta ilmeisesti ei sitä yleismittaria? Tai vaikka virtakynää? Ei luulis olevan vaikea löytää niitä sähköjä jos jompikumpi on käytettävissä... Ja vielä kun uudestaan selailin tätä ketjua, niin sullahan on tiedossa jo mihin auton päästä tulee jatkuva virta ja mihin pätkitty. Samoin on kai tiedossa mihin ne soittimessa kuuluu kytkeä? Ja joku adapteripiuhakin kai oli, mutta siitä pitäisi järjestellä pinnejä uudelleen? Herätteeksi varmaan käy se 2min päästä katkeava, saapahan kuunnella radiota vielä autosta ulostautuessa 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
croma_ies
|
Viestin otsikko: Re: C3 Pluriel Lähetetty: 06.05.2022 07:45 |
Viestit: 27
|
|
Juu, kyllä kaikki alkaa olemaan kokolailla selvää, minulla oli ikivanha yleismnittari, mutta menin ja pudotin sen betonilattialle. Ihan päreiksihän se meni ja yhden mokoman johdon takia en viitsisi uuttakaan ostaa.
Jos jollain olis itietoa, minkä värisestä johdosta tuon herätteen pystyy ottamaan, niin ei travitsisi lähteä kauppaan ja maksaa kymmeniä euroja mittarista, todennäköisesti kun en sitä sitten tarvitse sen jälkeen.
C3 Pluriel 1.6 SensoDrive 2003 Grand C4 Picasso BlueHDI 120 Ecxlusive Business 2016
Exät: C5 HDI 163 Exclusive Tourer 2012 C5 HDI 110 Dynamique Business Tourer 2010
+ FIAT Croma 2.0 i.e.S 1990
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: C3 Pluriel Lähetetty: 06.05.2022 07:56 |
Viestit: 7836 Paikkakunta: Eurajoki
|
Jos nyt kuitenkin edes parin euron virtakynän raaskisi ostaa? https://www.motonet.fi/fi/tuote/493159/Virtakyna-6-24-VJa eikös ne tiedot tästä löydy? : croma_ies kirjoitti: Mittailin yleismittarilla, että isoliittimen pinneille 2 ("Pinni 2 on valinnainen; käytetään radion hiljentämiseen esim. autopuhelimelta tulevalla signaalilla ja navigoinnilla varustetuissa Becker-radioissa peruutussignaaliin." - Wikipedia) ja 3 ("Pinni 3 on valinnainen; käytetään Blaupunkt-soittimissa vahvistimen ohjaamiseen ja Becker-radioissa hiljentämiseen." - tulee suora virta koko ajan. Pinneille 4 ("Pinni 4 Jatkuva +12v virta (akulta) - Wikipedia) ja 7 ("Pinni 7 Sytytysvirtaohjaus" - Wikipedia) tulee virta n. 2 minuuttia sammuttamisen jälkeen ja kun jostain kuuluu naksautus (ikäänkuin rele?) niin virta häviää. Eli jos nyt ymmärsin oikein, niin nuo pinnit on soittimeen kiinni tulevassa liittimessä? Soittimen pinnille 4 pitäisi siis saada jatkuva virta tuon pätkityn sijaan. Sullahan on siinä liittimessä nyt noita käyttämättömiä jartkuvaa virtaa saavia pinnejä (2 ja 3)? Siirrät niistä toisen siinä liittimellä kohtaan 4 niin eikös homma ole sillä selvä? Miksi se heräte pitäisi jostain erikseen kaivella? Muuta syytä en keksi, kuin sen, että et mitenkään halua sitä 2 minuutin viivettä herätteeseen.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
croma_ies
|
Viestin otsikko: Re: C3 Pluriel Lähetetty: 06.05.2022 15:07 |
Viestit: 27
|
|
Asiaan tuli ratkaisu, eikä maksanut mitään. Kävin paikallisella autosähköihin erikoistuneessa korjaamossa ja hän totesi saman kuin minäkin ennenkuin hajotin yleismittarini.
Kytkentäkaavion mukaan siihen ISO-liittimen pinniin johon pitäisi tulla jatkuva virta, virta katkeaa noin minuutin kuluttua. Kumpaankaan tupakkisytkään ei tule, jatkuvaa virtaa, joten niitäkään ei voi hyödyntää. Ainoa, mihin tuli jatkuva virta oli OBD-liittimen, joku pinni.
Ongelmaan on kaksi ratkaisua, joko vetää piuhat suoraan akulta tai ostaa sellainen mankka, joka säilyttää muistin vaikka virta katkeaa (Pioneerilla niitä ilmeisesti ainakin on).
Joten voin todeta, että se siitä, CASE IS CLOSED.
C3 Pluriel 1.6 SensoDrive 2003 Grand C4 Picasso BlueHDI 120 Ecxlusive Business 2016
Exät: C5 HDI 163 Exclusive Tourer 2012 C5 HDI 110 Dynamique Business Tourer 2010
+ FIAT Croma 2.0 i.e.S 1990
|
|
|
|
 |
|
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: C3 Pluriel Lähetetty: 06.05.2022 15:50 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
|
Valitettavasti, käyttämäsi autosähkökorjaamo ei tunnu tietävän mistä puhuu. Mankan taakse tulee 100% varmuudella jatkuva virta (sillä edellytyksellä että autosi on ehjä), kuten myös katkeava, mankan taakse tulevan katkevan virran ärsytys on vain se että siinä on viive, siksi ehdotin katkeavan virran rosvoamista esimerkiksi tupakansytyttimeltä.
|
|
|
|
 |
|
Xari
|
Viestin otsikko: Re: C3 Pluriel Lähetetty: 06.05.2022 15:51 |
Viestit: 5884 Paikkakunta: Lahti
|
|
3. vaihtoehto on korjata se virrantulo, kyllä sieltä jatkuva pitää löytyä tai jossain on vikaa.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
croma_ies
|
Viestin otsikko: Re: C3 Pluriel Lähetetty: 07.05.2022 09:11 |
Viestit: 27
|
Kyllä minä ammatikseen päivittäin työkseen noiden kanssa tekemisissä olevan henkilön sanaan uskon. Eiköhän henellä ole tieto asiasta. Lainaa: Mankan taakse tulee 100% varmuudella jatkuva virta (sillä edellytyksellä että autosi on ehjä) minkähän väriseen johtoon se tulee, kun ammattilainen sitä ei löytänyt? Lainaa: Aikaisemminhan se oli jo löytynyt paristakin paikasta Väärin. Jatkuvaa virtaa en löytänyt. Virta tuli liittimelle sen minuutin verran auton sammuttamisesta ja sitten pimeni. Ainoa mihin tuli virta suoraan akusta oli OBD-liittimen yksi pinni. Tulkaa laittamaan mankka minulle kuntoon kun tiedätte miten se tehdään. Minä luotan ammattilaisen sanaan enkä vaivaa asialla enää päätäni. Kuten jo aiemmassa viestissä kirjoitin CASE IS CLOSED. Mankka jääkööt vaihtamatta.
C3 Pluriel 1.6 SensoDrive 2003 Grand C4 Picasso BlueHDI 120 Ecxlusive Business 2016
Exät: C5 HDI 163 Exclusive Tourer 2012 C5 HDI 110 Dynamique Business Tourer 2010
+ FIAT Croma 2.0 i.e.S 1990
|
|
|
|
 |
|
croma_ies
|
Viestin otsikko: Re: C3 Pluriel Lähetetty: 07.05.2022 10:25 |
Viestit: 27
|
Se firma, jossa kävin oli https://autosahko-otava.fi. Eiköhän täällä tiedetä mihin virta tulee ja mihin ei tule.
C3 Pluriel 1.6 SensoDrive 2003 Grand C4 Picasso BlueHDI 120 Ecxlusive Business 2016
Exät: C5 HDI 163 Exclusive Tourer 2012 C5 HDI 110 Dynamique Business Tourer 2010
+ FIAT Croma 2.0 i.e.S 1990
|
|
|
|
 |
|
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: C3 Pluriel Lähetetty: 07.05.2022 20:09 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
|
Luulisi ammattimaisen autosähkökorjaamon kertoneen että sitikoissa johdinten värillä ei ole mitään merkitystä, vaan johtimet on merkattu numerokoodein.
|
|
|
|
 |
|
croma_ies
|
Viestin otsikko: Re: C3 Pluriel Lähetetty: 10.05.2022 07:09 |
Viestit: 27
|
Plagu kirjoitti: johtimet on merkattu numerokoodein. Jos en väärin muista niin se taisi olle johto 16 OBD-liittimessä, johon tulee suoraan akulta virta.
C3 Pluriel 1.6 SensoDrive 2003 Grand C4 Picasso BlueHDI 120 Ecxlusive Business 2016
Exät: C5 HDI 163 Exclusive Tourer 2012 C5 HDI 110 Dynamique Business Tourer 2010
+ FIAT Croma 2.0 i.e.S 1990
|
|
|
|
 |
|
sulo
|
Viestin otsikko: Re: C3 Pluriel Lähetetty: 10.05.2022 22:20 |
Viestit: 101
|
Kyllä auton päässä pitääisi olla kaksi 12+ (monesti pun ja kelt iso 4 ja 7) auton käydessä. Kun sammutat, niin toisesta katoo jännite. Se ois sitten heräte ja toinen jatkuva. Jos ei löydy käydessä noista jännitettä, olet jo sohlannut sulakkeen särki 
|
|
|
|
 |
|
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: C3 Pluriel Lähetetty: 10.05.2022 22:57 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
|
|
|
 |
|
croma_ies
|
Viestin otsikko: Re: C3 Pluriel Lähetetty: 30.05.2022 22:33 |
Viestit: 27
|
|
laittamasi linkistä löytyi kaavio liittimistä ja sielläkin väitetään, että jatkuva virta tulisi. Nyt heräsikin sellainen epäily, että onko autossa joku muu hajalla, koska siitä johdosta missä pitäisi olla jatkuva virta, virta katkeaa n. kahden-kolmen minuutin kuluttua. Auton mittaristossa tai jossain siellä suunnalla kuuluu vähän niinkuin releen napsahduksen ääni ja sitten virrat pimenee. Tämän on todennut sekä minä itse että autosähköliikekin. Ymmärtääkseni jatkuva virta tarkoittaa sitä, että virtaa tulee niin kauan kuin akussa sitä on. Mutta anyway originaali mankka käy ja kukkuu normaalisti, joten täytyy vain tyytyä siihen.
P.S. Löysin autoon ratin, jossa on vakkarikytkimet. Saa nähdä saako huomenna paikallinen Citikkapaja ratin vaihdetuksi. Ulkomaalaisten foorumien mukaan se pitäisi olla lähes bolt-on homma. Tähän '03:n kun ei vielä käy perusviiksi vaan joutuu vaihtamaan koko ratin.
C3 Pluriel 1.6 SensoDrive 2003 Grand C4 Picasso BlueHDI 120 Ecxlusive Business 2016
Exät: C5 HDI 163 Exclusive Tourer 2012 C5 HDI 110 Dynamique Business Tourer 2010
+ FIAT Croma 2.0 i.e.S 1990
|
|
|
|
 |
|
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: C3 Pluriel Lähetetty: 31.05.2022 20:39 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
Tuli järkyttävän heikko hetki ja otin kuvat samalla kun turasin tyttären 206cc:hen mankan. (Fyi c3= rumempi 206) Jos näin ei toimi autosi on rikkisärki. Tuo irrallinen johto on siis rosvottu tupakansytyttimeltä jotta mankka tottelee virtalukkoa ilman viivettä. http://zr.fi/04crkshttp://zr.fi/7f6oOv
|
|
|
|
 |
|
croma_ies
|
Viestin otsikko: Re: C3 Pluriel Lähetetty: 31.05.2022 21:05 |
Viestit: 27
|
Plagu kirjoitti: Jos näin ei toimi autosi on rikkisärki.v Miksi sitten tehdasasenteinen mankka toimii niinkuin pitääkin? Johonkin aikaisempaan viesiin laitoinkin, että kyllä mankka toimii. Siitä ei olekaan kyse, vaan siitä, että 'markettimankka' hukkaa asetukset ja radiokanavat, kun jatkuva virta katkeaa (punainen johto) n. kahden minuutin kuluttua auton sammuttamisesta. Noita asemia ei viitsi aina hakea uudestaan ja tallentaa joka kerta kun auton käynnistää. Kysyin asiaa myös ratin vaihtaneelta (joka muuten toimii) Citikka korjaajalta, niin hänkin sanoi heti suoralta kädeltä, että pitää olla joko väyläohjattu (eli melko uusi) mankka tai ottaa virta OBD-liittimeltä. Tuo mankka, jota meinasin asentaa on vuodelta 2008 (kuva liitteenä).
| Liitteet: |

IMG_20220531_205333_2.jpg [ 79.73 KiB | Katsottu 5478 kertaa ]
|

IMG_20220531_163904_3.jpg [ 58.71 KiB | Katsottu 5478 kertaa ]
|
C3 Pluriel 1.6 SensoDrive 2003 Grand C4 Picasso BlueHDI 120 Ecxlusive Business 2016
Exät: C5 HDI 163 Exclusive Tourer 2012 C5 HDI 110 Dynamique Business Tourer 2010
+ FIAT Croma 2.0 i.e.S 1990
|
|
|
|
 |
|
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: C3 Pluriel Lähetetty: 01.06.2022 01:39 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
croma_ies kirjoitti: Plagu kirjoitti: Jos näin ei toimi autosi on rikkisärki.v Miksi sitten tehdasasenteinen mankka toimii niinkuin pitääkin? Johonkin aikaisempaan viesiin laitoinkin, että kyllä mankka toimii. Siitä ei olekaan kyse, vaan siitä, että 'markettimankka' hukkaa asetukset ja radiokanavat, kun jatkuva virta katkeaa (punainen johto) n. kahden minuutin kuluttua auton sammuttamisesta. Noita asemia ei viitsi aina hakea uudestaan ja tallentaa joka kerta kun auton käynnistää. Kysyin asiaa myös ratin vaihtaneelta (joka muuten toimii) Citikka korjaajalta, niin hänkin sanoi heti suoralta kädeltä, että pitää olla joko väyläohjattu (eli melko uusi) mankka tai ottaa virta OBD-liittimeltä. Tuo mankka, jota meinasin asentaa on vuodelta 2008 (kuva liitteenä). Ikävää mutta sitikka korjaajasi ei tiedä mankoista tai niiden asennuksesta hölkäsen pöläystä. Orkkismankassa on pysyvä muisti ja se menee päälle väylä signaalilla ei jänniteohjattuna. Orkkis konfiguraatiossa mankalle tulee jatkuva ja tuo viiveellä katkeava virta. Orkkismankanhan saa päälle vaikka virrat on pois päältäkin koska se ei ole riippuvainen tuosta katkeavasta jänöstä. Edelleen jos sulta puuttuu jatkuva jännite autosi on rikki. Orkkismankka sitte vain osaa ilmeisesti toimia pelkästään tuolla toisella jänöllä. Tuolla kytkennälläni säilyy muistit eihän siinä olisi muuten mitään järkeä.
|
|
|
|
 |
|
croma_ies
|
Viestin otsikko: Re: C3 Pluriel Lähetetty: 01.06.2022 16:27 |
Viestit: 27
|
|
Kun kerran tiedät, että jotain on hajalla, niin viitsitkö kertoa, että mikä siellä sitten on rikki ja mistä lähteä vikaa etsimään?
C3 Pluriel 1.6 SensoDrive 2003 Grand C4 Picasso BlueHDI 120 Ecxlusive Business 2016
Exät: C5 HDI 163 Exclusive Tourer 2012 C5 HDI 110 Dynamique Business Tourer 2010
+ FIAT Croma 2.0 i.e.S 1990
|
|
|
|
 |
|
croma_ies
|
Viestin otsikko: Re: C3 Pluriel Lähetetty: 03.06.2022 07:50 |
Viestit: 27
|
|
Tehdasmankka pysyy päällä sen saman pari minuuttia virran sammuttamisen jälkeen.
C3 Pluriel 1.6 SensoDrive 2003 Grand C4 Picasso BlueHDI 120 Ecxlusive Business 2016
Exät: C5 HDI 163 Exclusive Tourer 2012 C5 HDI 110 Dynamique Business Tourer 2010
+ FIAT Croma 2.0 i.e.S 1990
|
|
|
|
 |
|
croma_ies
|
Viestin otsikko: Re: C3 Pluriel Lähetetty: 19.06.2022 10:53 |
Viestit: 27
|
Plagu kirjoitti: Jos näin ei toimi autosi on rikkisärki.v Voitko kertoa missä vika on, kun sen tunnut tietävän. Kesäloman aikana olisi aikaa korjata vika. Onko tällä vialla yhteys siihen, että vakkari lakkasi toimimasta. ON/OFF napista kuuluu piippaus, että on kytkettynä, mutta '+'-nappia painaessa ei tapahdu mitään. Ratin vaihtamisen jälkeen toimi muutaman kerran, mutta nyt ei ota nopeudesta kiinni. Olen kokeillut eri nopeuksssa ja eri vaihteilla. Löysin myös alkuperäisen cd-vaihtajan, toki se oli Pösö 306:ssa, mutta sekään ei toimi. Siinä 306:ssa oli sama mankka kuin minullakin, joten ajattelin, että se käy Plurieliin, mutta mykkä on. Onko siihenkin syynä, että auto on rikkisärki.
| Liitteet: |

mankka.jpg [ 52.97 KiB | Katsottu 4487 kertaa ]
|
C3 Pluriel 1.6 SensoDrive 2003 Grand C4 Picasso BlueHDI 120 Ecxlusive Business 2016
Exät: C5 HDI 163 Exclusive Tourer 2012 C5 HDI 110 Dynamique Business Tourer 2010
+ FIAT Croma 2.0 i.e.S 1990
|
|
|
|
 |
|
|