Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX koneenvaihto
ViestiLähetetty: 20.12.2009 19:15 

Viestit: 91
Paikkakunta: Sauvo
Vm -88 1.9 GTI:n kannentiiviste sanoi tänään sopimuksen irti. Ajattelin vaihtaa samanlaisesta varaosa-autosta kone/laatikko -paketin. Onko koneenvaihdossa jotain ihmeellistä vai voinko ottaa myllyn irti ja tiputtaa paikalleen vanhan koneen tilalle? Tarvitseeko muuten "uuden" koneen sytytys säätää vanhan koneen ennakolle vai toimiiko "uusi" kone omalla ennakollaan?

Koneen irti ollessa kannattaa varmaankin jakopää uusia. Entä jotain muuta? Kytkin on kunnossa enkä tiivisteitä aikonut ruveta vaihtelemaan jos ei selvää vuotoa näy. Hanttarin vetarin ajattelin katkaista sisemmästä nivelestä.

Kaikki tieto ja kokemukset koneenvaihdosta ovat tervetulleita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX koneenvaihto
ViestiLähetetty: 20.12.2009 19:19 

Viestit: 574
Paikkakunta: Loimaa
Älä katkase vetaria,saat ohjeita kun soitat,0400842497.



jarmojuhani.cederlund@gmail.com
Loimaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX koneenvaihto
ViestiLähetetty: 20.12.2009 19:30 

Viestit: 91
Paikkakunta: Sauvo
Kiitokset xm-fanille. Soittelen huomenna.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX koneenvaihto
ViestiLähetetty: 20.12.2009 21:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Kyllä noi vetarit kannattaa kokonaisina ottaa irti eikä katkaista. pitkäkin lähtee helposti pois tuosta tuestaan.
Ei tossa mitään ihmeellistä pitäisi olla. Kannattaa katsoa kyllä se kytkin ja ehkä vaihtaa laatikon stefat jotka on vetareiden sisäpäässä.
Jos remppaat jakopään niin vaihda samalla vesipumppu.
Mitähän muuta??? Nii, kaikki "särkyvä" suosiolla pois edestä eli syyläri jne... :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX koneenvaihto
ViestiLähetetty: 21.12.2009 01:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Eivät ne vetarit mitään erityisiä ohjeita vaatine? Jostain olkakappaleeseen sen verran liikevaraa (esim. alapallo auki), että mahtuu vetarin pää kääntymään navan ovi. Ja sitä ennen tai sen jälkeen löysää ne repsikan vetarin tukilaakerin lukituspultit ja pyöräyttää niitä 180 astetta, että mahtuu laakeri liukumaan niiden ohi. Sitten vain vetäsee vetarit poies. Tarvittaessa röppöä laakerille ja työkaluilla tarjoaa vähän vauhtia sopivasta kohtaa, jos on tiukassa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX koneenvaihto
ViestiLähetetty: 21.12.2009 10:24 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ja jos tukilaakeri tiukassa, niin irrotuksen jälkeen laakeripesän ryönäkaavaus tervauksineen. Samaa ryönää syntyy, kuin takasatulan taakse.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX koneenvaihto
ViestiLähetetty: 21.12.2009 20:40 

Viestit: 91
Paikkakunta: Sauvo
Eli vetaria ei kannata katkaista. Pitääkö tukilaakeri uusia?

Haynesissa näyttää olevan ohjeet koneen poisottoon. Sieltä katsoin, että vetareiden tilalle pitää tunkea 24mm putki tai puupalikka tukemaan perää. Muistelisin kuitenkin jostain lukeneeni, että tämä pätee vain vanhoille koneille (?) ja uudemmissa tukea ei tarvita. Onko tietoa kellään?

Haynesin mukaan vanhemman mallisella kiristimellä varustetun koneen jakohihna pitää jälkikiristää koneen käytyä lämpimäksi, mutta uudempaa mallia olevaa ei tarvitse. Oletteko kiristelleet hihnoja uudelleen vai riittääkö kerta? Voisi laittaa hihnan suojukset paikalleen kun kone on irti...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX koneenvaihto
ViestiLähetetty: 21.12.2009 21:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Tukilaakerin kyllä huomaa jos ei ole kunnossa. Eli ei pyöri kunnolla tai on väljä. Itse en ainakaan ole kertaakaan laittanut vetareiden tilalle tukea ja aina on toiminut ihan ok :D Toi beksi tais olla '89 tai jotain pitäis vissiin kattoo orga kun en enää muista ;) nyt siinä kyllä on 1.6 Gti pugin loota ja ei siinäkään ole tarvetta tuille... Toivottavasti näistä on apua...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX koneenvaihto
ViestiLähetetty: 22.12.2009 01:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
jjutara kirjoitti:
jakohihna pitää jälkikiristää koneen käytyä lämpimäksi, mutta uudempaa mallia olevaa ei tarvitse. Oletteko kiristelleet hihnoja uudelleen vai riittääkö kerta?
Ei ole tullut jälkikiristeltyä. Eipä tuo kyllä olisi iso homma jälkeenpäin kiristää, tilaahan on ihan mukavasti. Jos on sellainen vanha kiristin, josta pystyy laakerin vaihtamaan, niin älä heitä sitä roskiin.
jjutara kirjoitti:
Eli vetaria ei kannata katkaista. Pitääkö tukilaakeri uusia?
Jos on uusimiskunnossa, niin kyllä, muuten ei.
jjutara kirjoitti:
Haynesissa näyttää olevan ohjeet koneen poisottoon. Sieltä katsoin, että vetareiden tilalle pitää tunkea 24mm putki tai puupalikka tukemaan perää. Muistelisin kuitenkin jostain lukeneeni, että tämä pätee vain vanhoille koneille (?) ja uudemmissa tukea ei tarvita. Onko tietoa kellään?
Kaikenlaista, ei ole tullut itsellä mieleenkään, olisiko ohje BX BX:ään, eikä 16/19? Viisaammat tietänevät. Ei ainakaan '90 BX 19 TZi:ssä tarvinut mitään tukea.
http://sitruuna.unk.fi/gallery/users/laakeri/bx19tzi/kytkin/



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX koneenvaihto
ViestiLähetetty: 28.12.2009 20:12 

Viestit: 91
Paikkakunta: Sauvo
"Uusi" kone on irti. Molemmat vetarit lähtivät köykäisesti kiskaisten, ei todellakaan kannata mennä niitä katkomaan. Tukilaakeri oli tosi löysästi pesässään, kuvittelin sen olevan edes jollain lailla kiinni.

Huomenna vanha kone pois, muutama osa vaihtoon ja uusi kone paikalleen jos ehtii.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX koneenvaihto
ViestiLähetetty: 12.02.2010 21:52 

Viestit: 91
Paikkakunta: Sauvo
Kone meni paikalleen varsin kivuttomasti, varsinkin sitten kun älysin ottaa vaihdelaatikon puoleisen tukikumin irti. Startin jouduin vaihtamaan jälkikäteen vanhasta koneesta, vaikka vaihtokoneen startti näytti paljon uudemmalta kuin vanha. Lienee ottanut seisonnasta nokkiinsa, kun ei kerran vetristynyt parin viikon käytölläkään. Uusi kone tuntuu huomattavasti pirteämmältä kuin vanha, tosin onhan sillä yli 100 tkm vähemmän taivalta takana. Kytkin ja muut hilppeet toimivat hyvin.

Haittapuolena on korkea (1500 rpm) tyhjäkäynti, joka oli ongelmana jo varaosa-autossa. Luulin ongelman johtuvan johtosarjasta tai ruiskuhilppeistä. Joku entinen omistaja oli vaihdellut liittimiä ja mm lisännyt ylimääräisiä maajohtoja ruiskuboksille. Muistaakseni yhtä maajohtoa irrottamalla käyntiin tuli jotain muutosta, en vaan muista mitä... Yritin etsiä ilmavuotojakin, kiinnitin imusarjan uudelleen ja vaihdoin suuttimille uudet tiivisteet, mutta tyhjäkäyntiä se ei silloin korjannut.

Pitää kesällä vaihtaa imusarja ja huohotinputket sun muut vanhasta koneesta. Kaasuläppä, anturit ja lisäilmaventtiili on jo vaihdettu. Jostain raosta taitaa ilmaa mennä koneeseen.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: