Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 2/2 [ 33 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Sähkö kallista?
ViestiLähetetty: 18.07.2022 21:28 
Käyttäjän avatar

pvalila kirjoitti:
Lisää vinkkejä, HiTec?

Sähkölämmitykseeen ILP, jos on takka niin liiteri täyteen kuivaa koivua, jopa niinkin pieni kuin kiertoilmauunin rinnalle airfryer säästää sähköä jo jonkin verran kun tuo on pienempi ja ilmakiertokin tehokkaampi. Itse paistelen jopa leivät tuolla fryerilla, niin ei tartte isoa kiertoilmauunia tuon takia lämmittää. Toki se uunikin on paikallaan jos on enempi tavaraa tai muuten voi hyödyntää sitä laajemmin, jälkilämmöt mukaanlukien 8-)

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa

ViestiLähetetty: 18.07.2022 22:53 
Käyttäjän avatar

16 pinomottia koivuklapia ajettuna, parit hiet jo saatu niistä. Vielä ois 4 noudettavana, siinä loppuviikon projekti.

2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa

ViestiLähetetty: 19.07.2022 00:44 

HiTec kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Lisää vinkkejä, HiTec?

Sähkölämmitykseeen ILP, jos on takka niin liiteri täyteen kuivaa koivua, jopa niinkin pieni kuin kiertoilmauunin rinnalle airfryer säästää sähköä jo jonkin verran kun tuo on pienempi ja ilmakiertokin tehokkaampi. Itse paistelen jopa leivät tuolla fryerilla, niin ei tartte isoa kiertoilmauunia tuon takia lämmittää. Toki se uunikin on paikallaan jos on enempi tavaraa tai muuten voi hyödyntää sitä laajemmin, jälkilämmöt mukaanlukien 8-)

Mulla on halkoallergia, ja lisäksi uskontoni kieltää puilla lämmittämisen. Jos muut lämmitysmuodot menevät mahdottoman kalliiksi, niin sitten mun uskoni alkaa kyllä horjua.

Perinteisesti olen pitänyt puilla lämmittämistä helv*tin kalliina: kun lasken normaalin tuntilaskutukseni hieman korotettuna sille ajalle, jonka joutuisin tulisijan orjana toimimaan, tulee kilowatittitunnista ja megajoulesta hemmetin kallis. Mun verenpaineeni ampuu kattoon aina, kun joku laskee lämmityskustannuksia eikä laske omalle ajalle mitään arvoa. Mulla on siis asenneongelma, paha sellainen, ehdottomasti!

- Saman asenneongelman takia mä näen myös jätteiden lajittelun aiheuttavan kustannuksia, vaikka kaikkien muiden mielestä se on ihan ilmaista.

HiTec, mulla on jo neljä ilppiä. Jätän viidennen kauppaan mutta voin kyllä ostaa tuon fryerin. Se saattaa kyllä lisätä mun omaa kalorikertymää mikä on paha juttu: jo nykyiselläänkin kylpyammeeseen mahtuu lohduttoman vähän vettä samaan aikaan mun kanssani.

- Olisi pitänyt ostaa valurauta-amme, nämä peltiset kutistuvat vuosi vuodelta.

Poissa

ViestiLähetetty: 19.07.2022 10:38 

Kävin eilen vilkaisemassa nykyisen sähköyhtiön, Helenin tarjousta uudesta, kun vanha sopimus loppuu marraskuun alussa. Tein uutta sopimusta siihen asti, kun piti vahvistaa tilaus. Ko. Viimeisellä sivulla oli teksti: tarjous päättyy 18.7.

Siinä oli sitten tuumailun paikka. Että jos tarjous päättyy, mikä mahtaa hinta olla seuraavana päivänä. Katsoin tänään aamulla. Hinta oli sama kuin eilen. Katsoin nyt, hintaan tuli yksi eurosentti lisää.

Mitenkähän tarina jatkuu..

"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa

ViestiLähetetty: 19.07.2022 11:32 

No, ptihän se munkin käydä lopulta katsomassa, mikä mun sähkötilanteeni on.

Näyttäisi olevan karvan alle viisi senttiä kilowattitunti, ensi kesäkuun puoliväliin asti.

Pidän täysin mahdollisena, että tuota tullaan jollain Forse Majeure -perusteella muuttamaan talven kamalimpina hetkinä.

Mulle tarjottiin vähän kalliimpaa sopimusta, jossa olisi ollut optio pidentää sopparia kahden vuoden jälkeen. En ottanut, p-kele!

Firma on muuten Lumme energia, lienee kohtalaisen vakavarainen?

- Jos sillä on omaa vesivoimatuotantoa niin sen pitäisi selvitä velvotteistaan kaikissa oloissa. En tiedä, josko tuolla Lumpeella on, mutta muistaakseni sen taustalla oli paikallisia sähköyhtiöitä lähinnä itäisessä Suomessa.

Poissa

ViestiLähetetty: 19.07.2022 12:13 

pvalila kirjoitti:
HiTec kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Lisää vinkkejä, HiTec?

Perinteisesti olen pitänyt puilla lämmittämistä helv*tin kalliina: kun lasken normaalin tuntilaskutukseni hieman korotettuna sille ajalle, jonka joutuisin tulisijan orjana toimimaan, tulee kilowatittitunnista ja megajoulesta hemmetin kallis.

Toisaalta klapihommat säästävät kuntosalikuluissa :-) Minä kaadan mielelläni puita, teen pöllejä, kantelen niitä ympäriinsä ja hakkailen mielelläni kesän klapeja ja ramppaan talvella liiteristä hakemassa lisää, mutta otan sen ihan hyötyliikuntana. Mutta en minäkään koko lämmitysjärjestelmää puulle perustaisi. Näin lisälämpönä tämä vielä menee hyvin, kun pistää tuon uunin tulille alkuillasta talvisaikaan, niin sähköpatterit saa vähän helpotusta seuraavan vuorokauden aikana.

Poissa

ViestiLähetetty: 19.07.2022 12:43 

yason kirjoitti:
Toisaalta klapihommat säästävät kuntosalikuluissa :-) Minä kaadan mielelläni puita, teen pöllejä, kantelen niitä ympäriinsä ja hakkailen mielelläni kesän klapeja ja ramppaan talvella liiteristä hakemassa lisää, mutta otan sen ihan hyötyliikuntana. Mutta en minäkään koko lämmitysjärjestelmää puulle perustaisi. Näin lisälämpönä tämä vielä menee hyvin, kun pistää tuon uunin tulille alkuillasta talvisaikaan, niin sähköpatterit saa vähän helpotusta seuraavan vuorokauden aikana.

Takametsää pitää jokatapauksessa raivata, samalla saa hyötyliikuntaa, uunista tuleva lämpö on mukavampaa.

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 20.07.2022 00:20 

Xari kirjoitti:
yason kirjoitti:

Takametsää pitää jokatapauksessa raivata, samalla saa hyötyliikuntaa, uunista tuleva lämpö on mukavampaa.

Muistatteko ajan, jolloin suurinta uutta oli siirtyminen öljylämmitykseen? Eräskin vaimo sai vasta vuosia öljylämmitykseen siirtymisen jälkeen tietää, ettei siellä öljykattilan luona tarvinnut kahden tunnin välein juosta...Lämmitysmuodon vaihto ei näet ollut poistanut janoisen isännän tarvetta käydä vähän väliä pannuhuoneessa.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 33 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2