Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Jarrusatulan pultti poikki
ViestiLähetetty: 01.08.2023 08:42 

Yritin irroittaa Citroen C5 1.6 HDi 2006 takajarrusatulaa jarrupalojen vaihdon vuoksi, niin pultti oli tiukassa ja meni poikki :cry: . Pyöri arviolta vajaan kierroksen ennen katkeamista. Irrotusöljyä ruiskutin kierteisiin ennen avausyritystä. Kuvan mukaisesti olen porannut katkenneeseen pulttiin reiän vastakierretapille, mutta en vielä ole yrittänyt avaamista. Olisikohan muita tapoja saada pultti irti? Jos tuon toisen pultin ja pienen ruuvin, jota ei kuvassa näy saisi irti, niin avautuisiko tuo satula kahteen osaan? Jos tuo satulan ulompi lohko lähtisi irti ilman katkenneen pultin irroitusta, niin olisi helpompaa yrittää irroittaa katkennutta pulttia. Hyviä vinkkejä kaivataan :idea: !

Liitteet:
IMG20230801073049_2.jpg
IMG20230801073049_2.jpg [ 82.12 KiB | Katsottu 5583 kertaa ]

Oijoijoijoi elämä on julmaa mun on pakko sahhaa että saisin rahhaa...
Poissa

Viestin otsikko: Re: Jarrusatulan pultti poikki
ViestiLähetetty: 01.08.2023 09:48 

Pultti on niin jumissa satulassa, että varmaan helpoin ja nopein tapa on vetää rälläkällä satulan läpi pultti poikki sieltä kierteen läheltä ja irroittaa satula jarrulevyn kanssa. Luultavasti kierteestä ei ole edes kovinkaan jumissa.

-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa

ViestiLähetetty: 01.08.2023 10:23 

Kiitos vinkistä Akseli! Itselle ei tullut mieleen uhrata koko satulaa rälläköimällä. Ei nuo tosiaan näytä uudet jarrusatulat maksavan kuin luokkaa 35 euroa kappale.

Poissa

ViestiLähetetty: 01.08.2023 11:20 

TeeTee kirjoitti:
Yritin irroittaa Citroen C5 1.6 HDi 2006 takajarrusatulaa jarrupalojen vaihdon vuoksi, niin pultti oli tiukassa ja meni poikki :cry: . Pyöri arviolta vajaan kierroksen ennen katkeamista. Irrotusöljyä ruiskutin kierteisiin ennen avausyritystä. Kuvan mukaisesti olen porannut katkenneeseen pulttiin reiän vastakierretapille, mutta en vielä ole yrittänyt avaamista. Olisikohan muita tapoja saada pultti irti? Jos tuon toisen pultin ja pienen ruuvin, jota ei kuvassa näy saisi irti, niin avautuisiko tuo satula kahteen osaan? Jos tuo satulan ulompi lohko lähtisi irti ilman katkenneen pultin irroitusta, niin olisi helpompaa yrittää irroittaa katkennutta pulttia. Hyviä vinkkejä kaivataan :idea: !

Eiku alin pultti pois tai poikki eihän tuolla osalla mitään kierteitä ole.. satula halki ja siinähän tyngät on.. takas ku laittaa niin uudet alkuperäiset pultit

Poissa

ViestiLähetetty: 01.08.2023 11:23 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
ripa64 kirjoitti:
Eiku alin pultti pois tai poikki eihän tuolla osalla mitään kierteitä ole.. satula halki ja siinähän tyngät on.. takas ku laittaa niin uudet alkuperäiset pultit

Eipä se pultti kierteistä jumissa olekaan vaan on hapettunut kiinni satulaan. Eipä sitä niin vaan halkaistakaan.
Toki jos satulan aikoo vaihtaa niin lekaa vaan, kyllä se sieltä irtoaa että pulttiin pääsee käsiksi.

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa

ViestiLähetetty: 01.08.2023 11:40 

Olikos ne pultit mahdollisten hapettumien lisäksi "liimattu" satulaan jollain ruuvilukitteen tapaisella, eli jumittavat kovinkin kiinni satulan reiän osuudelta (vaikka siinä ei kierteitä olekaan).

Ne taisivat myös olla samanlaiset eri puolilla autoa (ainakin jotkut mallit), eli jos satula on hapettunut alta ja suora alumiinitaso on kovin kuppainen, voi oikean laittaa vasemmalle ja päinvastoin, täytyy vain vaihtaa letkun ja ilmausnipan paikat keskenään.

Poissa

ViestiLähetetty: 01.08.2023 11:43 

Laiton jo uudet satulat ja pultit tilaukseen :) . Jos noita vanhoja ei saa ehjänä irroitettua, niin onpahan korvaavat osat valmiina. Oiskohan siitä kolme vuotta kun vaihdon tähän jarrulevyt taakse. Silloinkin satuloiden pultit olivat lujassa, mutta eivät kuitenkaan katkenneet. Minäkin luulen, että pultit eivät ole jumissa kierteistä vaan mahdollisesti hapettuneet satulan reikiin :x . Jos nyt saan satulat irti, niin mikähän auttaisi pulttien jumittumisen ehkäisyyn :?: ?

Poissa

ViestiLähetetty: 01.08.2023 12:49 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Kuparitahna. Pistä myös satulan ja kiinnityslaipan väliin. Jos vanhoissa satuloissa on paljon syöpymää kiinnityspinnalla, voi ne vaihtaa päittäin ilmausnipan paikkaa vaihtamalla.
Estää satuloiden vääntymistä hapettuman seurauksena. Alupellien kanssa ei tartte edes paljon vääntyä kun ottaa jo vanteeseen kiinni.

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa

ViestiLähetetty: 01.08.2023 15:19 

Eikös satulat tässäkin ole alumiinia? ei kuparitahnaa alumiiniosiin! näihin on omat metallivapaat tahnansa.

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 01.08.2023 15:27 

Ainakin ne mitkä tilasin ovat alumiiniset? Olisiko keraaminen tahna sopivaa? Tosin saattaa myös olla, että pultit eivät ole hapettuneet vaan niissä on liima, joka jumittaa. Lämmittämisen pitäisi auttaa siihen.

Poissa

ViestiLähetetty: 01.08.2023 21:56 

Olen pikkunöösinä koonnut ihan oikeassa tehtaassa meriveteen upotettavia pulttauksia ja meni niitä kaiken maailman sotkuihin, niitä pultattuja osia. Niihin laitettiin Loctiten "liimaa", joka esti hapen pääsyn kierteisiin. Minä epäilen, että jarrusatulan pultit olisi käsitelty samankaltaisella suoja-aineella, teräs-alumiini on huono galvaaninen pari, ongelma tiedetään ja ne olisi tarkoitus avata huolto-ohjeen mukaan useammin kuin kerran kymmenssä vuodessa, etenkin kun ollaan maantiesuolaa käyttävällä pallonpuoliskolla?

Kuten olen aiemminkin näppis punaisena päästellyt tänne, naputtelen vasaralla tai lekalla kaikkia tuonkaltaisia pultinkantoja ennen avausyritystä, iskut rikkovat hapettumia ja moni pultti on auennut aika järkeen käyvällä vääntömomentilla. Huoltopajoissa ne lämmittää asetyleeniliekillä tai niillä induktiokäämeillä, mulla ei ole sellaisia eikä korjauspaikka oikein sallisikaan tulitöitä.

Liitteet:
koreanihme.png
koreanihme.png [ 104.75 KiB | Katsottu 5403 kertaa ]

Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa

ViestiLähetetty: 02.08.2023 09:05 

Eipä auennut alempi pulttikaan, vaikka kaasupolttimella lämmitin ennen avausyritystä, vaan katkesi samalla lailla kuin ylempikin :( . Satulan ulomman lohkon sain kiiloilla sen verran raolleen, että sain rälläköityä alemman pultin lohkojen välistä poikki. Nitkuttelemalla, sorkkaraudalla vääntämällä ja lekavasaralla hakkaamalla ulompi lohko irtosi ylemmästä pultista. Sisempi satulan lohko ei irronnut millään konstilla, joten päätin sitten uhrata koko satulan ja rälläköin pultit poikki läheltä kierrettä. Niinhän se sitten lopulta irtosi. Kierteisiin jääneistä pultinpätkistä ylempi lähti melkein käsin pyörittämällä pois, mutta alempi oli tosi tiukassa. Lämmittämällä ja vastakierretapilla sen sai lupulta irti.

Sekin asia tässä remontissa selvisi, että eihän jarrupalojen vaihtoon olisi koko .itun satulaa tarvinnut irroittaa. Ilmeisisti ne olisi saanut vaihdettua satulassa olevan luukun kautta :oops: .

Liitteet:
IMG20230801200427_2.jpg
IMG20230801200427_2.jpg [ 70.48 KiB | Katsottu 5319 kertaa ]

Poissa

ViestiLähetetty: 02.08.2023 21:46 

TeeTee kirjoitti:
Sekin asia tässä remontissa selvisi, että eihän jarrupalojen vaihtoon olisi koko .itun satulaa tarvinnut irroittaa. Ilmeisisti ne olisi saanut vaihdettua satulassa olevan luukun kautta :oops: .

Saa aikansa, sitten kun siellä satulan ja kynkän välissä on tarpeeksi hapettumaa sisempää palaa ei enään paikalleen.

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 11.08.2023 10:10 

Nyt on vihdoin jarrusatula saatu vaihdettua :D . Vähän meinasi olla hermo kireällä kun varaosapakettin tulo kesti ja huomenna pitää auton olla ajokunnossa.

Semmoinen moka meinasi tulla, että yritin ensin laittaa satulaa kiinni noilla pulteilla, jotka olivat siinä kiinni. Melkein rikoin kierteet ennen kuin huomasin, että pultin kierteet ovat erilaiset kuin katkaistuissa pulteissa. Onneksi olin tilannut erikseen myös uudet pultit kun taitaa nuo satulassa valmiina olevat pultit vain sen vuoksi, että se pysyy kasassa. :roll:

Satulan ja kiinnityslaipan väliin ja pultteihin laitoin CRC:n keraamista tahnaa. Vaikka pultti oli satulan reikään melko löysän oloinen, niin jospa nyt ei enää korroosio jumita pultteja.

Semmoinen huomio vielä tuosta tahnasta, että olipa tosi sottaavaa laittaa sitä. Väkisikin sotki sitä levittäessä itsensä :( .

Kiitos hyvistä vinkeistä :D !

Liitteet:
Jarrusatula.jpg
Jarrusatula.jpg [ 17.07 KiB | Katsottu 4787 kertaa ]

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ]