Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Aggregaatin "hukkalämmön" hyödyntäminen
ViestiLähetetty: 04.09.2022 12:11 

Viestit: 3954
Aika pienikin aggre käyttää niin paljon polttoainetta, että laitteen tuottama "hukkalämpö" riittää määrällisesti kohtalaisen omakotitalon lämmittämiseen.

Tuottettuun sähköön nähden lämpöä syntyy 5-10 kertaa enemmän.

Normaalisti tuosta lämmöstä ei ole kuin haittaa, koska melun takia aggregaatti viedään usein ulos niin pitkän piuhan päähän kuin suinkin mahdollista ja siellä kaukana lämpö sitten päätyy lähinnä harakoille.

Melun ja lämmön erottaminen toisistaan ei ole aivan helppoa, varsinkaan kun puhutaan ilmajäähdytteisistä pienmoottoreista.

Kuinka tuon voisi tehdä? Googlaamalla olen löytänyt lähinnä vain varoituksia, joissa on varoitettu ilmajäähdytteisten laitteiden koteloimisesta: jäähdytysilman tarve on todella iso.

****************
Sanyolla oli kai yli kymmenen vuotta sitten tuotannossa aggregaatin ja ilmalämpöpumpun yhdistelmä, joka tuotti sähköä yli laitteen oman tarpeen. Tuollaisia paketteja saattaa olla myös kylmärekoissa, mutta tämä ihan vain mun oma arvaukseni.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aggregaatin "hukkalämmön" hyödyntäminen
ViestiLähetetty: 04.09.2022 21:23 

Viestit: 1242
Askartelee laitteeseen vesijäähdytteisen sylinterin ja äänenvaimentajan. Todella monessa moposkootterissa ja kevarissa on vesijäähdytteinen (nelari)kone nykyään, polttoaineen ruiskutus ja valmius bioetanolin käyttöön. Vesipiiri on helpo toteuttaa ulkoa sisään, vaikkapa siihen lämminvesivaraajan lisäkierukkaan tms. Valmis agregaattikoje laitetaan koppiin, missä kuivuu tämänsyksyiset koivuklapit tai majailee ilmalämpöpumpun kerääjäkenno.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aggregaatin "hukkalämmön" hyödyntäminen
ViestiLähetetty: 04.09.2022 21:44 

Viestit: 3954
Sitruunaseppä kirjoitti:
Askartelee laitteeseen vesijäähdytteisen sylinterin ja äänenvaimentajan. Todella monessa moposkootterissa ja kevarissa on vesijäähdytteinen (nelari)kone nykyään, polttoaineen ruiskutus ja valmius bioetanolin käyttöön. Vesipiiri on helpo toteuttaa ulkoa sisään, vaikkapa siihen lämminvesivaraajan lisäkierukkaan tms. Valmis agregaattikoje laitetaan koppiin, missä kuivuu tämänsyksyiset koivuklapit tai majailee ilmalämpöpumpun kerääjäkenno.


Ihan pieniä vesijäähdytteisiä dieseleitä ei taida ihan helpolla löytyä?

Diesel olisi monessa mielessä kivampi polttoaine kuin bensa (turvallisempi, halvempi, saa luvallisesti säilöä aika paljon, korvatavissa ties millä bioöljyllä).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aggregaatin "hukkalämmön" hyödyntäminen
ViestiLähetetty: 04.09.2022 22:41 

Viestit: 5124
Tuossa olisi ainakin kätevä kohde hyödyntää loppuun vanhoja dieselautoja (tai pelkkää moottoria), pakokaasujen lämpöenergian talteenotto varmaan näistä hankalin järjestää, mutta näppärä mies hitsaa haponkestävästä oman lämmönvaihtimen, ja turvallisuussyistä saisi mieluusti olla erillinen lämpöeristetty autotalli, jossa auton moottori louhii lämpöä ja sähköä lähellä sijaitsevaan asuinrakennukseen. Siihen sitten omien mieltymysten mukaan generaattoreita/akkuja/inverttereitä perään - hauskahan tuollaisia on viritellä, mutta jos enemmin käyttöön tulee, niin joutuu miettimään kestoikiä, vaikkaan että paljohkosti ajetulla auton dieselillä voi silti olla paljon enemmän käyttötunteja edessä kuin kiinanbensaaggregaatilla (ja voi miettiä kannattavuuttakin, mutta sitä ei ehkä kannata miettiä, ellei ole joku kallis pörssisähkösopimus ja käyttää tuota huippuaikoina - yleisellä tasolla ja keskimäärin kannattavaksi tuota ei ostolaitteilla ja -polttoaineilla varmaan saa, ajoittain kyllä kalliin sähkön hetkinä). Joskus oli myynnissä isohko varavoimakone noin 20 kVA ja yllättävän edulliseksi jäi hinta. Niille ei yleensä Suomessa paljon tunteja tule, usein ei juuri muuta kuin koekäytöt, mutta kiinteästi rakennuksiin asennettujen vaihtoaika voi olla vuosikymmeniä?

Mopoautot/(purje)veneet/pienet työkoneet ovat täynnä pieniä vesijäähdytteisiä dieseleitä, merkkikoneet vaan aika kalliita...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aggregaatin "hukkalämmön" hyödyntäminen
ViestiLähetetty: 04.09.2022 23:24 

Viestit: 3954
olli__o kirjoitti:
yleisellä tasolla ja keskimäärin kannattavaksi tuota ei ostolaitteilla ja -polttoaineilla varmaan saa, ajoittain kyllä kalliin sähkön hetkinä


Olli, ajattelitko tuotetun sähkö-kwh:n vai tuotetun lämpö-kwh:n hintaa?

Mun käsittääkseni hinnat kehittyvät nyt siihen suuntaan, että mikä tahansa öljylämmityksen muoto on edukkaampi kuin sähkö.

Jos ajatellaan tuollaista aggrea lämpöä tuottavana laitteena, niin sen hyötysuhde on mainio: noin 70% energiasta päätyy hyötyenergiaksi (lämmöksi) ja vain 30% on hukkaa (=sähköä). Ja erittäin helppoa on tuo sähkönä ulos tuleva "hukkaenergiakin" :lol: :lol: :lol: muuttaa lämmöksi.

Kovin lyhyt on kiinalaisen perusaggregaatin elinkaari, tuhat tuntia on niille kaiketi jo paljon.

Laadukas diesel kestää kyllä kymmeniä tuhansia työtunteja, mutta vain, jos sitä huolletaan oikein.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aggregaatin "hukkalämmön" hyödyntäminen
ViestiLähetetty: 05.09.2022 00:28 

Viestit: 5124
pvalila kirjoitti:
olli__o kirjoitti:
yleisellä tasolla ja keskimäärin kannattavaksi tuota ei ostolaitteilla ja -polttoaineilla varmaan saa, ajoittain kyllä kalliin sähkön hetkinä


Olli, ajattelitko tuotetun sähkö-kwh:n vai tuotetun lämpö-kwh:n hintaa?

Mun käsittääkseni hinnat kehittyvät nyt siihen suuntaan, että mikä tahansa öljylämmityksen muoto on edukkaampi kuin sähkö.
...

Vähän molempia, mutta en usko öljytuotteiden hinnan pidemmällä aikavälillä muuttuvan ainakaan alemmaksi, sähkössä on toki myös epävarmuuksia, kun investointeja on ohjattu hiilidioksidipäästöjen mukaan, eikä riittävyyttä/omavaraisuutta ajatellen.

Voi toki olla että öljyn hinta laskee ja sähkö vaan kallistuu, mutta jos olettaisi että tuo on varma tieto, niin silloin kannattaa ehkä mieluummin rahat sijoittaa niin että tienaa niin paljon ettei ole väliä vaikka lämmittäisi takkaa pienillä seteleillä. Erilaisten johdannaisten sijoitusten lisäksi vaikka isojen moottorivalmistajien Wärtsilan tulevaisuus olisi kovin valoisaa, mutta investointi isoihin kymmenien...satojen MW-luokan sähkö/kaukolämpövoimaloihin vaatii uskoa hintojen ja niiden eron pysymisen osalta vuosia eteenpäin (tai vuosikymmeniä). Kulutusero l/kWh ei ole kauhean suuri oli tuotantolaitos iso tai pieni ja nykyhinnoilla pelkkä polttoaine maksaa melko saman kuin mitä keskimääräinen sähkösopimus. (No tosin äsken katsottuna Fortumin 2 vuoden sopimus oli äsken reilu 40 senttiä/kWh ja MoPö laskettu 0,2 l/kWh ja hinta 1,75 €/l jää karvan alle, ilman sentinkään investointikuluja - mutta en usko että vuoden keskiarvo pelkälle sähköenergialle tulee olemaan noin suuri, ellei ihmeitä tapahdu (ja jos tapahtuu ihmeitä, niin niitä tapahtunee polttoaineillekin) Mutta noilla vertailulaskelmilla saisi lämmön ilmaiseksi kun unohtaa kaikki investointi ja ylläpitokulut - mutta kannattaa vuoden päästä katso sähkölaskut läpi ja laskea koko vuoden sähkön hinnan keskiarvo. Olkiluoto 3:n luotettavuus täydellä teholla voi vaikuttaa paljon talven hintoihin, kuten myös millainen sattuu olemaan tuleva talvi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aggregaatin "hukkalämmön" hyödyntäminen
ViestiLähetetty: 05.09.2022 00:39 

Viestit: 3954
En minäkään usko, että sähkön ja öljyn hintasuhde tulee ikuisesti tällaiseksi jäämään.

Mutta pienehkö aggregaatti sähkökatkojen varalta ei tunnu yhtään huonolta idealta. Jos niitä katkoja alkaa tulla, niin sitten ei aggregaatteja kaupasta enää löydy.

Ja sitten oivalsin, että aika pienikin aggregaatti tuottaa aivan järkyttävän määrän lämpöä. Siitä syntyi ajatus, että sähkökatkon (tai hirmuisen hintapiikin) ajan aggrella voi tehdä paitsi sähköä pakollisille laitteille niin myös lämmön pitämään torpan asuttavana.

Kesällä lämmölle ei arvoa voi laskea mutta talvella kyllä. Siis jos sen lämmön saa kohtuudella taloa lämmittämään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aggregaatin "hukkalämmön" hyödyntäminen
ViestiLähetetty: 05.09.2022 08:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Eikö tuommoisen genun voisi laittaa pihalle johonkin pieneen koppiin, johon se saisi myös puhaltaa pakokaasunsa. Jostain nurkasta vuotaisi sitten ulos. Saman kopin sisälle ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aggregaatin "hukkalämmön" hyödyntäminen
ViestiLähetetty: 05.09.2022 10:52 

Viestit: 982
Hessu kirjoitti:
Eikö tuommoisen genun voisi laittaa pihalle johonkin pieneen koppiin, johon se saisi myös puhaltaa pakokaasunsa. Jostain nurkasta vuotaisi sitten ulos. Saman kopin sisälle ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö.
:shock:
Miksipä ei voisi - ja olisi aika kierrätystehokas energiamielessä. Genun ilmanotto putkella koppiin ja ILPin poisto kopista ulos vastapuolella, sekoitusventtiilin kanssa ettei ime koppia lyttyyn. mutta taitaisi olla ILPin kenno mustaa töhnää täynnä muutaman päivän päästä..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aggregaatin "hukkalämmön" hyödyntäminen
ViestiLähetetty: 05.09.2022 12:49 

Viestit: 3954
Siirrettävää lämpöä on normikokoiselle ilpille liian paljon. Pienikin genu tuottaa 5 - 10 kW lämpöä, vaikka sähköä tulisi tästä vain viidennes tai alle.

Veneiden pakokaasut ohjataan usein veden alle. Aggren pakokaasujen lämmön saisi ehkä siirtymään vastaavalla idealla johonkin vesitynnyriin tms?

Pakokaasut ovat likaisia eikä niitä voi syöttää normaaliin lämmön talteenottosysteemiin. Mutta jos pakokaasujen lämpö saataisin jollain tynnyrijutulla talteen niin loppuosuus lämmöstä (ilmajäähdytteinen moottori lämmittää ympäröivän kopin lämpötilaa) on jo puhdasta ilmaa eli se kaiketi kelpaisi normaalille lämmön talteenottosysteemille?

Mulla ei valitettavasti ole talossa lämmön talteenottoa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aggregaatin "hukkalämmön" hyödyntäminen
ViestiLähetetty: 05.09.2022 13:44 

Viestit: 982
Jos vanha öljykattila on vielä paikallaan, aggregaatti pannariin ja pakokaasut kattilan tulipesän kautta ulos. Polttimet lienevät 3-vaihesähköllä käyviä mutta jos genusta se lähtee niin poltin käyntiin sillä. Lopuilla amppeereilla voi valaista huushollin ja pyörittää kiertovesipumppua. Imuroimaan tuskin pääsee mutta nyt siihenkin on pätevä syy.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aggregaatin "hukkalämmön" hyödyntäminen
ViestiLähetetty: 05.09.2022 15:35 

Viestit: 5124
Normi ilmalämpöpumpun teho varmaan riittäisi, mutta muuten hieman idea kärsii, tuo aggregaatti kun pystyisi suoraan tuottamaan hyödyntämiskelpoistakin lämpöä, mutta ilmalämpöpumpulla tarvittaisiin varmaan melkein koko aggregaatin sähköteho siihen että laimeaksi jäähdytettystä jäähdytysilmasta ja jäähdytetyistä pakokaasuista saataisiin lämmintä ilmaa taloon?

Helpoin vaihtoehto olisi laittaa ilmajäähdytteinen agregaatti olohuoneeseen ja johtaa pakokaasut pitkän teräsputken kautta ulos, pakokaasuputki toimii lämmönvaihtimena pakokaasuista ilmaan. Ikäviä puolia on toki hienoinen melu ja ilmeinen kuolemanvaara häkään, mutta meluun tottuu ja häkävaroittimia saa kaupasta ja ennenkin on niin tehty pakokaasulämmittimissä ja haisutkin on tuttuja jos on rättäri tms. jossa ilmaa lämmitetään myös pakosarjassa. Jos meinaa veteen siirtää ja vielä tehokkaasti, niin vesijäähdytteinen aggregaatti + lämmönvaihdin pakokaasuille, molempia saa ihan kaupasta, mutta ei ihan ilmaisia. Helpoin puolivälin ratkaisu on ottaa vain jäähdytysveden lämpö sisäkäyttöön, voisi laittaa erillisen kennon tai puhallinpatterin vesijäähdytteisen aggregaatin jäähdyttäjän tilalle ja letkuttaa sen haluamaansa paikkaan (ja jos pakokaasuista haluaa lisää lämpöä ottaa, niin sitten lisää vaikka myöhemmin lämmönvaihdin siihen:
http://www.bowman.fi/tuotteet/pakokaasu ... vaihtimet/
tai Kiinasta, tee-se-itse tms.)
Pidä tarkkaa kirjanpitoa (kaikista) kuluista ja laske mitä maksaa kWh (lämpö ja sähkö) + julkaise ne...

Etkä ole ainoa joka on suunnitellut, kokeile hakua: ilmajäähdytteisen agregaatin lämmön talteenotto
Jos innostut, niin voit olla kuitenkin ensimmäinen joka toteuttanut, ainakin kaupunkimaisessa ympäristössä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aggregaatin "hukkalämmön" hyödyntäminen
ViestiLähetetty: 05.09.2022 16:35 

Viestit: 982
Pakoputken lämmön hyödyntämisessä on sellainen sivujuonne että kun putkesta ryöstetään lämpöä, kaasuista kertyy kondenssivettä putken sisään, samoin kuin auton putkistoon kylmästartin jälkeen. Se pitää mielellään hoitaa jonnekin muualle kuin olkkarin lattialle, mutta on tehtävissä helposti vaikka nostamalla aggregaatti ylös esim telkkarin päälle, ja johtamalla pakoputki tasaisesti alamäkeen ja ulos :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aggregaatin "hukkalämmön" hyödyntäminen
ViestiLähetetty: 05.09.2022 20:56 

Viestit: 3954
Mulla on itselläni vielä ensi kesään ulottuva sähkösopimus, alle viisi senttiä kwh.

Se vähentää intoa tehdä yhtään mitään, koska ensi kesänä saattaa sähkön pahin hintapiikki olla jo ohi.

Mutta jotain pientä voisi kyllä tehdä jo nyt. Jotain pientä ja helppoa.

Nuo aggregaatit tuottavat kuulemma häkää monin verroin enemmän kuin nykyautot, joten varovainen niiden kanssa pitää kyllä olla, jos sisään moisen tuo.

Lähinnä ihmettelen, ettei tähän ole jo ajat sitten tehty jotain vakioratkaisua?

Eikö noita aggregaatteja ole syrjäseuduilla ympäri maailmaa? Eikö kukaan ole halunnut ottaa niiden tuottamaa lämpöä talteen? :shock: :shock: :shock:

Vähän isommissa rautaveneissäkin luulisi jotain tällaista käytettävän ihan yleisesti. Niissä tarvitaan talvella sekä sähköä että lämpöä, eikö kukaan ole halunnut yhdistää niiden tuotantoa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aggregaatin "hukkalämmön" hyödyntäminen
ViestiLähetetty: 05.09.2022 22:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Kyllä mulla on rosterinen lämmönvaihdin joka on kuulemma ollut jonkun laitteen pakoputkessa. Siirtää pakokaasun lämmön veteen. Rättisitikassakin otetaan pakokaasun lämmöt vaihtimien kautta kabiinin lämmittämiseen, ja geesussa. Veneilijän ei tartte, sillä on ilmawebasto sitä varten.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aggregaatin "hukkalämmön" hyödyntäminen
ViestiLähetetty: 05.09.2022 22:58 

Viestit: 5124
pvalila kirjoitti:
Mulla on itselläni vielä ensi kesään ulottuva sähkösopimus, alle viisi senttiä kwh.
...

Yhtiöillä on ollut kova luottamus että maailma junnaa radallaan eikä mikään muutu, Saksassa valtio päätti että vakiohintaisia kaasusopimuksia ei tarvitse enää noudattaa, vaan hintoja voi sittenkin nostaa, mutta mikäköhän on tilanne Suomessa, jos vakiohintaisia on paljon, ei energiayhtiöiden kassa välttämättä kestä pitkään ostaa kalliilla ja myydä halvalla, mutta tuskin Suomalaiset energiayhtiöt ovat laskeneet myyvänsä venäläistä (tai nykyisin ruotsalaista ja norjalaista) sähköä vakiohintaan vaikka ostohinta vaihtelee, jos omaa tuotantoa myy, niin ei liene ongelma pidemmällä aikavälilläkään, sen tuotantohinta ei vaihtele niin rajusti (ellei satu olemaan kaasuvoimala tms.) tappiota voi toki hetkellisesti tulla, jos raaka-aineiden ja kuljetusten hinnat nousee, mutta se nousu ei ole niin raju kuin ulkomailta tuodun energian, jos kaasu/sähköhana sulkeutuu. Mutta toisaalta se onkin enemmän keinottelua raaka-aineilla jos ostaa ja myy eikä tuota itse mitään, eli miksei silloin keinottelija voisi mennä nurinkin jos arvaa väärin.

No kyllä silloin tietysti asiakkaillakin hinta pompsahtaa, jos ei ole enää yhtiötä joka sähköä lupasi toimittaa, joutuu tekemään uuden sopimuksen. Ei Saksassakaan valtio ole huolissaan yhtiöstä, jos yhtiö menee nurin niin yhtä paljon ne asiakkaat kaipaavat kaasua lämmittämään talojansa ja vettä - eikä mitään käsitystä kuinka suuri osa kaasusta mennyt teollisuuteen, mutta kotitalouksissa on todella yleistä että kerrostaloonkin tulee kaasu ja jokaisella asukkaalla on oma huoneistokohtainen lämminvesiboileri, kun avaa suihkun, niin pieni pilottiliekki syttyy ja kuuluu polttimen kohina, en tiedä kuinka yleistä on huoneistokohtainen lämmitys, mutta sellaiseenkin olen törmännyt Hannoverissa, ei eroa ulkoisesti juurikaan koko talon keskuslämmityksestä, samanlaiset vesipatterit oli ikkunoiden alla mutta vesiboilerin lisäksi huoneistokohtainen kaasulämmityskattia, eikä lämpö tule kellarista - mutta se oli muutenkin kummaa touhua, esimerkiksi keittiökalusteet eivät normaalisti kuulu asuntoon/kauppaan ja useissa asunnoissa näkyi että nuo on asennettu toiseen tai kolmanteen kertaan ja kolot täytetty jollain erilaisella).

Isoissa matkustajalaivoissa hukkalämpöä tulee usein liikaakin jo pääkoneista ja sitä voidaan muuttaa sähköksikin (esimerkiksi Viking Gloryssä on Climeonin järjestelmä) ja toisaalta nesteytettyä maakaasua käyttävissä aluksissä saadaan ilmastointiin kylmää hyörystymislämmöstä. Pienissä veneissä Webasto tms. on hiljaisempi yöllä, ja harvoin erillisiä sähkövoimaloita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aggregaatin "hukkalämmön" hyödyntäminen
ViestiLähetetty: 06.09.2022 16:02 

Viestit: 5124
Kaapelimies kirjoitti:
Kyllä mulla on rosterinen lämmönvaihdin joka on kuulemma ollut jonkun laitteen pakoputkessa. Siirtää pakokaasun lämmön veteen. Rättisitikassakin otetaan pakokaasun lämmöt vaihtimien kautta kabiinin lämmittämiseen, ja geesussa. Veneilijän ei tartte, sillä on ilmawebasto sitä varten.

Ja suurimmassa osassa venemoottoreita on jonkinlainen lämmönvaihdin-pakosarja, eli vesivaipallinen pakosarja, sitä lämpöä ei yleensä hyödynnetä ja ainakin itsellä se menee meriveteen ja poisto pakoputken kautta - siinä ideana ei ole ottaa hukkalämpöä talteen vaan jäähdyttää pakokaasut niin että ne voidaan puhaltaa ulos kumiletkun kautta. Vaipallinen pakosarja on myös sen takia että voi tehdä pienemmän moottoritilan ilman paloriskiä. Autoissakin on vesijäähdytettyjä turboja ja EGR:iä (nuokin lähinnä varmaan että saa pienennettyä turvaetäisyyksiä), mutta onkohan jossain vähän hukkalämpöä tuottavissa pikkudieseleissä jotain pakosarjan lämpöä hyödyntäviä vekottimia (että saa talvella lämpöä kabiiniin nopeammin) muistelisin tälläisestäkin kuulleeni, mutta ei tule mieleen esimerkkimallia/merkkiä.

Tuollainen auton EGR-jäähdytin voisi ehkä riittää pikkugenun pakokaasuille, käytetyissä tosin voi olla paksu nokikerros, joka eristää. (turvaetäisyyksien lisäksi tietysti pyrkii myös jäähdyttämään imusarjaan syötettävän pakokaasun lämpötilaa, tilavuus ja muiden lämmön murheiden takia)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aggregaatin "hukkalämmön" hyödyntäminen
ViestiLähetetty: 06.09.2022 19:14 

Viestit: 5124
Onkohan kaikissa DW10TD koneissa vesijäähdytteinen EGR:n väliputki, niitä luulisi olevan matkalla romuttamolle reilustikin, jos yksi lämmönvaihdin ei riitä täydellä teholla, niin sitten kaksi peräkkäin (2.0 HDI 90 (RHY) vuosituhannen vaihteesta, sitikoissa, pösöissä ja monissa muissakin)
Esim (käytetyn myynti-ilmoitus internetistä): https://ecooparts.com/en/used-auto-part ... w10td.html

(Ja jos ahdistaa liikaa isompaa genua, niin voi laittaa kaksi rinnakkain)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aggregaatin "hukkalämmön" hyödyntäminen
ViestiLähetetty: 06.09.2022 23:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
olli__o kirjoitti:
Onkohan kaikissa DW10TD koneissa vesijäähdytteinen EGR:n väliputki, niitä luulisi olevan matkalla romuttamolle reilustikin, jos yksi lämmönvaihdin ei riitä täydellä teholla, niin sitten kaksi peräkkäin (2.0 HDI 90 (RHY) vuosituhannen vaihteesta, sitikoissa, pösöissä ja monissa muissakin)
Esim (käytetyn myynti-ilmoitus internetistä): https://ecooparts.com/en/used-auto-part ... w10td.html

(Ja jos ahdistaa liikaa isompaa genua, niin voi laittaa kaksi rinnakkain)


136 hodarista otin tuollasen aikoinaan talteen juuri tästä syystä, mutta ei ole tullut rakenneltua kun on ollu sähkö halpaa. Itellä bensaagrekaatti. Helpoin ois kytkeä suoraan vesikiertoon mutta jos agregaatti ulkona pitäis olla glykolit eikä viitsi 1500 l systeemiin laittaa. Muuten tarvii lämmönvaihti.en tai ehkä kierukan varaajaan jossa suljettu glykolikierto?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Aggregaatin "hukkalämmön" hyödyntäminen
ViestiLähetetty: 07.09.2022 14:46 

Viestit: 5124
Wesa kirjoitti:
...
136 hodarista otin tuollasen aikoinaan talteen juuri tästä syystä, mutta ei ole tullut rakenneltua kun on ollu sähkö halpaa. Itellä bensaagrekaatti. Helpoin ois kytkeä suoraan vesikiertoon mutta jos agregaatti ulkona pitäis olla glykolit eikä viitsi 1500 l systeemiin laittaa. Muuten tarvii lämmönvaihti.en tai ehkä kierukan varaajaan jossa suljettu glykolikierto?

Kai tpoinen tuollainen samanlainen toimisi jotenkin myös vesi <-> glykoliseos lämmönvaihtajana(jos pakokaasuliitokset saa vesitiiviiksi)? Silloin voisi laittaa vain ulkokiertoon jäänestoa (pistäisin vielä varuiksi myrkytöntä propyleeniglykolia), siihen vielä säädettävä vesipumppu kiertoon ja lämpötila-anturi sen ohjaukseen - aika paljon saanee olla käyttöä jos noita osia kaupasta hankkii, mutta ilmaista investointia ei tarvitse kauaa kuolettaa. (Tai sitten olisi erilaisia öljy-vesi lämmönvaihtimia kaupasta, sitikoista löytyy joistain automaattilaatikoista ja dieseleissä voi olla öljynsuodattimen jalassa, mutta ne ei varmaan kovin tehokkaita mutta toiminee vesi-glykoliseos lämmönvaihtajanakin? Öljyn tilavuusvirta voi olla aika pientä?)


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 1-xantia ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: