|
Kirjoittaja |
Viesti |
BX19GT
|
Viestin otsikko: XM:n jousipallot Lähetetty: 23.11.2022 17:57 |
Viestit: 27 Paikkakunta: Helsinki
|
XM V6 automaatti vm. 2000. Jousipallot on vaihdettu 2017 comfort-versioiksi ja sen jälkeen on kilometrejä tullut noin 38000. Varaajapallo vaihdettiin tänä kesänä ja vajoamisenestopallon olen ajattelut vaihtaa ensi vuonna joka tapauksessa. Mikä on jousipallojen suositeltava vaihtoväli vai onko sellaista? Mitään kovuutta en jousituksessa huomaa, mutta toisaalta vertailukohtana on rautajousinen nykyauto johon verrattuna mikä tahansa XM on pehmeä. Kulmapallot vaihtaisin normaaleiksi, comfortit on makuuni ehkä vähän liian löysät. Jostain luin että keskipallot voisi vaihtaa ns. comforteiksi ja täten saisi paremman maantiemukavuuden kaarreominaisuuksien kärsimättä. Onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta yhdistelmästä?
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM:n jousipallot Lähetetty: 24.11.2022 18:55 |
Viestit: 2749 Paikkakunta: Koria
|
Jousipalloista löytyy haulla varmaan satoja vanhoja viestiketjuja. Nuo eivät vaan enää ole kovin ajankohtaisia useimmille meistä, taitaa minullakin olla kohta 3 vuotta siitä, kun olen viimeiksi XM:ää ajanut. Varmaankin siksi ei keskustelu heti lähtenyt rönsyilemään.
Toivottavasti löydät kaipaamaasi tietoa viestihistoriaa penkomalla.
Edit: +jousipall* antoi 1345 tulosta.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: XM:n jousipallot Lähetetty: 24.11.2022 23:12 |
Viestit: 1319 Paikkakunta: Järvenpää
|
Joo, ei sovi comfortit XM:n alle. Iloa voi olla jos (kun) keskiventtiili ei toimi. Mutta ajo-ominaisuudet kärsii joka tapauksessa. Keskipallojen hydractive venttiilien toimintaan liittyviä keskusteluja on paljon. Aloita selvittämällä niiden toiminta. Ne ovat pelkkiä varaajapalloja ilman vaimenninventtiiliä, eikä niitä siten voi olla comfortteina. Keskipalloille on venttiiilin rungossa vaimenninpatruunat niiden pyöriltä tulevien isojen putkiliittimien alla. Niitä voi periaatteessa avartaa poraamalla keskireikää ja viistämällä sitä, jolloin keskipallon vaimennus heikkenee ja pintapehmeys paranee. Tuota ei ole tullu kokeiltua. Jos tekee, kannattaa katsoa että patruunat tulevat samoin päin takaisin. Venttiilin ja ecun vikoja en käy tässä erittelemään. Niistä löytyy paljon tietoa. Tuossa pitäisi vakiona olla edessä kaksikalvoiset pallot (kuopat pinnassa). Ne kestää ja kestää.., mutta muuten nyrkkisäntönä voi pitää, poislukien tuplakalvot, että 5:ssä vuodessa paine laskee sen verran että alkaa vaikuttaa mukavuuteen ja kymmessä vuodessa huomaa jo suuren eron jos uusii tai paineistaa. 15 vuotissa alkaa olla niin vähän painetta, että vaurioituvat helposti ajossa.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: XM:n jousipallot Lähetetty: 25.11.2022 19:18 |
Viestit: 2616 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Wesa kirjoitti: Ne ovat pelkkiä varaajapalloja ilman vaimenninventtiiliä, eikä niitä siten voi olla comfortteina. . Oho, enpäs tuotakaan tiennyt kun laitoin Xantian Hydractive2-alustaan keskipalloiksi beksin pitkät pallot mistä oli iskunvaimenninventtiilit poistettu ja 75-baarisiksi paineistettuina. Onneksi, muuten olisi voinut jäätä comfortoimatta. Mutta hyvä tuli silti  .
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: XM:n jousipallot Lähetetty: 25.11.2022 21:26 |
Viestit: 1319 Paikkakunta: Järvenpää
|
Onhan se confortimpi kun jousivakio laskee suuremman kaasutilavuuden myötä!
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: XM:n jousipallot Lähetetty: 27.11.2022 09:52 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: XM:n jousipallot Lähetetty: 27.11.2022 12:47 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
laakeri kirjoitti: Tuo tuli ajettua kotiin 20km mutkateitä. Oli kyllä hurja kokemus 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
anakonda33
|
Viestin otsikko: Re: XM:n jousipallot Lähetetty: 30.11.2022 10:58 |
Viestit: 180
|
Minulla oli sama homma kuin Teuskilla. Entinen omistaja oli laittanut nurkkiin keskipallot. Ihmettelin kun ei mennyt katsastuksesta läpi jousituksen vuoksi ja syyksi paljastui tuo. Nyt on oikeat takapallot ja hyvin toimii
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: XM:n jousipallot Lähetetty: 30.11.2022 13:26 |
Viestit: 977
|
Aika huimaa. Tuollainen voi lähteä maantiellä käsistä hyvälläkin kuskilla.. tosin hyvä kuski aavistaa ongelman jo pienemmässä vauhdissa ja välttää riskin.
|
|
|
|
 |
BX19GT
|
Viestin otsikko: Re: XM:n jousipallot Lähetetty: 01.12.2022 19:43 |
Viestit: 27 Paikkakunta: Helsinki
|
Kyselinkin jo CMA-huollosta paneistuksen hintaa, eivät vain ole vastanneet. Täytyy soitella sinne joku päivä. Jos tulee huomattavasti halvemmaksi kuin uudet pallot niin sen voisi tehdä ensi keväänä, muuten mennään nykysettauksella toistaiseksi.
|
|
|
|
 |
BX19GT
|
Viestin otsikko: Re: XM:n jousipallot Lähetetty: 08.12.2022 17:18 |
Viestit: 27 Paikkakunta: Helsinki
|
BX19GT kirjoitti: Kyselinkin jo CMA-huollosta paneistuksen hintaa, eivät vain ole vastanneet. Täytyy soitella sinne joku päivä. Jos tulee huomattavasti halvemmaksi kuin uudet pallot niin sen voisi tehdä ensi keväänä, muuten mennään nykysettauksella toistaiseksi. 35€ per pallo on paineistuksen hinta, ei kovin paha mielestäni. Siinäpä projektia tulevalle kaudelle.
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: XM:n jousipallot Lähetetty: 08.12.2022 19:58 |
Viestit: 1521 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Sisältääkö tuo siis autossa kiinni oleviin palloihin venttiilien asennuksen ja paineistuksen? Irtopallot valmiilla venttiileillä pitäisi olla suunnilleen tuon verran koko kierros.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
|
|