Hakapajamies kirjoitti:
Hei!
Olen olosuhteiden pakosta joutunut pohtimaan ko. koneen sielun elämää. Kertokaapa, joku "tietäjä", miten tällaisessa vanhemmassa ilmapumppusysteemissä, toiminta sujuu.
Samassa koneessa on EGR, ja ilmapumppu, ja katalysaattori. Luulisi puhdasta tulevan.
Kannessa on kanavat pakoventtiilin takaa EGR pakokaasukanavaan.
Miten tämä Ilmapumppu siinä joukossa "sählää"?
Voiko sen poistaa porukasta helpolla?
Ei, mutta ei se ilmapumppu sitä huonoa käyntiä aiheuta. Se käy vaan muutaman kymmenen sekunnin ajan kylmäkäynnistyksen jälkeen eikä vaikuta ruiskutukseen tai ilmanottoon.
Ne pakoventtiilien takana olevat pikkukanavat ovat ilmapumpun tulokanavia. EGR:lle lähtee takapuolelta oma kanava, vauhtipyöränpuoleisen sylinterin pakopesän vierestä.
Hakapajamies kirjoitti:
Ilmapumpulla on jossain oma ilmansuodatin, missä sellainen on ?
Ilmapumppuyksikössä on moottorin ja ropelin edessä pieni vaahtomuovisuodatin.
Hakapajamies kirjoitti:
Jouduin korjaamaan koneen kannen ja venttiilikoneiston, (hihna poikki ). Puristukset nyt lämpimänä on 12 bar. Kone käy kuitenkin miten sattuu, pätkivä joutokäynti, suht. kaunis meno yli 4000 1/ min.
Syttyy myös pakosaasteiden ilmoitus kojetauluun. En ole lähtenyt maantielle, auto oli seissyt 2 vuotta kuivassa paikassa. Onko bensa liian vanhaa?
Korvakuulolla tuntuu kuin olisi imusarjavuoto.
Mitä tästä sekavasta selostuksesta pääteltynä uskallatte arvella?
Hakapajamies
EW10 osaa aika hyvin kertoa ongelmansa vikakoodien avulla, joten niistä kannattaa lähteä liikkeelle. Pätkivä joutokäynti (moottorissa kuin moottorissa) voi johtua varmaan yli kymmenestä eri syystä...
Pari vuotta vanha etanolibensa voi olla huonoa, ehkä jotain masinoolia tai suuttimenpuhdistusainetta tankkiin ja uutta bensaa riittävästi päälle, niin ei ainakaan siitä johdu?