|
Kirjoittaja |
Viesti |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 21.02.2009 02:58 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"niin ehdottomasti se 24v-versio. Automaattiautokin voi kiihtyä. "
Absoluuttisen hyvä kommentti! Se taitaa muuten olla jopa aavistuksen vähemmän juoppo kuin 12-tappinen?
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
ninjamikko
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 21.02.2009 14:48 |
Viestit: 58 Paikkakunta: Lyöttilä
|
Tässä kun on nyt keskitytty lähinnä V6-, diesel- ja automaattimalleihin, niin mitenkäs tuollainen perus 2 litrainen manuaalivaihteinen XM sitten toimii talviautona? Lukot jäätyy ja lumet tippuu oven karmista sisään, kuten isompikoneisissa, mutta riittääkö kajuutassa lämpöä, entä huurteenpoisto ja onko ongelmia huohotinputken jäätymisen kanssa?
On itseänikin alkanut XM vähän houkuttaa Bexin tai Xantian tilalle, mutta opiskelijabudjetilla katse suuntautuu automaattisesti noihin halvempiin perusmalleihin, eli tässä tapauksessa juurikin tuohon 2.0 koneeseen. Sen takia kiinnostaisi käyttäjien kokemukset myös tästä perusmallista.
Sitroeniton. Exät: Evasion 2.0i 16v -01, Evasion 2.0i 16v aut. -00, C5 2.0i SX -03, Xantia V6 -97, Xantia 1.8 Aut -93, Xantia Athena -97, ZX Volcane -91, ZX SP3 16v -93, Xsara 2.0 VTS -01, BX 1.9 GTi -90
|
|
|
|
 |
berlinesgrandes
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 21.02.2009 16:24 |
Viestit: 6 Paikkakunta: nummi-pusula
|
Kyllä ihan perus-XM 2-litraisella koneella on talvikäytössä ok peli , kunhan perusasiat on kunnossa. Noin 7-8 vuotta sitten ajelin töihin useampana päivänä n. 30 asteen aamupakkasella . Auto vietti yöt ulkona johdon nokassa . Keulaa piti hiukan tukkia jotta koneen lämmöt nousi lähelle normaalia. Huohottimessa semmoinen itsetehty lisäeristys . Huurteenpoisto toimi kuten ulkosäilytyksessä olevissa oikeissakin autoissa ! 
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 21.02.2009 16:24 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Tuttu ajaa -90 parilitraisella kasiventtiilisellä yksilöllä, ja paljon. Eikä ole valitellut, mitä nyt kertaalleen meinas palaa koko laite, mutta siitäkin selvittiin uusimalla kilometri piuhaa... Kyseisellä yksilöllä alkaa olla puolisen miljoonaa ajeltuna, mutta vielä se vaan etenee kummasti..!
Tarkenee, sama moottori on kuin mitä Xantiastakin sittemmin löytynyt on. Noin 130-kaakkinen versio.
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
DSuper5
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 21.02.2009 17:30 |
Viestit: 108
|
Ajoin talvella 2005 muutaman kuukauden karvalakilla 2,0i vm. 1990. Erittäin hyvä käynnistyvyys kylmässä. Lohkolämmitintä ei tainnut olla ja pakkasta parhaimmillaan -20C pahemmalla puolella, jossa kokeilimaan pääsin. Lämpenikin mielestäni ihan OK:sti. Alla oli suorastaan surkeat saksasta ostetut kitkat, aivan onnettomat ja jopa vaaralliset. Taisi puskeskella vähän mutta tässäkin toimi se, että järki päässä ennakoiden ajaen ja kelin mukaan. Nykyisellä 2,5TD farkulla uusilla nastoilla tulee polanteisilla tai kuuraliukkaillakin teillä petollinen(?) turvallisuuden ja kesäkelin tuntu, kuten usea on tässä ketjussa maininnutkin.
D Super 5 1972 CX 2,5D 1985 BX 19 Digit 1985 BX 1,9TGD Van 1990 XM 2,5TD Break 1996
|
|
|
|
 |
Gamma
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 21.02.2009 19:18 |
Viestit: 14 Paikkakunta: Säynätsalo
|
ninjamikko kirjoitti: Tässä kun on nyt keskitytty lähinnä V6-, diesel- ja automaattimalleihin, niin mitenkäs tuollainen perus 2 litrainen manuaalivaihteinen XM sitten toimii talviautona? Lukot jäätyy ja lumet tippuu oven karmista sisään, kuten isompikoneisissa, mutta riittääkö kajuutassa lämpöä, entä huurteenpoisto ja onko ongelmia huohotinputken jäätymisen kanssa? Noin kymmenen vuotta sitten olimme työkavrin kanssa Kuusamossa työmatkalla ja silloin siellä oli noin -35 asteen keli. Dieseleistä osa ei käynnistynyt vaikka oli nuotio alla. Silloisella 2 litran XM:llä ajaessa kohti Kemijärveä ja pakkasen ollessa edelleen alle -30 täytyi kääntää lämpöä pienemmälle jotta ei olisi tullut liian kuuma. Emme tietenkään olleet t-paitasillamme, mutta silti hämmästyttävän suuri lämpö oli kajuutassa. Kaverikin ihmetteli kuinka moinen on mahdollista.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 21.02.2009 19:48 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
 Sama kenno niissä kaikissa on, tässä siitä näkyy noin neljännes... Ihan reippaan kokoinen tuo tuntuu olevan, moneen muuhun verrattuna... Tuota Xm:n verrattomuuttahan vissiin huomenissa sitten päästäänkin "oikein tosissaan" testaamaan ja vertailemaan muihin Joutsassa..? Eihän mitään mallia voi ehdottomasti parhaaksi kaikilta osin sanoa, mutta monin osin tässä on kyllä onnistuttu, lisäksi tässä on koottu varsin kiva kokonaisuus kaikkinensa. Vielä kun muistaa sen että laite on julkaistu jo vuonna 1989..!
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 21.02.2009 20:26 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Vai jäätyy XM:ssä lukot? Enpä ole koskaan joutunut avaimella niitä kääntämään, kun kaukosäätö noissa kaiketi aina on. Se on kyllä totta, että ovien yläreunojen rakenteesta johtuen ni joskus pääsevät jäätymään. Beksissä oli kyllä ongelmaa ovien lukkojen kanssa joskus edellisellä vuosituhannella, mutta sekin lieni suurimmaksi osaksi huollon puutetta 
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
jjsalo
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 21.02.2009 22:01 |
Viestit: 96 Paikkakunta: Savonlinna/Heinola
|
Piti pistäytyä tänään piäkaupunnissa osittain jäisiä ja vähän uraisiakin teitä pitkin osan matkaa. Seitsemisen sataa kilometriä edestakaisin eikä olo ole kovin rasittunut. Kertaustahan tämä on, mutta tukevan mukavaa on liikkuminen: lämpötila 24,5:een, vakionopeus päälle ja sen jälkeen voikin keskittyä musiikin kuunteluun varsin mukavilla ja riittävän isoilla nojatuoleilla. Tosin lähtiessä autoon pääsi vain peräluukun kautta kun lukot olivat jäässä ja takaisin tullessa pimeällä ajaminen sujui lähinnä ulkomuistista.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 22.02.2009 11:00 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
XM:n taatusti huonoin talviominaisuus on ne kuuluisat valot. Dieselflossehan teki XM:ään 6-valot. Onkos Flossella nyt palautetta miten tuikut ovat pelanneet.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 22.02.2009 11:16 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
PAH! Pitääkö editointiaika olla pari minuuttia Niin olikos näitä XM TD:tä tehty yhtään automaatilla? Muuta kuin omavalmisteena? Leboincoin on täynnä näitä herkkuja: http://www.leboncoin.fr/vi/39652229.htm?ca=16_sMutta ei ota automaatit silmään.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 22.02.2009 11:34 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Cikatti kirjoitti: Niin olikos näitä XM TD:tä tehty yhtään automaatilla? 2.1TD:tä on saanut automaatilla, 2.5TD:tä ei.
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 22.02.2009 17:04 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Miulla on kohta 600tonnia ajettu 2.1 Td automaatti Break... Tehtaan alkuperäinen... Aivan tylsä ajokäytökseltään, kyllä Bx sentään on hauska, leikittäväks..! Täysin ennalta-aavistettava, menee just sinne mihin sen toivookin menevän. Yllätti tuo johdonmukaisuus tänään tuolla talviratapäivillä... Ei osaa moittia muuten kuin ettei tuolla leikkimään pääse, tylsää kyytiä sinne pariin sataan asti... 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
DSuper5
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 22.02.2009 20:58 |
Viestit: 108
|
Yksi moite, jota en muista Y3-korista. Y4:ssä tuulilasinpesimet jäätyvät ÄLYTTÖMÄN herkästi umpeen! Kyse ei ole siitä, etteikö litku olisi tarpeeksi vahvaa, vaan suuttimiin jää nestepisara, josta alkoholi tms haihtuu ja -3- 5 C alkaen ei tarvi kun kerran ruutata ja 5 min päästä ei tule enää tavaraa kun kokeilee uudestaan (vaikka säiliössä siis takuulla on sulaa kamaa). En tiedä, onko ko. ominaisuus vain minun yksilössäni mutta joissakin tilanteissa todella vaarallinen ominaisuus.
D Super 5 1972 CX 2,5D 1985 BX 19 Digit 1985 BX 1,9TGD Van 1990 XM 2,5TD Break 1996
|
|
|
|
 |
taxman
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 23.02.2009 12:07 |
Viestit: 18
|
Oonpahan rutannut yhden 2.1TD XM:n (Y3) Varkaus-Mikkeli välillä  Tai oikeammin tuo meni siis niin että en itse ollut ratissa vaan vaimo, mutta yhtä lihaahan tässä ollaan Alla oli Hakkapeliitan nastat.. ei ihan kaikkein tuoreimmat mutta ehjät ja kaikki nastat tallella. Keli oli talvikeli, muutama miinusaste. Perä vaan lähti alta suoralla tiellä alamäessä noin yhdeksänkympin vauhdissa. Itse olin ajanut rassin Joenkaupungista Varkauteen asti, mutta sitten alko tuntuu siltä että pitää saada ottaa torkut tai nukahdan, olin nimittäin ollu sitä edellisen yön töissä. Heräsin sitten siihen kun tasainen kyyti muuttui pomppuisammaksi. Onneks vaimo sai vedettyä ton ojaan, nimittäin vastaantulevaa liikennettä oli ihan kivasti, joten ois voinu käydä huonostikkin. Muutenhan tuo oli magee peli, lämpöä riitti, ja vähällä kulki.
|
|
|
|
 |
jjsalo
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 23.02.2009 17:52 |
Viestit: 96 Paikkakunta: Savonlinna/Heinola
|
Muisti palautuu pätkittäin ja realismi. Tuli kokeiltua viime talvena Xämmä 2,1 dieselfarkulla jäärataakin. Kun pito on vaihteleva, eikä muuta liikennettä ole niin voi testailla ääriominaisuuksia. Rehellisesti on sanottava että kokemus oli karmea. Etupyörien asento on arvailua ja tuntuma kitkaan olematon. Yhteys kaasupolkimen asennon ja voimantuoton välillä on viittellinen, niin että välillä sutii villisti ja välillä ei tapahdu mitään. Aktiivijousitus kytkee sporttiasennon päälle milloin sattuu, jolloin käytös muuttuu rajusti. Enimmäkseen puskee, mutta joskus myös perä lipeää.
Tämä vekotin on tarkoitettu mahdollisimman kauas jääradoista, mutta siitä huolimatta on hyvä tietää missä ominaisuuksien raja kulkee niin että ei tule yllätyksiä.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 25.02.2009 16:19 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Paljos XM sedanin ja farkun akseliväillä on eroa?
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 25.02.2009 16:29 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
Ei tietääkseni yhtään?
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
gelupa
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 25.02.2009 16:53 |
Viestit: 147 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Joku taisi asiasta jo mainitakin, mutta XM:n talviominaisuuksista yksi ärsyttää yli muiden. Nimittäin se ovien muotoilu niin, että aina kun on lunta satanut ja avaat oven niin lumet on penkillä! Sitä vaan ei voi välttää! Vaikka putsaat huolella karmien kohdalta niin, ettei mitään pääsisi tippumaan, niin sen kaartuvan yläkarmin alle kertyy aina jotenkin hieman lunta mikä on sitten väistämättä penkillä. Myös lukot aiheuttavat ongelmia pakkasilla. Ajettavuudeltaan sen sijaan mitä mainioin talvikulkine. Automaatin lumihiutaleasentokin toimii loistavasti. Liikkeelle pääsee helposti pahimmallakin peilijäällä viimeistään tuon lumihiutaleasennon avulla!
C4 VTS -05 // 306 cabriolet 2.0 -97 // BX 16V -87 // 2CV -61 // 2CV -61
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 25.02.2009 17:45 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Penkin päälle sellainen kardaanin puolen irti oleva kangas jolloin sinne tippuneet lumet saa näppärästi kipattua takaisin pihan puolelle? 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 25.02.2009 23:58 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Totta on pieni yliohjautuvuus taipumus omassa 2.5 td breikissäkin, mutta se on mielestäni tullut esille vasta renkaiden kulumisen ja vanhenemisen myötä. On nyt contin kakkosilla kolmas talvi menossa ja em. yliohjautuvuus on mielestäni varsin sopivalla tasolla tehden auton hyvin ohjautuvaksi ilman mitään äkkinäisyyttä. Ainakin tässä 2.5 litraisessa sähköinen kaasupoljin on erittäin hyvin onnistunut ja voiman annostelu pehmeää ja tarkkaa. Samaten pesusuuttimet joita moitittiin ovat lämmitetyt. Vaikuttaa että painavammat V-kuukat ja isolohkodieselit etenkin Y4:na saavat enemmän kehuja kuin muut mallit? Mitenköhän noi akselipainot eroaa näissä eri malleissa?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 26.02.2009 00:51 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Vai on mokoma XM farkku tehty halvalla... kumma CX farkku ja C5 farkku tehtiin pidemmällä akselivälillä kuin sedan. Yllättävää että XM pudotettiin välistä.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 26.02.2009 10:17 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Cikatti kirjoitti: Vai on mokoma XM farkku tehty halvalla... kumma CX farkku ja C5 farkku tehtiin pidemmällä akselivälillä kuin sedan. Yllättävää että XM pudotettiin välistä. Eikös vanhassa C5:ssa sekä Berlinessä, että Breakissa akseliväli ole 2750mm. Uudessa sedanissa ja Tourerissa 2815mm? XM Farkku on tosiaan "vain" berline, johon on lyöty kontti perään 
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 26.02.2009 13:13 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Onko Suomessa yhtäkään XM Pallasta?
Vanhan C 5:n farkussa on 100 mm enemmän akseliväliä. Tarttee katsoa vaikka jostai auto-hikipediasta...
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto Lähetetty: 26.02.2009 13:21 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Cikatti kirjoitti: Vanhan C 5:n farkussa on 100 mm enemmän akseliväliä. Tarttee katsoa vaikka jostai auto-hikipediasta... Jäi hämäämään, joten saapastelin pihalle tarkastamaan. Ohjekirjan mukaan 2,75m sekä Berlinessä, että Breakissa. Break saattaa olla sen 10cm pidempi, mutta akseliväli on kyllä sama.
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
|
|