Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Jarrupääsylinterin asentaminen
ViestiLähetetty: 15.06.2024 19:38 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
Oli Picassosta jarrupääsylinteri irti. Katsoin pöydällä ennen takaisinasennusta, että ruikkii kummastakin lähdöstä nestettä, kun mäntää liikuttaa. Laitoin pääsylinterin takaisin autoon, laitoin jarruputket kiinni siihen, kaadoin liemet sisään ja aloin ilmailemaan jarrusatuloita, että saan operaatiossa systeemiin pakostakin jääneet ilmat pois. Siinä turaillessa kokeilin välillä, miltä poljin tuntuu ja ihmetyksekseni siinä ei ollut vastetta juuri ollenkaan. Polkimen saa käsin pohjaan, eikä se tunnu mitenkään pumppaavan jarrupainetta. Mitähän ihmettä?

Nestettä kulkee säiliöstä satuloihin eli jarrupääsylinterin läpihän sen on pakko kulkea. Eikä ilmausnipoistakaan kovin paljon ilmakuplia tullut, kuten en olettanutkaan. Oletin, että jarrupoljin olisi tässä vaiheessa toimiva, vaikkakin vielä pehmeä ilman takia. Jarrupolkimella ei saa edes löysiä pois satuloista eikä mielestäni myöskään nestepinta laske polkemisen takia, jos ilmausnippa on auki. Yleensähän yksikin polkaisu turskauttaa mukavasti nestettä nipasta ulos. Eli se ei tunnu jotenkin pumppaavan yhtään.

Otin vielä pääsylinterin irti sen verran, että katsoin jarrutehostimelta tulevan tangon oikeasti menevän pääsylinterin männän sisään. Kävi mielessä, että olisiko tanko onnistunut pujahtamaan männän ulkopuolelle ja haroisi tyhjää sen sijaan, että liikuttaisi pääsylinterin mäntää. No vähän kaukaa haettuahan tuo oli, kyllä se sinne sisälle tuntui menevän.

Autosta on luonnollisesti akku irti: voiko abs/esp -yksikössä olla jokin venttiili auki siten, että pääsylinterin pumppaama neste vain kiertää eikä painetta synny? Vaikea kuvitella, että tämä olisi mahdollista, kun pääsylinterin pitäisi kuitenkin tehdä painetta yhteen suuntaan eikä sen liikuttama nestetilavuus voi tyhjään kadota, vaikka nestelinjassa olisi mitä yksiköitä tahansa.

Olenko mä nyt missannut jotain ihan itsestäänselvää vai olenko muuten vaan tyhmä? Ei ole tämmöistä tullut vastaan, enkä kyllä keksi, mistä voisi olla kyse. Tarkistin vielä servicen ohjeista, että mitään sen kummempia ilmaustaikoja ei tarvitse tehdä, eli ranskalaistenkin mielestä kamat kiinni, nesteet sisään ja ilmaus tavalliseen tapaan ja c'est bon bon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarrupääsylinterin asentaminen
ViestiLähetetty: 15.06.2024 19:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2154
Tutki ensimmäiseksi, ettei tehostajassa ole jarrunestettä sisällä? Alipaine venttiili pois ja vaikka pitkällä nippusiteellä koitat, ettei pää kastu. Törmännyt samaan ilmiöön C5:n kanssa ja käyttäytyy silloin noin.



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarrupääsylinterin asentaminen
ViestiLähetetty: 15.06.2024 20:38 

Viestit: 122
Paikkakunta: Vorssan vieressä
Enpä osaa antaa neuvoa vaan kyselen.

Mulla vähän samantapaisia mysteerejä kahden Renun kanssa - toisessa oli talviseisonnan aikana poljin pehmennyt ja painuu lähelle pohjaa. Epäilykseni oli ABS-yksikön vapautusventtiilissä, mutta ABS-yksikön vaihto ei auttanut.

Oletko kokeillut siten, että pääsylinterin lähdöt on tulpattu, miten silloin toimii?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarrupääsylinterin asentaminen
ViestiLähetetty: 16.06.2024 19:09 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
Tehostimessa on kuivaa ja pääsylinterin mäntä ulkopuolella kuiva. Eli ei vuoda Nestettä ei myöskään huku minnekään, männän liikuttaminen ei vaan pumppaa mitään. Mäntää pystyy ihan sormivoimin liikuttamaan nestesäiliön ja jarruputkien ollessa kiinni.

Nestettä on sekä alipaine- että ylipainevaihtajalla ajettu kaikkien satuloiden läpi ja tein ABS/ESP-yksiköllekin ilmausoperaation diagboxin kautta. Kuplia ei tule ulos.

Huomasin, että pumppausliike turskauttaa jarrunestesäiliöön päin pienen paineaallon ja näinhän ei pitäisi olla. Mäntäliikkeen pitäisi imeä nestettä säiliöstä ja työntää sitä eteenpäin.

Otin koko paskan vielä uudelleen pöydälle ja tarkistin, että aiemmin tutkimani tiivisteet olivat oikeissa urissa. Kun sylinterin laittaa ruuvipenkkiin kiinni, säiliöön vähän nestettä ja laittaa sormet ulostulojen tukkeeksi, niin mäntä on ihan sormin kokeillen kova. Ei saa painettua sisään ja iloisesti truuttaa nestettä ulos kummastakin lähdöstä, kun sormia hellittää.

Laitoin sylinterin takaisin autoon, putket kiinni, lisäsin nestettä ja hölläsin putkien nippoja hitusen, että nestettä valui sylinteriin, sen läpi ja ulos asti ja kiristin jarruputket takaisin ulostuloihin. Poljin menee pohjaan eikä mitään vastusta tunnu... Ilmaaminen ei auta, nestettä kyllä kulkee läpi. Ja jos siellä olisi ilmaa, niin jarrupolkimessa pitäisi kyllä alkaa tuntumaan vastusta, kun jarrupaine puristaa ilmakuplia kasaan.

Hommahan alkoi siitä syystä, että jarrut muuttuivat tehottomiksi ja poljin painui syvemmälle kuin aiemmin, mutta nestettä ei kadonnut minnekään. Kun ei vuotoa löytynyt jarruista, epäilin että pääsylinteri vuotaa ihan vähän jostain tiivisteestä ja otin sen siksi pöydälle tutkittavaksi. Voi olla, että jonkun tiivisteen väliin oli alkujaan mennyt likaa ja 16 vuotta vanhojen tiivisteiden ronkkiminen veti koko pääsylinterin finaaliin.

Tilaan huomenna uuden pääsylinterin, kun aikataulupaineiden takia ei huvita harrastaa kovin montaa päivää.

Tosin jos pöydällä toimii (ainakin johonkin rajaan asti), niin miksei sama toimi autossa kiinni asennettuna?

Jos uusikaan sylinteri ei toimi, niin kokeilen vielä sellaista, että laitan jarrunestesäiliöön alipainetta ja yhteen satulaan ilmausnippaan letkun, jonka täytän jarrunesteellä ja letku jarrunestepurkkiin ja imaisen nestettä takaisin säiliöön päin. Jos sylinteriin jotenkin jää asennettaessa ilmaa, niin ilman pitäisi nousta nestevirran mukana ylöspäin säiilöön ja alaspäinhän se ilmakupla ei kulje...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarrupääsylinterin asentaminen
ViestiLähetetty: 17.06.2024 10:57 

Viestit: 5065
Ainakin uudemmissa on ABS-yksikön ilmaamiseen oma Diagbox proseduurinsa, diagbox neuvoo ainakin osin mitä pitää tehdä. Muistelisin kuulleeni että tuo tarvitsee litrakaupalla nestettä, mutta vaatiiko paineilmaimenkin käyttöä? [EDIT]: tämähän oli jo kokeiltukin

Mutta luulisi silti jotain vastetta olevan vaikka vähän ilmaa olisi päässyt ABS-pumppuunkin, mutta ei kai sinne normaalisti paljoa pääse, ellei joku letku/putki halkea ja neste lopu, eli luulisi ettei kyse ole tuosta tarpeesta?

Hieman pääsylinterit purskauttavat takaisinpäinkin, ainakin moottoripyörän aukinaisissa pääsylintereissä huomasi helposti, erityisesti jos neste on vähissä. Niissä joskus vaaditaan kaikenlaisia kikkoja, letkut kun on melkein pystysuosassa, letkut voivat jakaantua kahtia ja mennä anti-dive yksiköihin ennen satuloita (890-lukua :) ) ja ilmakuplia vaikea ajaa alaspäin...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarrupääsylinterin asentaminen
ViestiLähetetty: 17.06.2024 12:35 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
Ei tuohon diagboxilla ilmaamiseen montaa desiä mennyt. Ohjeet olivat hieman epäselvät, servicessä käskettiin laittamaan paineilmauslaite päälle ja jatkamaan Diagboxin ohjeiden mukaan ja Diagbox ei puhunut paineilmaimesta mitään, mutta pyysi pumppaamaan jarrua. Käsittääkseni pitäisi riittää se pelkkä paineilmauslaitekin, kun sehän puskee uutta nestettä systeemiin. Pumppaamalla saa tietysti nopeita pyrähdyksiä aikaan. Tein kummatkin, mutta kun ei tuo poljin pumppaa nestettä, niin aika turhaa se taisi olla. Ilmausnippoja availtiin vuoronperään ja pumppu surisi välillä.

Ei pitäis olla ainakaan mun jäljiltä sen ihmeemmin ilmaa siellä, kun systeemiä on avattu vain pääsylinterin verran ja sehän on kaiken muun yläpuolella rintapellissä ja putket tulevat ylöspäin pääsylinterille.

Tosin en tiedä, mistä tämä on alkujaan syntynyt. Kyseinen auto oli peltisepällä, joka käytti sitä naapurissaan katsastuksen jälkitarkastuksessa osana koritöitä. Meni jarrut kunnossa sinne ja tuli jarrut pehmeinä takaisin. Koritöissä ei ole ollut tarvetta koskea jarruihin, joten hyväntahtoinen arvaus on, että katsastuksessa on testailtu jarruja, mikä leipoi pääsylinterin vanhat tiivisteet. Ei kukaan ainakaan myöntänyt mitään muuta.

Ja moottoripyörän jarruista: luulin minäkin, että olen pätevöitynyt tekemään kaikki mahdolliset jarrutyöt ongelmitta, kun olen Hondan moottoripyörän dual-jarrut onnistunut ilmaamaan tuloksekkaasti useamman kerran vuosien aikana. Siinä on letkusto kuin spagettia ja etupyörässä lisäksi oma pääsylinteri osalle takajarruja... Ranskalaiset taisivat kyllä vetää pidemmän korren tässä. Uusi sylkky tulee keskiviikkona, voihan se toki olla että sen kanssa kaikki toimii alusta asti ihan heittämällä. Ilman optimismia ei sitikan korjaamisesta tule mitään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarrupääsylinterin asentaminen
ViestiLähetetty: 17.06.2024 19:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2616
Paikkakunta: Päijät-Häme
Onko tuossa sitten kovin erilainen ESP-yksikkö kuin C5-I:ssä, siinä lexia ei käskenyt pumppaamaan vaan pitämään polkimen pohjassa. ABS-yksikkö nosti polkimen ylös. Jännä ilmiö kun painat voimalla mutta pedaali sen kuin nousee :lol: .



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarrupääsylinterin asentaminen
ViestiLähetetty: 19.06.2024 22:15 

Viestit: 1209
Paikkakunta: Turku
Nonih, uusi sylkky asennettu. Poljin edelleen löysä, mutta selvästi tuntuu pieni vastus polkimessa, kun mäntä laittaa nestettä kiertoon. Vanhalla sylkyllä ei liikkunut mitään eikä mikään. Aloitetaan paineilmauksella niin, ettei kuplia tule ja ajetaan abs/esp -ilmausproseduuri jatkoksi. Ilmaa löytyy hieman joka nurkasta, mutta ei varsinaisesti auta polkimeen. Vanhalla sylkyllä jarrupaine nousi 2 bariin ja laski pian nollaan, uudella se nousi 12 bariin eikä laskenut.

Servicen mukaan paineilmauksessa jarrunesteen syöttöpainetta pitäisi olla 2 baria (vai tarkoittikohan 1 baria yli normaalin ilmakehän paineen?), mikä tietysti auttaisi kehittämään nopeampaa virtausta. Mulla letkut ja liittimet kestää ehkä noin 0,7-0,8 baria ylimääräistä, mutta ilmausnipasta lähtevästä letkusta näkee, että kyllä se ilma aika nihkeästi alaspäin kulkee. Ja servicen kuvien mukaan jarruputkistot ovat ihan tuhannen mutkalla tuossa Picassossa.

Otetaan sitten järeämmät keinot käyttöön. Otin 6mm yksisuuntaventtiilin ja viisi metriä läpinäkyvää nylonletkua ja tein hullunkierron takaisin säiliöön. Letkun pää nestepinnan alle, ja ilmakuplat nousevat sieltä pintaan samalla, kun pääsylkky imee pohjalta pelkkää nestettä. Pumppailtiin paikallisen sitikkaurpon kanssa jokaista satulaa niin kauan, että kuplia ei enää tullut. Sitten ajettiin diagboxilla ilmaus niinikään hullunkierrolla ja pumppailtiin sen yhteydessä jokaista nurkkaa aina niin kauan, että ilmaa ei tullut. Sitten vielä ilmattiin normaalin järjestyksen mukaan pelkät satulat -- edelleen hullunkierrolla ja ilmaahan riitti koko ajan tähän vaiheeseen asti. Poljintuntuma parani hiljalleen, mutta lopulta ne kuplat loppuivat ja vihdoin polkimesta tuli kova. Auto käyntiin ja poljin painuu tietysti syvemmälle, mutta ei loputtomiin kuten ennen. Arvelisin, että jarrutuntumassa ollaan nyt noin 95%:ssa siitä, mitä ennen ongelmia. Parin muun korjauksen jälkeen ilmaan kerran vielä, niin saan loputkin pois.

Diagnosoinnissa auttoi se, että diagbox näytti jarrupaineen reaaliajassa. Siinä vaiheessa, kun poljin vielä painui hiljalleen auto käynnissä pohjaan, jarrupaine nousi samaa vauhtia 50 barista 110 bariin. Eli ei painetta mihinkään kadonnut eivätkä tiivisteet tai jarruputket vuoda, vaan voitiin luottavaisesti tehdä johtopäätös, että ilmakuplat ne vaan puristuu siellä kasaan.

Hullunkierrolla se Hondan prätkäkin ilmaantuu. Pitäisi oikeastaan tehdä aina sillä suoraan kaikkien ajoneuvojen ilmaukset, kun siihen joutuu silloin tällöin palaamaan viimeisenä vaihtoehtona. Se kun onnistuu helposti yksin ja jarrunestettäkään ei kulu, kun ohueen letkuun ei montaa kuutiosenttiä mahdu, vaikka sitä on metritolkulla. Ja saa varmuudella kaikki kuplat pois. Jarrunesteen vaihto tietysti erikseen, mutta nesteen vaihdossahan ilmaa ei systeemiin pääsekään.

Ei kyllä yli- tai alipaineella saanut niitä kuplia tulemaan millään ulos, ainoastaan pumppaamalla jarrua sai niin nopean hetkellisen virtauksen, että kuplat lähti kiertoon lopulta joka paikasta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarrupääsylinterin asentaminen
ViestiLähetetty: 20.06.2024 18:19 

Viestit: 149
Lisätään sen verran että ABS-yksikön ilmaamisen yhteydessä Diagboxin ohje jonka mukaan touhuun tarvitaan kaksi henkilöä ei ole mitenkään perusteeton. Ensin pöristellään ilmat pois ABS-yksiköstä ja sen jälkeen jatketaan polkemista niin kauan että kuplia ei enää tule.

Milläs katsot kuplia letkusta jos olet yksin? :)


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: