Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 88/146 [ 3632 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91 ... 146  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Tankkaatko Teboililla?
ViestiLähetetty: 09.01.2024 21:27 

Sitruunaseppä kirjoitti:
Xari kirjoitti; Nyt pyörii muuten läjäpäin videoita ympäri venäjää jossa lämmitykset on poikki, isoja vesivuotoja + haljenneita pattereita ja putkia, Moskovassa olis 60.000 asukkaan lähiö ilman lämmitystä ja pakkasta -27,

Näin kävi Puikkolassa, lähellä Sortavalaa 25v sitten. Kaupungin lämmittäjävuorossa ollut teknikko sammui vuodenvaihteessa, ja tietenkin myös kaukolämpökattila. Kerrostalojen mummot evakuoitiin, eikä he koskaan palanneet. Jääpuikkolaan.

Maailman paras yhteiskuntajärjestelmä loppui muutaman vuoden ennen tuota, siksi teknikko sortui viinan kiroihin.

N-Liitossa kaikki teknikot olivat tietenkin raittiusmiehiä: noin nopeasti pilasi kapitalismi kunnon miehen.

Pommisuojan pikkutyttö ihmetteli venäläisiä miehiä: miksi he ampuvat ohjuksia heidän päälleen, miksi he eivät mene kotiin omien lastensa luo?

Z-suomalainen osaisi vastata: Mutku Amerikka. Teki jotain. Tai jätti tekemättä. Vuonna 1961 tai 1956. Tai 1888. Siks pitää ukrainalaiset orjuuttaa. 2024.

Poissa

ViestiLähetetty: 09.01.2024 22:53 

Onneksi lämmitys-ja sähköongelmien takia on jo alettu tehokkaisiin toimiin, jo useampi asiasta vastaava kaupunginjohtaja ja lämpölaitosten johtoa on asetettu asiasta syytteeseen ja pidätetty, tällähän ne ongelmat ratkaistaan :shock:

Kumma kun mua ei yhtään harmita vaikka taas ensi viikolle on luvattu kovempia pakkasia koko itäeurooppaan...

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 10.01.2024 03:18 

Xari kirjoitti:
Onneksi lämmitys-ja sähköongelmien takia on jo alettu tehokkaisiin toimiin, jo useampi asiasta vastaava kaupunginjohtaja ja lämpölaitosten johtoa on asetettu asiasta syytteeseen ja pidätetty, tällähän ne ongelmat ratkaistaan :shock:

Kumma kun mua ei yhtään harmita vaikka taas ensi viikolle on luvattu kovempia pakkasia koko itäeurooppaan...

Laitettu syytteeseen? Luulisi, että motivoisi enemmän, kun muutama tuuletettaisiin ikkunoista ulos.

Poissa

ViestiLähetetty: 11.01.2024 01:40 

Mun cee-vitoseni polttoaineenkulutus pieneni radikaalisti. Oikeastaan se nollautui, kun rakkine hinattiin Nykäsen autokorjaamon pihaan.

Kuulemma eka arvaukseni olikin oikein, eli siitä on tutkimuksen mukaan pimentynyt kaikki hehkut samanaikaisesti ja lisäksi hehkujen rele.

No, jos nuo vaihtamalla toipuu, niin sitten hinta on kuulemma noin 750 egeä.

Kalliiksi alkaa tämä vanhalla autolla ajelu tulla, laiskalle miehelle: tuollaiset pikkurempat pitäisi hoitaa itse.

Vaan kun ei laiska vanhus enää taivu. Ja viikon kuluttua sama auto menee toiselle pajalle, huoltoa varten. Samalla Tero hoitaa auton leimaamisen.

Nimimerkki Mikael ilmeisesti laski, että uusi (vuoden vanha) Ë-C4 tulee halvemmaksi kuin pakuksi rekisteröity Xantia.

Pistää miettimään nuo Mikaelin laskelmat: pakuksi rekisteröity Xantia on nimittäin varmaankin halvempi käytössä kun mun pitkäkattoinen henkilöautoni.

Olen muuten selaillut Mikaelin diplomityötä: 80-luvuilla puhuimme Peltier-elementeistä, nyt koko sana ei esiintynyt diplomityössä yhtä ainoaa kertaa (kokeilin findilla).

https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/ ... sequence=4

Jossain viestissä mies mainitsi, että lämmöntuotannon sivutuotteena (vaikka öljylämmityksen yhteydessä) on helppo tuottaa noin 2% sähköä.

Helppoa, mutta ei välttämättä halpaa.

Poissa

ViestiLähetetty: 11.01.2024 04:35 

pvalila kirjoitti:
...
Olen muuten selaillut Mikaelin diplomityötä: 80-luvuilla puhuimme Peltier-elementeistä, nyt koko sana ei esiintynyt diplomityössä yhtä ainoaa kertaa (kokeilin findilla).
...

Sinällään ei kovin väärinkään, vaikka puhutaan Peltier-elementeistä, niin Peltier-ilmiö on kun virralla tuotetaan lämpötilaero ja Seebeck-ilmiö on kun lämpötilaerolla tuotetaan sähköä, kumma kyllä kaksi eri kaveria keksi nuo ilmiöt. Perus Peltier elementiksikin tarkoitettu elementti toimii kyllä molemmin päin, ainakin itse joskus testasin netistä ostetut elementit ensin ihan käpälällä lämmittamalla ja jännitemittari kiinni.

Ja helppo ei tosiaan tarkoita halpaa, esimerkiksi Wallaksen lämmittimeen lisälaite jolla saa lämmittimen omavaraiseksi sähkön suhteen (tai suurimmalla teholla ihan pikkusen riittää ulkopuolisen akunkin lataamiseen) maksaa saman verran tai enemmän kuin lämmitin - mutta Lapin kaamoksessa voi olla ihan käypä vaihtoehto?
https://www.marinea.fi/wallas-teg-termosahkolaturi

Mutta toisaalta jos laskee pelkän kiinalaisen elementin mainosarvoilla ja jättää kaiken muun laitteiston hinnan ja asennusten hinnan huomioimatta (tee-se-itse-mies omista rakentaa romuista...) niin esimerkiksi eka TEG1 haulla ebaystä löydetty: Thermoelectric Generator 7W TEG1-241-1.4-1.2 Seebeck Power Generation Element: 17.15 €

Jos lämpö olisi ihan ilmaista ja tuota käyttäisi 24/7/365, niin sama sähkö ostettuna vuoden aikana voisi olla 0,15 €/kWh hinnalla 0,007 kW*24 h*365*0,15 €/kW = 9,2 € (0,007 kW=7 W), eli jo toisena vuonna olisi investointi kuoletettu. No "hieman" oikaiseva laskelma, mutta ei se niin ufo-kallista kuitenkaan ehkä ole enää.

Ostin joskus TEC1-elementtejä (elementti sähköllä jäähdyttämiseen) netistä oikeastaan vain siksi että olivat niin pirun halpoja (oikeastaan oli ajatuksena kokeilla tuunata yhtä 12 V kylmälaukkua, mutta en keksinyt oikein mitään tarvetta sille)

Poissa

ViestiLähetetty: 11.01.2024 15:59 

Hämärän muistikuvan mukaan Tavaratalo HongKongin vanhassa myymälässä (Vantaalla, siinä joka kymmenisen vuotta sitten paloi) oli myytävänä välilevy, joka laitettiin hellan ja kattilan väliin: tuo välilevy tuotti sähköä jonkin määrän. En muista hintaa enkä kapasiteettia, mutta muistikuvani oli, etten pitänyt härveliä ylettömän kalliina.

Sähkön tuottaminen lämmöstä tuo mieleen muna ja kana -ilmiön: lämmityslaite tarvitsee sähköä jo startatessaan ja sähköä saa vasta sitten, kun laite on kuuma. Jos pitää käyttää akkua tms. niin sitten ratkaisu ei ole enää yhtä virtaviivainen ja elegantti.

Poissa

ViestiLähetetty: 11.01.2024 17:03 

Nykyään on honkkareissa (Rusta ja vastaavat) paljon "kaminapuhallin" tai "takkatuuletin" -nimillä myytäviä muutaman kympin propelleja, mutta ei niistäkään tehoa piisaa muualle kuin propelliin ja osin toimintakin vaatii propellia että lämpötilaero säilyy. (mutta tietysti tehoa saisi tuollaisella irtoelementillä ja kattilaan vielä jäita/lunta sulamaan, niin saa enemmän lämpötilaeroa ja kaiken tehon hyötykäyttöön - vaatii vaan valvontaa ettei käräytä elementtiä)

Mutta elegentimpi akun vaativa lämmitin TEG-elementillä kuitenkin kuin se vaihtoehto että lämmittimen puhallin on syönyt akun tyhjäksi ja lämmitinkin sen jälkeen sammunut ja tyhjentynyt akku jäätyy halki seuraavien kovien pakkasten tullen. Mutta onhan tietysti myös öljykamiinoita ilman sähköntarvetta mökeille joissa ei ole sähköä, jos haluaa manuaalisesti toimivan ratkaisun, tai halkoja/pellettejä käyttäviä kamiinoja.

Tai auton webastolla se tilanne että auto on mukavan lämmin mutta akussa ei enää riitä virta pyörittämään starttia...

Ja aikkei tuo juuri sähköä tuotakaan, niin samalla lisää vieläpä lämmön tuotantoa sisälle, eli pakokaasuista oletaan lämpöä lisää, varmaan 7 W vaatii jo noin satakunta wattia lämpötehoa poistokaasuista eli se alentaa samalla myös "pakokaasujen" lämpötilaa (noita 10 samaan putkeen niin jo kilowatin lisälämpöteho), eli vähän samaa ideaa kuin lämmönvaihtaja jota tuumailit aggregaatin pakoputken lämmön talteenottoon, etuna vielä pienempi riski sotkea häkää huoneilmaan (riippuu tietysti toteutuksesta...) Agregaatin pakoputkessa noista ei isommin iloa ole sähköntuotantomielessä, eli saa lisätehoa vain joitain kymmeniä watteja ja aggregaattien käyttöajat ovat yleensä kovin lyhyitä, eli investointi tuntia kohden on kova, monia pikku aggregaatteja ei käytetä koko elinikänään kuin kymmeniä/satoja tunteja, ja paremmatkin kestävät vain esim 2000 tuntia, eli edes pelkän elementin hintaa ei helposti kuoleteta kuin ihan käyttöiän lopuilla (pikku aggregaatin tuottaman sähkön vertailuhinta on toki paljon kalliimpi pelkällä polttoaineen kulutuksellakin laskettuna kuin sähköverkostä saatavan sähkön).

Poissa

ViestiLähetetty: 11.01.2024 17:39 

Venäläinen versio voimanlähteeksi, suomalainen kun laittoi vaikka majakkaan patterin ja ennen riittävän tehokkaita pattereita kaasuvalon pullokaasulla, venäläinen käytti ydinvoimaa, strontium-90, pösilöimmät metallivarkaat näitä sitten vielä varasteli, 3 georgialaista löysi metsästä mukavasti lämmittävän kapselin ja päätti että teemmepä tähän leirin, 1 kuoli, kapseleiden talteenotto sujuu venäläiseksi työteoksi koko ripeästi, 40 sekunttia ja miehet vaihtoon. https://www.youtube.com/watch?v=NT8-b5YEyjo

Poissa

ViestiLähetetty: 11.01.2024 17:57 
Käyttäjän avatar

jaa , kaikenlaisia horinoita sitä viljellään .
tuossa horistaan ensin georgialaisista ja sitten mainitaan miten venäläiseen tyyliin homma hoidetaan.
venäjä ja venäläiset ovat ihan eri kansoja kuin georgialaiset
no nyt on muodikasta olla hyvin venäjä vastaisia vaikka lopulta ei edes keksitä mikä olisi hyvä syy niin toimia .

eikähän venäläiset ihmiset ole aivan tavallisia tallaajia kuten me suomalaisetkin jotka olemme lähtöisin sieltä hemmetin uralin nurkilta .
ite en ole huomannut venäläisten toiminnoissa mitenkään erilaisuutta suomalisiin nähden .
aamut menevät aivan saman kaavan mukaan kuin suomalaisilla , paitsi että keittiö ( kuhna ) on naisten valloittma alue ,
äijät heräilevät omia aikojaan ja aina on kyökin pöydässä eväät ja tee = Tsaij tai kahvi valmiina
omaan makuuni nuo venäläiset eväät istuu todella hyvin ,mutta vedessä keitetyt plini eivät , ne ovat harvinaisen mauttomia .
mistä minä tuon kaiken tiedän . minulla oli yli 20 vuotta venakko eukkona , ja jodtain hemmetin azerbaizanista anoppi . appiukko joka oli valko venäläinen , häntä en koskaan tavannut kun kerkes heittää veivinsä pari vuotta aikaisemmin .
edelleen oon hyvissä väleissä entisen eukon kanssa ,
siis olen nähnyt ja kokenut sen ettei venäläisessä ole eroa suomalaisiin nähden .

se sitten on eri aisia miten maan hallinto toimii , sillä ei ole mitään tekemistä tavallisen venäläisten kanssa .

Poissa

ViestiLähetetty: 11.01.2024 19:29 

kokemjne kirjoitti:
jaa , kaikenlaisia horinoita sitä viljellään...

No nii-i, ei kai kenenkään venäjän arvostelu suuntaan tai toiseen koske sun exeukkoa tai ketään venäläistä yksilönä, mutta valtiona tuo on syvältä ja poikittain. En tiedä onko noissa entisissä Neuvostoliiton osissakaan suurta eroa ihmisissa tai käytöksissä, Stalin oli Georgialainen ja Breznev oli Ukrainasta ja perseestä oli kummatkin, niinkuin kaikki muutkin valtaapitävät kommunistisissa maissa, valta kuuluu kansalle (mutta ei rahaa, ruokaa (ne kuuluu johtajille) tai oikeutta vaihtaa johtajia, eikä saa valittaa tai joutuu Siperiaan). Jotenkin tuntuu että myös arvostelet vaimon äidin perusteella sen kotimaata, mutta eikös vaimo ole sitten puoliksi azerbaizanista?

Jos perusteluna on kiva exvaimo, niin vaikka kuinka horisisit, niin Teboiliin viedyt rahat eivät päädy sun vaimolle tai tarvitseville venäläisille sukulaisille vaan Putinin kanssa kaveeraaville oligargeille. Venäjä on valtiona tällä hetkellä kleptokratia, eikä minusta sitä tule tukea missään muodossa. Itsekin tunnen ja tiedän venäläisiä, venäjällä asuviin ei ole kyllä nyt mitään yhteyttä, mutta kuvittelisin että eivät tue Putinia hekään, varmaan omaa maata arvostavat kuten useat muutkin kotimaataan - mutta kyllä propaganda ja tietynlainen sokeus mitä oikeasti tapahtuu varmaan vaikuttaa heihinkin.

Ja vaikka amerikkaa vihaisitkin, niin siellä kyllä arvostellaan valtionhallinnon toimia varsin avoimesti ja ehkä jopa Vietnamin sodan lopetti mielenosoitukset - niin tosin taisi käydä aikoinaan Neuvostoliitossakin, kun Afganistanin sota ei oikein sujunut kuin suunnitelmissa. Nykyään mielenosoituksia ei sallita edes samassa mittakaavassa kuin Neuvostoliiton aikoina (mutta molemmat noista sodista olivat pitkiä ja tuhoisia). Ehkä joskus kansa osaa vielä joskus pistää Venäjälläkin vastaan päättäjille?

Poissa

ViestiLähetetty: 11.01.2024 20:05 

kokemjne kirjoitti:
jaa , kaikenlaisia horinoita sitä viljellään .
tuossa horistaan ensin georgialaisista ja sitten mainitaan miten venäläiseen tyyliin homma hoidetaan.
venäjä ja venäläiset ovat ihan eri kansoja kuin georgialaiset

se sitten on eri aisia miten maan hallinto toimii , sillä ei ole mitään tekemistä tavallisen venäläisten kanssa .

Hommaan voidaan sotkea myös virolaiset kun noi strontium-voimalaviritykset oli valmistettu Eestin neuvostotasavallassa, tosin tavan virolainen noista tiesi tuskin yhtään mitään, se mitä kansaa väki tuolla on sitä ei moni tiedä itsekään, Stalinin vainoissa vanhemmat pistettiin niskalaukauksella kuoppaan ja orvot ympäri maata, geenitesti on monelle tuottaneet pieniä yllätyksia.

Tavallisen amerikkalaisen vika kyllä on jos se Trumppia äänestää mut tavallinen venäläinen on viaton kaikkeen.

Poissa

ViestiLähetetty: 11.01.2024 20:39 

Ei se vesijohtojen jäätyminen mitään mut kun moskovalaiselta jäätyy viemäritkin niin alkaa ääni kovenemaan. https://twitter.com/LXSummer1/status/1745099885861294300

Poissa

ViestiLähetetty: 12.01.2024 01:15 
Käyttäjän avatar

Kaikkihan me tiedämme, että venäjän viranomaiset valehtelevat aina. Myös kaikki täällä asuvat venäläiset tietävät sen. Mutta suuri osa näistä venäläisistä uskovat, että myös länsimaissa kaikki valehtelevat. Niinpä he kuitenkin mieluummin uskovat venäläisiin valheisiin, kuin täkäläiseen tiedonvälitykseen. Tämä näkyi erityisen selvästi esim. suhtautumisessa koronarokotuksiin. Minuakin tuttu venäläinen yritti kovasti "herätellä näkemään totuuden", kun kerroin jo 2 rokotetta saaneeni, ja kolmatta olin menossa ottamaan. Sairastimme koronan kumpikin myöhemmin. Minulla oli 1 päivän vetämätön olo, hänellä kymmenkunta päivää. Eikä tänä päivänäkään hyväksy mitään rokotteita.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.01.2024 01:50 

kokemjne kirjoitti:

Kyllä on.

Kansalla on vastuu johtajiensa tekemisistä. Tämä tehtiin selväksi myös Saksassa: syyllisyyden taakkaa kantavat siellä edelleen aivan tavalliset kansalaiset, vaikka useimmat eivät olleet edes syntyneet natsihallinnon aikaan (saati sitä tukeneet).

Minun venäjävastaisuudellani on pohjimmiltaan vain yksi muoto: minä vastustan venäläisiä sotilassaappaita Venäjän rajojen ulkopuolella.

Vauras, hyväntahtoinen, demokraattinen, arvostettu, korkean osaamisen ja huipputeknologian Venäjä olisi ollut mahdollinen, mutta Putin vei tuon mahdollisuuden ties kuinka pitkäksi aikaa.

Minun tätini mies oli venäläinen, hemmetin kova kaveri. Puuseppänä hän aina välillä sorvasi itseltään sormen pois: teki ensin työpäivänsä loppuun ja kävi vasta illalla ompeluttamassa kunnanlääkärillä tyngät kiinni. Sodassa hän taisteli Suomen puolella.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.01.2024 02:01 

XM-Hannu kirjoitti:
Kaikkihan me tiedämme, että venäjän viranomaiset valehtelevat aina. Myös kaikki täällä asuvat venäläiset tietävät sen. Mutta suuri osa näistä venäläisistä uskovat, että myös länsimaissa kaikki valehtelevat. Niinpä he kuitenkin mieluummin uskovat venäläisiin valheisiin, kuin täkäläiseen tiedonvälitykseen. Tämä näkyi erityisen selvästi esim. suhtautumisessa koronarokotuksiin. Minuakin tuttu venäläinen yritti kovasti "herätellä näkemään totuuden", kun kerroin jo 2 rokotetta saaneeni, ja kolmatta olin menossa ottamaan. Sairastimme koronan kumpikin myöhemmin. Minulla oli 1 päivän vetämätön olo, hänellä kymmenkunta päivää. Eikä tänä päivänäkään hyväksy mitään rokotteita.

Hyvin usein vastakkain on kaksi väittämää, joiden todenperäisyyttä ei tavallinen ihminen itse mittaamalla tai testaamalla voi todentaa. Tällöin on pakko perehtyä näiden väitteiden esittäjien taustoihin ja heidän taustojensa perusteella arvioida väitteiden todenmukaisuutta. Näitä tämäntyyppisiä asioita on paljon, esim. ilmastonmuutos.

- Minulla on vahva luottamus tahoihin, jotka korostavat, etteivät tiedä kaikkea asiasta ja voivat kommentoida vain sen perusteella, miltä tämänhetkinen data näyttää. Täydellinen varmuus on fanaatikkojen ja tietämättömien etuoikeus, opetti viisas historian ja psykologian opettajamme meitä aikoinaan.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.01.2024 12:27 

XM-Hannu kirjoitti:
...Tämä näkyi erityisen selvästi esim. suhtautumisessa koronarokotuksiin. Minuakin tuttu venäläinen yritti kovasti "herätellä näkemään totuuden", kun kerroin jo 2 rokotetta saaneeni, ja kolmatta olin menossa ottamaan. Sairastimme koronan kumpikin myöhemmin. Minulla oli 1 päivän vetämätön olo, hänellä kymmenkunta päivää. Eikä tänä päivänäkään hyväksy mitään rokotteita.

Olen aina ihmetellyt miksi juuri rokotukset saavat niin kiihkeitä vastustajia (no on toki ylikiihkeitä puolustajiakin) toisaalta on ihmisten immuunijärjestelmissäkin on suuria eroja, joita ei voi oikein helpolla kaikkia selittää. Minä olen ehkä lievästi rokotusmyönteinen, mutta en menisi alkuvaiheen rokotetesteihin mukaan. (kolme rokotusta ja kolme koronaa sairastettuna takana, eka niistä oli ikävin, mutta ei mukavia seuraavatkaan)

Mutta kyllä ne sairauksetkin vaikuttaa immuunijärjestelmään, eikä aina positiivisesti ja niissä voi olla outoja jälkitauteja, kuten reilu sata vuotta sitten Espanjantaudin varjoon jäänyt (ehkä influessan aiheuttama, ehkä joku muu bakteeri tai virus) "koomaan"/kuolemaan johtava Von Economon tauti, siitä on tehty elokuva Heräämisiä/awakenings, (Robert Niro, Robin Williams) kun 60-luvun lopun uudella lääkkeellä L-DOPA saatiin herätettyä vuosikymmeniä katatonisessa tilassa sairaalassa olleita potilaita, palasivat ihan normaaliksi toimiviksi ihmisiksi, ainakin joksikin...

Poissa

ViestiLähetetty: 12.01.2024 12:56 

olli__o kirjoitti:
XM-Hannu kirjoitti:
...Tämä näkyi erityisen selvästi esim. suhtautumisessa koronarokotuksiin. Minuakin tuttu venäläinen yritti kovasti "herätellä näkemään totuuden", kun kerroin jo 2 rokotetta saaneeni, ja kolmatta olin menossa ottamaan. Sairastimme koronan kumpikin myöhemmin. Minulla oli 1 päivän vetämätön olo, hänellä kymmenkunta päivää. Eikä tänä päivänäkään hyväksy mitään rokotteita.

Olen aina ihmetellyt miksi juuri rokotukset saavat niin kiihkeitä vastustajia (no on toki ylikiihkeitä puolustajiakin) toisaalta on ihmisten immuunijärjestelmissäkin on suuria eroja, joita ei voi oikein helpolla kaikkia selittää. Minä olen ehkä lievästi rokotusmyönteinen, mutta en menisi alkuvaiheen rokotetesteihin mukaan. (kolme rokotusta ja kolme koronaa sairastettuna takana, eka niistä oli ikävin, mutta ei mukavia seuraavatkaan)

Mutta kyllä ne sairauksetkin vaikuttaa immuunijärjestelmään, eikä aina positiivisesti ja niissä voi olla outoja jälkitauteja, kuten reilu sata vuotta sitten Espanjantaudin varjoon jäänyt (ehkä influessan aiheuttama, ehkä joku muu bakteeri tai virus) "koomaan"/kuolemaan johtava Von Economon tauti, siitä on tehty elokuva Heräämisiä/awakenings, (Robert Niro, Robin Williams) kun 60-luvun lopun uudella lääkkeellä L-DOPA saatiin herätettyä vuosikymmeniä katatonisessa tilassa sairaalassa olleita potilaita, palasivat ihan normaaliksi toimiviksi ihmisiksi, ainakin joksikin...

Huomasin, että rokotusvastaisuutta oli kahta eri lajia koronan aikana: toiset vastustivat kaikkia rokotuksia, toiset vain koronarokotteita.

Rokotteilla on koronan tapauksessa se merkitys, että rokotteet vähentävät vakavia koronatartuntoja. Rokotteiden vastustajat leimasivat koronarokotteet humpuukiksi, koska ne eivät yksikäsitteisesti estäneet tautiin sairastumista.

Oli hemmetin väärin, että Suomen valtio jätti influenssarokotteista narkolepsian saaneet oman onnensa varaan. Sairastuneita oli kai vain satakunta ja huolehtimalla heistä hyvin olisi voitu oleellisesti torjua rokotevastaisuutta.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.01.2024 17:59 

pvalila kirjoitti:
Vauras, hyväntahtoinen, demokraattinen, arvostettu, korkean osaamisen ja huipputeknologian Venäjä olisi ollut mahdollinen, mutta Putin vei tuon mahdollisuuden ties kuinka pitkäksi aikaa.

Olen aina pitänyt että Putin oli se joka vei Venäjän kadotukseen ja Jeltsin olisi ehkä puutteistaa huolimatta ollut se parempi vaihtoehto, nyt oli justikään uutinen jonka mukaan Jeltsin olisi sanonut Bill Clintonille että antakaa Venäjälle Eurooppa, me hoidetaan se ja pitäkää te itse huolta loppumaailmasta.

Aika syvältä oli toi Jeltsinkin, ja Trump olis varmaan vaihtanut Euroopan vaikka Pohjois-koreaan.

Lainaa:
Oli hemmetin väärin, että Suomen valtio jätti influenssarokotteista narkolepsian saaneet oman onnensa varaan. Sairastuneita oli kai vain satakunta ja huolehtimalla heistä hyvin olisi voitu oleellisesti torjua rokotevastaisuutta.
Tää on tätä kun ei yhtään osata ajatella nenäänsä pidemmälle.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.01.2024 20:52 

Mikähän on talon kunto jahka joskus paikat sulaa? https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1745809113794126275

Poissa

ViestiLähetetty: 12.01.2024 21:43 

Säteilevissä paikoissa työskennellään yleisestikin lyhyitä aikoja ja ukkoa vaihdetaan tiuhaan. Näin esimerkiksi Ukrainassa paineastian korjaushitsauksessa ydinvoimalassa 2000-luvun taitteessa, astiassa oli kuumaa vettä ja hitsaajat sukelsi kukin rajoitetun ajan jäähdyttävässä puvussa vetämään saumaa ja takaisin lentokentälle. Sukeltavia hitsaajia tuli ympäri maailmaa, homma tuli halvemmaksi kuin tyhjentää paikat ja pysäyttää yksikkö todella pitkäksi aikaa. Kattila oli Loviisa-tyyppinen, meillä ensimmäinen ukrainalainen pannu on jatkoajalla, nyt kai jo parikymmentä vuotta? Näin luennoivat Paton-instituutissa, Kiovassa.

Borys Paton oli se sähköhitsauksen keksinyt ukko. Kansainvälisiä seminaareja järkkäsivät vielä kolmisen vuotta sitten; https://www.nas.gov.ua/EN/Event/Pages/D ... ID=0001829

Liitteet:
Sikorsky_Paton.png
Sikorsky_Paton.png [ 46.44 KiB | Katsottu 7196 kertaa ]

Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa

ViestiLähetetty: 13.01.2024 00:51 

Xari kirjoitti:
Mikähän on talon kunto jahka joskus paikat sulaa? https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1745809113794126275

Tuntuu hassulta, että kaiken tuon tuhon keskellä joku yrittää epätoivoisesti pelastaa yhtä pöytää. Ihme, jos pöydän saa priimana irti.

Kuvaputkitelkkari tuolla näkyy huoneen nurkassa, ei ole tuo perhe Venäjän vientimiljardeista kummoista siivua itselleen saanut.

Jäädy, jäädy, suden häntä...venäläinen loru.

Poissa

ViestiLähetetty: 13.01.2024 01:42 

Mitähän pitäisi tuosta Jemenin jutusta ajatella?

Helkkarin rankasti se on ainakin nostattanut jenkkivihaa arabimaissa.

Jos tuosta sodasta seuraa se, että jenkit iskevät Iraniin, niin se on Ukrainan kannalta hyvä juttu.

Mutta yleisesti ottaen lienee niin, että mitä enemmän jenkkien resurssit ovat kiinni muissa konflikteissa, sitä vähemmän heiltä riittää tukea Ukrainalle.

Putin voi olla tyytyväinen, jos jenkit hukkuvat yhä uusien ja uusien konfliktien alle. Ja Iran.

Kiinalle juuri tämäntyyppinen konflikti ei välttämättä ole mieleinen: Kiinan etu on, että maan vienti kulkee ongelmitta. Toki kiinalaisetkin katsovat vahingoniloisina, kun Jenkkilä on pulassa.

Kovin sotaisilta näyttävät tulevat vuodet.

Ja eurooppalaiset demokratiat ovat sotiin huonosti valmistautuneita.

Tutkija vertaa nykytilannetta vuoteen 1938:

https://www.verkkouutiset.fi/a/huipputu ... /#a59ab332

Sotaan on aina parhaiten valmistautunut se osapuoli, joka on päättänyt sodan aloittaa: valmistautuminen on helpompaa, kun voi itse valita sodan alkamispäivän ja -tavan.

Poissa

ViestiLähetetty: 13.01.2024 02:55 

Ai niin, unohtui mainita se itsestäänselvyys: öljyn hinta lähti Jemenin kriisin takia juhlavaan nousuun.

Iran on ollut Putinille paljon parempi liittolainen kuin mies osasi edes unelmoida.

Poissa

ViestiLähetetty: 13.01.2024 22:36 

Mordor, ei kun Moskova tänään, siinä meni 125M$ varasto, ensin tuli erikoisjoukot ja tarjosi luvattomille työtekijöille että linnaan tai ukrainaan, joku päätti sit polttaa koko paikan, 100.000m2 varasto.

Liitteet:
russia20.jpg
russia20.jpg [ 34.57 KiB | Katsottu 7028 kertaa ]

Poissa

ViestiLähetetty: 14.01.2024 02:08 

Xari kirjoitti:
Mordor, ei kun Moskova tänään, siinä meni 125M$ varasto, ensin tuli erikoisjoukot ja tarjosi luvattomille työtekijöille että linnaan tai ukrainaan, joku päätti sit polttaa koko paikan, 100.000m2 varasto.

Kauhea savu, mitä ihmettä tuolla on säilytetty? Autonrenkaita?

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 88/146 [ 3632 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91 ... 146  Seuraava