Oon suhteellisen tuore Jumpperin käyttäjä..vm 2008 ostettu puolitoista vuotta sitten ja pakulla ajettu vain 125tkm. Koneena 2.2 Hdi. Nyt kaivattaisiin neuvoja ja tottakai omistuisten/omistuisen vikojen kanssa. En tiedä, liittyvätkö kaikki viat toisiinsa, mutta tapahtumaketju eteni suunnilleen näin: Viime kesänä autoon syttyi keltainen moottorivalo. No, se ei haitannut menoa mitenkään ja sammui aina välillä joko ajossa tai sitten seuraavan käynnistyksen jälkeen. Viime talvena kostealla kelillä auto ssammui kesken ajon.. eikä sitten millään käyntiin, mutta startti pyöri täysin normaalisti. Lopulta käynnistyi yllättäen kun yritin siirtää autoa tien sivuun starttimoottorin avulla. Eli lähti käyntiin. Auto ajettu taas normisti kotipihaan. Sitten jossakin vaiheessa autolla ajettiin taas parisataa kilometriä ongelmitta ja ajettiin pihaan parkkiin. Muutaman päivän päästä ei taaskaan käynnistynyt. Muutaman tunnin odottelun jälkeen käynnistyi taas normaalisti. Kun auto ei käynnisty, jää vaihtelevasti palamaan moottorihäiriövalo ja luistonesto sekä ABS-valo, jota ei saa kuitettua pois napista. Omalla testerillä luettaessa pukkaa usein koodia..muistaakseni P0363 tms., mutta joka tapauksessa KAM-koodi..myös välillä muita koodeja, mutta yleensä tämä KAM. Netistä olen yrittänyt etsiä vinkkejä. Yksi vinkki oli sulakerasian tarkistus ja siihen vievien johtojen tarkistus. Niinpä aloin tuumasta toimeen ja käynnistin auton (tällä kertaa käynnistyi

) ja avasin sulakekoten kannen. Sulakkeet ovat kaikki ehjiä. Avasin myös sulakekotelon kiinnityksen siten, että sulakerasiaa pystyi kallistamaan sivuun.. Ja silloin auto sammui! Laitoin rasian taas alas paikalleen ja käynnistin uudelleen auton. Kallistin sulakerasiaa ja käpistelin alla olevia johtonippuja..Auto sammui! Eli maalaisjärkeä käyttäen epäilen sulakekoteloon vievissä johtonipuissa vikaa. Mutta missä siellä?? Nippuja menee paljon ja ahtaasti. Onko kenelläkään esim. näistä johdotuksista jotakin kaaviota, mikä johto sieltä vaikuttaa mihin ja mitä kannattaa ensin testata? Nyt en saa skannerilla enää edes yhteyttä auton tietokoneeseen vaan ilmoittaa yhteysvikaa ja CAN-vikaa.. Johdot näyttävät päällisin puolin olevan kiinni liittimissään eikä vaurioita näy. Akku on täynnä. Onko tuossa vuosimallissa vaarallista, jos tietokone on välillä ilman virtaa? Hyviä vinkkejä ja perusteluja vinkeille kaivataan. Onko kellään ollut samoja vikoja?
Voihan tuo vika olla aivan jossakin muuallakin, mutta vaikutti niin selkeältä yhteydeltä tuo sulakerasian kaivelu ja auton sammuminen..