Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 I läpän askelmoottorin akselin jatkaminen
ViestiLähetetty: 03.09.2024 07:35 

Viestit: 43
Paikkakunta: Korpilahti
Ykköskoppasen C5 toisen puolen askelmoottorin akseli luistaa ja läppä jumittelee. Aikaisemmin on saanut varaosana korjaussarjaa, jossa askelmoottorin akseli on pidempi ja näin ollen kiinnitys läppään tukevampi. Nyt näitä korjaussarjoja ei tunnu enää löytyvän mistään. Myöskin käytetyn askelmoottorin akselia on kotikonstein jatkettu ja lopputulos on ollut vastaava. Nyt kysyisinkin onko tietoa kuinka paljon pidempi on tämän korjaussarjan akseli alkuperäiseen nähden, voisin jatkaa käytettyä samanverran. Kokeilemallahan se selviää, mutta ainahan voi asiaa ennakkoon kysellä tietäjältä.



A, AU, SAZP, DS 19 Cabriolet voiture a pedales, DS 20 Pallas, CX Collet Maxi plus/Chardon?, CX gti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I läpän askelmoottorin akselin jatkaminen
ViestiLähetetty: 03.09.2024 10:30 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
En oo mittaillut, mutta kahteen ykköskoppaiseen olen tehnyt jatkopalan neliötangosta ja sanoisin, että 10 milliä lisää on aika lähellä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I läpän askelmoottorin akselin jatkaminen
ViestiLähetetty: 03.09.2024 11:07 

Viestit: 5125
Ulkomailta noita ainakin saa, mutta postikulut ovat tietysti välillä reiluja. Esimerkki googlesta:
https://www.franceauto.pl/en_GB/p/Exten ... -607/75929

Siitä kuvasta voisi ehkä yrittää mittailla arvio mittoja tai pidemmilla booreilla varustetun moottorin kuvista (korvaava moottori pitkällä osalla on varaosanumero 6447TK tai 6447 TK, googlesta löytyy kuvia)

Muistelen nähneeni jommalla kummalla foorumilla kuvia alumiini neliötangosta tehdystä jatkosta, mutta olikos noita moottoreitä myös lyhyinä messinkisellä booriosalla, niihin tuollainen jatkopala ei kuitenkaan sovi, saakohan tuota pitkäakselista vielä varaosana?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I läpän askelmoottorin akselin jatkaminen
ViestiLähetetty: 03.09.2024 22:20 

Viestit: 43
Paikkakunta: Korpilahti
Kiitos hyvistä vastauksista! Näillä pääsen palstoille, tuollaista jatkoa en olisi osannut netistä löytää.



A, AU, SAZP, DS 19 Cabriolet voiture a pedales, DS 20 Pallas, CX Collet Maxi plus/Chardon?, CX gti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I läpän askelmoottorin akselin jatkaminen
ViestiLähetetty: 05.09.2024 00:51 

Viestit: 5125
Katselin tuota franceauto.pl kuvaa ja näytti ihan 3D-tulosteelta, liitteenä zoomattu kuva.

Ja simppelimmän geometrian 3Dmalli löytyi ainakin heti, jos on (tai tutuilla) tulostin:
https://www.thingiverse.com/thing:3672270

ja mittojakin on noista kuvista ehkä helpohko arvioida, ilmeisesti neliötangosta tehtynä paksumpi pää on hieman vajaa 10 mm ja ohuempi neliö noin 6 mm, mitat tuolta: https://citroen-foorumi.com/index.php?t ... #msg248212


Liitteet:
Screenshot 2024-09-05 00.50.44.png
Screenshot 2024-09-05 00.50.44.png [ 63.56 KiB | Katsottu 6318 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I läpän askelmoottorin akselin jatkaminen
ViestiLähetetty: 09.09.2024 18:08 

Viestit: 169
Mulla on noita polakkien tekemiä jatkoja pussillinen. Voin myydä siitä jos joku tarvii. Itselle ei pahemmin ole käyttöä kun siirryin takaisin Xantia-kantaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I läpän askelmoottorin akselin jatkaminen
ViestiLähetetty: 03.12.2024 18:34 

Viestit: 39
Omassa 2004 C5:ssa alkoi vänkärin puolen ilmaräppänät puhaltamaan kylmää. Mistä pääsee säätöläppiin näppärimmin käsiksi, ettei tule purettua autoa tarpeettoman paljoa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I läpän askelmoottorin akselin jatkaminen
ViestiLähetetty: 03.12.2024 23:20 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
Matkustajan puolelta pääsee sen kummemmin purkamatta läppämoottoreita irrottelemaan. Sen takia se kuskin puoleinen yleensä onkin se, mikä nuljahtaa....

Hanskalokeroa ja jalkatilan ylämuovia ehkä irti ja sitten muovien alle kurkkimaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 I läpän askelmoottorin akselin jatkaminen
ViestiLähetetty: 04.12.2024 08:47 

Viestit: 43
Paikkakunta: Korpilahti
Näin se on kuten edellisessä viestissä todettiin. Kuskin puoleisen moottorin vaihtoon löysin YouTubesta hyvän videon. Pahoinpitelin kojetaulua videon esittämällä tavalla ja sen johdosta vaihto ei ollut minunkaan nakki sormilla vaikea suorittaa. Jatkoin akselia itse umpialumiinista viilaamalla tehdyllä jatkolla kuten vinkkinä oli. Kimmoa tarjosi myöhemmin aitoja jatkopaloja, mutta olin jos korjannut asian. Kiitos kuitenkin Kimmolle tarjouksesta.



A, AU, SAZP, DS 19 Cabriolet voiture a pedales, DS 20 Pallas, CX Collet Maxi plus/Chardon?, CX gti
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: