Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Jousitusongelmia C5 x7
ViestiLähetetty: 08.07.2024 21:33 

Viestit: 3
Moi,

Omistanut nyt vajaa vuoden tommosen vm 2011 C5 farkun ja jousituksen kanssa ollut ongelmaa. Alkuun auton etupää saattoi laskea kesken ajon itsestään ja oli tympeää varsinkin pimeällä, kun valokeila putosi nokan eteen. Nousi sitten itsestään aina jossain vaiheessa takaisin. Sitten auto laski alleen pari kertaa hydraulinesteet ja takaa vaihdettiin yhdysputken perästä toiselle puolelle taakse suorempi pätkä ja "ässä" -pätkä. Hetken oli parempi. Nyt sitten herjailee taakse vastakkaiselle tauluun suspension faultia ja testeri sanoo virheeksi Travel height coherence. Virhe tulee ja menee itsekseen, mutta ei se ajossa hyvältä tunnu katsella virheilmoitusta, että mikä tässä kohta laukeaa. Kaikki nämä viat aina pahentuneet ja ilmestyneet silloin, kun on painanut sport suspensionin päälle. Normimoodissakin kyllä ilmoitellut, mutta tosi paljon harvemmin.

Onkohan tuolla nyt anturit jumissa tai jotkut pilipali muoviosat, tiivisteet tms. halki, että ei pelaa oikein? Ja miten se jousitus nyt näissä toimii sen sportin osalta, että jäykisti kulmat ja tiputti keskipallot pois vai mitähän muistelen lukeneeni? Jousitus siis toimii suht ok kun ajelee normisti, mutta näitä vikailmoituksia ja herjailuja tuppaa tulemaan aina silloin kun aktivoi sen sport suspensionin. Se olisi näppärämpi käyttää motarin 180 asteen rampeissa ja äkkinäisemmissä ohituksissa yms. kun auto lähde vanumaan minne sattuu, mutta uskalla enää käyttää kun aina lyö virheilmoitusta että seuraako siitä jotain muutakin pidemmän päälle.

Peräkärryn kanssa myös varsinaista tuskaa, kun pomputtaa ja tärisyttää autoa tosi paljon. Tyhjä kärry ihan kamala, mutta ei painonkaan kanssa paljoa parane. Hyvä jos edes 80km/h kehtaa ajella. Ihan sama kärryllä oliko rengaspaineet perus 2,4bar joka kulmassa tai taakse nosti 2,8bar mikä luki oven ohjelapussa.

Vähän offina vielä, että vaihteistona AM6 ja muilla vaihteilla voi ajaa mitä vautia vaan eli sama jaksaako justiinsa mennä tai sitten kierrokset tapissa ja kaikki siltä väliltä ilman sivuääniä, mutta heti kun vaihtaa kutoselle, niin alkaa hirveä ujellus. Ehkä jos kierrokset nousee 2500rpm yli, niin hiljenee silläkin mutta sitten mennään jo "liian lujaa". Ja kun automaatti haluaa vielä kutoselle jo jossain 60-70kmh/h vaikka miten yrittänyt opettaa, niin aika ärsyttävää. Onko sitten EGR tai DPF tukossa tulisi mieleen vai onko laatikko sitten hajoamassa kun tekee äänen vain ja ainoastaan kutosvaihteella pienemmillä kierroksilla. Vitosella samat kierrokset tai vauhti, niin ihan on hiljaista tai vaikka kuinka yrittäisi vitosella rasittaa pienillä kierroksilla, niin ei mitään mutta heti kun kutoselle niin viheltää.

Pitkä oli viesti, mutta jos jollain olisi jotain vinkkiä antaa, mistä lähtisi ongelmia purkamaan, niin kiitollinen olisin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousitusongelmia C5 x7
ViestiLähetetty: 08.07.2024 22:26 

Viestit: 712
Testerillä katsoo mitä korkeusarvoa antaa keulalle kun ongelma tapahtuu. Jos näyttää matalaa korkeutta niin silloin se lisäpallon blokki on todennäköisesti rikki. Sportti päällä jäykkyydensäädön solenoidia ei ohjata niin usein niin varmaan silloin se jää herkemmin jumiin kovaan asentoon. Ja venttiilin ollessa kovassa asennossa auton korkeutta ei pystytä muuttamaan. Valuminenkin johtuu siitä kun venttiilin ohivuoto päästää paineet. Neloskoneisissa sen blokin vaihto on valitettavasti aika työläs homma.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousitusongelmia C5 x7
ViestiLähetetty: 09.07.2024 14:49 

Viestit: 103
Paikkakunta: Riihimäki
Vastaan tuohon Aisinin ulinaan, se vaikuttaa olevan ihan ominaisuus. Hain edellisen 2016 mallin suoraa Veholta ajamattomana, ja melkein samalla tavalla se ujelsi uudesta lähtien sen 160Mm jonka sillä ajelin. Samoin tuo nykyinen 430Mm ajettu ujeltaa kutosella, ei muilla vaihteilla. Eli en olisi(ole) siitä niin huolissani.
Tyhjä kärry tuntuu olevan aika vaikea aihe hydelle, mutta aisapainoa lisäämällä tasottuu kyllä jos se toimii. Sopivasti lastatun vaunun kanssa oikein mukavaa menoa verrattuna vieterialustaan.



C4 1.6Hdi -08, C5 136Hdi -08, C4 1.6i -09 ja muita ranskiksia.
Ex: C5 2.0 -02, C5 BlueHdi180 -16
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jousitusongelmia C5 x7
ViestiLähetetty: 10.06.2025 00:48 

Viestit: 3
Pitkä väli, mutta laitetaan nyt tähän kun auto kävi huollossa. Kuulemma joku korkeudensäätöanturi keulassa jumittelee, niin voi johtua siitä. Myös toinen etupään hydesylintereistä vuotaa (ei merkkaa vielä asfalttiin parkissa), mutta voihan silläkin olla osansa. Eivät vielä ehtineet korjata, mutta uusi aika varattu.

Testeriä en ole ajossa pahemmin käyttänyt, kun hankala. Omassa ei oikein se MIL toimi. Kattavasti kyllä näkee ja saa testejä tehtyä huoltopuolelta, mutta OBD-puoli aika pelkistetty, eikä siellä ikinä mitään vikoja näe, vaikka huoltovalikon kautta olisi vikakoodeja tallentunut. Tuosta korkeudensäädöstä näkee kyllä sen, että jos autoa laskee alas ja nostaa normiin ja siitä toiseksi ylimpään, niin numerot juoksevat ok ja vastaavat referenssiarvoja. Siihen ylimpään asentoon ei ole koskaan minulla mennytkään ja testerillä kun seuraa, niin takapää nousee vielä sen piirun ylemmäs minne pitääkin, mutta etupään luvut eivät muutu enää siitä toiseksi ylimmästä korkeudesta vaikka kuinka odottaisi ja antaisi kaasua. Joku siellä jumittaa. Nesteet ok. Josko se huollossa sitten selviäisi.

Vaihteistossa kutonen viheltää edelleen siinä 75-90km/h, mutta muuten pelaa vaihteet ok. Vaihdankin yleensä käsin vitoselle, jos pidempään joutuu ajamaan 80km/h alueella. Jostain luin, että tuota AM6:sta olisi kehuttu hyvin toimivaksi, mutta omassa kyllä tahtoo nykiä vaihdot ja ohituksissa saa painaa kaasua 2s ennen kuin aikoo ohittaa, että oikeasti lähtee kiihtymään / vaihtaa pienemmälle. Mutta nämä on näitä. :)


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: