|
Kirjoittaja |
Viesti |
Hanttis
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 20.12.2009 17:06 |
Viestit: 19 Paikkakunta: Siilinjärvi
|
zX-files kirjoitti: No mistäs se on niin erilainen kun tekniikka on sama... Ajattelin vastata,mutta olkoon sittenkin miten on! GOOD BYE!
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 20.12.2009 17:30 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Jos nyt jätetään nuo eko-erikoismoottorit pois niin eipä ole enää eroa. Viimeinen 9-3 sukupolvi kun sai Opel-moottorit myös bensapuolelle, silloin voikin sanoa Saabin erikoisuuden omine turbokoneineen kuolleen. XM vs 605 omaa ison teknisen & ajo-ominaisuuseron eli Citroenin hydrauliikka vs rautajouset. Meinasin jo äsken laittaa pariksi 306 ja ZX, mutta kun Lemon ottaa kuitenkin nokkkinsa... Sanotaan nyt kuitenkin: etenkin farkkuna suurin ero on tyylissä jossa näkyy muutama vuosi ikäeroa. Uudemmissa 307 vs C4 ollaan korin suhteen ihan eri linjoilla mutta pohjalevy sama. Käytännössä pelkällä badge engineerillä on sitten nuo pakun kaltaiset yms marginaaliryhmät eli Boxer=Jumper, Jumpy=Expert, Berlingo=Partner, C8=807, C1=107, C-Crosser=4007. Eli kyllä PSAn molemmat brändit on monessa kohtaa liiankin samoja, mutta onneksi edes korimuotoilulla on joskus tehty iso ero, kuten C4 hyvin osoittaa. Siihen eroon kun ei riitä virtaluon siirto lattialle tai mittareiden pimennysmahdollisuus.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 20.12.2009 17:44 |
Viestit: 1183
|
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 20.12.2009 19:24 |
Viestit: 1878
|
zX-files kirjoitti: Siihen eroon kun ei riitä virtaluon siirto lattialle tai mittareiden pimennysmahdollisuus. Mä olen kyllä eri mieltä. Näen asian ikään kuin niin, että alihankkija tuottaa kokille raaka-aineet joista lopullinen annos tulee valmistaa. Molemmilla kokeilla on osittain samoja raaka-aineita käytettävissään ja osittain omia salaisia ainesosia joiden avulla syntyy se lopullinen annos. Kokin ammattitaito punnitaankin siinä kohtaa, kun tarjolla olevista aineksista pitäisi saada aikaan mahdollisimman omannäköinen ja toimiva annos. Tässä kohtaa luotan kyllä Trollhättanin kokkeihin 10-0 verrattuna Russelsheimin porukkaan.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 20.12.2009 20:26 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Päti paremmin ysifemmaan, johon GM ei vielä ehtinyt ihan täysillä tunkemaan omaa mämmilapiotaan. Ja ensimmäinen 9-3 oli sekin vain feisliftattu 900-NG. Mutta se ainoa kuuden viime vuoden aikana myyntiin saatu uusi saatu 9-3 veti pohjat Uudesta ysifemmasta on vaikea sanoa mitään muuta kuin että muotoilu on ainakin ihan omansa, pohjalevyn tunnustivat itsekin olevan uutta Vectraa pienellä hienosäädöllä. Ja se on paljon tehtaan miesten suusta ruotsin kielellä tunnustettuna! Se tuleeko tuo koskaan kauppoihin jää nähtäväksi. Sinänsä sääli että ehtivät saada juuri ennen loppua valmiiksi ja nyt GM vetää maton jalkojen alta. Miten sitten jatkokaan uuden omistajan alla (siis jos sellainen edes tulee), onko osapuolilla halua jatkaa kilpailijan tekniikan käyttöä? Sama pohjalevyongelma kuin Jaggen kanssa. Kauanko nyt jo pahasti wanhaa X-Typeä tekohengitetään? Fordilla ei varmasti ole halua myydä uutta pohjalevyä Tatalle. Ja Tata tuskin uhraa tuon hintaluokan auton kehittelyyn tarvittavaa summaa, kun voittoa tuskin tulee. Liian halpa antaakseen rahaa per auto mutta liian pieni tuotanto jotta rupioistakaan kertyisi summia. Itse asiassa myös Volvon uhka: jos Ford myy niin miten jatko? Ainoa oikeasti oma mitä enää on, löytyy nokkapellin alta eli viisipyttyiset moottorit, joiden elinkaari alkaa olla lopuillaan. Nelosiksi sahattujen versioiden alasajokin kun on jo alkanut. Ensi vuonna tulee uusi Focus, ehditäänkö siitä tehdä uusi S40/V50 ennen myyntiä? Ja halutaanko edes? Uuden S60sen viipyminen vuosilla oli jo paha enne, eikä sitäkään ole vielä saatu myyntiin asti, vaan vasta luvattu Geneveen ensiesittelyyn...
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Julmuri
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 21.12.2009 11:43 |
Viestit: 236 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
zX-files kirjoitti: Jos nyt jätetään nuo eko-erikoismoottorit pois niin eipä ole enää eroa. Viimeinen 9-3 sukupolvi kun sai Opel-moottorit myös bensapuolelle, silloin voikin sanoa Saabin erikoisuuden omine turbokoneineen kuolleen. Ainakin ennen sitä Saabilla oli oma sovellut GM-konsernin moottorista. 2,2-litrainen muutettu 2-litraiseksi enkä voi sanoa että se olisi ollut huono moottori. Todella hyvin vääntävä ja yllättävän taloudellinenkin kokoisekseen. En tiedä sitten niistä ihan uusimmista... yhtä kaikki, sama juttu se on PSA:lla että konsernilla on konsernimoottorit eikä yksi merkki niiden kanssa pääse tekemään yhtään mitään muutoksia. Lähinnä erot syntyvät muotoilusta, varustelusta ja alustan virityksestä mutta pohjimmiltaan ovat aika samoja autoja. Niistä pienistä eroista kuitenkin saadaan kasattua jonkin verran erilaisia paketteja, ei minulle Saab 9-3:sta tule ainakaan Opelia mieleen. Se on muotoilultaan omanlaisensa ja siinä on aivan liian hyvät istuimet ooppeliksi. Loppujenlopuksi maailma on joka tapauksessa menossa siihen suuntaan että mainstream-tuotteille ei enää suunnitella merkkikohtaisia moottoreita, vaan samat moottorit löytyvät eri merkkien nokalta vähän eri nimillä. HDi löytyy jo ties monestako kotterosta vähän eri varustelulla ja bensakoneissa ollaan menossa samaan. Moottorin kehittäminen eksklusiivisesti yhdelle merkille ei yksinkertaisesti ole nykymaailmassa kannattavaa, joten jos oikeasti haluaa ajaa "erilaisella autolla" niin hintaluokka nousee pilviin tai sitten saa varautua remontoimaan jotain 20+ vuotta vanhaa. Lopuista voidaan aika pitkälti sanoa että ne on vain uudelleen kilvitettyjä ooppeleita. 
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 14.01.2010 13:12 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 17.01.2010 20:50 |
Viestit: 3465 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
...Ruotsin tehdas jää kuitenkin GM:lle ja uudesta 9-5:stä tulee Opel Senator Euroopassa ja joku sopiva Buick USAssa, luulen mä...
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 17.01.2010 22:57 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
2cvkimmo kirjoitti: ...Ruotsin tehdas jää kuitenkin GM:lle ja uudesta 9-5:stä tulee Opel Senator Euroopassa ja joku sopiva Buick USAssa, luulen mä... Meinaatko? Eihän se kuitenkaan ole mitään ainutlaatuista uutta, vaikka säälihän se on kun saivat edes uudet vaatteet Vekkulille juuri ennen kaikkea tätä 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 18.01.2010 00:04 |
Viestit: 1878
|
Taisi GM:ltä jo lipsahtaa tuo uuden Senatorin suunnitelma 9-5 pohjalta, ja Buick'ia taidetaan jo valmistaa käytännössä Insigniana. Toisaalta lieneekin parempi, ettei jenkit yritä parannella saksalaista vaunua... Ruotsinpojilta se vielä ehkä saattaisi onnistuakin, mutta sen saamme tietää vain jos kaupat toteutuu. 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 18.01.2010 00:55 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Kyllä tuo Buick on linjoiltaan enemmän Insignia kuin 9-5. Ysifemman NGeen muotokielenä on matala ja sivuikkunoiden matkalla melko suora kattolinja. Siitä se sai isoimmat haukutkin jo ennen valmistusta: takatilat jotain ihan muuta kuin tässä luokassa oltiin odotettu.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 18.01.2010 01:56 |
Viestit: 1878
|
kaseva kirjoitti: Tässä kohtaa luotan kyllä Trollhättanin kokkeihin 10-0 verrattuna Russelsheimin porukkaan. Tässäkin kohtaa luotan Trollhättanin kokkeihin, tosin nyt vertailukohtana ameriikan poijjaat... On kai tuo NG 9-5 nyt ihan eri peli kuin Insignia/LaCrosse, tuskin siitä muuten meinattais Senatoria alkaa tekemään. Mitä pääntilaan tulee, niin se taitaa olla tapana tinkiä takamatkustajan kohdalla kun tehdään tyylikkäitä isoja autoja. Vertaan ajatuksen tasolla esim. CX tai XM -berline. 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 18.01.2010 07:46 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
kaseva kirjoitti: kaseva kirjoitti: On kai tuo NG 9-5 nyt ihan eri peli kuin Insignia/LaCrosse, tuskin siitä muuten meinattais Senatoria alkaa tekemään. Valitettavasti ei vaan ole, samalle Ypsilon-kakkoselle se on pykätty. Selvällä ruotsinkielellä Frankfurtin IAA'ssa näin vastattiin, joskin sillä painokkaalla kaneetilla että hirmuisen yksilöllinenhän se on kun alustassa hienoviritystä, lattiavirtalukko jne...
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 18.01.2010 11:43 |
Viestit: 1878
|
zX-files kirjoitti: kaseva kirjoitti: kaseva kirjoitti: On kai tuo NG 9-5 nyt ihan eri peli kuin Insignia/LaCrosse, tuskin siitä muuten meinattais Senatoria alkaa tekemään. Valitettavasti ei vaan ole, samalle Ypsilon-kakkoselle se on pykätty. Selvällä ruotsinkielellä Frankfurtin IAA'ssa näin vastattiin, joskin sillä painokkaalla kaneetilla että hirmuisen yksilöllinenhän se on kun alustassa hienoviritystä, lattiavirtalukko jne... Tiedän. Olen silti sitä mieltä, että kyseessä on tuon pohjalevyn päälle tehdyistä malleista se, joka uudelleen "merkittämällä" soveltuisi parhaiten jatkamaan Senatorin tarinaa. Eikös C5 ja C6 ole keskenään samalle PSA-yhteispohjalevylle kasattu myös? Mielestäni niissä on jotain muutakin eroa kuin mallimerkinnän pykälää suurempi numero.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
Julmuri
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 26.01.2010 20:17 |
Viestit: 236 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Ei se loppu sitten ilmeisesti tullutkaan. Ainakaan vielä... lisää tietoa pitäisi tippua tunnin päästä. 
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 26.01.2010 20:21 |
Viestit: 2699
|
Kyllä se tiukille ottaa, kun koiras poikii.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Cibx
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 26.01.2010 21:19 |
Viestit: 338 Paikkakunta: Korpilahti
|
Näköjään jatkuu eli Spyker osti.
Tallissa:Citroen Bx 16 valve 4wd, kesällä BMWR1250 GSA-19 käyttis: Transitcustom2.2tdci..☺️
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 26.01.2010 21:55 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 26.01.2010 21:58 |
|
No nii, se oli hyvä uutinen.  Ehdin jo pelätä SAABin loppumista. Toivottavasti kaikki menee hyvin uuden omistajan omistuksessa. Joskus vielä haluaisin...
|
|
|
|
 |
Hanttis
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 26.01.2010 23:04 |
Viestit: 19 Paikkakunta: Siilinjärvi
|
Lemon kirjoitti: No nii, se oli hyvä uutinen.  Ehdin jo pelätä SAABin loppumista. Toivottavasti kaikki menee hyvin uuden omistajan omistuksessa. Joskus vielä haluaisin... Isokäsi Saabille! Hyvältä tuntuu!
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 27.01.2010 01:43 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Citikka-kansa on kieltämättä tärähtänyttä. Voiskohantuon Suapin rakentaan CX:n alustalle niin sais siihenkin pulkkaan ajo-ominaisuudet.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 27.01.2010 03:36 |
Viestit: 1878
|
Huomaa, että Cikatti on ajellut kaasuilla aina. Ainakin postauksista päätellen.  Minä olen mielestäni nuori mies ja oli aika kun luulin, ettei CX:ää parempaa olekaan. Sitten ajattelin ettei XM:ää parempaa olekaan. Sitten Xantian ja sitten... CX:n kuin myös XM:n kyydit on ainutlaatuisia, sitä ei voi kiistää. Eikä se ole Saabin ominaisuuksista pois, saati Citroënistien.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 27.01.2010 12:06 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Tappiollinen Spyker osti vahvasti tappiollisen Saabin. Kuulostaa todella hyvältä.  No, eikös Ruotsin valtio luvannut jotain tukiaisia, kai sillä hetki tekohengitetään...
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 27.01.2010 13:12 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
kaseva kirjoitti: Minä olen mielestäni nuori mies ja oli aika kun luulin, ettei CX:ää parempaa olekaan. Sitten ajattelin ettei XM:ää parempaa olekaan. Sitten Xantian ja sitten... Tämä on muuten taitaa olla tyypillistä saabisteille. Tunnen muitakin, jotka ovat merkkiin hurahtaneet juuri niin, että ovat ensin pitäneet jotain muuta ainoana oikeana, kunnes...
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Tulikos se Saabin loppu sitten näin äkkiä? Lähetetty: 27.01.2010 13:54 |
Viestit: 1878
|
niko kirjoitti: Tämä on muuten taitaa olla tyypillistä saabisteille. Tunnen muitakin, jotka ovat merkkiin hurahtaneet juuri niin, että ovat ensin pitäneet jotain muuta ainoana oikeana, kunnes... Samaan tarinaan olen törmännyt myös Citroënin kohdalla. Monestikohan olen kuullut jutun, joka alkaa näin; "Sitä Xantiaa kävin ihan mielenkiinnosta/huvikseni/aikaa tappaakseni koeajamassa, ja nyt on jo kolme..." Jalka tukevasti molemmissa leireissä uskallan toistaa itseäni sanomalla olleeni aina sitä mieltä, että sitikassa ja saabissa on paljon samaa. Ehkä juuri se jokin saa ihmiset niihin sekoamaan. Niin pitkään kun ei ole tiloja pitää useampaa autoa, täytyy ajella tuolla käyttiksellä. Sitten kun on paikka missä rassailla kulkineita niin on aivan pakko hankkia taas CX, ehkä yksi Xm ja tietty yks BX pitää olla, ah ja kyllä Dee olis kans hieno...
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
|