Yllämainittu pikkuruuvi, sillä irtoaa lukon kielen ympärillä oleva metalliosa, jonka jälkeen saa virtalukon pohjan irrotettua. Näin välttyy polvien yläpuolen muovin purkamiselta, jotta pääsee virtalukon piuhojen toiseen päähän käsiksi, joista pari liitintä on sulaketaulussa (aika ikävät irrotettavat taulu paikallaan mutta onnistuu niinkin) ja yksi (startille menevät) suurinpiirtein kellon kohdilla. Lukossa voi olla myös yksi ruuvi, 8mm kannalla, jolla lukko on pesässään mutta läheskään aina sitä ei ole vastaan tullut. Ja kuten mainittu, avain pitää kääntää, kahden ekan asennon väliin, tällöin se pieni lukkotappi painuu lukon sisään ja lukon voi vetää pois pesästään...
Kojelaudassa on vähän eri tapaan purettavaa Y3 ja Y4 mallien välillä, joko joitakin tai useampia T20 torxilla olevia ruuveja, Y4:m kanssa on enemmän piilotettu ruuveja pikku muovinkappaleiden alle ja nappularivistönkin reunimmaisen nappulan taakse jne. Ei kuitenkaan mitään mitä ei päättelemällä löytäisi, ja näillä keleillä ei isommin ole pelkoa rapsahtelevasta muovista, talvella tilanne on vähän toinen mutta silloinkin saa maltilla purkaessa osat ehjänä irti ja takaisinkin...
Virtalukon pohjia on ainakin kahta erilaista, jotka eivät luonnollisesti sovi toistensa tilalle. Liittimet ja toiminnat on samat, mutta itse pohja on huomattavasti eri kokoinen...
Uteliaisuus vaivaa, mikähän on syynä virtalukon irrotukselle? Mulla kun on ollut vain paljon, ja vielä enemmän ajettuja, ihme kyllä niissä ei ikinä ollut mitään virtalukkovikoja, ei lukon eikä pohjan puolella. Bx:n lukkojen kanssa murheita olikin, nekin tosin vanhemman avainversion kanssa, eikä uudemmalla versiolla ollenkaan...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|