Nyt koitti sitten se päivä jota on suunniteltu noin 2-vuotta

Vaimon c-vitosen takakontissa ovat takakynkkien korjaus sarjat odotelleet ja asentaja suunnitellut työn puoliksi tehdyksi

Ei muuta kun sitikka talliin, hallitunkki vetokoukun alle ja auton jousitus ala-asentoon.
Keula laskeutui ihan alas mutta peräpää ei ihan alas tullut...no ei muuta kun tunkilla niin ylös kun saa ja pukit korin alle ja tunkki pois.
Renkaat irti ja seuraavaksi irti perän korkeuden säädin ja se toinenkin pistoke mikä tulee siihen keskipalloon.
Sitten pitkä pultti irti toiselta puolen(lähti ihmeen hyvin) tuntui liikkuvankin kynkkä helposti alaspäin, työnsin pultin tilalle 8-millin kierretangon kannattelemaan kynkkää.
Kallistuksen vakaajan pultit olivat niin lujassa että en ottanut irti ollenkaan.
Seuraavaksi toisen puolen pultti pois.
Välissä jo huomasin että takajousisylinterit jäivät tiukalle eli niitä tappeja jotka painavat kynkkiä en saanut irti, sokat kyllä lähtivät.
Sain toisen puolen kynkkää sen verran kammettua alas että pääsin kaivamaan sen ulommaisen puslan pois ja sen jälkeen sopivalla puolen metrin putkella ja moskalla kopistelin rojut putkesta pois, sisempi laakeri puslineen ja stefoineen ja se muoviputki lähtivät kaikki ulos.
Seuraavaksi laakerien ulkokoolit...samalla putkella etsin ulkokoolin reunan ja muutamista eri kohdista kopisteltuani kooli kilahti lattialle.
Entäs ulompi kooli sitten...ei enään samalla putkella lyömällä onnistunutkaan.
Otin käyttööni liukuvasaran ja satuin löytämään siihen juuri sopivan ison prikan jonka avulla sain liukuvasaran varren tuettua sisältäpäin ulommaisen laakerin ulkokoolin reunaan.
Muutama veto liukuvasaralla ja kooli ulkona

Helppo homma tähän asti.
Nyt huomasin että se jousisylinterin tappi joka on nivelletty sinne kynkkään olikin lipsahtanut työn tiimellyksessä irti siitä nivelestä...olis pitänyt molemmat tapit ottaa pois ennen työn alkua mutta kiireessä muka jäi.
No tässä välissä huomasin avata sen keskipallon nipan ja painaa jousisylinterien mäntiä sisään että sain nuo tapit molemmilta puolilta pois.
Sain ruuvipenkissä pakotettua tuon puolipallonivelen takaisin paikolleen.
Elikkä uuden asennus voi alkaa.
Pidin laakerit yön pakastimessa että ulkokoolit menisivät helpommin paikoilleen.
Ulkopuolelle naputtelin tuurnalla tasaisesti koolin alulleen ja lopun sopivalla hylsällä tasaisesti koputellen.
Seuraavaksi muoviholkki sisään ja sisempi laakerikooli paikoilleen.
Seuraavaksi pyörittelin käsissäni laakereihin kunnolla rasvaa ja ulkokooliin myös.
Seuraavaksi naputtelin laakerin akseliputkelle ja perään ulommaisen holkin stefoineen, stefan sisäpuoli pitää rasvata.
Sitten akseliputki ulkopuolelta sisään ja sisäpuolelle laakeri ja ulkoholkki stefoineen..
Seuraavaksi nostin tuon kunnostetun puolen myös kierretongon varaan paikalleen.
Siksi tuo kierretanko että jää elämisvaraa kun lasken taas toisenpuolen kynkän alemmas.
Elikkä jotakuinkin noin tein tuon laakereiden vaihdon.
Kylläpä oli suuri yllätys ajokäytttäytymisessä kun koeajolle lähdin! Sitikka liitää taas kuten pitääkin
