|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
opa
|
Viestin otsikko: Xsaran perseen korotus Lähetetty: 29.07.2022 01:10 |
Viestit: 1
|
-04 farkkusaara alla ja pitäis perää nostaa kun on ulkonäöllisesti ja käytännöllisestikin niin matalalla toi perä. Youtubesta katsoin tämän pätkän https://www.youtube.com/watch?v=NbECgfgqa-Y mutta onko toi oikeesti noin perseestä tehdä? Ja kysymys 2., löytyy varaosa-autona 5 ovinen missä ilmeisesti(??) sama akseli niin onko järkevämpää vaan entisöidä romuauton akseli ja vaihtaa päittäin? Ja tosiaan, eturenkaan ja lokarin väliin mene nyrkki, takapäähän ei mene käsi edes suorana
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran perseen korotus Lähetetty: 29.07.2022 06:41 |
Viestit: 7838 Paikkakunta: Eurajoki
|
|
En ole koskaan itse tehnyt, mutta käsittääkseni ne sauvat on aina ihan perkeleen tiukassa. Ei sulla varmaan kaikki kunnossa ole jos perä selvästi roikkuu, onko pyörät suorassa? Näistä menee tukivarrenlaakerit ja saa olla tosi paha ennen kuin katsastuksessa puututaan.
Ei välttämättä ole samat jouset farkussa ja 5-ovisessa, vakaajassakin taitaa olla eroa. Noihinhan saa myös kuormajousia, vääntösauvojen rinnalle lisättäviä kierrejousia.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
timrie
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran perseen korotus Lähetetty: 29.07.2022 09:02 |
Viestit: 71 Paikkakunta: Kuopio
|
|
alkoinaan oli xsara farkku, jossa perä oli alhaalla, laitoin siihen mönkijän kierrejousilla olevat iskarit. nousi kori vähän ja tyhjänä ajaessa oli parempi. muistaakseni iskarin alapäähän piti tehdä muutos kiinnityksen.
|
|
|
|
 |
|
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran perseen korotus Lähetetty: 29.07.2022 11:40 |
Viestit: 1242
|
|
Tätä samaa operaatiota olen pohtinut illalla nukkumaan mennessä. Ruvillen mainosvideossa jousen päähän (vai kallistuksen vaimentajatankoon kierrettiin n 10-12mm tanko. Jousen päässä on kierrereikä, mihin kyseinen tanko kiinnitetään. Tangon tehtävä on ohjata liukuvasaraa, mikä lyö siis sisäänpäin. Vasaran lyövä pää on juuri jousitangon hammastuksen sisämitan suuruinen. Näin kaikenlainen paukuttelu ei tyssää jousen päätä ja niittaa sitä yhä lujemmin kiinni päästään. Toinen herkullinen nikale videoissa oli putkimainen tunkki, vetotanko ja erikoismutteri, mikä nappaa takaripustuksen ison akseliputken pois auton takasillasta. Samalla tunkilla vedetään uusi akseliputki paikalleen. Aika houkutteleva ajatus vaihtaa se putki parkkipaikalla, yksi puoli kerrallaan...
Mitä perän nostoon tulee, jousitanko on kai väsynyt ja kiertynyt. Nyt, kun asentaa jousen takaisin yhtä hammasta isommalle, ei lopputulosta tiedä. Jollakulla voi olla kokemusta.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
|
tsalil
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran perseen korotus Lähetetty: 29.07.2022 18:21 |
Viestit: 5
|
|
|
|
 |
|
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran perseen korotus Lähetetty: 29.07.2022 21:52 |
Viestit: 1242
|
Netistä löytyi vain hyviä kokemuksia Antalex:in taka-akseleista. Vanhaa eivät halua takaisin - tähän pistän oman arvioni; Xsarat alkaa olla katoamassa ja jossain vaiheessa ne kunnostetut taka-akselit varastossa on tuolle korjaustehtaalle ongelma? Siksi tuollainen hinta? Täytyy muistaa, että tehdaskorjattuun taka-akseliin joutuu sitten laittelemaan puslaa ja pyörän laakeria ym. mikä nostaa kokonaisuuden hintaa ja teettää paljon työtä. Tämä ei nyt ole ihan suoraan verrattavissa, mutta se laakeriputki + neulalaakerit tiivisteineen on Berlingoon 40;- / puoli ja työaika editoidulla videolla kymmenen minuuttia  ... Jos jousitanko on virunut, väsynyt ja kiertynyt niin, että perä on alhaalla, tarviiko se tanko "oikaista" ennen asennusta uudelleen peruskorjattuun taka-akseliin? Mitähän ne tekee niille jousitangoille? Käyttävät uunissa? Juuri jousituksen palautumien oikealle korkeudelle voi olla yksi noiden peruskorjattujen lyömätön etu?
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran perseen korotus Lähetetty: 29.07.2022 22:24 |
Viestit: 7838 Paikkakunta: Eurajoki
|
|
Eikös näissä ole se, että ne laakeripesät tms kuluu myös eikä pelkkä laakerienvaihto aina riitä?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran perseen korotus Lähetetty: 30.07.2022 08:18 |
Viestit: 1242
|
Täsmälleen niin, koko hoito voi olla pölisevää ruostetta, pistän linkin kuvan; https://www.ebay.com/itm/362576327617
| Liitteet: |

kit Xsara.JPG [ 28.53 KiB | Katsottu 3752 kertaa ]
|
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
|
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran perseen korotus Lähetetty: 30.07.2022 08:43 |
Viestit: 1242
|
Tossa kaikki asiasta, linkeissä on lisää korjaustavasta ja videoita (kuva;Optimal); 1603_TT_OPTIMAL_Technik-Tipp_PSA_Kits_EN_final.DOCX https://www.optimal-germany.com/docs/de ... 52921203_4
| Liitteet: |

Optimal kit.JPG [ 29.49 KiB | Katsottu 3737 kertaa ]
|
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
|
KKA
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran perseen korotus Lähetetty: 02.08.2022 03:44 |
Viestit: 332 Paikkakunta: Kotka
|
|
Ei ole mitään järkeä alkaa korjaamaan vanhaa akselia, ei säästä juuri mitään, ja hirveä homma purkaa akseli. Omassa xsarassa oli myös perä alhaalla, meni kuin ajokoira tiellä, ja 195 rengas otti montuissa sisälokariin kiinni. Tilasin uuden akselin antalexilta, viikon verran meni toimituksessa, ja tosiaan 220,- oli hinta kotiin toimitettuna. Nyt menee taas suoraan, ja perä nousi oikealle korkeudelle.
Ds5 sport chic 2,0 hdi -14, 2x xantia 1,8 16v -99, 306 gti -00, 505 gri -88
|
|
|
|
 |
|
jts88
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran perseen korotus Lähetetty: 02.08.2022 09:01 |
Viestit: 301 Paikkakunta: Hämeenlinna
|
|
Antalexilta tilasin minäki zx:ään akselin. Pienempi vaiva alkaa korjattuun vaihtamaan jarrut, iskarit jne kuin sitä vanhaa alkaa purkamaan ja kunnostamaan. Tilaus ja maksu oli simppeli ja akseli kannettiin kotiovelle asti
Ooppelipeli
|
|
|
|
 |
|
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Xsaran perseen korotus Lähetetty: 03.08.2022 10:36 |
Viestit: 1242
|
|
Olen ehdottomasti samaa mieltä teidän kanssa valmiin, kunnostetun akselin suhteen. Siinä on heti kaikki valmiina ja pahin teutarointi tehty melkoisilla hydraulivärkeillä tuhansien vetojen kokemuksella. Jousitus luultavasti varsin tikissään oikealla korkeudella. Eikä haalareitakaan tartte pestä hiekkapuhalluksen tai rälläkkäharjauksen jälkeen. Hinta on varsin halpa, kun laskee sen etumatkan, minkä asennusvalmis osa antaa.
Aika moni leluni näki ruuvimeisseliä pienenä. Tämä on sen nassikkaikäisenä alkaneen pseudotieteellisen tutkimuksen jatkosuunnitelma. Nimittäin, nyhtää edes yksi PSA taka-akseli paloiksi ja keksiä omasta mielestään mukamas hyvä keino takakelkan laakeroinnin korjaamiseksi. Berlingossa takapää on kuin uusi ja ajotuntuma todella vakaa ja mukava. Myyjä sanoi jotain taka-akselin käyneen remontissa, mikä vaikuttaisi olevan totta.
Jos ja kun nyt sitten tilaan sellaisen korjatun akselin, se vanha saa reunustaa kukkapenkkiä hyvien aikeiden patsaspuistossani. No, kuka muu haluaisi tilata peruskorjatun PSA-akselin?
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
|
|