citromes kirjoitti:
..kirjoittaa Ess:n liikennesivulla tänään Kari Pitkänen. Koeajossa olleen Toyota Land Cruiserin otsikon alla "rautaa ja kourallinen älytekniikka" kirjoitettiin seuraavasti:
Innovatiivista: elektronisesti ohjattu hydraulinen jousitus yhdistää etu-ja takajousituksen hydrauliputkin ja tasapainottaa kallistelua paineakkujen avulla.Järjestelmä myös nielee tien pieniä epätasaisuuksia,mutta tarjoaa maastoajossa maksimaaliset sisään-ja ulosjoustovarat.
(ESS,Kari.Pitkänen)
Löytyi Toyotan sivuilta tarkempaa tietoa:
Uutuusominaisuudet auttavat etenemään
Uuteen Land Cruiseriin on saatavilla moderneja varusteita, joka auttavat kokematontakin kuljettajaa ajamaan maastossa taitavasti. Elektro-Multi-Vision-järjestelmän kolme kameraa välittävät havainnollista kuvaa katvealueilta. Ohjauspyörän kääntökulmailmaisin kertoo, kuinka jyrkästi etupyöriä on käännetty.
Elektronisesti ohjattu hydraulinen jousitus (Kinetic Dynamic Suspension System, KDSS) tarjoaa ylivoimaiset ajo-ominaisuudet, mukavuuden ja suuntavakauden. Etu- ja takajousituksen yhdistämiseen käytetään hydrauliputkia.
KDSS ohjaa elektronisesti venttiilejä, jotka on kytketty paineakkuihin etu- ja takajousituksien toiminnan tasapainottamiseksi ja ajoalustan kitkan hyödyntämiseksi. KDSS-järjestelmän yhteydessä kallistuksenvakaajat ovat sähkötoimiset, jolloin niiden toiminta mahdollistaa oikeanlaiset korin liikkeet hyvin erilaisissa nopeuksissa ja ajo-oloissa. Kori kallistelee maantiellä vain vähän, mutta maastossa voidaan nauttia maksimipidosta. Jousitus toimii aina parhaalla tavalla olosuhteisiin nähden.
Jos auton varustukseen kuuluu myös jousituskokonaisuutta täydentävä adaptiivinen eli mukautuva toiminto, niin kuljettaja voi valita mieleisensä jousituksen kolmesta eri esiviritysasteesta (Normal, Comfort ja Sport) sekä lisäksi säätää korin korkeutta tarpeen mukaan sähköisesti. Aavistuksen kasvaneista ulkomitoistaan huolimatta Land Cruiserin etenemiskykyä kuvaavat mitta- ja astearvot ovat mallikelpoiset. Kohtaus- ja jättökulmat ovat edeltäjästä tutut 32 ja 25 astetta. Suurin kahluusyvyys on 700 mm. Suurin mahdollinen nousu- ja kallistuskulma on 42 astetta. Pienin maavara on 220 mm.