Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 49 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia
ViestiLähetetty: 17.09.2024 16:24 

Viestit: 204
Paikkakunta: Sipoo
Nyt kun ei ole vähään aikaan ollut xantiaa niin mitenkä on kun vaihtaa taka vasemmalta pallolta lähtevän hydrauliputken joka siis ajossa pettänyt niin ilmeisesti pitää myös jarrut ilmata?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 17.09.2024 16:38 

Viestit: 204
Paikkakunta: Sipoo
Niin ja miten tuo 2000 vuoden xantian jarrut ilmataan? Onko 8 millin avaimella?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 17.09.2024 17:04 

Viestit: 712
Kyllähän sinne on voinut ilmaa päästä eli kannattanee takajarrut ilmata. Ilmaus onnistuu kun jousitus on yläasennossa ja painaa jarrua sen verran pitkään, että ilma tulee nipasta ulos.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 19.09.2024 17:09 

Viestit: 204
Paikkakunta: Sipoo
Huomasin muuten kun rattia kääntelee niin etujousipallot liikkuu samalla.Sehän näyttää olevan jotain kumia siitä juurelta.Onko normaalia? 95 vuoden xantiassa en muista olleen tuota mutta voin olla kyllä väärässäkin...
Ilmaus onnistui hyvin. Ei ollut edes ilmausruuvit jumissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 19.09.2024 18:23 

Viestit: 712
Kyllähän ne vähän liikkuvat, mutta noin vanhoissa voi olla jo vaara, että pamahtavat kokonaan. Omassa 97:ssa vaikka silmämääräisesti ne näytti ihan hyviltä niin silti sain repäistyä kumin rikki muun alustarempan ohessa.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 19.09.2024 19:19 

Viestit: 204
Paikkakunta: Sipoo
Akseli kirjoitti:
Kyllähän ne vähän liikkuvat, mutta noin vanhoissa voi olla jo vaara, että pamahtavat kokonaan. Omassa 97:ssa vaikka silmämääräisesti ne näytti ihan hyviltä niin silti sain repäistyä kumin rikki muun alustarempan ohessa.


Joo huomasin vaan sattumalta kun konepelti auki rattia kääntelin. Samanlainen liike oli kummallakin puolella.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 21.09.2024 16:25 

Viestit: 204
Paikkakunta: Sipoo
Tuossa oli irronnut takapäästä se linnunluu. Toinen päähän on siinä tangossa kiinni . Tästä oli irronnut se toinen pää, eli se korkeuden säätimen päässä oleva pallonivel johon linnunluu kiinnitetään on irronnut. Miten tuo palloninvel on ollut kiinni siinä metallissa? Painamalla ei pysy.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 21.09.2024 16:31 

Viestit: 712
Fuge kirjoitti:
Tuossa oli irronnut takapäästä se linnunluu. Toinen päähän on siinä tangossa kiinni . Tästä oli irronnut se toinen pää, eli se korkeuden säätimen päässä oleva pallonivel johon linnunluu kiinnitetään on irronnut. Miten tuo palloninvel on ollut kiinni siinä metallissa? Painamalla ei pysy.


https://www.biltema.fi/rakentaminen/ruu ... 2000061298

Tuollaisesta ottaa sen pallon siihen korkeudensäätimeen niin alkaa taas pysymään.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 21.09.2024 16:55 

Viestit: 204
Paikkakunta: Sipoo
Akseli kirjoitti:
Fuge kirjoitti:
Tuossa oli irronnut takapäästä se linnunluu. Toinen päähän on siinä tangossa kiinni . Tästä oli irronnut se toinen pää, eli se korkeuden säätimen päässä oleva pallonivel johon linnunluu kiinnitetään on irronnut. Miten tuo palloninvel on ollut kiinni siinä metallissa? Painamalla ei pysy.


https://www.biltema.fi/rakentaminen/ruu ... 2000061298

Tuollaisesta ottaa sen pallon siihen korkeudensäätimeen niin alkaa taas pysymään.

Ok. Kiitos. Mitenkä se alkuperäinen pallo on kiinni siinä korkeudensäätimessä? Se kun on nyt irti . Miten tuon Bilteman osan saa kiinni?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 21.09.2024 17:17 

Viestit: 204
Paikkakunta: Sipoo
Eli luu kyllä pysyy siinä pallossa mutta se pallo ei ole kiinni enkä tiedä millä se on ollut kiinni. Voisikohan hitsata?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 21.09.2024 17:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7787
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Oman muistikuvan mukaan on prässätty siihen säätimen tankoon.

Se vakaajan puolen sauva voi vanhuuttaan pehmetä niin, että joustaa jos säädin on jähmeä.

Linnunluun voi varmistaa pienillä nippusiteillä, joissain on mukana ihan klipsitkin. Xantiakuskin perustaito on laittaa takapään linnunluu tien päällä paikoilleen käsikopelolla :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 21.09.2024 18:03 

Viestit: 712
Fuge kirjoitti:
Eli luu kyllä pysyy siinä pallossa mutta se pallo ei ole kiinni enkä tiedä millä se on ollut kiinni. Voisikohan hitsata?

Prässäämällähän se on. Jos siinä on nyt reikä niin tuon bilteman pallon (pitää purkaa tuosta nivelestä irti) saa ihan tuolla mukana tulevalla mutterilla kiinni. Jos siinä on tynkä jäljellä niin jollain se pitää lyödä irti ja sitten laittaa tuo mutterilla kiinni.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 21.09.2024 18:38 

Viestit: 204
Paikkakunta: Sipoo
Akseli kirjoitti:
Fuge kirjoitti:
Eli luu kyllä pysyy siinä pallossa mutta se pallo ei ole kiinni enkä tiedä millä se on ollut kiinni. Voisikohan hitsata?

Prässäämällähän se on. Jos siinä on nyt reikä niin tuon bilteman pallon (pitää purkaa tuosta nivelestä irti) saa ihan tuolla mukana tulevalla mutterilla kiinni. Jos siinä on tynkä jäljellä niin jollain se pitää lyödä irti ja sitten laittaa tuo mutterilla kiinni.

Kiitos nyt selvisi! Reikään tuossa vain on. Täytyy kokeilla saako mutterin sinne toiselle puolelle, on melko pieni väli siellä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 21.09.2024 23:43 

Viestit: 5776
Paikkakunta: Lahti
Fuge kirjoitti:
Kiitos nyt selvisi! Reikään tuossa vain on. Täytyy kokeilla saako mutterin sinne toiselle puolelle, on melko pieni väli siellä.


Mahtuu, omaani joskus saman bilteman kuulan laitoin, se koko mekanismi irtoaa sopivasti kääntelemällä.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 23.09.2024 12:50 

Viestit: 204
Paikkakunta: Sipoo
Kuula on nyt paikallaan. Mutta korkeuden säätö ei toimi. Perä on joko ihan alhaalla tai ihan ylhäällä. Kaikki tuntuu liikkuvankin ihan hyvin. Ostin siis auton niin että siinä oli vasemmalle taka pallolle menevä putki poikki ja linnunluu irti. Putki on vaihdettu ja linnunluu paikoillaan mutta ei vaan toimi. Suurimman osan ajasta perä on ylhäällä ei aina laske ollenkaan. Vakaajalta tuleva tanko näyttää ihan hyvältä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 23.09.2024 13:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7787
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Fuge kirjoitti:
Kuula on nyt paikallaan. Mutta korkeuden säätö ei toimi. Perä on joko ihan alhaalla tai ihan ylhäällä. Kaikki tuntuu liikkuvankin ihan hyvin. Ostin siis auton niin että siinä oli vasemmalle taka pallolle menevä putki poikki ja linnunluu irti. Putki on vaihdettu ja linnunluu paikoillaan mutta ei vaan toimi. Suurimman osan ajasta perä on ylhäällä ei aina laske ollenkaan. Vakaajalta tuleva tanko näyttää ihan hyvältä.

Jos se peruasento on ihan päin mäntyä?

Ensinnäkin tarkista, että säätövivulta tulevan tangon haarukka on löysässä säätimellä vivun ollessa ajokorkeudessa, muuten se "ajaa ohi" vakaajalta katsotusta korkeudesta.
Sitten hae vakaajan tuntokarvaa säätämällä kohta, jossa se säätää korkeuden oikeaksi.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 23.09.2024 16:03 

Viestit: 204
Paikkakunta: Sipoo
Teuski kirjoitti:
Fuge kirjoitti:
Kuula on nyt paikallaan. Mutta korkeuden säätö ei toimi. Perä on joko ihan alhaalla tai ihan ylhäällä. Kaikki tuntuu liikkuvankin ihan hyvin. Ostin siis auton niin että siinä oli vasemmalle taka pallolle menevä putki poikki ja linnunluu irti. Putki on vaihdettu ja linnunluu paikoillaan mutta ei vaan toimi. Suurimman osan ajasta perä on ylhäällä ei aina laske ollenkaan. Vakaajalta tuleva tanko näyttää ihan hyvältä.

Jos se peruasento on ihan päin mäntyä?

Ensinnäkin tarkista, että säätövivulta tulevan tangon haarukka on löysässä säätimellä vivun ollessa ajokorkeudessa, muuten se "ajaa ohi" vakaajalta katsotusta korkeudesta.
Sitten hae vakaajan tuntokarvaa säätämällä kohta, jossa se säätää korkeuden oikeaksi.



Haarukka löysästi säätimellä. Kuuluuko tuon tangon, joka tulee kallistuksenvakaajalta linnunluulle, liikkua ihan käsin vai kuuluuko olla tiukasti? Nyt tanko tavallaan pyörii siinä hahlossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 23.09.2024 16:33 

Viestit: 5776
Paikkakunta: Lahti
Eli korkeussäätimen tanko pääsee kääntymään kallistuksenvakaajan ympärillä? sillä juuri säädetään se korkeus kohdalleen, onhan sulla paikka missä pääsee turvallisesti alle myös pyörät "maassa"? korkeus kohdalleen ja sen tangon panta kiinni.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 23.09.2024 17:08 

Viestit: 204
Paikkakunta: Sipoo
Xari kirjoitti:
Eli korkeussäätimen tanko pääsee kääntymään kallistuksenvakaajan ympärillä? sillä juuri säädetään se korkeus kohdalleen, onhan sulla paikka missä pääsee turvallisesti alle myös pyörät "maassa"? korkeus kohdalleen ja sen tangon panta kiinni.


Tanko pyörii siinä pannassa jossa se on kiinni . En ole pantaa edes vielä löysännyt. Onko tuo normaalia? Ramppien päällä on takarenkaat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 23.09.2024 17:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7787
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Nyt putosin kärryiltä.

Kallistuksenvakaajan ympärille kiristyy osa, jossa on kiinteän n. 5cm tangon päässä metallikuula. Tässä ei ole muuta liikkuvaa kuin kiristysleuka, jonka kuuluu olla kiristettynä vakaajalle. Sen asento vakaajalla määrää korkeuden.

Tämän kuulan ja korkeussäätimen kuulan välissä on se linnunluu, pallonivelet liikkuu kevyesti.

Keskikonsolin vivulta tulee tanko, jonka päässä oleva lärpäke on säätimen "koukkujen" välissä. Ajoasennossa niin, ettei paina mitään vaan on löysänä siellä välissä. Vivusta säätö sitten painaa jompaakumpaa koukkua ja, se ohittaa vakaajalta tulevan aktiivisen korkeussäädön.

Ajoasennossa linnunluu pitää säätimen vivun rentona, korin nousu tai lasku saa sen vääntämään säätimen vipua ja korkeus säätyy niin, että vipu on taas rento.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 23.09.2024 17:52 

Viestit: 712
Kuvan pötkylä ei saa pyöriä vakaajan ympärillä vaan sitä pyöräyttämällä kallistuksenvakaajassa säädetään korkeus.


Liitteet:
Capture.JPG
Capture.JPG [ 5.92 KiB | Katsottu 18317 kertaa ]

-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 23.09.2024 17:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7787
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Tässä vielä kuva jostain netin syövereistä:


Liitteet:
Screenshot_2024-09-23-17-52-24-76_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Screenshot_2024-09-23-17-52-24-76_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg [ 75.85 KiB | Katsottu 18315 kertaa ]

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 23.09.2024 18:10 

Viestit: 204
Paikkakunta: Sipoo
Joo panta on tiukasti vakaajan ympärillä mutta tuo 5 cm tanko ei ole tuossa kiinteästi vaan pääsee liikkumaan siinä pannassa . Outoa kun ei näytä että olisi mitenkään vaurioitunut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 23.09.2024 18:44 

Viestit: 977
Tainnut olla säätimen vivusto niin jumittunut että kuula on irronnut toisella puolella ja säätimen karva hitsauksestaan toisella. Vaimennintanko tuottaa kyllä voimaa ylimäärin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia
ViestiLähetetty: 23.09.2024 18:50 

Viestit: 204
Paikkakunta: Sipoo
IJN kirjoitti:
Tainnut olla säätimen vivusto niin jumittunut että kuula on irronnut toisella puolella ja säätimen karva hitsauksestaan toisella. Vaimennintanko tuottaa kyllä voimaa ylimäärin.


Ok. Täytyy tutkia näkyykö jälkiä missä asennossa se tanko on ollut siinä pannassa. Sehän on helppo hitsata jos vaan tietää mihin asentoon se kuuluu.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 49 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: