Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 11.12.2009 20:50 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Eipä noita laatueroja ole tullut ajatelleeksi juurikaan. Vaan nyt tuli. Nimittäin yleisesti näyttää olevan tuota -15 kestävää ainetta myynnissä. Jostain luin, että vanha (kesä)nafta kannattaa ajaa mahdollisimman loppuun ennen talvilaadun tankkausta. Kun nyt noi kelit näyttävät muuttuvan lämpöisestä tosi kylmäksi, niin entä jos on puoli tankkia jäljellä kesälaatua ja tankkaa esim. -25 ainetta sen mitä sopii? Mihin pakkasenkesto asettuu?

Okei, ymmärrän, että mitä useampi "coctail" tehdään, sitä kauemmin kestää pakkasenkeston asettuminen oikeisiin lukemiin.
Tämä on nyt vähän sekavaa, osin tyhmää tekstiä, mutta yrittäkää tajuta, mitä ajan takaa. Ajattelin vaan, kun taas on tulossa tonnikaupalla (km) ajelua ja naapurikylässä dieseliä saa 0,979 hintaan, niin ajattelin kuitenkin tankata "vanhan päälle" :mrgreen:



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 11.12.2009 20:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Olen päissäni tuota pohdiskellut ja kyllä mielestäni pakkaskestävyys menee ihan suorassa suhteessa plandiksen komponentteihin. Eli puolet -15 ja puolet -25 => -20 kestävää tavaraa.

Toinen juttu on sitten se, että nuo ovat taattuja pakkaskestävyyksiä. Todellisuudessa kestää muutaman asteen kylmempää ilman ongelmia. Ja jos ajon aikana keli jäähtyy, niin ei hätää, kun paluuputkea pitkin menevä tavara lämmittää tankkia.

Olenpa kuullut tarinan, että Keski-Euroopasta tullut rekka olisi päässyt Lappeenrantaan oikein kesäisellä löpöllä. Sitten kuski lähti tauolle ja tankki jäähtyi. Seurauksena oli puolitankillista vaseliinia :mrgreen:



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 12.12.2009 14:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 193
Paikkakunta: 54800
Sitten pitää vielä muistaa, ettei se diesel jämähdä nesteestä kiinteäksi juuri jollain tietyllä astelukemalla, vaan hyhmääntyy hiljakseen lämpötilan laskiessa. Kaikissa nykydieseleissä on polttoaineen esilämmitin ennen suodatinta/ruiskupumppua, joten kunhan suostuu tulemaan tankista putkea pitkin siihen saakka niin ei ongelmaa.

Ja vielä. Jos kyseessä olisi oikeasti usein realisoituva ongelma, niin ESSO:n baarissa sitä oltaisiin manattu jo kesäkuusta. Ja varsinkin niiden merkkien kohdalla, joissa ei tarvitse nähdä sitä kauheaa vaivaa joka viimasuojan laittamisesta aiheutuu ;)



-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm
-03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm
-74 Dyane
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 12.12.2009 14:58 

Viestit: 2699
Vesi on sellainen aine, ettei paljon pakkasta siedä. Joten, jos sitä sattuu polttoainejärjestelmässä olemaan, niin se voi tehdä tepposet.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 12.12.2009 17:12 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Siis en mene ulos pakkasella jos juon vettä... :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 12.12.2009 17:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 941
Paikkakunta: vihti
Sullahan on Tapsa viimasuoja kai pakkasella ulkona. :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 12.12.2009 19:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 260
Paikkakunta: Tohmajärvi
Kesälaatu ja talvilaatu ei sekoitu keskenään niin sentakia olisi hyvä ajaa minimiin kesälaatu.
Toisaalta kesälaatu kestää sinne noin -20 celssiukseen asti ja sitten menee suodatin tukkoon parafiinista.



Citroen C5 2,0 2007
Xantia 2,0 16v exclusive berline
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 12.12.2009 20:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 941
Paikkakunta: vihti
Itänaapurin pojat panee pentsiiniä ohennukseksi, kun siellä Siperiassa on pikkusen kylmää. :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 12.12.2009 20:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 941
Paikkakunta: vihti
Neljäänkymmeneen vuoteen ei ole tarvinnut jäänestoainetta tankkiin laittaa. Ei tiisseliin, eikä pensaan.
Syksyllä vaan vaihdetaan suodattimet. Se on halvin ratkaisu. 8-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 12.12.2009 22:55 

Viestit: 1242
Suodattimen vaihto syksyllä dieseliin on hyvä idea. Mun 80-luvun VW-transportterin käyttöohjeessa oli taulukko, paljonko kerosiinia pitää lisätä pakkasen mukaan.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 13.12.2009 00:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Suodattimen vaihdolla poistuu osa ongelmista. bx.ä kerran rupesi hyytymään tien päälle kainuussa,viimeiset 5km hyyti ainakin 30kertaa,aina sammui,sitten käynnistyi ja ehti ottaa nopeutta 60km/h asti,sitten taas hyytyi. Kaverille soitin että olisko bensaa hänellä,tyhjensi ruohonleikkurista joka sitten tankattiin dieselin joukkoon,sillä pääsi kotiin ja sitten pa-suodatin vaihtoon joka oli syypää ja taas mentiin



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 13.12.2009 14:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Tiedä sitten talvi ja kesälaadun sekoittuvuudesta...

Viitisentoista vuotta sitten hiihtolomalla olimme menossa kiisselimersulla kohti Punkaharjua. Pakkanen kiristyi matkalla siten, että Heinolan kohdalla alkoi mittari painua hyvän matkaa -20:n alle. Alkoipa mersu pikkuhiljaa nykiä ja huima kulku (240D '84) hyytyä. Tankissa oli tuolloin vielä vartti kesälaatua jäljellä.

Kaarsimmepa siitä Nesteen, vai mikä se siinä sillan kupeessa oleva huoltsikka onkaan, pumpulle talvilaatua tankkaamaan. Tankkauksen jälkeen ongelmat olivat poissa, vaikka perillä pakkanen viuhui parhaimmillaan -28:ssa.

Löpösuodatin oli toki vaihdettu syksyllä, kuten kaikissa dieseleissä pitää ;)



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 13.12.2009 14:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 193
Paikkakunta: 54800
Mitenkä ihmeessä ne muka voisivat olla sekoittumatta?
Samasta krakkaustornista tulevaa samaa keskitislettä pienellä lisäaineistuserolla.
Tiheyksissä ei varmaan promillen eroa.
Ja kun muistaa että sinne on kautta aikain saanut sekaannutettua 2-tahtiöljyn, viinan ja bensankin.



-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm
-03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm
-74 Dyane
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 13.12.2009 15:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1720
Paikkakunta: Korpilahti
jostakin kun saisi arktista dieseliä kesälaadun sekaan, niin sehän on talvista sillon... näinköhän viimevuonnakerran jossain pumpussa tarran, että oli arktista laatua, harvemmin enää on tarjolla



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 13.12.2009 16:13 

Viestit: 2699
cxtb2 kirjoitti:
...näinköhän viimevuonnakerran jossain pumpussa tarran, että oli arktista laatua, harvemmin enää on tarjolla

Ota niistä selvää. Ainakin joillain huoltoasemilla olen nähnyt saman talvilaatu-tarran kesät talvet. Traktoria varten keväällä olin hankkimassa seuraavaksi syksyksi talvilaatua ja kyselin, milloin sitä vielä jakajasta mahtaisi tulla, niin mitään luotettavaa tietoa asiasta en saanut.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 13.12.2009 16:15 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
r_a_n_u kirjoitti:
cxtb2 kirjoitti:
...näinköhän viimevuonnakerran jossain pumpussa tarran, että oli arktista laatua, harvemmin enää on tarjolla

Ota niistä selvää. Ainakin joillain huoltoasemilla olen nähnyt saman talvilaatu-tarran kesät talvet. Traktoria varten keväällä olin hankkimassa seuraavaksi syksyksi talvilaatua ja kyselin, milloin sitä vielä jakajasta mahtaisi tulla, niin mitään luotettavaa tietoa asiasta en saanut.


Kannataa hakee Inarista,siellä on talvilaatua. :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 14.12.2009 00:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
cxtb2 kirjoitti:
jostakin kun saisi arktista dieseliä kesälaadun sekaan, niin sehän on talvista sillon... näinköhän viimevuonnakerran jossain pumpussa tarran, että oli arktista laatua, harvemmin enää on tarjolla


Muistan tankanneeni venäjän puolella joskus arktista laatua,taisi olla suodattavuus yli -50 tarrassa.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 15.12.2009 23:46 

Viestit: 292
c5 tankkaan tuolla kesälaadulla ei oo ollu ongelmia tuo lämmin suodatin takaa sen webasto on tominut kesälaadulla -38 moitteetta murehtikoot muut merkit tuosta talvilaadun saatavuudesta .ps myös tuo xsara 1.9td toimii kesälaadulla no prolem


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 15.12.2009 23:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:) läjjejä tulee vielä kokemaan yllärin. kysymys ei oo se miten vehje toimii vaan siitä ,että kulkeeko soossi putkia pitkin vai alkaako esiintyä tahmeutta. tankilta on jonkin verran matkaa sille " lämmittimelle " .
kerro kevväämmällä miten on huristellu " kesälaadulla "
iten paan tankkiin nyt DIT versiota joka kelpaa -25 vähintän. ja jos vielä keli kuivuu niin siten DITE .
mulla on parempaakin tekemistä kuin seisoskella pakkasessa tienposkessa. :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 16.12.2009 01:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"Kesälaatu ja talvilaatu ei sekoitu keskenään niin sentakia olisi hyvä ajaa minimiin kesälaatu"

Ajossa tankissa käy valtava sekoittuminen koska sitä mukaan kun pumppu imee kamaa sitä myös palautuu tankkiin ja sekoittuu hyvin, ei se kerrostu kuin korkeintaan piiiitkällä seisakeilla.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 16.12.2009 02:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 176
Paikkakunta: Helsinki / Käpylä
Siihen aikaan kun vielä faijan entistä vapari-CX dieseliä välillä lainailin, ei vielä puhuttu kesä- tai talvilaaduista erikseen, vaan aina kulki, oli pakkasta tai ei. Tai no, voihan sitä jälkiviisaana ajatella että ehkä jossakin -30 (taisi sen verran yhdellä mökkimatkalla olla) saattoi hieman kiihtyvyys kärsiä, mutta vapari-CX:llä ei muutenkaan ollut ikinä kiire mihinkään. Ilmeisesti se ainoa polttonesteen jalostamo tiesi kulloisenkin ajankohdan lisäainetarpeen.
Oli muutenkin ihme vehje. Faija osti sen suoraan kuusen alta, n. 5-6 vuotta seisseenä, ajoi mittarissa olleen kolmensadan tonnin päälle parisataatuhatta lisää, seisotti sen jälkeen pihalla 5-6 vuotta, ja joku baltialainen kävi hakemassa pois. Lähti hetkessä käyntiin ladatulla akulla, nousi ajokorkeuteen, ja ei kun menoksi. Jälkeen ei jäänyt minkäänväristä öljyvanaa. Hienoja oli dieselit ennen muinoin.



2CV AZU -64, 2CV4/6 -74, C4 -06, Royal Enfield Bullet
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 16.12.2009 22:50 

Viestit: 292
no xsantian1.9td tuli ajettua200000tkm c5 220000tkm xsaralla on ajettu140000tkm kesälaadulla ongelmitta joten jos se hyytyis niin se olis jo tapahtunut jippohan ontuo citikassa polttoainesuodatin tuossa termarin kotelossa paluukiertopitää tankin lämpimänä japolttoaineen juoksevana on meinaan muutaman kerran taksimiehet kattonu yli-30pakkasella kun oon tankannu kesälaatuamittarilta niin kesälaatua saa tuolta isojen autojen mittarista koko vuoden :


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Diesel: kesä- ja talvilaatu
ViestiLähetetty: 16.12.2009 23:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 119
Paikkakunta: Espoo
Täällä on käsitelty kaikkia esitettyjä kysmyksiä, kuten kesä/talvilaadut, ja mitä suositellaan erilaisten lisäaineiden tarpeesta/ sekoittamisesta:

http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... 707%2c3361

valitse Dokumentit, ja polttoaineopas

...kiinnostavaa luettavaa, ja samalla peruskäsitteiden kertausta, ja päivitystä



XM 2.0i Aut. '90, CX 25 GTi Aut. '89, sekä muutama muun merkkinen
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: