Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kunka robottivaihteistolla ajetaan?
ViestiLähetetty: 21.09.2024 10:15 

Osaavatko kokeneemmat antaa vinkkejä siitä, kuinka matkanteko robotin kanssa sujuu parhaiten?

Parin viikon jälkeen olen päässyt siihen, että suurin osa vaihdoista menee nätisti. Mutta väliin tulee huonoja kiihdytyksiä, auto nyykähtelee vaihdoissa ikävästi.

Useimmiten robotti vaihtaa silloin, kun hiukan kevitän kaasua ja toivon sen vaihtavan. Mutta ei aina: välilä robotti ei ymmärrä toivettani, jättää tarjotun vaihtohetken hyödyntämättä ja alkaa vaihtaa vasta siinä vaiheessa, kun minä lykkään taas kaasua (kuvittelemani vaihteenvaihdon jälkeen).

Ohitukset ja vastaavat on ilmeisesti paras hoitaa suosiolla manuaalipuolella. Se tuntuisi toimivan aika kivasti, kun veto ei katkea odottamatta ja vaihdotkin ovat ainakin speksien mukaan vähän nopeampia. Ja alaspäin loota näyttää vaihtavan automaattisesti silloinkin, kun manuaalitila on päällä ja auton antaa esimerkiksi liukua punaisiin liikennevaloihin.

Tuttava vuosia sitten lastutti manuaalivaihteisen hodarinsa, ja tykkäsi kovasti kierroslukualueen yläpään piristymisestä. Automaatin kanssa en koskaan kokenut kierrosalueen yläpään tulevan vastaan turhan matalalla, mutta robotin manuaalipuolella ajaessani huomasin kaipaavani korkeammalle kiertävää konetta.

Mulla on siis se uudempi (oppiva) versio robotista. Onko se oikeasti parempi kuin vanha BMP? Käsittääkseni se on kuitenkin pääosin kuski, joka sopeutuu lootaan eikä toisinpäin.

Paikalla

Viestin otsikko: Re: Kunka robottivaihteistolla ajetaan?
ViestiLähetetty: 21.09.2024 11:10 
Käyttäjän avatar

Profiili ICQ
Kohta 10v ajellut leppoisasti robotilla. En juuri huomaa edes vaihtoja. Välillä saattaa kärryn/trailerin kanssa tulla tilanne, että ollaan erimieltä.
Vaimon autossa (robotti myös) menee hermot kun ajetaan eri tyylillä.

En keventele missään kohdassa kiihdytystä vaan ajelen kevyellä kaasulla kokoajan.
Jos runnoo kaasua niin nykii varmasti enempi.

Poissa

ViestiLähetetty: 21.09.2024 20:46 
Käyttäjän avatar

Meillä oli aikanaan Pökön 1007 2Tronic, joka oli kyllä sellainen kenguru että parempaa saa hakea. Kyllähän se rauhallisen lupsakassa ajossa menetteli, mutta jos halusi vähäkään rivakampaa liikkumista, niin ihan suosiolla man. asennolle ja polkemaan. Siltikin aina välillä ne robotin viiveet pääsi yllättämään ja se siitä aktiivisemmasta ajosta. Ja talvellahan tuo oli suorastaan tappolaite. Pienikin sutasu etusilla ja ESC pudotti välittömästi tehot pois, josta aski otti sitten itseensä ja alkoi arpomaan pienempää, jona aikana se vauhtikin hyytyi ja sen surauksena aski jälleen arpoi sitä pienempää kun auto ei enää jaksanutkaan. Käytännössä siis pienikin lumipuuro aikaansai jatkuvaa tökkimistä ja aska arvottiin 1. lähtien aina jälleen uusiksi :cry:

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa

ViestiLähetetty: 22.09.2024 11:07 

pvalila kirjoitti:
Osaavatko kokeneemmat antaa vinkkejä siitä, kuinka matkanteko robotin kanssa sujuu parhaiten?

Parin viikon jälkeen olen päässyt siihen, että suurin osa vaihdoista menee nätisti. Mutta väliin tulee huonoja kiihdytyksiä, auto nyykähtelee vaihdoissa ikävästi.

Useimmiten robotti vaihtaa silloin, kun hiukan kevitän kaasua ja toivon sen vaihtavan. Mutta ei aina: välilä robotti ei ymmärrä toivettani, jättää tarjotun vaihtohetken hyödyntämättä ja alkaa vaihtaa vasta siinä vaiheessa, kun minä lykkään taas kaasua (kuvittelemani vaihteenvaihdon jälkeen).

Luulisi ETG-robotin olevan vanhaa BMP:tä pätevämpi, ellei se sitten ole oppinut jotenkin huonoille tavoille kuskin tuskaillessa kiihdytysten kanssa? BMP:llä ei tällaisia ongelmia ole ollut meillä. Ei sovi kovin hyvin vaihtelevaan ja kiihdyttelevään ajoon, mutta osaa tasaisen ajon ja tasaiset kiihdytykset oikein hyvin.

Sitten tietysti kytkimen kalibroinnit ja vaihteensiirron uudelleenopetus kannattaa tehdä, jotta ei ole niistä ainakaan kiinni. Ja ne opitut parametrit varmaan olis hyvä nollata.

Poissa

ViestiLähetetty: 22.09.2024 12:13 

yason kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Luulisi ETG-robotin olevan vanhaa BMP:tä pätevämpi, ellei se sitten ole oppinut jotenkin huonoille tavoille kuskin tuskaillessa kiihdytysten kanssa? BMP:llä ei tällaisia ongelmia ole ollut meillä. Ei sovi kovin hyvin vaihtelevaan ja kiihdyttelevään ajoon, mutta osaa tasaisen ajon ja tasaiset kiihdytykset oikein hyvin.

Sitten tietysti kytkimen kalibroinnit ja vaihteensiirron uudelleenopetus kannattaa tehdä, jotta ei ole niistä ainakaan kiinni. Ja ne opitut parametrit varmaan olis hyvä nollata.

Kaiken kaikkiaan olen vaihteestoon riittävän tyytyväinen, kyllä tuon kanssa toimeen tulee. Mutta opittavaa on mulla vielä, ja vähän kai tuolla vaihteistollakin. Vajaat tuhat kilsaa olen autolla ehtinyt ajaa, ja toistaiseksi olen ollut ainoa kuski. Kun vaimokin alkaa tuolla ajaa, niin sitten aski voi oppia mun kannaltani huonoille tavoille.

Paikalla

ViestiLähetetty: 22.09.2024 12:14 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Vaimon cactuksen robotti on todella pökkelö, ohituksissa nyykähtelee ja vaihtotapahtuma kestää pitkään.

Manuaalille tuota ei saa lainkaan, läpysköistä voi kyllä vaihtaa jos ehtii ennen robottia. Ja miksei ehtisi, se kun tuntuu luulevansa olevan bensakoneessa kiinni vaikka auto on diesel. Ohittamaan jos lähtee painamalla kaasua, reilummin niin pudottaa liian pienelle vaihteelle. Kun vaan keventää kaasua ja vaihtaa läpyskästä niin vaihtoa ei edes huomaa.

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa

ViestiLähetetty: 22.09.2024 14:26 
Käyttäjän avatar

Nuo robotit on aika yksilöllisiä. Mulla on ollut kaksi C4:sta BMP vaihteistolla. Vanhempi toimi hienosti koko elinkaarensa ajan. Uudempi oli aika pökkelö jo uudesta asti. Pätki ja ravisti, vaikka mitä päivityksiä ja sopeutuksia olisi tehty. Kaikkein kauhein oli koeajamani uudehko C2 SensoDrive vaihteistolla. En tiedä oliko rikki, mutta kovin oli nykivät vaihtamiset pehmeälläkin kaasun käytöllä.
Nyt on käytössä yksivaihteinen CVT vaihteisto.

Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa

ViestiLähetetty: 19.01.2025 07:57 
Käyttäjän avatar

Profiili ICQ
pvalila kirjoitti:
yason kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Kaiken kaikkiaan olen vaihteestoon riittävän tyytyväinen, kyllä tuon kanssa toimeen tulee. Mutta opittavaa on mulla vielä, ja vähän kai tuolla vaihteistollakin. Vajaat tuhat kilsaa olen autolla ehtinyt ajaa, ja toistaiseksi olen ollut ainoa kuski. Kun vaimokin alkaa tuolla ajaa, niin sitten aski voi oppia mun kannaltani huonoille tavoille.

No miltäs se elämä on maistunut robotin kanssa?

Poissa

ViestiLähetetty: 19.01.2025 19:30 

Navigaattoriin lähin autoliike joka myy oikealla automaattivaihteistolla varustettuja autoja ja sitten kevyellä kaasulla sinne, näin sanoisin paria tuollaista kokeilleensa. Toinen oli sitikka, muistaakseni C2. Toinen oli Corolla. Siinä valmistaja oli kiertänyt ongelman osittain niin että isoimman vaihteen välitys ei ollut kovin pitkä, ja kun isoin vaihde löytyi niin se ei ihan hevin pienempään vaihtunut.

Poissa

ViestiLähetetty: 19.01.2025 22:27 

Ei niillä ajeta vaan kärsitään.. DS5 jäi välistä ja ostamati x7 tilalle kun oli niin surkeita 5-6 testin perusteella. (Niitä hyrpiti mallisia ajelin).
No päädyin sitten Vaggilsiseen ja melkein yhtä kuraa se DSG on.. varsinkin kun pienen lenkin tänään pääsin Aisinilla taas koittamaan .. Vaikkakin jonkun mielestä luistattelee eikä lukitse juuri koskaan niin silti 6-0 näihin muihin.. Eli oikea manukaali tai oikea maatti on ne vaihtoehdot .. (ja X7 jälkeen vieteri pelit on yhtä kurjuutusta laatikkoon katsomatta )

Poissa

ViestiLähetetty: 19.01.2025 22:47 
Käyttäjän avatar

No kohta pääsee moisesta "ongelmasta" kun patteriautoissa ei ole hämmennettäviä vaihteistoja lainkaan :lol:

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa

ViestiLähetetty: 19.01.2025 23:32 
Käyttäjän avatar

HiTec kirjoitti:
No kohta pääsee moisesta "ongelmasta" kun patteriautoissa ei ole hämmennettäviä vaihteistoja lainkaan :lol:
Sellainen aikanaan. Sitä ennen portaattomalla CVT vaihteistolla.

Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa

ViestiLähetetty: 20.01.2025 01:49 

Ralle kirjoitti:

No miltäs se elämä on maistunut robotin kanssa?

Ihan kivasti! Ei tuo tietenkään kunnon automaattia vastaa, mutta kyllä robon kanssa normiliikenteessä pärjää hyvin.

Robottia pitää oppia ajamaan. Ei sitä sentään varsinaisesti opetella tarvitse: ajan kanssa lootan kanssa vain oppii tulemaan toimeen.

Parempaan lopputulokseen pääsisin, jos viitsisin vikkelämmissä tilanteissa käyttää manuaaliviiksiä. Ihan vain laiskuuttani en niitä käytä, vaikka järkevää se kyllä olisi: vaihdot olisivat vähän nopeampia ja ennen kaikkea manuaalitilan avulla voi varmistua siitä, ettei loota ala juuri sillä pahimmalla hetkellä hissukseen hilaamaan uutta pykälää pesään.

Tämä auto tarjosi huippuvarustelun (puolinahkapenkit, nätimpi kojelauta, navinäyttö, peruutuskamera, kattoikkunan sähköisesti liikkuvalla verholla, enemmän sisävaloja, ties mitä); saman hintainen vaihtoehto olisi tarjonnut ihan oikean automaatin mutta karumman varustelutason. Mielestäni valitsin oikein, koska tämä on todella nätisti pidetty yksilö eikä tässä vuotta vanhemmassa tarvitse pelata adbluen kanssa.

Paikalla

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ]