Minulla ittellä on aina pieni pelko perseessä näiden ilmausjuttujen kanssa. Kun kaksi asiaa pitäisi olla varmistettuna; koneessa on nestettä joka paikassa eikä pois ilmattavaa ilmaa - ja - paisuntasäiliössä on riittävästi ilmaa, "ilmatyynyksi" moottorin lämmöstä laajeneelle jäähdytysvedelle. Riittävästi, jottei jäähdytysjärjestelmän paine vanhassa autossa nousisi aina paisarin korkin määräämään maksimiin ja vaarana on letkurikko tai hihnanvaihdossa joka kerta vaihtamatta jääneen vesipumpun porsiminen.
Olen ilmannut viimeiset ilmataskut puristelemalla jotain isoa vesiletkua (ylä- tai alavesiletku). Ensin avataan ilmausnippa ja suljetaan se sormella. Puristettaessa sormi pois ja sormi takaisin, kun päästää vesiletkun pyöreäksi. Järjestelmän pitäisi horasta paisuntasäiliöstä nestettä joka puristuksella. Homma olisi valmis, kun nipasta tulee vesiletkua puristettaessa pelkkää nestettä. Tämä ei toimi kuumalla koneella, polttaa vain räpylät, mutta pikkasen lämmennyt vesi tekee letkuista hieman pehmeämpiä.
Ikuinen haaveeni on - hääpäivän muistamisen lisäksi - muistaa ottaa paaliin menevästä autosta syylarin korkki! Siitä voi näppärä niksipatonkipirkkalainen äpöstellä ilmaukseen sopivan apuvälineen. Kuinkahan Betaromeon maallinen vaellus on mennyt tässä viitekehyksessä?
- Menikö paaliin kaikki korkit? - Mitä nää, Sitruunaseppä, mun asioita sorkit? - Kysyn vaan, etkö sä rakasta mitään PSA:ta? - Ai ko mää laitoin lavalle valla GSA:ta? Nii, lukiessa asiasta, kastui kulma, ihan sydämestä otti! - Noo, se o kyl' iha su oma huol, ei piräol' tollattiis herkäperse hottentotti!
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|