Auto on tunnetusti aina huono sijoitus, mutta onko nykyinen hetki erityisen huono?
Yhden teorian mukaan maailmassa on tällä hetkellä aivan sairas määrä satamiin ja varastoihin jämähtäneitä autoja; aivan erityisesti kiinalaisia sähköautoja on ylituotettu järkyttäviä määriä. Kohta niitä jaetaan kuulemma lähes ilmaiseksi kaikille halukkaille.
Toisen teorian mukaan EU on täräyttämässä kovat tullit kiinalaisautoille ja sen seurauksena kohta nousevat kaikkien autojen hinnat, eivät pelkästään niiden kiinalaisten.
Sähköautojen mieletön hinnanlasku kolmen ensimmäisen vuoden aikana on fakta. Mutta monet ennustavat, että nuo autot tulevat jatkamaan halpenemistaan myös jatkossa; mörkönä on akkutakuun lopun lähestyminen ja toisaalta uudet, halvat mallit, jotka saavat vanhat näyttämään surkeilta (rangen suhteen varsinkin).
Vanhenevana miehenä ihan henk. koht. tasolla mietin, kannattaako mun nyt ostaa kunnon auto loppuiäkseni vai ostanko jälleen kerran alle kymppitonnin kulkineen, jolla pääsen puolisen tusinaa vuotta eteenpäin. Mukavuuden suhteen loppupään ceevitoset pieksevät useimmat uudet sähköt ja plugarit, mutta halpaa ei polttiskyyti ole. Aikalisän ottaminen eli kolmen vuoden liisarit eivät ole oikein mun juttu, omalla autolla olen tottunut ajamaan.
|