Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Citroën C4 Picasso akun vaihto
ViestiLähetetty: 10.04.2021 07:53 

Viestit: 64
Moro!
Vaihdoin uuden "virallisen" Vartan akun Citroën C4 Picassoon vm. 2010 ja 1,6tbo. Oli economy mode active päällä jatkuvasti ja starttasi laiskasti, välillä ei ollenkaan ensimmäisellä, toisella, joskus vasta kolmannella jopa neljännellä kerralla laiska startti.
Uuden akun myötä sama jatkuu. Koitin nollata BSI tä yhdentoista kohdan ohjelmalla jonka patonki sivuilta löysin ja lopuksi koodinlukijalla (Launch 29) vikakoodit pois. Yksi koodi ei poistu kuin hetkeksi. Ei kerro mitään koodia / vikakoodin numeroa? Sama vika ollut jo ennen akun vaihtoa.
Akun hankalan sijainnin vuoksi miinus napa jäi laiskuuttani irroittamatta. Ohjeen mukaan molemmat navat pitäisi irroittaa ennen 3min. Odotusta/nollausta?

Olisiko pitänyt jotenkin "kertoa" autolle akun vaihto? Nollata jotain? Entä tuo molempien napojen irroituksen tarpeellisuus BSI n nollauksen yhteydessä?
Voisiko laiska starttaus johtua jostain muusta? Maavika tuli mieleen hyvistä patonkikeskusteluista päätellen.
Pitäisi saada Picasso pelittämään/luotettavaksi kun C5 vm. 2010 ja 2,0 dsl myös jumissa pihassa. Vanha akku oli kaiketi jäätynyt pihassa. Ei mitään halua startata uuden akun vaihdon jälkeenkään. En ole kerinnyt vielä tätä pähkäilemään!?

Kiitoksia jo etukäteen tietäjillä jos löytyy vinkkiä :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroën C4 Picasso akun vaihto
ViestiLähetetty: 08.11.2024 10:50 

Viestit: 1
Harmi, ettet ole saanut mitään vinkkejä. Miten ongelma ratkesi? Itsellä nimittäin sama ongelma.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroën C4 Picasso akun vaihto
ViestiLähetetty: 08.11.2024 12:15 

Viestit: 1206
Paikkakunta: Turku
Ei akun vaihto vaadi mitään muutoksia, eikä etenkään jos akku on samaa kokoluokkaa.

BSI:n käyttömuisti tyhjenee ihan sillä, kun virta katkeaa eli riittää, kun ottaa jomman kumman navan irti. Harvemmin BSI:n virtojen pois ja päälle kytkemisellä kuitenkaan ongelmia ratkaistaan, korkeintaan oireita.

Jos startti ei pyöritä kunnolla uudellakaan akulla, niin lähtisin hakemaan syytä startin virtakaapelista ja maadoituksesta, ellei sitten startti itsessään ole tiensä päässä. Helpointa on tietysti katsoa liittimet, kaapelikengät ja maadoituspisteet silmämääräisesti läpi ja kokeilla esimerkiksi moottorin maadoituksen tasoa vaikkapa starttikaapelilla kytkemällä vaikka moottorin korvake akun miinusnapaan ja katsomalla, että paraneeko starttaus, kun on kunnon maakontakti.

Mutta tarkemman kuvan tilanteesta saa, jos mittaa jännitteen plus-navan ja startin kaapelikengän välillä, ja startin rungon ja akun miinusnavan välillä, kun autoa startataan. Jos jännite-ero on pelkässä kaapelissa vaikka voltinkin, se tarkoittaa samaa kuin koittaisi käynnistää autoa akulla, jonka lataus on 11,5V eikä 12,5V. Jos taas kaapelit on kunnossa, niin sitten startti saattaa kaivata huoltoa/vaihtoa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: