Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ajoestolaite ei toimi
ViestiLähetetty: 28.02.2023 18:41 

Hei!

Ostin huutokaupasta Peugeot 206 henkilöauton. Bensa, 1,6 koneella. Auton luonnehdittiin olevan ajokunnossa. Sitä se olikin, mutta kotimatkalla (170 km ) sain ilmoituksen "ajoesto on vialla."
Auto kyllä kaikkine vikoineen, (käytetty auto, katsastus edessä ) tyydyttäisi, mutta mitä sanoo katsuri tuosta varkaudeneston viasta? Minua se ei vaivaa, kun ei sitä enää rosvokaan halua, mutta saako siihen leiman ihan noine hyvineen?
Miten vaikea/hankala vika on korjata?
Harmittaa, kun en älynnyt ostopaikan pihalla odottaa ja katsoa näyttöä, vaan pyöräytin avainta heti reippaasti. Vika ilmeni kun matkan puolivälissä kahvin jälkeen lähdin ajoon.

Hakapajamies

Poissa

Viestin otsikko: Re: Ajoestolaite ei toimi
ViestiLähetetty: 28.02.2023 21:48 
Käyttäjän avatar

Tuolta tavaamaan:
https://www.traficom.fi/fi/saadokset/ajoneuvojen-maaraaikaiskatsastuksen-arvosteluperusteet-1112022

2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa

ViestiLähetetty: 28.02.2023 22:22 

Jännä juttu. Minulla on bensaBerlingossa bensapumpun relehuolia. Lukuisat videot näyttävät BSI-sulakepiirilevyltä irronneita releen juotoksia. Yhdessä ulkomaisessa sitikkafoorumissa kysyttiin; "Haluatko vain korjata releen liitoksen vai myös poistaa ajoneston?" Jos saat selville pari asiaa, niistä voisi alkaa: Saako OBD-pistokkeesta luetuksi tarkempaa tietoa viasta ? Onko se BSI-sulakepiirilevy räpeltämättömän näköinen, missä on ajonestao? Missä niistä on ajonesto... minulla lukemani perusteella konehuoneen mustassa kannellisessa laatikossa majailevalla sulakepiirilevyllä.

Tämmönen löytyi netistä:

http://www.bba-reman.com/gb/content/peu ... ol_failure

Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa

ViestiLähetetty: 01.03.2023 08:18 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Sitruunaseppä kirjoitti:
Missä niistä on ajonesto... minulla lukemani perusteella konehuoneen mustassa kannellisessa laatikossa majailevalla sulakepiirilevyllä.

Voi olla, että ajoneston käytännön toteutus on BSM:ssä, koska se taitaa toimia niin, ettei bensapumppua saa käyntikäskyä jos ajonesto ei ole pois päältä.
Se itse ajoneston looginen osa ei ole BSM:llä, koska sen voi vaihtaa ilman ongelmia ajoneston kanssa. Ajonesto vaatii, että ECU+BSI+avaimen siru kuuluvat yhteen.

Ei ole itsellä kokemusta noista bensapumpun relee ohituksista, mutta jos sillä saa myös ohitettua ajoneston, niin voihan olla, että tuohon on tehty sellainen ja sitten vaihdettu esim. toisesta autosta pelkkä ECU tai BSI jolloin ajonesto menee päälle mutta ohitetun releen takia auto kuitenkin käynnistyy. Jos sen käyntiin saa niin tuskin se muita haittoja aiheuttaisi kuin virheilmoituksen?

Voi olla että menee metsäänkin. En kyllä koskaan ole kuullut, että auto herjaisi ajonestoa ja silti käynnistyisi.

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa

ViestiLähetetty: 01.03.2023 11:24 

Mulla on muhku ilmoitellut koko omistusajan "Immobilizer faulttia" ehkä kerran parissa vuodessa, mutta käynnistyy aina, ja myös silloin, kun fault välähtää ruudulla. Ilmeisesti ajonestosirun ja lukijan välinen radiosignaali on vaan heikompi hetkellisesti.

Poissa

ViestiLähetetty: 01.03.2023 14:28 

Teuski, olen myös lukenut, ettei ajonesto ole välttämättä siinä BSM-boksissa, josta kirjoitin. Pikkasenasian vierestä: Tässä on video minun vikani (mahdollisesti?) korjauksesta juottamalla bensapumpun releen isot kontaktijalat uudelleen. Kuvissa päävrta kulkee noiden palaneiden liitosten kautta, netti on täynnä ihan vastaavia piirilevyjä.
https://www.youtube.com/watch?v=ygEMfWduziM

Tässä on sitten hurjempi sälli (en espanol) säätämässä ajoneston EEPROM-lutikkaa. Näitäkin rainoja on juutuubissa useita.
https://www.youtube.com/watch?v=SazgkFDhf38
Jotenkin tekisi mieli olla samaa mieltä siitä, että jos auto käynnistyy, kannattaisi aluksi yrittää lukea ajoneston vikakoodia - onko se vanha ilmoitus arkistosta vai oikeesti pimentynyt/räplätty (hyvin harvinaista), BSM vaihdettu ja avaimeen sitä vastaava oikea siru ja nyt ECU ei tykkää... olisko OURA-sormus väärässä kädessä?

Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa

ViestiLähetetty: 02.03.2023 20:14 

Hei!

OBD -lukijan kautta ei tule minkäänlaista valoa tähän ilmoitukseen. Minulla on kyllä suht. yksinkertainen lukija, että se periaatteessa vain kertoo jos saastesysteemeissä on häikkää.
Luulenpa että ajelen autolla kun se muuten toimii, ja menen muina miehinä katsastukseen.
Vikaa ei huomaa, ellei jää seurailemaan merkkivalojen toimintaa, vaan kääntää ripeästi startille.
Hakapajamies

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ]