|
Kirjoittaja |
Viesti |
Teuski
|
Viestin otsikko: BlueHDI for dummies Lähetetty: 02.09.2024 06:58 |
Viestit: 7762 Paikkakunta: Eurajoki
|
Vaimolle hankittiin C4 Cactus BlueHDI-moottorilla. Ureahommat on itselle ihan uusi juttu, autossa on espanjankielinen ohjekirja eikä nyt huvita penkoa relevanttia tietoa jostain Googlesta, siispä kysytään Patongilta; - Minne tuota laitetaan?
- Kuinka usein sitä laitetaan?
- Onko väliä mitä tököttiä laittaa, onko viralliselle Adbluella vaihtoehtoja?
- Kannattaako laittaa jo ennen kuin auto varoittaa loppumisesta?
- Miten säiliön hajoaminen vältetään? Riittääkö, kun ei täytä täyteen?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: BlueHDI for dummies Lähetetty: 06.09.2024 11:27 |
Viestit: 7762 Paikkakunta: Eurajoki
|
Onkos ureahommat patonkilaisille ihan vieraita?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: BlueHDI for dummies Lähetetty: 06.09.2024 12:21 |
Viestit: 944 Paikkakunta: Vihti
|
Meillä on ollu tollanen uudesta. Täydellä säiliöllä kait ajaa 15tkm. Ollaan 10l pöniköillä tankkailtu. Määkii kun 2500km jäljellä joten ihan heti ei tarvii panikoida tankkauksen kanssa. Ollaan käytetty vain parasta (halvinta) mitä sattunut löytymään. Tuo jäätyy joka talvi ja sytyttää vikavalon pari ekaa talvea jaksettiin juosta huollossa sen kanssa sittemmin antanu valon palaa kun se sammuu kun kelit lauhtuu. Ei oo säiliö vielä ainakaan hajonnut vaikka jäätynyt useasti, mitään ennakoivia toimenpiteitä ei oo tehty. Auto 2020 takuuta vielä jonnin verran jäljellä. Tankkaushan suoritetaan saman luukun alta kuin auton muukin tankkaus.
Edit: nyt vasta katsoin allekiejoituksesi, niin välttämättä mikään mainitsemani ei päde meillä kun 2 korinen ja 120tms hepoinen.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: BlueHDI for dummies Lähetetty: 06.09.2024 20:55 |
Viestit: 4994
|
service.citroen.com saa suomenkieliset käsikirjat ja onneksi nuo uudemmat saa ladattua pdf:nä, silloin voi hakea vaikka adblue, varsin miellyttävä käyttää verrattuna paperiseen (tietyn aikakauden käsikirjat on valitettavasti pätkitty ja haku toimii vain netissä niihin ja sekin niin hitaasti että sillä ei ole mitään virkaa)
2400 km ennen alkaa varoittamaan "UREA" ja näyttää kilometrit jotka jäljellä ennen kuin loppuu, 600 km ennen loppumista sytyttää lisäksi Service valon. Jos kilometrit pääsee nollaan, niin ei anna enää käynnistää, mutta pystyy sammuttamatta ajamaan ehkä niin pitkälle kuin tietä riittää. Ilmeisesti Cactuksessa on 17 litran säiliö, eli tuollainen 10 litran pönikkä on varmaan sopiva kaataa kerralla kun alkaa herjaamaan, en keksi syytä miksi täyttäisi ennen, varsinkin kun ei ole mitään mittaria ja Adbluen kulutus voi vaihdella paljon.
Adblue hajoaa itsestään (lämpimämmässä nopeammin ja hajoaa myös varastossa alkuperäisessä purkissa, olisko 12 kk keskimääräisissä varasto-olosuhteissa hyllyikä) ja jos sitä on säiliössä liikaa, voi jäätyminen halkaista tankin, mikä puolustaa myös sitä että laittaa vasta kun on tarve.
Vaihtoehtoja ei ole EU:ssa ja kaikki Adblue on "samaa", jenkeissä oli joskus 10 vuotta sitten (Kemirankin keksintönä Suomessa mainittu) Denoxium, joka kesti paljon enenmmän pakkasta (Adblue jäätyy jo 11 °C), ei liene ollut vuosiin tuotannossa kenelläkään, eikä ollut EUssa sallittu vaikka pitäisi sopia jopa ilman säätöjä tilalle, säädöillä saisi optimoituakin. Jenkeissäkään ei ole ollut vuosiin, joskus katselin archive.org minä vuonna tuotteen nettisivut hävisivät, mutta ei ollut montaa vuotta ja huhuista huolimatta Norjassakaan ei ole ollut vuosiin myynnissä.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: BlueHDI for dummies Lähetetty: 06.09.2024 21:56 |
Viestit: 4994
|
Yritin kaivella mistä tuon Adbluen urea on peräisin, taitaa ainakin osa mennä Putinin asekassaan siitäkin, eli Venäjä on tuplannut urean tuonnin EU:n alueelle sodan alettua (ja erilaisten typpilannoitteiden raaka-aineiden myös, niillä kun on nyt halpaa kaasua yli tarpeen kemianteollisuuteen) molemmista riippuvuuksista on herännyt ihan ansaittu keskustelu. Muutamassa maassa on koettu pikkukriisejä kun oli kinaa Kiinan kanssa ja urean saanti sieltä loppui tai väheni äkisti, Korea ja Australia ainakin muutamana viime vuonna, toivottavasti sotakoneissa ei ole ohjelmaa joka estää käynnistymisen jos ADblue loppuu. Tuossa edellisessä viestissä sanoin ettei kannata varastoida, kun se hajoaa itsekseen, mutta ehkä kannattaisikin pitää kellarissa viileässä tai pakkasessa 10 litran kotivara-adblue?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: BlueHDI for dummies Lähetetty: 07.09.2024 10:21 |
Viestit: 4994
|
Vähän tuossa Adbluessa haiskahtaa keskiarvot ja väkipakko, pakko tehdä järjestelmä joka estaa ajon jos se on tyhjä tai rikki, mutta kun kylmässä asuu vähän ihmisiä, niin ei sillä niin väliä ettei se toimi pakkasessa (sääntöjen mukaan sen täytyy alkaa toimia 20 minuutin päästä 15 C asteen pakkasessa, joka varmaan edustaa valtaosaa tammi-helmikuun kaupunkiliikenteestä, ainakin pohjoisessa).
Toisaalta yrityskauppojen myötä Kemiran ja Terra Industrien myynnin jälkeen niillä ei ole mitään intoa kehittää uusia aineita marginaaliryhmille, kun pitäisi vielä taistella lainsäädäntöä vastaan että sen saisi hyväksyttyä käyttöön.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: BlueHDI for dummies Lähetetty: 08.09.2024 07:46 |
Viestit: 7762 Paikkakunta: Eurajoki
|
Näkyy olevan myynnissä noita jäätymisen / kristalloitumisen estoaineita, onko niistä kellään kokemusta?
Säiliön kooksi selvisi muistaakseni 17 litraa. Josko sitä sitten tankkaisi max lympin kun hälyttää. Ainakin mun ymmärtääkseni jäätyminen on väistämätöntä ja täysi säiliö jäätyessään hajoaa. Vai oliko se niin, että tulvii yli ja rikkoo sähköosia säiliön päältä?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: BlueHDI for dummies Lähetetty: 08.09.2024 20:30 |
Viestit: 700
|
Kyllä siitä kristallisoitumisen estoaineesta taitaa olla ihan oikea hyöty esim. pumpun tai suuttimen tukkeutumisen kannalta.
Varmaan paras taktiikka tuohon täyttöö taitaa olla juuri tuo, että laittaa kympin kanisterin sisään silloin kun auto alkaa herjaamaan vähyydestä. Tasoanturihan noissa alkaa tunnistamaan jossain alle 6-7 litran paikkeilla tasoa.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: BlueHDI for dummies Lähetetty: 09.09.2024 07:33 |
Viestit: 4994
|
Onko kaikkien (Euroopan) maiden autoissa lämmitin Adbluelle, vaikka meri-ilmastoiset Portugali, Kypros tai Malta... ei varmaan oikeasti tarvitsisi ikinä, Espanjassakin taitaa olla sisämaassakin aika harvinaista että edes yöllä laskisi hetkellisesti noin alas -11 °C - ei tosin mitään tietoa sikäläisistä pakkasista, pohjoisessa Ranskan rajalla olisi ainakin vuoristoakin, mutta se taas on lähempänä merta?
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: BlueHDI for dummies Lähetetty: 09.09.2024 07:48 |
Viestit: 7762 Paikkakunta: Eurajoki
|
olli__o kirjoitti: Onko kaikkien (Euroopan) maiden autoissa lämmitin Adbluelle, vaikka meri-ilmastoiset Portugali, Kypros tai Malta... ei varmaan oikeasti tarvitsisi ikinä, Espanjassakin taitaa olla sisämaassakin aika harvinaista että edes yöllä laskisi hetkellisesti noin alas -11 °C - ei tosin mitään tietoa sikäläisistä pakkasista, pohjoisessa Ranskan rajalla olisi ainakin vuoristoakin, mutta se taas on lähempänä merta? Tämäpäs onkin mielenkiintoinen kysymys, tämä meidän Cactus kun on uutena ostettu Espanjassa... Catcar.info:n kuvista en löytänyt adblue-juttuja mistään autosta, saati koko C4 Cactusta...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
|