|
Kirjoittaja |
Viesti |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 15.01.2023 16:45 |
Viestit: 5776 Paikkakunta: Lahti
|
Teuski kirjoitti: Motonetistä kannattaa kysyä nollasaldon tuotteita, voivat tilata lisää. Aika nihkeää on Beksin osien kanssa, jos ne on johonkin muuhun myös sopivia saattaa saadakin. Samoin hydeputkia on hyvä valikoima, on vaan outlet-merkinnällä kaikki eivätkä siten toimita liikkeestä toiseen 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 15.01.2023 17:01 |
Viestit: 320 Paikkakunta: Nokia
|
Kone on jo lattialla ja vaihteisto vieressä.
Eipä sieltä puuttunut (kai) kuin 4 peräkkäistä pulttia ja yksi kohdistusholkki. Kivoja ylläreitä entisiltä asentajilta. Myös mm 3/4 hyde pumpun alustan pulteista ja kaikki muutkin vaikeammissa paikoissa olevat oli löysällä. Saa nähdä, täytyy huomenna ajatuksen kanssa mittailla puristukset ja jos on heittoa, avata kone ja katsoa mitä se on syönyt.
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 15.01.2023 17:02 |
Viestit: 320 Paikkakunta: Nokia
|
Onnistuu se motonetistä tilata väärästäkin liikkeestä, kun tilaa netissä ja suoraan postiin. Liikkeessä vähän nihkeää, riippuu myyjästä.
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 15.01.2023 17:59 |
Viestit: 5776 Paikkakunta: Lahti
|
Osat alkaa olla vähän haastavia, ainakin kampuran päittäislaakereita ei saanut mistään 8v koneeseen, muita löytyy.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 16.01.2023 12:11 |
Viestit: 320 Paikkakunta: Nokia
|
Puristukset mitattu kylmästä koneesta ja ehkä vähän vajaalla akulla, eli hitailla kierroksilla. 14,50 15,35 14,75 13,55 Lukemat baareina. Eikös nuo ole aivan kohtuullisia arvoja, eli venttiilit ja kansi pitäis olla ok. Vähän on eroja, noin 12%.
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 19.01.2023 15:25 |
Viestit: 320 Paikkakunta: Nokia
|
Jatketaan tarinaa... Kansi poissa koneesta, kansi kaikkinensa vaikuttaa hyvältä. Myös tiiviste oli kunnossa. Samoin männät ja sylinterit näyttää (sisäpuolelta) erinomaisilta, hoonausjäljet näkyvissä joka sylinterissä ja ei naarmuja. Mutta yksi ongelma löytyi, ei sinänsä vaikuta välttämättä koneen käyntiin ja toimintaan, mutta ei viitsisi jättääkään noinkaan. Sylinteriputkien ulkopuolet on aivan ruoste- / hapettumismoskan peitossa. Olisikohan ajettu pelkällä vedellä pidempäänkin? Vesikanavat selkeästi vakiota ahtaammat nyt. Muutamia kysymyksiä heräsi: Voiko tuossa olla putkessa reikä? Jos on, näkyisikö se silmällä/nesteellä? Ei kyl suuresti vienyt jäähdytinnestettä eikä tehnyt isoa painetta, ainakaan ennen koneongelmien alkua. Silloin jäi kyl tarkistamatta, keskellä yötä, 20 asteen pakkasessa ja konekin sammui omassa pihassa. Kannattaako putkia vaihtaa varmuuden vuoksi? Jos vaihtaa putket, pitäs vaihtaa myös männänrenkaat ainakin? Jos vaihtaa putket, saako uudet putket pitämään suoraan vai vaatiiko koneistusta tms? Onko 1.9 gti alakerta sama? Semmoinen on tallissa. Entä 2.0 16v? Ainakin jakohihnan kiristimissä visiin on eroa Eipä oo ikinä tarvinnut märkäputkisen alakertaan sekaantua, pelkillä kansitöillä selvinnyt tähän asti.
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 19.01.2023 16:22 |
Viestit: 5776 Paikkakunta: Lahti
|
Putken alapäässä on ihan ohuet O-renkaat, ne nyt ainakin uusiksi, viivottimen ja rakotulkin kanssa sit katsoo suoruuden ja että on vähän koholla, joku varmaan kertoo tarkemman mitankin.
Laakerithan kanssa jo sit samalla, kannenpulteista, kuusiokolot on jälkikiristettävät ja torxit uusittavat venyvät, suositus taitaa olla että vaihdetaan venyviin.
Eikö toi ollut alakerrasta sama kuin 1.9 8v ja 1.6 GTi on tehty 1.9:stä iskunpituutta muuttamalla, jotain vuosimallieroja on, uudemmissa on enemmän alavääntöä, joku varmaan taas kertoo tarkemmin.
Kannen öljykanavassa on pieni sihti ainakin 8v.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 19.01.2023 20:19 |
Viestit: 2617 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Eikös 16valven kampiakseli ole eri? Iskunpituus on sama ja laakerikaulatkin kait mutta muistaakseni on kevennetty jotta saadaan kiekumaan hätäsesti ja korkealta. Eli korvata voi mutta eroa saattaa tulla moottorin ominaisuuksiin. Tämä olisi helppo varmistaa etsimällä Arkistosta(TM) Russekin manuaali, mutta just nyt on kiire saunaan lumitöiden jäljiltä  .
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 23.01.2023 18:27 |
Viestit: 320 Paikkakunta: Nokia
|
Projekti etenee hiljalleen. Hyvä että aukaisin koneen, 4. Sylinterissä kannentiivistevika, kansi on hieman syöpynyt tiivistepinnasta ja tiiviste ruostunut (?). Eli kansi koneistamolle. Muutenkin kannessa pientä hapettumaa siellä täällä. Vedetään pikku siivu pois niin tulee taas hyvä. Venttiilinpainimista 3 tai 4 kpl toimii oikein  muissa öljy tulee heti painamalla ulos, paitsi kolmesta, jotka on täysin jumissa. Vaatinee hieman puhdistamista, että takaiskut alkaa taas toimimaan kuten suunniteltu. Tämä selittänee mitatut erot sylinterien puristuksissa. Venttiilivarren kumit oli aivan kivettyneitä, pakoventtiileissä "ainakin milli" öljykarstaa vuotaneesta öljystä. Tarttis kai mitata pakopuolen ohjurit ja venttiilit, mutta enpä taita uskaltaa, menköön noilla osilla kasaankin, kerran venttiilit piti nytkin. Vauhtipyörä myös "pilalla", menköön sekin koneistamoon. kytkimen pinta kiero. Alkaa kytkinkin pitämään. Paitsi jos 2.0 16v vauhtipyörä on sama, vaihdetaan, sellainen on tallissa, tarkistan illalla. Kytkintä on voideltu LHM:llä ja luistanut sen sekä vaihteiston ja moottorin virheellisen kiinnityksen takia. Mukavaa laittaa melkein uusi kytkin roskiin asennusvirheen takia. Pääpaineputken nippa pumpussa oli löysällä ja vuotanut  Vauhtipyörässä oleva kulumisjälki, siis se kiiltävä osuus tasopinnasta, on melkein 4 mm isompi kuin kytkinlevy. Tarkoittanee siis 2 mm heittoa + välystä kohdistuksessa, kun tässä taisi löytyä molempia. Kyllä tämä tästä vielä reissuun pääsee... Onpa helppo pestä ja paikkamaalata konehuone ja vaihtaa ohjsaustehostimen suojakumikin, kun ei ole turhaa tavaraa edessä 
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 23.01.2023 19:31 |
Viestit: 5776 Paikkakunta: Lahti
|
|
|
|
 |
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 23.01.2023 19:53 |
Viestit: 320 Paikkakunta: Nokia
|
Täytyy tarkistaa osa, kiitos vinkistä. Näyttäisi tuo pelkkä lätkä maksavan noin 10 % tuosta missä on metallia mukana, eikös se riitä kun sen vain uusii tarvittaessa?
Muutenkin vinkkejä otetaan vastaan, itsellä kokemusta enemmän "vain" xantia + y3 xm osastolta.
Ihmettelin myös tuota etualatukivarren pusla systeemiä, onkohan se kuinka helposti purkautuvaa mallia, jos se oikein pottumainen on, nyt siihenkin olisi mahtavasti tilaa. ei näytä ihan uudelta enään nekään. Alapallotkin olisi valmiiksi auki nyt, kun täytyi vetarit saada pois...
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 23.01.2023 20:04 |
Viestit: 320 Paikkakunta: Nokia
|
Pari kuvaa edes projektista, aika vähissä nää ny taas on... Liitteet:
IMG_20230115_135603212-02-01.jpeg [ 90.43 KiB | Katsottu 16275 kertaa ]
Liitteet:
IMG_20230118_155729264-02-01.jpeg [ 109.67 KiB | Katsottu 16275 kertaa ]
Liitteet:
IMG_20230118_154941509-02-02.jpeg [ 113.55 KiB | Katsottu 16275 kertaa ]
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 23.01.2023 23:30 |
Viestit: 2193 Paikkakunta: Laukaa
|
mikaeli kirjoitti: .... Ihmettelin myös tuota etualatukivarren pusla systeemiä, onkohan se kuinka helposti purkautuvaa mallia, jos se oikein pottumainen on, nyt siihenkin olisi mahtavasti tilaa. ei näytä ihan uudelta enään nekään. Alapallotkin olisi valmiiksi auki nyt, kun täytyi vetarit saada pois... Jos puslat ovat saaneet voitelua (LHM, öljy ym) irtoaa pinnapultti helposti kun mutterit kiertää auki ja vetäisee pultin pois, tai sitten pinnapultti on jämähtänyt puslien holkkeihin ja voi olla tiukassakin. Alapallonivelkin vaihtuu samalla ainakin ergonomisemmassa työskentelyasennossa ruuvipenkin äärellä.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 25.01.2023 09:31 |
Viestit: 320 Paikkakunta: Nokia
|
Nyt on kansi ja vauhtipyörä viety (mahdollisesti pirkanmaan kalleimpaan) koneistamoon, mutta sieltä osat on yleensä tullut sovitussa ajassa takaisin, 3h - 1 vko on ollut toimitusajat vuosien varrella, nyt 1 vko. Paria muuta kokeilin, 1 sanoi ettei vauhtipyörää kannata (ei voi kuulemma) koneistaa, osta uusi oli neuvo (sitä en kysynyt), toisessa toimitusaika "reilu kuukausi", yksi ei vastannut puhelimeen parilla soitolla.
Venttiilinpainimet on kai nyt ok, näkyy hiontajäljet yläpäässä edelleen ja näyttäisi että kaikki on pyörineet kuten kuuluu. Toivottavasti ne on hiottu oikein, eikös ne pitäisi olla hieman koholla keskeltä? Nokka-akselissa on nokkien kärjet kiillottunut, mutta kai ne menee noinkin, ainakin jonkin aikaa. Hiotaan sitten seuraavassa remontissa 10 vuoden päästä voimanokat niistä...
Unohtui ottaa kuva vauhtipyörästä, siinä oli sinisiä laikkuja ja kitkapinnan ulkoreunasta 1/3 oli selkeitä materiaalin muutoksia pinnassa, ikään kuin pieniä osia olisi paikoitellen siirtynyt levyn mukana. Kytkimen paineasetelma on vähän vajaan millin (0,8-0,95) kuopalla kitkapinnan sisäreunasta ulkoreunalle verrattuna. Eli siis kytkin on pitänyt vain ulkokehältä ja sielläkin on ollu lhm+moottoriöljy koktailit liukkarina, ei hyvä. Kampuran stefakin vuotanut. Eiköhän tuo ala pitämään uudella valeon kytkinpaketilla ja koneistetulla kitkapinnalla.
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
54M1
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 26.01.2023 17:41 |
Viestit: 46
|
Ainakin Motonetissä on aika hyvä valikoima erilaisia huopia. Jos ite laittaisin uuden huovan niin ehkä koittaisin liimata uuden vanhan päälle, koska sen saattaa saada kohtuu helposti pois tai sitten vain liimaa uuden suoraan tulipeltiin. Pärjäähän se varmasti myös ilman sitä huopaakin ja eihän niitä alkujaankaan köyhimmissä malleissa ollut.
BX VAN -89 XM V6 -91
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 26.01.2023 18:25 |
Viestit: 5776 Paikkakunta: Lahti
|
Se "huopa" on jotain muotoon puristettua levyä, itse kanssa mietin että mitä hittoa sille tekee, Biltemassa olisi ollut jotain suht saman näköistä huopakangasta, jotain kaijutinhuopaa, olis liimannut siihen päälle mut en sitäkään arvannut laittaa kun pitäisi varmaan olla jotain palonkestävää.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 27.01.2023 09:02 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
Xari kirjoitti: Se "huopa" on jotain muotoon puristettua levyä, itse kanssa mietin että mitä hittoa sille tekee, Biltemassa olisi ollut jotain suht saman näköistä huopakangasta, jotain kaijutinhuopaa, olis liimannut siihen päälle mut en sitäkään arvannut laittaa kun pitäisi varmaan olla jotain palonkestävää. Huolia palonkestävyydestä voisi lievittää sen alkuperäisen, 30 vuotta öljyhuuruja imeneen huovan palonkestävyyden testaus  Jos huopa on villapohjainen niin senhän pitäisi olla aika pitkälti palamatonta.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 27.01.2023 18:14 |
Viestit: 320 Paikkakunta: Nokia
|
Nyt mä keksin, bussikäyttöön hyväksytty verhoiluhuopa on palamatonta ja halpaa ja saa kaikissa väreissä ja paksuuksissa. Pinnoitan sillä sen alkuperäisen eristeen.
Osatkin tuli koneistamolta: Kantta oikaistu 0,1 mm, tiivistepinna nyt ok, hapettumia edelleen jäljellä, mut mun omata toiveesta otettu vain sen verran että riittää. Vauhtipyörää "kevennetty" 0,3 mm ja luonnollisesti paineasetelman kiinnityspisteet laskettu saman verran. Kuulemma oli ihan kunnolla pilalla, nyt kunnossa sekin.
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 28.01.2023 13:35 |
Viestit: 2749 Paikkakunta: Koria
|
Ihan mielenkiintoista lukea juttua huolellisesta koneremontista. Tämä on patonkia parhaimmillaan.  Peukkua!
|
|
|
|
 |
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 28.01.2023 22:24 |
Viestit: 320 Paikkakunta: Nokia
|
Huolellinen on suhteellista, tai ainakin "viimeisen päälle", mut budjetin rajoissa koitan saada tuosta hyvän käyttöpelin ja siistin harrastuksen. Itse henk koht harmittaa, kun yleensä konehuone on sellaisessa kunnossa, että nokkapelti (/-muovi) on viisainta pitää kiinni ihmisten ilmoilla. Nyt pitäs tulla semmonen että kehtaa avata. Koenhuoneen sisäosat on nyt purettu täysin, maanantaina huolellinen pesu ja ruostetilanteen kartoitus ja huonojen kohtien/kohteiden fiksaus. Ruostetta ei ole ainakaan vielä merkittävästi näkyvissä, eli vaikuttaisi tässä vaiheessa siltä että pesu + pari paikkamaalausta ja huolellinen kotelosuojaus riittää vuosiksi. Sitten olisi luvassa purkautuneiden johtosarjojen niputusta ja liittimien puhdistusta ja uusimista. Myös "viritysvalojen" sähköt pitää tehdä uudestaan, nykyinen asennus on mallia amis-pantetti, vain rosvoliittimet puuttuu, 7 sulaketta kuitenkin on  Rattiakselin kumilätkä on kuin uusi, vaihdettu joskus ilmeisesti pelkkä kumi, kun on kiinnitysosat ruosteessa, paitsi ei-alkuperäiset pultit ja mutterit. Periaatteessa kai kampiakseli pitäs kans kiillottaa uusille laakereille, mutta eipä tullut vietyä koneistamoon, kun sillon vielä oletin (toivoin) sen olevan kunnossa. Tai on se nytkin kunnossa ja toleransseissa, mutta eihän ne kaulat enään uusia ole. Kai se tollainki menee, kerran mitään isompaa vikaa ei ole. Muutama pieni naarmu vain runkolaakereilla, siis sellainen mikä näkyy valolla mutta ei tunnu.
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 29.01.2023 00:33 |
Viestit: 2617 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Herkistele samalla etukorkeudensäädin ja katso mustekala (paluuletkusto) siitä ympäriltä että miten pykinyt on, pirun hankalia vaihtaa kun kone on paikallaan..
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 29.01.2023 12:14 |
Viestit: 320 Paikkakunta: Nokia
|
Tarkoitus olisi kaikki konehuoneessa oleva käydä läpi, pois lukien jousen yläpäät, jotka voi tutkia myöhemminkin helposti. tää on mun eka "virallinen" harrastusauto, edelliset xantiat, v6 12v xm ja 1.6 bx on ollut käyttöharrasteita. Tämän olisi tarkoitus näkyä lopputuloksessa. Ja yks Xm V6.24 (kirjoitusasu kuten virallisessa esitteessä ja auton lokarissa) odottelee tallissa vuoroa, tehdään siitä sit vielä parempi?
Mustekaloja ja paluuletkuja on "repullinen" olemassa ja korkeussäätimiäkin muutama varmasti ehjä ja puhdistettu. Täytyy ajatuksen kanssa penkoa paluuputkistokin, kiitos vinkistä.
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 01.04.2023 14:43 |
Viestit: 320 Paikkakunta: Nokia
|
Vähän ollut talvi ja motivaatio taukoa, meinas ottaa koneen osien puhdistaminen lujille... Nyt menee kuitenkin kone jo takaisin päin kasaan. Hävinneitä osia vasta yksi lohkon tulppa öljykanavan päästä, no onneks varaosakoneista löytyy jos alkuperäinen ei löydy. Liitteet:
IMG_20230331_231520815-01.jpeg [ 49.72 KiB | Katsottu 14359 kertaa ]
Moottorimaalin kovetus oli eräänä iltana menossa, sitikan kone saunassa ei ole meilläkään kovin yleinen tilanne 
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
mikaeli
|
Viestin otsikko: Re: BX 16 valve Lähetetty: 03.04.2023 20:10 |
Viestit: 320 Paikkakunta: Nokia
|
Liitteet:
IMG_20230403_134431254-01.jpeg [ 86.56 KiB | Katsottu 14160 kertaa ]
Tarttiskohan nuo tekstit ja "vauhtiraudat" maalata jollain eri värillä tai kiillottaa kuten alunperin on ollut. Kuuluuko tuohon tulpan johtojen päälle oikeasti joku kansi, suunnittelin kiillotettua ja lakattua alumiinia... Kultamaali tuli kanteen kun autossa on muutenkin kultaisia koristeosia. Kansi on muuten kasassa, mut venttiilikoppa toki tässä vaiheessa vain näön ja roskien ym vuoksi paikallaan. Lohko saattas jäädä hapettuneen alumiinin väriseksi, on työläs osa puhdistaa ja maalata, samoin vaihteisto. Saa nähdä, harmittaako sit myöhemmin. Ei lähtenyt lohko puhtaaksi mun mömmöillä, hapoilla ja emäksillä, täytyisi kai lasikuulapuhaltaa tms. Moottorin kannakkeet, pakosarja, öljypohja ym tulee mustalla ja imusarja ois tarkoitus saada kiiltäväksi ja lakka päälle. Onko vinkkejä sopivasta johtosarjateipistä? Moottorin johtosarjat on ihan hirveät...
Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma" Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka" ZX 1.4i -93 Ë-C4 -22 varaosa-autoja x kpl Transporter T4 carsport -03 Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
|
|
|
|
 |
|
|