|
Kirjoittaja |
Viesti |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 15.12.2009 09:29 |
Viestit: 1496
|
Cikatti kirjoitti: ...Perhana kun nämä hyvän hyötysuhteen dieselit eivät edes lämpeä jos on -10 pakkasta, joutuu vetää keulaan ja öölipohjaan suojaa. Kyllähän ne lämpiää, mutta kovin hitaasti. Konkreettinen kokemus kun eilen ajoin töihin Hdi:llä ja tänään kuusmukisella bensanpolttolaitoksella. Arvatkaa kummassa oli nopeammin lämmintä? 
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 15.12.2009 10:24 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
Julmuri kirjoitti: Juuh, tuo wanha 1,9 urpokiisseli ei taida olla oikein hyvillään pakkasista. Aamulla lähtee kuin palmun alta kun on ollut lämmityksessä mutta kun töissä ei saa piuhan päähän niin sitä kylmäkäyntiä tekee välillä oikein pahaa kuunnella. Minä nappasin aamulla aggregaatin takapaksiin, saa sillä lykätä puoli tuntia sähköä Vanille ennen kuin alkaa töistä lähteissä kiusata käyntiin. Pakokaasut vielä öljypohjalle, niin saa sekin vähän lämmintä.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
Kenguru
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 15.12.2009 11:31 |
Viestit: 471 Paikkakunta: Kouvostoliitto
|
Aika mukavan nopeasti lämpenee kyllä tuo V6 kone.. Ei tarvitse kovin pikään tällaisella pakkasellakaan XM:ssä palella. Jarrut vaatisi ilmauksen kun niihin iski viime pakkasten kiristyttyä mutta saa odottaa että vähän lauhtuu. Kotonakin alkaa olla pikkuhiljaa kaikki patterit herätetty toimintaan..
C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 16.12.2009 02:25 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Joo, V6 on kyllä kuuma peli, hetkessä. Ja lähti käymään 2 kk seisonnan jälkeen tänään -20 pakkasella ihan napista, ilman lämmityksiä. Hetkessä 90 veden lämpö toisin kuin XM TD:llä, vartin päästä noin 70 astetta.
V6:n lämpötilananturin virtauspuhallin on hupa kylmässä, se hieman ääntelee ennen lämpenemistään. Se joka on siinä katon etuosassa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 16.12.2009 04:49 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Tuli sitten herättyä ajoissa.Vilkaisin mittariin -17.5C.Nämä kun ovat minun ja axun ensimmäiset yhteiset pakkaset,eikä siinä ole lohkolämmitin toiminnassa(0nhan se siellä letkussa,se tanan kovil,johon ei löydy mistään johtoa haarottimelle),niin ajattelin kokeilla pääsenkö töihin sen kanssa.Niinhän se lähti hurisemaan,kolmannella avaimen näytöllä.Näin se muuten lähtee aina kylmänä,kolmannella,mikä hitto siinäkin on  Outoa,mutta pääasia,että lähtee 
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 16.12.2009 12:21 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Cikatti kirjoitti: Joo, V6 on kyllä kuuma peli, hetkessä. Sama "vika" kuutos-xantussa. Eikä se motti ihan lyhyen stopin aikana ehdi jäähtymäänkään.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 16.12.2009 12:24 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Esa66 kirjoitti: 0nhan se siellä letkussa,se tanan kovil,johon ei löydy mistään johtoa haarottimelle Nyt kun ei ole itsellä enää xantiaa kovililla, ja sen xantian palovakuutusta murehdittavana, niin voin tunnustaa kytkeneeni Kovilin ja Defan johdot yhteen. Kai se Defa, eikä Calix oli... no ratkaisevaa on, että liitinpiikit ovat samanmuotoiset. Yhteensopivuusongelman aiheutti muistaakseni ainoastaan toisen puoliskon uloin kuori, olisiko ollut Kovilin urosliitimessä sitten tämä ongelma. Sahalla varovasti se ulkokuori pois ja liittimethän menivät yhteen, piikit jemptisti paikoilleen ja sähkökin näytti mittausten perusteella huoletta menevän läpi. Sen verran löysäksi liitin jäi kuitenkin, että varmistin sen tiukasti paikoilleen Scotch Super 33+:lla. Tuon modifikaation tein Kovilin haaroitusliittimen ja Defan keulajohdon välille. Kyllä se ainakin meillä vuosikausia toimi hyvin. Jos tuollai tekee, niin kannattaa muistaa, ettei siinä enää välttämättä täyty mitkään sähköturvallisuusmääräykset ja jos palo lähtee siitä liikkeelle, niin ei ole vakuutustarkastaja iloinen. Tai siis oikeastaan on - kun ei mene vakuutusyhtiöiden maksettavaksi. Sen ulkokuoren poistamisella ei kuitenkaan paljastu mitään jännitteisiä osia. Ongelma tulee siitä, että se ulkokuori muodostaa Kovilissa osan liittimien välistä tiukkaa lukitusta ja Defassa taas liittimien välinen lukitus on hieman erilainen.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 16.12.2009 17:01 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Ei nuo vielä mitään, vaan ehdottomasti täytyy olla varma, että suojamaadoitusliittimet ovat päisin. Muuten tullee noutaja. Sen tuleminenkin on omalla vastuulla. Parasta, mutta ei halvinta ja helpointa olisi uusia jokin Kovil-systeemi muun merkkiseksi, että voi haaroitella.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 16.12.2009 19:01 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Katselin motonetista sovitinjohtoa,vantaalla oli juuri väärinpäin oleva,että saisin siihen kovilin jakajaan defan johdon kiinni.Niitäkin löytyi,porista ja hämeenlinnasta,joten siihen törkkään sitten defan piuhan miniplugille kiinni.On siinä sitten letkua,kun tuo sovitinkin on 30-40cm pitkä.Hintaakin tulee tolppajohtoineen n.80e(sovitin+defan laitejohto+tolppajohto),toivotaan,että lämmitin toimii!Eli koko tämän systeemin pitäisi olla "laillinen"
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 16.12.2009 20:07 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Esa 66,minulla on nurkalla Xanttu jossa Kovil,mitä tarvitse voin huomenna katsoa mitä sieltä löytyy. Tapsa 0400641460
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 17.12.2009 00:25 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Pyörähdin tänä aamuna Hesassa täältä Mäntsälästä. Pakkanan oli pannut seitsemän pirssiä motarin varteen. Mersuja oli kaksi, yksi Focus, yksi Micra ja yksi Pösö 306. Muiden merkkejä en muista, mutta << merkkisiä ei ollut joukossa 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 17.12.2009 01:00 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
eskere kirjoitti: Pakkanan oli pannut seitsemän pirssiä motarin varteen. Turun ympäristössä tien poskessa bongattu 2 x VW Golf, VW Passat, Volvo S40 ja V40, Peugeot 406 ja Opel Vectra. Ja yksi täysmittainen Volvo-yhdistelmä toverin kilvissä. Yksi Focus levähti aamukahdeksalta Koulukadun ja Köydenpunojankadun risteykseen. Kukaan ei tehnyt elettäkään kiesin siirtämiseksi pois keskikaistalta, kunnes Destian kuormuri infernaalisine keltavilkkuvaloineen blokkasi poukkoilijat ja kiertäjät ojennukseen ja herrat hiukan kävivät nostamassa vaunua syrjään.
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 17.12.2009 01:03 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Minä kyllästyin joskus kovaan väittelyyn siitä, mitä autoja tien sivussa näkyy hyytyneenä. Olen nyt aika pitkään seuraillut tien sivussa selvästi hyytyneinä tai hinausauton kyydissä olevia (ei kolaroituja) autoja. Mallitkin ovat ylhäällä, mutta otetaanpa tähän dataa merkkien osalta: Audi: 2, BMW: 1, Chrysler: 1, Citroën: 3, GMC: 1, Fiat: 2, Ford: 1, Honda: 2, Lada: 3, Mazda: 2, M-B: 4, Nissan: 5, Opel: 5, Peugeot: 2, Renault: 7, Saab: 1, Skoda: 1, Toyota: 5, VW: 7, Volvo: 10
Dataa on siis kerätty myös kesällä. Joitain on jäänyt tunnistamatta jne, mutta eiköhän tuosta jotain suuntaa-antavaa tietoa saa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 17.12.2009 04:22 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Tapsa 550 kirjoitti: Esa 66,minulla on nurkalla Xanttu jossa Kovil,mitä tarvitse voin huomenna katsoa mitä sieltä löytyy. Tapsa 0400641460 Tarve on:Johdolle,jossa on autonpistoke,jonka toisessa päässä on uros-liitin jakajalle ja tietenkin johdolle autonpistokeesta tolppaan,eli tolppajohto.Soittelen iltapäivällä Yt Esa
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 17.12.2009 08:56 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
17.12-09 7:56. Ilmajoki-Pojanluoma lentokenttä -24C.
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 17.12.2009 09:02 |
|
Salo 17.12.2009 klo 8.02 vain 15 astetta pakkasen puolella.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 17.12.2009 09:34 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Esa66 kirjoitti: Tapsa 550 kirjoitti: Esa 66,minulla on nurkalla Xanttu jossa Kovil,mitä tarvitse voin huomenna katsoa mitä sieltä löytyy. Tapsa 0400641460 Tarve on:Johdolle,jossa on autonpistoke,jonka toisessa päässä on uros-liitin jakajalle ja tietenkin johdolle autonpistokeesta tolppaan,eli tolppajohto.Soittelen iltapäivällä Yt Esa Verkkoliitosjohto? Niiden autonpuoleisessa päässä aina naaraspistoke. Ottavana puolena aina koiraspistoke. Koskaan ei saa olla vapaana olevassa pistokkeessa (antavassa päässä)jännitteisiä koirasliittimiä. Joten auton verkkoliitospistokkeesta lähtevän johdon toisessa päässä pitää olla naaraspistoke haaroituksia, ym. varten. Haaroituskappaleessa ottavana koirasliittimet ja antavina naarasliittimet. Ps. Pitää aina tarkistaa suojamaadoituksen (PE)olevan kunnossa ja auton PE-liitos hyvässä kunnossa. Jos toisin, niin on söhlitty ja vahingon satuttua vakuutusyhtiön "tuppi alkaa rapista". Jos käynyt vahinko vielä pahemmin, niin kuolemansyyntutkijan "ovisaranat narahtavat".
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 17.12.2009 09:42 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Kumma kun noita sammuneita ei saada itse pois risteyksistä, eka omalle kohdalle sattunut oli maanantaina Martinmäessä. Aiheutti ruuhkaa parisen kilsaa kun toinen kaista poissa pelistä tuoreeehkon riisseli-Klonksvaakkenin takia Kovilin tolppajohto on sama kuin muutkin ns isopäiset. Ne pikkupäiset onkin sitten omansa Calix, Defa ja Temro jokaisella. Ja Puikula taitaa olla rikki. Ei yhtään lukkoa jäässä, kahvat toimii, ikkunat toimii, ohjaus ei tahmaa ym. Ainoa pakkasjuttu on että aamulla saa gauloisesin ajan viettää Andreen muistohetkeä stoppivalon sammumisen odottelussa. Tosin tuon verran tyhjäkäyntiä tekee muutenkin hyvää.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 17.12.2009 10:29 |
Viestit: 1496
|
zX-files kirjoitti: Kumma kun noita sammuneita ei saada itse pois risteyksistä, eka omalle kohdalle sattunut oli maanantaina Martinmäessä. Aiheutti ruuhkaa parisen kilsaa kun toinen kaista poissa pelistä tuoreeehkon riisseli-Klonksvaakkenin takia Vaarallisimpia ovat minusta moottoriteillä kiihdytyskaistojen päihin jätetyt autot. Pahimmat tapaukset saattavat seistä siellä päivätolkulla.
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 17.12.2009 13:05 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Eilen vaihdoin LHM,t stoppivalo sammui aamulla heti startin jälkeen pakkasta-23.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 17.12.2009 16:12 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 17.12.2009 17:46 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Akaile kirjoitti: Joo o. Aamulla lumiaura kolisteli kolmoskehällä jossa lunta ehkä puoli milliä. Kenen aivoitusta moinen? Kuka senkin lystin maksaa? Muuten, onko "kehitystä" tapahtunut suoloissa kun tiet on paskaisen näköisiä vaikka pakkanen on toisella kymmenellä?
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 17.12.2009 18:27 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
Urakoitsijoilla on kiinteä talvihinta, tuli lunta tai ei. Siksi niillä teetetään jotain näin helpponakin aikana, ettei tule tili tyhjästä. Odottakaapa, kun tulee parin viikon lumimyräkkä, niin sitten se suolalla sulatetaan, kun ei keritä auraamaan. Nyt on loppuvuodesta vielä rahaa, niin suola on herkässä. Muutenhan tiet on pakkasella kuivia. 
|
|
|
|
 |
Kpt. Hans Sauber
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 17.12.2009 19:22 |
Viestit: 170 Paikkakunta: Kotka
|
Putkimies22 kirjoitti: Akaile kirjoitti: Muuten, onko "kehitystä" tapahtunut suoloissa kun tiet on paskaisen näköisiä vaikka pakkanen on toisella kymmenellä? Ja uutisten mukaan se liukkaus sitten "yllätti" autoilijat... Mitenköhän se taas on sitten mahdollista? Uutisissa jauhoivat: "ajokeli on erittäin huono". Ja mitenköhän ihmeessä Suomessa voi olla erittäin huono ajokeli? Meillä ei käsittääkseni ole hirveämmin maanjäristyksiä, saatika tornadoja. Myös hirmutulvat - ainakin toistaiseksi ovat olleet harvinaisempia, myrskyjä silloin tällöin, hirmumyrskyjä ei ollenkaan... Jos tie on luminen tai jäinen tai peräti luminen ja jäinen, ei silloin ole "erittäin huono ajokeli" vaan normaali talvinen ajokeli. Jos tiellä taas on sanotaan yli puoli metriä vettä, niin silloin rupeaa ajokeli olemaan huono... Tai tuule ajosuuntaan nähden sivulta yli 35 metriä sekunnissa... Ja sitten siitä suolasta. Olen kuullut raportoitavan - eteläisemmästä Suomesta - että nykyään sitä suolaa hölvätään vielä lähemmäs 10 asteen pakkasilla ja vieläpä täysin kuiville teille. Joten eipä ihme juu, että näyttävät tiet paskaisilta. Ja tämä nestelitkusuola kun vielä puree auton pelteihin kiinni niin, että liekö raappaaminen kohta ainut tapa saade ko. moska irti. Ja suolan hölvääminen lisääntyy koko ajan. Itse asiassa jokin aika sitten oli lehdessä juttua, että ilmastonmuutoksen myötä joudutaan suolan käyttöä lisäämään. Onhan se juu kiusallista kun pakkasia ei enää ole, niin joudutaan sitä suolaa hölväämään kuivalle tielle...
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: PAKKANEN PANEE... Lähetetty: 17.12.2009 19:37 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Kyllä sen stadilaisen autokulttuurin koki taas läheltä tänään... Kotimatkallani nimittäin seurasin vieressä kulkevaa autoletkaa (kävellen siis taivalsin) ja pistin merkille, että ilmeisesti kun lunta tulee taivaasta ja lööpit huutaa huonoja ajokelejä niin syke nousee vähintään sinne 150 lyöntiin minuutissa, vaikka vain istuu penkin ja ratin välissä... Oikein sai nauraa kun Eerikinkadulla ihmiset hakkasivat pilliä olantakaa ja harva malttoi antaa tietä toisille, saatika ajaa muuten vain rauhallisemmin, koska olihan siinä tienpinnassa ihan riittävästi jäätä... Mistä lie tulevat runsaat peltikolarit kun "liukas yllättää"...ziisus! IHAN TAVALLINEN TALVIKELI ULKONA! Että semmoista täällä katastrofaalisen luonnontilan pääkaupunkiseudulla.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
|
|