|
Kirjoittaja |
Viesti |
eskere
|
Viestin otsikko: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 25.11.2023 19:56 |
Viestit: 2189 Paikkakunta: Laukaa
|
Silloin tällöin tulee katsottua aurinkopaneelien hintakehitystä. Meidän mökin sähkönkulutus on n 10-11000 kWh vuodessa, ei siis aivan suuri, mutta kuitenkin... Nyt vuoden synkimpänä aikana kun katot ovat lumen peitossa näyttäis että järjestelmien hinnat alkavat tippua jo järkevälle tasolle, vai onko joku bongannut vielä parempia tarjouksia? Esim Keravan energian BlackFriday-tarjous: Tarjoukset voimassa 22.–30.11.2023. Rajoitettu erä. Tarkemmat toimitusehdot tarjouksessa. Black Friday -aurinkopaneelit avaimet käteen -poistohinnastolla: 8 kpl Canadian Solar paneeli Half-cut 410W – Sofar Solar 4.4KTL-X-G3 -invertteri – 3,28 kWp – 4940 € (Työn osuus 1835 €) 10 kpl Canadian Solar paneeli Half-cut 410W – Sofar Solar 4.4KTL-X-G3 – 4,1 kWp – 5230 € (Työn osuus 1835 €) 12 kpl Canadian Solar paneeli Half-cut 410W – Sofar Solar 5.5KTL-X-G3 – 4,92 kWp – 5690 € (Työn osuus 1984 €) 14 kpl Canadian Solar paneeli Half-cut 410W – Sofar Solar 5.5KTL-X-G3 – 5,74 kWp – 6320 € (Työn osuus 2207 € 16 kpl Canadian Solar paneeli Half-cut 410W – Sofar Solar 6.6KTL-X-G3 – 6,56 kWp – 6990 € (Työn osuus 2465 €) 18 kpl Canadian Solar paneeli Half-cut 410W – Sofar Solar 8.8KTL-X-G3 – 7,38 kWp – 7600 € (Työn osuus 2735 €) 20 kpl Canadian Solar paneeli Half-cut 410W – Sofar Solar 8.8KTL-X-G3 – 8,20 kWp – 8250 € (Työn osuus 3001 €) Isommat paketit pyydettäessä myyntipalvelu@keoy.fi. Aurinkosähköjärjestelmän lopullinen hinta määräytyy tehdyn työn mukaisesti.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 25.11.2023 21:05 |
Viestit: 2586 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Tuohon ei varmaankaan saa mitään akustoa kiinni eli ylijäämä myydään yhtiölle ja tarvittaessa ostetaan sieltä lisäsähköä, eli ei käy off-grid-käyttöön?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 26.11.2023 01:06 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
Muuten mistään mitään tiedä mut asennuksesta tiedän enemmän kuin Rakennusmaailma-lehden toimittajat Siinä vaan joskus oli juttu paneelien asennuksesta, asentajat veti kiinnikkeet pitkillä pulteilla kiinni tiilikaton alusruoteisiin ja selityksenä oli että kun ruodeväli ei ollut sopiva niin piti käyttää pitkiä pultteja kiinnitykseen Niiden kiinnikkeiden mukana tulee muuten asennusohjeetkin...joissa ihan selvällä suomella lukee, 48x98 mitallistettu + lujuusluokiteltu asennuspuu kiinnitetään 2 x xxmm pultilla kattotuoleihin ja näihin ne kiinikkeet mukana tulevilla puuruuveilla.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 26.11.2023 10:22 |
Viestit: 1913 Paikkakunta: Helsinki
|
Meille tuli tänä syksynä tuollainen 14x 480W systeemi 8kW invertterillä asennettuna n. 9.500€, arvioitu vuosituotto 5.4MW.  Tein tuon simuloinnin siis ihan itse, hain tuolla PV*SOL ohjelmalla ne parhaat panelien sijoituspaikat, miten tuo korkea kuusi vaikuttaa jne. ja järjestelmä on ollut kohta 2kk tuotannossa, niin tuo simulointi on natsannut melko hyvin myös toteutumaan, mutta ensivuosi se tulee vasta olemaan se varsinainen, eka kokonainen vuosi, tämä loppuvuosi ole kuin vasta "maistiaisia". Mitoituksen suhteen paneleilla on tarkoitus kattaa koko kesäinen sähkökäyttömme, se mitä ulosmyynnistä saa on vain roposia, sillä pörssisähkön kWh hinta on kesäisin todella matala = pitäisi myydä todella runsaasti jotta sillä olisi vielä yhtään mitään taloudellista merkitystä. Ja meillä kun on kiinteä ostosoppari, niin sillä leikataan kiwasti nuo talviajan korkeat pörssipiikitkin vielä pois = ikäänkuin poimitaan rusinat pullasta siis. Takaisinmaksuaika tällä järjestelmälle on jossain 8...10v luokassa, ihan riippuen mitkä on ne toteutuneet tuotot, mitkä on sähkön kulloisetkin osto/myyntihinnat jne. Aikahaarukka on kuitenkin sen verran pitkä, jotta niitä muuttujia on jo aikalailla, joten pelkkään arvioon on tyytyminen. Mutta siis asennusporukka tiesi tasan tarkkaan mitä teki, napsi kännykällään kuvia pitkin asennusta, joka vaiheesta, kaapelivedot mukaanlukien, miten ne narut tuolta katolta tulee alas, miten ne on sidottu panelitelineisiin jne. Samaten asennuksen jälkeen conffasivat imvertterin toimintaan, wlan-ohjaukset mukaanlukien asianmukaisesti opastaen miten homma pelaa, miten tuota voi seurata ja toimintaa halutessaan säädellä. Impulle on 10v ja paneleille 30v takuut. Asennusfirma hoiti myös kaiken tarvittavan paperisodan sähköyhtiön kanssa, ainoa että meidän wanha sähkömittari ei kyennyt mittaamaan ulosmyytyä sähköä lainkaan, niin se piti verkkoyhtiön käydä vaihtamassa ja esitin toiseen että sain ihan uutukaisen P1 HAN -liitännäisen mittarin joka kykenee myös tuohon uuteen 15min mittaukseen. Mittarin vaihto ei maksanut minulle mitään, koska jossain vaiheessa se olisi joka tapauksessa pitänyt vaihtaa tuon tulevan "varttmttauksen" vuoksi. Mitä tulee akustoihin, niin hold on. Ideana esim. kesäpäivänä kerätä ne akut täyteen omilla paneleilla ja illalla sitten latasta vaikka se sähköauton akku täyteen on ihan fine. Mutta noiden akustojen hinnat on vielä toistaiseksi ihan tolkuttomat, vähän kuin sähköautotkin oli aikanaan. Mennee vielä muutama vuosi että noiden kotiakkujenkin hinnat tulee alas, päästään ehkä samoihin €/kWh hintoihin mitä sähköautoissa on jo tänä päivänä ja noiden autojenkin akkuhinnat sen kun tipahtaa jatkuvasti. Tästä meidän aurinko-seikkailusta kirjottelin pientä blogin kaltaistakin tuonne https://lampopumput.info/foorumi/thread ... aan.35673/ jos jotain kiinnostaa...
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 26.11.2023 12:25 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
|
|
|
 |
xs2jammu
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 26.11.2023 13:43 |
Viestit: 974 Paikkakunta: Vihti
|
Xari kirjoitti: Meillä kävi KotiSol mut käynti oli aika lyhyt https://yle.fi/a/3-12630705Meille Kotisol teki aika tarkalleen vuosi sitten tarjouksen 12 x 400W paneeleista ja hinta oli 15000 euroa. Alku vuodesta sitten kysyin tarjouksia muualta ja otin Oomin tarjouksen samanlaisesta paketista hintaan 8500 euroa. Asennus tehtiin kesäkuun lopulla ja heinäkuun 6. sain kuvan kytkeä päälle. tuotto on sen jälkeen ollut 1,53 MWh. Ei näitä kuoleta tuotolla, mutta jokainen sentti joka on pois Carunalta lämmittää mun sydäntä ja oon valmis maksamaan hyvänolontunteesta. Toisaalta kämpän arvoon nillä varmaan positiivinen vaikutus jos olis myymässä tätä.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 26.11.2023 16:48 |
Viestit: 2189 Paikkakunta: Laukaa
|
Lainaa: Meille Kotisol teki aika tarkalleen vuosi sitten tarjouksen 12 x 400W paneeleista ja hinta oli 15000 euroa. Alku vuodesta sitten kysyin tarjouksia muualta ja otin Oomin tarjouksen samanlaisesta paketista hintaan 8500 euroa. Asennus tehtiin kesäkuun lopulla ja heinäkuun 6. sain kuvan kytkeä päälle. tuotto on sen jälkeen ollut 1,53 MWh. Ei näitä kuoleta tuotolla, mutta jokainen sentti joka on pois Carunalta lämmittää mun sydäntä ja oon valmis maksamaan hyvänolontunteesta. Toisaalta kämpän arvoon nillä varmaan positiivinen vaikutus jos olis myymässä tätä.
xs2jammu: Kiitos hyvästä esimerkistä. Koko vuosi voisi olla säästön osalta sinulla n 3000kwh, rahaksi muutettuna pyöreesti +/-500€... sansuuntainen olisi varmaan meillä säästö. Jos tuon rahan tallettaa vaikka määräaikaistilille, niin nyt 3,5% korolla tulee korkoa n 300€/vuosi. Tuolla 200€:n vuosisäästötahdilla olisin 110-vuotias kun järjestelmä olisi tienannut hintansa... Taidan sittenkin vielä jättää asian pöydälle. Caruna-kammo, huoltovarmuus, ympäristövaikutukset ym seikat hankinnan perustana ovat sitten asia erikseen 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 27.11.2023 09:29 |
Viestit: 1913 Paikkakunta: Helsinki
|
eskere kirjoitti: Caruna-kammo, huoltovarmuus, ympäristövaikutukset ym seikat hankinnan perustana ovat sitten asia erikseen  Tuo huoltovarmuus ei nyt välttämättä ihan natsaa, sillä käytännössä lähes kaikki järjestelmät on On-Grid -asennuksia, jolloin Carunan ollessa pimeänä, et saa niistä paneleistasikaan watin wattia vaikka aurinkokin paistaisi kuinka. Ne invertterit tarttee verkkosähköstä synkin, johon tahdistaa jne. joten pimenevät ihan sillä samalla hetkellä kun verkkokin pimenee. Noita on myös erikseen myytäviä Off-Grid -laitteita, mutta sitten saat sen impun hintaan laittaakin 2-3x enempi fyrkkaa kiinni, mutta taas toisaalta nuo sitten kykenevät myös kotiakkuun = paneleilla latailet akkusi päivällä täyteen, jota sitten illalla alat käyttämään taas tyhjäksi ihan vaikka kokonaan ilman Carunaakin. Tosin en sitten tiedä riittäisikö noille On-Grid -impuille "siemenvirraksi" vaikka jollain pienellä auton akulla toimivasta impusta otettu "verkkovirta" jota sitten syöttää systeemiin ikäänkuin mukamas Carunalta tulleena virtana. Tosin tuo sitten vaatii vähintäänkin ihan fyysisen erotuksen tuosta Carunasta ennen kuin alkaa moisia omaan kotiverkkoonsa virittelemään 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 27.11.2023 12:44 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
HiTec kirjoitti: Tosin tuo sitten vaatii vähintäänkin ihan fyysisen erotuksen tuosta Carunasta ennen kuin alkaa moisia omaan kotiverkkoonsa virittelemään  Tuokaan ei vaadi kuin vaihtokytkimen mittarin jälkeen.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 28.11.2023 22:27 |
Viestit: 1242
|
Onko aurinkopaneelin tuotettava sähköä? Mua kiinnostaa enemmän ne mustat laatikot, jossa on vesiputkia. Mitä sillä lämpimällä vedellä teen? En ole keksinyt mutta kai sillä jotain käyttöä olisi? Kesällä mökkisaunassa tms. Niisä on sitä matalan lämpötilan bioturvallisuusriskiä ja muuta, mutta aika isoja kokonaisuuksia saa pidettyä lämpimänä yli puoli vuotta, vaikka esilämmitettyä käyttövettä?
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 29.11.2023 09:54 |
Viestit: 1913 Paikkakunta: Helsinki
|
^Niitä kutsuttanee aurinkokeräimiksi
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 29.11.2023 14:12 |
Viestit: 1242
|
Ok, kiitos! EIkä meikä muutenkaan pysy kielen kehityksessä mukana. Naapuri sanoi että sen vaimo on alkanut tekemään ranskalaisia punnerruksia kädet kipeenä. Sen autoa ei oo näkynyt muutamaan päivään. Minä jo innostuin että nyt, nyt on joku toinenkin joka punnertaa ranskalaisten kanssa. Ei. http://www.finmane.fi/ranskalainen-punnerrus/
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 29.11.2023 18:03 |
Viestit: 4994
|
Sitruunaseppä kirjoitti: ...Naapuri sanoi että sen vaimo on alkanut tekemään ranskalaisia punnerruksia kädet kipeenä. ... En kyllä tajunnut noista linkin ohjeen teksteistä osasta oikein mitään, ihan käsittämättömiltä kuulostaa luettuna, mutta kuvista ja videoista selviää. Seuraavaksi yritin tulkita miten istuen on mahdollista tehdä "Hyvin pitkälti sama liike, kuin makuuasennossakin.", siinä ei ollut kuvia tai videoita, joten katsoin videon muualta ja totesin että - no minun mielesta on pitkälti eri liike, jos toinen tehdään naamasta eteenpäin ja toinen tehdään selän takaa. Taidan pitäytyä suorassa käännöksessä Ranskalainen punnerrus=French Press, tai Suomessa kai usein pressopannuksi kutsuttu pahvipannu tai sillä keitetty kahvi, voi sanoa että aamulla on taas tehty ranskalaisia punnerruksia, eikä tullut edes käsi kipeäksi?
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 29.11.2023 22:18 |
Viestit: 3645
|
Xari kirjoitti: HiTec kirjoitti: Tosin tuo sitten vaatii vähintäänkin ihan fyysisen erotuksen tuosta Carunasta ennen kuin alkaa moisia omaan kotiverkkoonsa virittelemään  Tuokaan ei vaadi kuin vaihtokytkimen mittarin jälkeen. Verkonvaihtokytkimen jatkoksi olisi kyllä hyvä saada sen verran järeä virtalähde, että tehot riittävät muuhunkin kuin aurinkopaneeleiden invertterin synkkaamiseen. Tuskin aurinko aina paistaa, kun Caruna on kontillaan.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 29.11.2023 23:40 |
Viestit: 5690 Paikkakunta: Lahti
|
pvalila kirjoitti: Xari kirjoitti: HiTec kirjoitti: Tosin tuo sitten vaatii vähintäänkin ihan fyysisen erotuksen tuosta Carunasta ennen kuin alkaa moisia omaan kotiverkkoonsa virittelemään  Tuokaan ei vaadi kuin vaihtokytkimen mittarin jälkeen. Verkonvaihtokytkimen jatkoksi olisi kyllä hyvä saada sen verran järeä virtalähde, että tehot riittävät muuhunkin kuin aurinkopaneeleiden invertterin synkkaamiseen. Tuskin aurinko aina paistaa, kun Caruna on kontillaan. Sähkökattilan ohjaus ja 2 vesipumppua kun pyörii talo ja vesi lämpiää, lisäksi jääkaappi ja pari pakastinta et ruuat säilyy, valmistamiseen käy hätätilassa kaasugrilli et ei se hirveästi varavoimaa vaadi, alkaako kohta olla aika alkaa valmistautumaan 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 30.11.2023 08:45 |
Viestit: 1146
|
^ Sitä sähkökatkoa odotellessa voi käydä ostamassa pienen aggregaatin halpahallista.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 30.11.2023 12:20 |
Viestit: 3645
|
Aakku kirjoitti: ^ Sitä sähkökatkoa odotellessa voi käydä ostamassa pienen aggregaatin halpahallista. Puuilon putputtimen ostin jo vuosi sitten. Eikä se lähtenyt käyntiin, kun sitä viimeksi kokeilin. Ei sähköstartilla varsinkaan, mutta ei edes narusta. Muistikuvani mukaan en edellisellä testikerralla ajanut tankkia tyhjäksi, vaikka niin suunnittelin kyllä tekeväni. Tavallisella normibensalla härveliä kuitenkin käyttelin, joten tyhjäksi ajaminen olisi ollut kyllä viisasta. Nyt minulla on neljän litran kannu Nesteen pienkonebensaa, mutta epäröin sen kaatamista tankkiin: jos siellä on vanhaa perusbensaa pohjalla, niin se tankki olisi kyllä parasta tyhjentää ennen kalliin litkun kaatamista masinaan. - Tikulla yritin selvitellä, josko tankissa vanhaa bensaa seisoo vaiko ei, mutta ilmeisesti bensan läikkymisen estämiseksi tankin rakenne on sellainen, ettei tuo tikkumittaus ihan helposti onnistu.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 30.11.2023 15:05 |
Viestit: 4994
|
pvalila kirjoitti: Aakku kirjoitti: ^ Sitä sähkökatkoa odotellessa voi käydä ostamassa pienen aggregaatin halpahallista. Puuilon putputtimen ostin jo vuosi sitten. Eikä se lähtenyt käyntiin, kun sitä viimeksi kokeilin. Ei sähköstartilla varsinkaan, mutta ei edes narusta. Muistikuvani mukaan en edellisellä testikerralla ajanut tankkia tyhjäksi, vaikka niin suunnittelin kyllä tekeväni. Tavallisella normibensalla härveliä kuitenkin käyttelin, joten tyhjäksi ajaminen olisi ollut kyllä viisasta. ... Noin on käynyt minulle, sukulaisen miehelle ja aika monelle muulle, siksi suosittelin vaihtoehtona auton akkuun liitettävää invertteriä, auton käyttäminen tyhjäkäynnillä toki kuluttaa pitkissä katkoissa hieman enemmän polttoainetta/kWh kuin optimoitu aggregaatti, mutta lähinnä tuo käynnistysvarmuus voi olla erona - toki sekin riippuu tilanteesta, jos käynnistyminen vaatii lohkolämppärin käyttöä tms. niin sekään ei toimi ilman verkkosähköä. Mutta noiden aggregaattien viat on yleensä pieniä, ja helppo testata, tarvitaan vain kipinää, ilmaa ja bensaa ja pidemmän tauon jälkeen yleensä bensan saanti, eli kaasarin huolellinen putsaus tai jos on kyseessä halpa kiinan aggregaatti, voi olla helpompaa ostaa uusi halpa kympin parin kaasutin netistä, kloonit ovat uskomattoman halpoja (mutta myös aika huonoja ja suoraan kiinasta ostettuna voi kestää kauan tulla ja toimivuus/sopivuus selviää vasta kun saapuu). Mutta melkein suosittelisin ettei silloin tällöin kokeiluissa laittaisi tankkiin bensaa ollenkaan, (ruostesuojaukseksi peltitankkiin vaikka suihkaus WD40 tms.), ostaa haarakappaleen bensaletkuun ja siihen in-line hana (tietysti tankissakin täytyy olla hana ettei syötä väärään suuntaan) silloin voi kokeiluissa käyttää jotain pientä erillistä bensapulloa, jonka ripustaa jonnekin sopivasti. Uimurikammio olisi hyvä tyhjentää myös ennen säilömistä, mutta kohtuu hyvä on myös laittaa käydessä hana kiinni ja antaa sammua bensan loppumiseen uimurikammiosta. Irtobensatankkeina kokeiluissa voi käyttää jotain moottoripyörien "varatankkia", eli litran parin tankki jonka voi ripustaa naulaan ja josta sitten syötetään bensaa kaasareiden synkkauksen tai säädön aikana, itsellä on litran pullosta askarteltu. Mutta tuonkin sopivuus riippuu kuinka ahdas ja vaikeapääsyinen on bensaletkun paikka aggregaatissa. Vuoden vanha kaasari ei kuitenkaan välttämättä ole silti vielä ihan täysin ummessa, eli voisi kokeilla vaihtaa vain bensaletkun irtokannun suuntaan ja kokeilla starttia, joko ihan pikkusen bensaa tai starttiapua suihkutellen kaasarin kurkkuun, mutta uimurikuppi kannattaisi silti valuttaa tyhjäksi tuolloinkin ennen käynnistyskokeiluja ja vähän huuhtoakin tai puhdistaa (mutta tuohon pääsy (kuten myös bensaletkuihin) ja tyhjennys on joissain vaikeaa ja joissan taas ei vaadi edes minkään purkamista). Melko varmaan youtubesta löytyy esimerkkivideo miten tuon kaasarin putsaus tehdään, noiden nimet vaan voi olla erilaisia eri markkina-alueilla. Minulla on myös ultraäänipesuri, oikein kätevä kaasareidenkin pesussa, mutta sekin vaatii 230 V, eli pitää ennakoida tai käyttää sen kanssa invertteriä... Tarttis ehkä ennakoida... (mutta ei ehkä taaskaan viitti kun on useampiakin inverttereitä).
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 30.11.2023 15:35 |
Viestit: 1146
|
pvalila kirjoitti: Aakku kirjoitti: ^ Sitä sähkökatkoa odotellessa voi käydä ostamassa pienen aggregaatin halpahallista. Puuilon putputtimen ostin jo vuosi sitten. Eikä se lähtenyt käyntiin, kun sitä viimeksi kokeilin. Ei sähköstartilla varsinkaan, mutta ei edes narusta. Sitten varmaan täytyy ostaa kalliimpi Hondan aggregaatti.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 30.11.2023 16:34 |
Viestit: 4994
|
Aakku kirjoitti: ...Sitten varmaan täytyy ostaa kalliimpi Hondan aggregaatti. Kyllä youtube on pullollaan myös Hondien kaasareiden putsausvideoita... (ja jotkut ostaa kiinankloonikaasarin niihinkin, kun on koko konekin kopioitu, niin löytyy hyvin tarjontaa, mutta selkeästi huonompia ovat kloonit laadultaan ja kaikkia ei saa mitenkään säätöihin) Olisikohan ruiskupelit parempia, autoissa ja MP:ssä ainakin kestävät paremmin säilytyksen bensat sisässä (vai onko edes bensaruiskuja aggregaatteja, mutta mopoissakin alkaa olla). Dieselikään ei välttämättä pelasta säilytyksen osalta, se voi alkaa kasvaa "levää", se on lentokerosiinissakin ongelma tai veneissä/laivoissa.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 30.11.2023 18:12 |
Viestit: 2189 Paikkakunta: Laukaa
|
pvalila kirjoitti: .... Puuilon putputtimen ostin jo vuosi sitten. Eikä se lähtenyt käyntiin, kun sitä viimeksi kokeilin. Ei sähköstartilla varsinkaan, mutta ei edes narusta. Muistikuvani mukaan en edellisellä testikerralla ajanut tankkia tyhjäksi, vaikka niin suunnittelin kyllä tekeväni. Tavallisella normibensalla härveliä kuitenkin käyttelin, joten tyhjäksi ajaminen olisi ollut kyllä viisasta. Nyt minulla on neljän litran kannu Nesteen pienkonebensaa, mutta epäröin sen kaatamista tankkiin: jos siellä on vanhaa perusbensaa pohjalla, niin se tankki olisi kyllä parasta tyhjentää ennen kalliin litkun kaatamista masinaan. - Tikulla yritin selvitellä, josko tankissa vanhaa bensaa seisoo vaiko ei, mutta ilmeisesti bensan läikkymisen estämiseksi tankin rakenne on sellainen, ettei tuo tikkumittaus ihan helposti onnistu. Tästä pvalilan julkaisusta inspiroituneena kävin varastossa kokeilemassa omien varavirtakoneiden käynnistymistä näin pakkasella, nyt -7 ast. Kumpikaan laite ei käynnistynyt vaikka kesällä kun viimeksi niitä käytin, laitoin tankkiin pienkonebensaa jonka pitäisi toimia pidemmänkin säilytyksen jälkeen Seuraavaksi esilämmitin sylintereitä kuumailmapuhaltimella pienen hetken, ja niin molemmat koneet käynnistyivät. Olisiko talvibensa ollut herkempi syttymään? Tosipaikan tullen pakkasilla jos sähköt ovat poikki, ei verkosta saa virtaa kuumailmapuhaltimeen, on esilämmitys tehtävä kaasutoholla tai auton akusta invertterillä otetulla virralla. Tai tuotava koneet pirtin lämpöön ennen starttia.
Liitteet: |

Aggrekaatit 30.11.2023 (Copy)-1.jpg [ 115.51 KiB | Katsottu 9735 kertaa ]
|
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 30.11.2023 19:15 |
Viestit: 4994
|
Vähän kuin paluu kuulamoottoriaikaan... https://www.youtube.com/watch?v=06hTaoLZgBIMutta vaikeaa/mahdotonta on kiinanmopojakin pakkasella saada käymään, mutta kai pappatunturi toimi aikoinaan pakkasellakin tai monet moottoripyörät, oli ainakin arktisia varusteitakin. Muistan myös kun joskus korjasin syksyllä pakkasten tultua jo valmiiksi seuraavalle kesälle ruohonleikkurin, vaikeaa oli käynnistys, mutta autotallista lämpimänä käynnistyi ihan eri tavalla. Yksi kikka on myös lämmittää tulppa (kipinäpuolelta) toholla ja samalla siitä sylinteriä. lämmin tulpan eriste estää bensan tiivistymista eristeeseen, sillä sai huonokipinäisen sohlonkin käynnistymään. Oliko pvalilan aggregaatti ulkoa vai lämpimästä varastosta napattuna kokeiltu? Vanha kansa kertoi että "Tecumseh talvella", Tecumseh toimi ja käynnistyi paremmin lumilingoissa kuin Briggs‚Strattonin kone. Talvibensan höyrystymisen vaikutusta voisi testata ruiskauttamalla pikkasen sitä kaasuttimen kurkkuun tai tulpanreiästä sylinteriin, en usko että isommin vaikuttaa, osa starttispraystäkin on sellaisia etteivät toimi kovin hyvin pakkasella.
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 01.12.2023 22:49 |
Viestit: 3645
|
olli__o kirjoitti: Vähän kuin paluu kuulamoottoriaikaan... https://www.youtube.com/watch?v=06hTaoLZgBIMutta vaikeaa/mahdotonta on kiinanmopojakin pakkasella saada käymään, mutta kai pappatunturi toimi aikoinaan pakkasellakin tai monet moottoripyörät, oli ainakin arktisia varusteitakin. Muistan myös kun joskus korjasin syksyllä pakkasten tultua jo valmiiksi seuraavalle kesälle ruohonleikkurin, vaikeaa oli käynnistys, mutta autotallista lämpimänä käynnistyi ihan eri tavalla. Yksi kikka on myös lämmittää tulppa (kipinäpuolelta) toholla ja samalla siitä sylinteriä. lämmin tulpan eriste estää bensan tiivistymista eristeeseen, sillä sai huonokipinäisen sohlonkin käynnistymään. Oliko pvalilan aggregaatti ulkoa vai lämpimästä varastosta napattuna kokeiltu? Vanha kansa kertoi että "Tecumseh talvella", Tecumseh toimi ja käynnistyi paremmin lumilingoissa kuin Briggs‚Strattonin kone. Talvibensan höyrystymisen vaikutusta voisi testata ruiskauttamalla pikkasen sitä kaasuttimen kurkkuun tai tulpanreiästä sylinteriin, en usko että isommin vaikuttaa, osa starttispraystäkin on sellaisia etteivät toimi kovin hyvin pakkasella. Tuo on salkkumallinen aggregaatti ja testailin sitä huonelämpimänä useita kuukausia sitten. Nyt se on kylmässä varastossa, mutta aion kyllä siirtää sen lämpimämpään paikkaan ennen uusia kokeiluja. Ja kiitoksia, Olli! Olet tälle palstalle äärettömän arvokas siksi, että sinun vastauksesi ovat aina asiallisia ja tukevia.
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 03.12.2023 16:49 |
Viestit: 974
|
Syksyllä 2022 hommasin kaksi Herkules-salkkuaggregaattia pauhausista, toisen kotiin ja toisen mökille. https://www.bauhaus.fi/invertteri-herkules-pg2000.html Latasin silloin öljyt ja Nesteen pienkonebensaa ja koekäytin. Hyvin toimivat. Nuo on Scheppachin tekemiä ja olikohan Loncin-kiinamoottori sisällä. Hyvä arvosteluja olivat saaneet keskieuroopassa. Ulkoapäin Timcon-punaisia joka vähän kohentaa mieltä. Nyt vasta sain aikaan koekäyttää niitä uudelleen. Eka, lämpimässä säilytetty, lähti noin neljännellä nykäisyllä käyntiin. Toinen viileässä mutta plussan puolella pidetty, nyt muutaman asteen lämpöinen, ei yli kymmenelläkään tempaisulla antanut elonmerkkiä. Irrotin tulpan ja ei haissut bensalle yhtään. Kaadoin samaa vuoden vanhaa Nestettä lisää tankkiin ja jatkoin nykimistä, noin 10 lisänykäsyä ja lähti käyntiin, ensin vähän hapuillen mutta hyvin kävi lämmittyään. Tankissa oli kyllä ainetta alussakin. Nämä oli samasta myymälästä samasta pinosta, valmistuseräkin luultavasti sama. Samat öljyt ja bensat. Ainoa ero säilytyslämpötila. Jos alkaa tuntua siltä että noita tarvii tositoimissa, nostaisin kyllä lämpimään paikkaan valmiusasemiin. Semmonen perusasia noiden kanssa on hyvä muistaa että tankin korkin ilmaruuvi pitää avata, muuten sammuu bensanpuutteeseen vähän aikaa käytyään. Jos säilytyksen aikana ruuvi on ollu kiinni ja tankkiin kehittynyt alipaine, voihan se käynnistymistäkin haitata.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit, joko on aika? Lähetetty: 03.12.2023 23:07 |
Viestit: 4994
|
Herkuleskin ohjeistetaan säilyttämään ilman bensaa tankissa tai kaasarissa, lisäksi kehoitaan öljyämään sylinteri (jos kone pysähtyy asentoon, jossa venttiili jää auki, se huohottaa lämpötilavaihteluissa ilmaa ja sen mukana kostetta tai muutenkin sylinteri voi ruostua männänrenkaineen)
Ohjekirjasta poimittua: "11. Varastointi 1. Suorita kaikki yleiset huoltotyöt, jotka on kuvattu käyttöohjeen kappaleessa Huolto. 2. Poista polttoaine säiliöstä (käytä tätä varten hyvin varustetuissa liikkeissä myytävää muodista bensiinipumppua). 3. Kun polttoaine on poistunut, käynnistä kone. 4. Anna koneen käydä tyhjäkäynnillä, kunnes se pysähtyy. Se puhdistaa kaasuttimen siinä vielä olevasta polttoaineesta. 5. Anna koneen jäähtyä (noin 5 minuuttia). 6. Poista sytytystulppa. 7. Täytä yksi teelusikallinen 2-tahtimoottoriöljyä palokammioon. Vedä käynnistysnarusta varovaisesti useita kertoja, jotta öljy kastelee sisäpuoliset rakenneosat. 8. Aseta sytytystulppa jälleen paikalleen. 9. Puhdista koneen ulkoinen kotelo. 10. Säilytä konetta viileässä, kuivassa paikassa loitolla syttymislähteistä ja palavista aineista.
Uudelleenkäyttöönotto 1. Poista sytytystulppa. 2. Vedä käynnistysnarusta useita kertoja puhdistaaksesi palokammion siinä vielä olevasta öljystä. 3. Puhdista sytytystulpan kosketin tai aseta uusi sytytystulppa. 4. Täytä säiliö."
|
|
|
|
 |
|
|