Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 31.01.2023 20:43 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Mikäs on Sitruunapatongin mielipide halvimmasta tavasta autoilla? Reunaehtoina C5 X7:n kokoluokka, metrejä vuositasolla 20...30 tkm.

Onko se vanha sotaratsu, jota silloin tällöin parsitaan vai onko se yksityisliisari jostain sähkökikottimesta? Vai jotain siltä väliltä.

Ajoprofiilissa valtaosa 10...100 km pyrähdyksiä. Vuosittain tulee kuitenkin myös ns. pitkää siivua useampia reissuja (250...3000 km). Verot ja polttoaineen kulut voi huomioida, perus huollot ja kumit voi jättää pois laskuista.

Oma näkemys tukee vanhan sotaratsun käytön jatkoa, mutku se autokuume... :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 31.01.2023 21:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7818
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Jos itse tekee rempat niin se max parin tonnin peli on paras.

Jos vielä otetaan mukaan riskikerroin mahdollisista kalliista vioista niin tonnin peliin ei tonnin remppaa tehdä vaan ostetaan uusi. Halvemmallakin pärjää, mutta parilla tonnilla saa jo valikoida vähän nukavuuttakin.

Mitä uudempi tai liisimpi niin juoksevat kulut nousee kun pitää olla kasko...

Itse olen koko ikäni autoillut max 2500€ autoilla. Pari poikkeusta, ostin ton uudemman X7:n 3000 eurolla sikahalpana ev sitten, palvelee vaimoa edelleen. Sen jälkeen ostin itselleni diesel-Foresterin 5 tonnilla, puolentoista vuoden päästä katkesi kampura ja myin pois 180 eurolla. '08 X7:n ostin tonnilla ennen joulua, sikahalpa sekin nykyhinnoilla...


Viimeksi muokannut Teuski päivämäärä 31.01.2023 21:19, muokattu yhteensä 1 kerran


-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 31.01.2023 21:19 

Viestit: 324
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Mulle ehdottomasti halvimpia on ollut 300-500 e xantian raadot, nytkin yksi 300 e hdi farkku-paku työmatka-autona, veljellä vastaavan hintainen hdi paku-picasso. Ajaa niin kauan ku kulkee ja katsastuksen jälkeen korjaa mitä "setä" käskee, jos remottikulut yli 200e, ostaa uuden ritsan ja purkaa vanhan varaosiksi. viime korjauskulut oli xantiaan 15e, xsaraan 90e, öljyt on vaihdettu molempiin ostaessa kerran. purkuvaraosista ja renkaista saa aina enemmän mitä auto maksoi, kun on aika vaihtaa. Nyt varmaan c5 se edullisin tai xsara. Autoilu näin ei ole välttämättä kivaa, mutta ainakin jännittävää.
+pieni jännitys
+kolhut ei haittaa
+renkaita ja varaosia kertyy myytäväksi asti
+kukaan ei varasta autoa
+saa vapaasti patentoida ja "ranettaa"
+huoltokulut halutessaan 0 euroa, edes öljyjä ei periaatteessa kannattaisi vaihtaa
+saa ostaa useammin "uuden" auton
+voi olla varallakin yksi, kun ei juuri sido pääomaa
+halvat vakuutukset
+jos ostaa aina samanlaisen uuden, varaosiakaan ei tarvi ostaa kuin pyyhkijät ja raitisilmasuodatin, ja ehkä sitä öljyä?
-aina pihan huonoin auto
-välillä autoissa enemmän tai vähemmän "ominaisuuksia"

Joku muu voi keksiä miinuksia lisää, jos haluaa, mut tällä olen mennyt siitä asti kun arkiauto eriytyi harraste- ja perheautosta, näistäkin edelleen halvin ostaa on halvin kokonaisuudessaan vastaavista muista autoista. Näitä "arvoautoja" toki huolletaan ja korjataan, joidenkin mielestä liikaakin. Osto hinnat liikkunut 300-2000 välillä, näin toimien et tarvitse kaskoa, ei tule arvonalenemaa (todennäköisemmin nousua), säästät vakuutuksissa, säästät renkaissa eikä tule rahoituskuluja.



Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 31.01.2023 21:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7818
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Osuit kyllä naulan kantaan noilla plussillasi. Vaikka itse tykkään pitää auton ihmismäisen näköisenä, niin siltikin on vähän se periaate, että ei ne kolhut kuskin paikalle näy :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 01.02.2023 01:40 

Viestit: 3967
Taitaa edelleen olla se tilanne, että ainoa kohtuuhintainen ratkaisu on kaksi autoa.

Pikkusähkärillä ajetaan pienet ajot ja säästetään joka kilometri. Vanhalla X-seiskalla ajetaan pitkät matkat ja säätetään siinä mielessä, että autoon sitoutuvan pääoman määrä suhteessa matkamukavuuteen on olemattoman pieni.

Ihanteellista tietenkin olisi, jos sille vanhalle ceevitoselle olisi lämmin talli ja ajoja tulisi veteraanille sen verran harvoin, auto voisi välillä olla seisonnassa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 01.02.2023 02:47 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
pvalila kirjoitti:
Taitaa edelleen olla se tilanne, että ainoa kohtuuhintainen ratkaisu on kaksi autoa.

Pikkusähkärillä ajetaan pienet ajot ja säästetään joka kilometri.


Jos pikkusähkäriä vertaa käytettyyn bensakoneiseen pikkuautoon, niin aika paljon niitä pieniä ajoja saa olla, että säästyy edes osa sähkärin hinnasta... Esimerkiks halvin Leaf on 10k ja silläkin on ikää yli kymmenen vuotta. Kymmenenvuotiaasta bensakauppakassista ei montaa tonnia tarvitse maksaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 01.02.2023 09:42 

Viestit: 324
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Kokeilkaa excelillä tms taulukkolaskurilla laskea joskus, millainen auto on halvin, itse lasken yleensä ns. Huollot teetettynä, uusin renkain ja varaosin, täyskaskolla. Vanhassa sit on vara säästää vielä lisää kun voi itse värkätä paremmin ja ottaa halvemman vakuutuksen.

Mutta silti haaveilen harrastus autoksi c6:n ja sm:n kaltaisia autoja. Monesti on perusteltua ostaa kalliimpi auto, jos siitä saa jotain hyötyä, jonka kokee parantavan elämänlaatua, mutta näitä on ihan turha koittaa rahassa laskea. Siksi esim 16 valven remontissa en laske hintaa, vaan teen niinkuin hyvältä tuntuu. Ja niin kauan kuin mahduttiin, ajettii automaatti voyagerilla, koska se oli mukava auto matkustaa.

Itse laskin vuosi sitten ja sain tuloksen 50000e sähköminibussi on yhtä huono kuin 10000-15000e diesel minibussi, 1500 e minibussin kulut, huollot, vakuutukset, varaosat, renkaat, on pienemmät kuin 15000 e vastaavassa ja ei ole arvonlaskua eikä rahoituskuluja.

10000 leaf on yhtä kallis kuin 2000 euron farmari n. 10000 km ajoilla jotka ehkä vois leafilla korvata, mutta täysin erilainen auto, ei vetopainoja, ei rangea, ei tilaa. Ja se parin satkun ritsa on paljon halvempi kuin kumpikaan noista.

Ja sen yli jäävän 10-50 kiloeuroa, jos sellaista on, voi sijoittaa johonkin paljon tuottavampaan kuin autoon, eli "ilmaista rahaa" autossa makaava ei koskaan ole.



Xm V6.24 -91 ikuisuusprojekti "ekojemma"
Xantia activa turbo CT 1998 "supersitikka"
ZX 1.4i -93
Ë-C4 -22
varaosa-autoja x kpl
Transporter T4 carsport -03
Scania Carrus 701 11,6 Td -94 (asuntobussi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 01.02.2023 10:21 

Viestit: 516
Paikkakunta: Sipoo
Samoilla linjoilla. Mahdollisimman halpa hankintahinta suhteessa ominaisuuksiin painaa mulla vaakakupissa aika paljon, siksi on ollut Saabbeja ja Sitikoita. Pienet viat on toki ärsyttäviä, mutta ei ne sitten ärsytä niin paljoa, kun laskee vaikka sen 15 tuhannen euron auton kuluja (saati kalliimman) esim. rahoituksen yms. suhteen, niin monesti isoltakin tuntuva remppa on vain 2-3 kk maksuerien summa ja yleensä taas matka jatkuu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 01.02.2023 11:41 

Viestit: 1242
Halvin tapa autoilla on syntyä mun lapseksi, ryhtyä mun vaimoksi tai muuttaa naapuriksi... :roll: Toisaalta, työnantaja maksoi kilometrikorvauksia muutaman kE:n vuodessa, mikä peitti mun samanlaisten tonnin timanttien kulut, mistä tämän säikeen vertaistukitoveritkin kirjoittelee. Niillä mennään eikä vaihdeta! Jos laskisi jotain rahaa hinnaksi omille korjauksilleen, olisi aika kallista leikkiä lukea lakia jollekin sadan tunnin sitikalle. Missä kohtaa alkaa hamstraus? Oikeesti? Pakkomielteinen pihan täyttö pakkomielteisen autonkorjauksen vuoksi? Niin kauan, kun kierrätyskuntoisten autojen pitäminen liikennekelpoisena ei aiheuta itselle tai lähimmäisille tunnetta oman elämän hallinnan menetyksestä, on homma varmaankin ok.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 01.02.2023 12:42 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
Mä sijoitan autoilusta yli jäävän rahan työkaluihin, työtiloihin ja useampaan autoon eli sellaiseen, mikä tuottaa iloa. Ja loput johonkin järkevään, joka tuottaa rahaa.

Jos ajelisi uudehkolla autolla, niin riittäisi parkkipaikka pihalla ja se yksi auto, jonka vie kerran vuodessa huoltoon. Ja sillä samalla pitäisi sitten jurnuttaa, kunnes kyllästyminen on totaalista ja on valmis pistämään kiukuissaan 15k menemään savuna tuuleen seuraavassa auton vaihdossa.

Sitten kun ajelee vanhoilla, niin voi olla erilaisia autoja, jolloin voi vaihtaa kulkuvälinettä mielihalujen mukaan. Mahtuu projektiautoakin, ja uudempaa ja vanhempaa käyttöautoa. Ja jos jokin hajoaa, niin voi ajaa niillä muilla. Autonvaihtokin on jossain määrin jatkuva prosessi, jossa erilaisia yksilöitä kiertää projektipöydältä toisinaan pysyvään käyttöönkin. Samaten autot pysyvät hyvässä kunnossa, kun niiden korjaaminen itse on aika halpaa ja korjaaminen on kivaa. Ei tule ikinä sitä probleemaa, että pitää tonnin pommiin teettää kahden tonnin remppa, kun se remppa onkin oikeasti vaikkapa osineen 300€ remppa, mutta vittumainen tehdä. Suosin mieluummin uudempia kuin vähänajettuja enkä osta ruosteongelmaisia, jos suinkin mahdollista. Pari autoa olen tainnut ostaa alle 200tkm ajettuna, muut sitten paljonkin enemmän rullattuna. Uudempia autoja karsastan niin kauan, kunnes niihin saa hankittua edullisen diagnostiikkasoftan. Olen nykyisin aika vainoharhainen korjauttamaan autojani ulkopuolisilla.

Eli ei halvimmalla edes yritetä mennä, mutta lopputulema on keskimäärin erittäin edullinen. Ne pari autokuumeessa ostamaani yli kymppitonnin autoa ovat kyllä arvonmenetyksineen maksaneet enemmän kuin nämä kaikki vanhat sitikat ja projektit varaosineen yhteensä...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 01.02.2023 15:19 

Viestit: 5863
Paikkakunta: Lahti
Maksoin Xantiasta jotain 9000€ ja ajoin sillä 13 vuotta ja melkein 300.000km, pidän aika halpana, ei tarvinnut pahemmin edes korjailla mitään, ton harraste-Beksin kanssa sit meinaa remonttimotivaatio loppua pikkuhiljaa, jos se ei kohta pelitä se lähtee...

Nuorisoautona oli 5v 500€ Xantia, peltiä siihen piti lisätä, muuten ei ollut juuri mitään, jos tota halvemmalla pääsee....

Nelikko himottaisi mut jos pitäisi pistää 20.000€ väliä että saisi jotain järkevää ja edes 5v uudemman niin....



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 01.02.2023 23:49 

Viestit: 130
Paikkakunta: Siilinjärvi
Kulkisin julkisilla töihin,jos vain pystyis,säästäis aika paljon rahaa,tuo 7v vanha X7 on ollut todella huoleton peli,ei oo tarvinnut kuin ABS-anturi vasemmalle eteen,oikea takapyöränlaakeri,urea säiliö sis pumpun,ureasuuti,urean siirtoputki,ja huollossa käyttää tietty..kyllähän tuo autokuume hieman meinaa olla,mutta eipä onneksi ole mahdollisuutta vaihtaa..sähkäriä ei tuu,ehkäpä diesel tai bensa seuraava..merkki on sitten joku..



C5 2.0 Hdi180 -16
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 02.02.2023 08:00 

Viestit: 3967
Ei kymppitonnin Leaf oikeasti ole se halvin mahdollinen sähköauto.

Jos autoksi kelpaa Citroen C-Zero, Peugeot Ion tai Mitsubishi i-Miev, niin noita saa noin kolmesta tonnista alkaen Norjasta.

https://www.finn.no/car/used/search.htm ... =PRICE_ASC

Eikä sähköautosta tarvitse edes juuri veroja maksella, kun maahan tuo.

Kävin tuollaista kokeilemassa, vuosimallia 2011. Kiva härveli, moottori kun on takana.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 02.02.2023 12:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
pvalila kirjoitti:
Taitaa edelleen olla se tilanne, että ainoa kohtuuhintainen ratkaisu on kaksi autoa.

Pikkusähkärillä ajetaan pienet ajot ja säästetään joka kilometri. Vanhalla X-seiskalla ajetaan pitkät matkat ja säätetään siinä mielessä, että autoon sitoutuvan pääoman määrä suhteessa matkamukavuuteen on olemattoman pieni.

Ihanteellista tietenkin olisi, jos sille vanhalle ceevitoselle olisi lämmin talli ja ajoja tulisi veteraanille sen verran harvoin, auto voisi välillä olla seisonnassa.


Meillähän tehdään juuri näin. :mrgreen:

Excelöin ennen hankintaa että neljään vuoteen ZOE:n hankintahinta on kuoletettu vs. se että olisi jatkettu C5 X7 ja C4 ajamista. Toki tilanne muuttui siinä mielessä että ZOElla ajetaan nyt pääasiassa kaikki ajot, aiemmin C4 oli lähinnä hätävarana, mutta ei sitä kuitenkaan poistettu liikennekäytöstä. Yksi mikä painoi omalla kohdalla vaakakuppia tähän malliin oli myös se että C5 X7 säästyy näin ylimääräisiltä ajoilta, ja siitä saa nauttia kauemmin kun ei ole heti loppuunajettu. Kilometrit kertyy nyt myös lähinnä pidemmillä matkoilla, joten senkin puoleen auton rasitus vähäisempi mitä aiemmin.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 02.02.2023 12:52 

Viestit: 767
hyväksyin just valtiolta pikku maksun... 740e...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 05.02.2023 01:19 

Viestit: 3967
Xantippa kirjoitti:
Meillähän tehdään juuri näin. :mrgreen:

Excelöin ennen hankintaa että neljään vuoteen ZOE:n hankintahinta on kuoletettu vs. se että olisi jatkettu C5 X7 ja C4 ajamista. Toki tilanne muuttui siinä mielessä että ZOElla ajetaan nyt pääasiassa kaikki ajot, aiemmin C4 oli lähinnä hätävarana, mutta ei sitä kuitenkaan poistettu liikennekäytöstä. Yksi mikä painoi omalla kohdalla vaakakuppia tähän malliin oli myös se että C5 X7 säästyy näin ylimääräisiltä ajoilta, ja siitä saa nauttia kauemmin kun ei ole heti loppuunajettu. Kilometrit kertyy nyt myös lähinnä pidemmillä matkoilla, joten senkin puoleen auton rasitus vähäisempi mitä aiemmin.


Millaista kyytiä ZOE tarjoaa vaikka tuohon ceeneloseen verrattuna? Pienissä nopeuksissa se lienee vähintään yhtä hiljainen, mutta meneekö muutenkin kuin sukkasillaan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 05.02.2023 11:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
pvalila kirjoitti:
Xantippa kirjoitti:
Meillähän tehdään juuri näin. :mrgreen:

Excelöin ennen hankintaa että neljään vuoteen ZOE:n hankintahinta on kuoletettu vs. se että olisi jatkettu C5 X7 ja C4 ajamista. Toki tilanne muuttui siinä mielessä että ZOElla ajetaan nyt pääasiassa kaikki ajot, aiemmin C4 oli lähinnä hätävarana, mutta ei sitä kuitenkaan poistettu liikennekäytöstä. Yksi mikä painoi omalla kohdalla vaakakuppia tähän malliin oli myös se että C5 X7 säästyy näin ylimääräisiltä ajoilta, ja siitä saa nauttia kauemmin kun ei ole heti loppuunajettu. Kilometrit kertyy nyt myös lähinnä pidemmillä matkoilla, joten senkin puoleen auton rasitus vähäisempi mitä aiemmin.


Millaista kyytiä ZOE tarjoaa vaikka tuohon ceeneloseen verrattuna? Pienissä nopeuksissa se lienee vähintään yhtä hiljainen, mutta meneekö muutenkin kuin sukkasillaan?


Ei tuo nyt ainakaan meluisampi ole maantielläkään, eikä jousitus sen epämukavampi. Sisustan fiilis pari napsua ämpärimuovisempi mitä C4. Suorituskyvyn puoleen selkeästi rivakampi ainakin alle satasen nopeuksissa mitä tuo 1,6 automaatti C4 oli. Suurin heikennys C4 nähden on muotoilussa niin sisältä kuin päältä, oikeastaan kaikissa muissa suhteissa parempi ajopeli.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 05.02.2023 12:55 

Viestit: 3967
Xantippa kirjoitti:

Ei tuo nyt ainakaan meluisampi ole maantielläkään, eikä jousitus sen epämukavampi. Sisustan fiilis pari napsua ämpärimuovisempi mitä C4. Suorituskyvyn puoleen selkeästi rivakampi ainakin alle satasen nopeuksissa mitä tuo 1,6 automaatti C4 oli. Suurin heikennys C4 nähden on muotoilussa niin sisältä kuin päältä, oikeastaan kaikissa muissa suhteissa parempi ajopeli.


Sulla on ilmeisesti 22 kWh versio? Näyttäisi siltä, että myös 40 kWh versio on halpenemassa.

Jos käyn töissä ja vanhaa 92 vee isääni katsomassa samana päivänä, niin se on noin 84 kilsaa yhteensä. Tuohon ZOE pystynynee aina, siis myös pienimmällä akulla ja pahana talvipäivänä? Tikkurila-Kerava-Tapiola, motaria vähän mutta sekin 80 aluetta.

- Eikä mun maailma siihen kaadu, jos kerran-pari kuukaudessa joudun pikalaturilla käymään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 05.02.2023 13:12 

Viestit: 5863
Paikkakunta: Lahti
pvalila kirjoitti:
- Eikä mun maailma siihen kaadu, jos kerran-pari kuukaudessa joudun pikalaturilla käymään.


Mulla hajois pää, autoilun parasta antia että pääsee sinne minne pitää silloin kun pitää, pidemmillä reissuilla joutuu vetämään aika pitkiä siirtymiä ettei koko loma mene vain paikasta toiseen siirtymisessä.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 05.02.2023 22:30 

Viestit: 3967
Xari kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
- Eikä mun maailma siihen kaadu, jos kerran-pari kuukaudessa joudun pikalaturilla käymään.


Mulla hajois pää, autoilun parasta antia että pääsee sinne minne pitää silloin kun pitää, pidemmillä reissuilla joutuu vetämään aika pitkiä siirtymiä ettei koko loma mene vain paikasta toiseen siirtymisessä.


Horses for courses.

Jos vaikka 80% lähdöistä onnistuu pikkusähkärillä niin sekin on ihan hyvä saavutus. Ei sen pienen sähköauton tarvitse olla perheen ainoa ajopeli.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 06.02.2023 09:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1182
pvalila kirjoitti:
Horses for courses.

Jos vaikka 80% lähdöistä onnistuu pikkusähkärillä niin sekin on ihan hyvä saavutus. Ei sen pienen sähköauton tarvitse olla perheen ainoa ajopeli.
Onko se sitten enää halvin tapa autoilla, jos yhdelläkin autolla pärjäisi?



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 06.02.2023 11:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
pvalila kirjoitti:
Xantippa kirjoitti:

Ei tuo nyt ainakaan meluisampi ole maantielläkään, eikä jousitus sen epämukavampi. Sisustan fiilis pari napsua ämpärimuovisempi mitä C4. Suorituskyvyn puoleen selkeästi rivakampi ainakin alle satasen nopeuksissa mitä tuo 1,6 automaatti C4 oli. Suurin heikennys C4 nähden on muotoilussa niin sisältä kuin päältä, oikeastaan kaikissa muissa suhteissa parempi ajopeli.


Sulla on ilmeisesti 22 kWh versio? Näyttäisi siltä, että myös 40 kWh versio on halpenemassa.

Jos käyn töissä ja vanhaa 92 vee isääni katsomassa samana päivänä, niin se on noin 84 kilsaa yhteensä. Tuohon ZOE pystynynee aina, siis myös pienimmällä akulla ja pahana talvipäivänä? Tikkurila-Kerava-Tapiola, motaria vähän mutta sekin 80 aluetta.

- Eikä mun maailma siihen kaadu, jos kerran-pari kuukaudessa joudun pikalaturilla käymään.


22kwh on. 40kwh version kanssa voi tulla se moottoriongelma.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 06.02.2023 11:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Aakku kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Horses for courses.

Jos vaikka 80% lähdöistä onnistuu pikkusähkärillä niin sekin on ihan hyvä saavutus. Ei sen pienen sähköauton tarvitse olla perheen ainoa ajopeli.
Onko se sitten enää halvin tapa autoilla, jos yhdelläkin autolla pärjäisi?


Riippuu ajoprofiilista. Jos se toinen auto on pääasiassa seisonnassa, ja otetaan käyttöön vain pidemmille matkoille, ja se on maksettu, niin eipä se välttämättä kauhean kallista ole. Ja voihan se toinen auto olla myös ns. harrasteauto samalla.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 06.02.2023 12:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1182
Xantippa kirjoitti:
Riippuu ajoprofiilista. Jos se toinen auto on pääasiassa seisonnassa, ja otetaan käyttöön vain pidemmille matkoille, ja se on maksettu, niin eipä se välttämättä kauhean kallista ole. Ja voihan se toinen auto olla myös ns. harrasteauto samalla.
Minulla on neljä käyttöautoksi luonnehdittavaa, joista vain yksi on nyt liikenteessä. Ei se liikenteestä poisto vanhasta ja maksetustakaan autosta kovin halpaa tee. Joka vuosi pitää kuitenkin huollot tehdä, katsastaa ja poiston ajaltakin menee osakasko. Samoin joka käyttöönotto maksaa ja minimi verokin on 10 € dieselistä. Kahden auton käytön aikanakin menee kahdesta maksut. Uudemmista kakkosautoista vielä aika isot arvonalennukset. Remonttejakin tulee autoihin, vaikka niillä ajaa vähän. Sähköiset osat ja kumiosat ryytyy ajan saatossa joskus enemmänkin, mitä jatkuvassa käytössä olevassa autossa.
Harrasteautot sitten erikseen. Niistähän ei perinteellisesti kuluja lasketa. Pari museoitua autoakin on tallissa.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Halvin tapa autoilla
ViestiLähetetty: 06.02.2023 12:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Tapauskohtaisiahan nämä on hyvin pitkälti. Meillä tulee selvästi halvemmaksi tämä malli jossa pikkusähkis koko ajan ajossa ja iso diesel tarvittaessa. Verrattuna siis tilanteeseen että sähkiksen tilalla oli se bensa-auto joka koko ajan liikennekäytössä, mutta pääasiassa ajot ajettiin isolla dieselillä. Ajomukavuuttahan tässä on uhrattu taloudellisuuden alttarilla, mutta onneksi pidemmillä reissuilla saa nauttia C5 kyydistä. Ton C5 vakuutus ja verot on vuoteen jotain 1500€ joten eipä sen montaa päivää tarvitse olla seisonnassa kun se 6€ mitä liikennekäytöstä poisto maksaa, on kuitattu.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: