Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/5 [ 117 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 28.12.2024 17:25 

Viestit: 5776
Paikkakunta: Lahti
Lainaa:
Nyt kun dieselvero on jatkossa erilainen pakuille ja matkailuautoille, niin saavatko katastusmiehet ohjeet kytätä, josko pakussa on matkailumoduuleja unohtunut katastuspäivänä kyytiin?

Väärää varustelua on jos on matkassa, niin voihan pakun pahalla tahdolla tulkita myös henkilöautoksi: sittenhän kulkuneuvoa päästään jo autoverottamaankin.


Olettaisin että linja tulee tiukkenemaan, varsinkin kun katselee noita rakentelujuttuja niin monellakaan ei ole hajuakaan mitä saa tehdä ja mitä ei.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 29.12.2024 01:11 

Viestit: 3806
Kautta aikojen meillä on ollut erilaisia määräyksiä, joilla on yritetty varmistaa se, ettei kevyesti verotetusta ajokista tule liian näppärää korviketta kovasti verotetuille autoille.

Esimerkiksi minimisisäkorkeus on määrätty siten, että alaslasketun katon pitää ylittää vaadittu minimikorkeus myös silloin, kun katto on laskettu ala-asentoon.

Tuli vain mieleeni, että avolavapaku voisi olla yksi vaihtoehto. Mitä ikinä sen lavalla kulkee, se on kuormaa. Eli kukaan ei tule valittamaan, vaikka kuorma ajon ajaksi madaltuu. Ja avolavapakun etuihin kuuluu sekin, että asumus siirtyy näppärästi uudelle alustalle jos vanha paku uhkaa tulla tiensä päähän. Pressu päällä kun pistää menemään, niin ei kukaan edes tajua reissukotia katsovansa.

Takalavanostin olisi kiva, sitä voisi käyttää verantana tai takatelttana.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 29.12.2024 10:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1929
Paikkakunta: Helsinki
pvalila kirjoitti:
Tuli vain mieleeni, että avolavapaku voisi olla yksi vaihtoehto. Mitä ikinä sen lavalla kulkee, se on kuormaa. Eli kukaan ei tule valittamaan, vaikka kuorma ajon ajaksi madaltuu. Ja avolavapakun etuihin kuuluu sekin, että asumus siirtyy näppärästi uudelle alustalle jos vanha paku uhkaa tulla tiensä päähän. Pressu päällä kun pistää menemään, niin ei kukaan edes tajua reissukotia katsovansa.

Ei sen avolavan kanssa tartte enää alkaa pelleilemään kun tuo matkailukori on jälleen palautettu lailliseen valikoimaan. Toki silläkin on ne omat ehtonsa mm. korin leveyden suhteen, mutta sinne vaan koppa lavalle ja reissuun. Kotipihassa tuon kopan voi sitten liu'uttaa vaikka omille jaloilleen seisomaan odottemaan sitä seuraavaa reissua kun avolava on jälleen paku-käytössä. Ja olihan tuossa pari kesää sitten tuolla meidän kausipaikallakin eräs joka säilytti tuota matkailukoriaan juuri tuolla tavoin omilla jaloillaan myöskin kausipaikalla kuin pieni kesämökki konsanaan. Tuota ed. vuonna hällä oli pieni asunto-osaksi rakennettu merikontti liinoilla kiinni traikun päällä, joten ihan siitä omasta soveltamisestahan nuokin keksinnöt lienee vain kiinni :D

pvalila kirjoitti:
Takalavanostin olisi kiva, sitä voisi käyttää verantana tai takatelttana.

Viime kesänä oli yksi tälläinen lapsiperhe tuolla samaisella alueella, yöpyi sen pari yötä ennen kuin matka heillä taas jatkui. Heillä tosin tuo takalaitanostin oli enempi pöytänä tms. tasona kuin teltta-alustana, mutta siis näpsän näköisesti käytössä kuitenkin.



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 29.12.2024 14:28 

Viestit: 5776
Paikkakunta: Lahti
Saksalaismallisia nostokatollisia olen aina kuolannut, ovat vaan hiton kalliita käytettynäkin, muutenhan moisen voisi hakea, jostain 20v vehkeestä autovero jäisi aika pieneksi henkilöautonakin ja moinen menisi ainoana autonakin.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 29.12.2024 15:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1169
Xari kirjoitti:
Saksalaismallisia nostokatollisia olen aina kuolannut, ovat vaan hiton kalliita käytettynäkin, muutenhan moisen voisi hakea, jostain 20v vehkeestä autovero jäisi aika pieneksi henkilöautonakin ja moinen menisi ainoana autonakin.
Mulla oli VW T4 California "Hochdach". Korkea kovakattoinen. Se on huomattavasti käytännöllisempi, kuin nostokattoinen. Molemmat on käytännössä yhden hengen retkiautoja, korkeintaan kahdelle.
Korkeakattoisen sai aikoinaan tuotua verottomana, mutta ei onnistu enää, koska omamassan vaatimusta nostettiin.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 29.12.2024 20:40 

Viestit: 3806
Xari kirjoitti:
moinen menisi ainoana autonakin.


Juuri siksi tuollaiseen kohdistetaan kaikki mahdolliset verot, joita verottajan työkalupakista ikuna löytyy.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 29.12.2024 20:52 

Viestit: 3806
HiTec kirjoitti:
Ei sen avolavan kanssa tartte enää alkaa pelleilemään kun tuo matkailukori on jälleen palautettu lailliseen valikoimaan. Toki silläkin on ne omat ehtonsa mm. korin leveyden suhteen, mutta sinne vaan koppa lavalle ja reissuun. Kotipihassa tuon kopan voi sitten liu'uttaa vaikka omille jaloilleen seisomaan odottemaan sitä seuraavaa reissua kun avolava on jälleen paku-käytössä.


Eikös tuo nykylainsäädännön sallima matkailukori olisi ketjun aloittajan (Rallen) tilanteeseen täydellinen ratkaisu?

Lapsiperheelle tuo ei käy, mutta matkailevalle pariskunnalle kyllä.

Siitä matkailukorista voi sitten repiä sisämoduuleja pois jos sattuu tarvitsemaan enemmän tavarankuljetuskapasiteettia.

Sisustusta vaihtamalla sama tila voi olla asunto, puutyöpaja tai metalliverstas. Ja seinistä saa sellaiset, että sisällä on oikeasti sekä lämmin että hiljaista.

- Normaali vaunu tai asuntoauto ei ympäristön ääniä juuri vaimenna, seinät ovat ääneneristyksen kannalta usein paffia vaikka lämpöeristys olisikin ok.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 29.12.2024 22:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1929
Paikkakunta: Helsinki
pvalila kirjoitti:
Sisustusta vaihtamalla sama tila voi olla asunto, puutyöpaja tai metalliverstas. Ja seinistä saa sellaiset, että sisällä on oikeasti sekä lämmin että hiljaista.

Lieneekö helpompi vain rakennella samointein useampia matkailukoreja noihin eri tarkoituksiinsa ja nappaa pihasta kyytiin niistä sen kulloinkin tarvittavan kopin kaikkine sisustuksineen yms. valmiina ihan sellaisenaan.



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 30.12.2024 00:16 

Viestit: 3806
HiTec kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Sisustusta vaihtamalla sama tila voi olla asunto, puutyöpaja tai metalliverstas. Ja seinistä saa sellaiset, että sisällä on oikeasti sekä lämmin että hiljaista.

Lieneekö helpompi vain rakennella samointein useampia matkailukoreja noihin eri tarkoituksiinsa ja nappaa pihasta kyytiin niistä sen kulloinkin tarvittavan kopin kaikkine sisustuksineen yms. valmiina ihan sellaisenaan.


Tuotakin mietin, noinkin se käy.

Tuolla moduulisysteemillä jos menee, niin esimerkiksi jokin puutyöpajan moduuli saattaa olla sellainen, että se on välillä käytössä autossa, välillä autotallissa. Jokin toinen moduuli saattaa olla taas sellainen, että sen on hyvä olla matkassa aina mukana.

Itse rakennetun korin iso etu on se, että siitä voi rakentaa satavarmasti vesitiiviin. Sellaisen, jonka saumat eivät aukea, vaikka kuinka sää pumppaisi nollan kahta puolen. Pressu jos on vielä päällä ja perälavanosturi perässä, niin auto on niin stealth asumus kuin olla ja voi.

Pressuun kannattaa mieluummin kirjoittaa "Kärsämäen kierrätyskeskus" kuin jotain sellaista, joka saa varkaat uskomaan auton olevan täynnä kalleuksia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 30.12.2024 01:27 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
pvalila kirjoitti:
Itse rakennetun korin iso etu on se, että siitä voi rakentaa satavarmasti vesitiiviin. Sellaisen, jonka saumat eivät aukea, vaikka kuinka sää pumppaisi nollan kahta puolen.

Meinaatko ettei kaupallisissa ratkaisuissa kovasti yritettäisi saada tiivistä ratkaisua. Siellä on tunti sun toinen mietitty ja varmasti tuotannossakin laatua tarkkaillaan. Joskus vaan käy niin, että jossain tai useammassa kohtaa käy moka. Eikä ole väärin olettaa, että näin voisi käydä myös itsellä. No, toki jos itse priorisoi tiiviyden reilusti kaiken muun edelle niin voihan lopputulos olla siinä suhteessa kaupan versiota parempi.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 30.12.2024 01:35 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Offtopic, mutten malta :D

Mitä itse olen ollut mukana ja sivustakin seurannut niin uutta tuotetta kehitettäessä sudenkuoppia riittää. Hyvä jos protovaiheessa nuo huomataan, mutta aina ei. Jos on tuhat ja yksi kohtaa hoidettu hienosti ja muutama lapsus jää niin loppukäyttäjä saattaa ihmetellä, että onpa surkeasti suunniteltu. Että itse tekisin parmman. Voihan se olla, että tämä itse hoitaisi tyylikkäämmin nuo lapsuskohdat, kun huonon toteutuksen on päässyt näkemään, mutta sitten todennäköisesti kosahtaisi monessa muussa kohtaa.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 30.12.2024 11:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1929
Paikkakunta: Helsinki
Aapeli kirjoitti:
Meinaatko ettei kaupallisissa ratkaisuissa kovasti yritettäisi saada tiivistä ratkaisua. Siellä on tunti sun toinen mietitty ja varmasti tuotannossakin laatua tarkkaillaan. Joskus vaan käy niin, että jossain tai useammassa kohtaa käy moka. Eikä ole väärin olettaa, että näin voisi käydä myös itsellä. No, toki jos itse priorisoi tiiviyden reilusti kaiken muun edelle niin voihan lopputulos olla siinä suhteessa kaupan versiota parempi.

Noissa kaupallisissa on vaan myös erilaisia määräyksiä jotka heidän tulee huomioida, mm. happitason riittävyys tietylle henkilömäärälle, kaasulaitteiden edellyttämä ilmanvaihto, hengitysilmankosteuden tiivistyminen... Ja jos noista poikkeaa, se on yleensä melko kallis oikeuden päätös, jonka seurauksena saattaa mennä jopa koko firma niissä vastuissa nurin.



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 30.12.2024 11:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1169
HiTec kirjoitti:
Noissa kaupallisissa on vaan myös erilaisia määräyksiä jotka heidän tulee huomioida, mm. happitason riittävyys tietylle henkilömäärälle, kaasulaitteiden edellyttämä ilmanvaihto, hengitysilmankosteuden tiivistyminen... Ja jos noista poikkeaa, se on yleensä melko kallis oikeuden päätös, jonka seurauksena saattaa mennä jopa koko firma niissä vastuissa nurin.

Mahtaako noissa omatekoisissa irrotettavissa koreissa olla mitään hyväksymisvaatimusta? Elikä onko se vain kuormaa?
Jos rakentaa matkailuauton, niin kyllä siinä pitää olla tiivis kaasupullotila tuuletuksineen. Samoin aukipidettävät tuuletusventtiilit vaaditaan. Mahtaako muuten mennä läpi? Vai onko niin, että katsastuksessa ollaan kiinnostuneita vain toisarvoisista asioista, kuten sisätilan korkeudesta ja jostain lieden mukanaolosta? Veroon vaikuttavat asiat ovat tärkeimpiä ja turvallisuuteen vaikuttavat sitten enemmän toissijaisia.
Tuolla jotain ulkoisia puitteita jotka nyt kuormaltakin vaaditaan, mutta ei ilmeisesti muuta.
https://matkailukori.fi/



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 30.12.2024 15:18 

Viestit: 3806
Aapeli kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Itse rakennetun korin iso etu on se, että siitä voi rakentaa satavarmasti vesitiiviin. Sellaisen, jonka saumat eivät aukea, vaikka kuinka sää pumppaisi nollan kahta puolen.

Meinaatko ettei kaupallisissa ratkaisuissa kovasti yritettäisi saada tiivistä ratkaisua. Siellä on tunti sun toinen mietitty ja varmasti tuotannossakin laatua tarkkaillaan. Joskus vaan käy niin, että jossain tai useammassa kohtaa käy moka. Eikä ole väärin olettaa, että näin voisi käydä myös itsellä. No, toki jos itse priorisoi tiiviyden reilusti kaiken muun edelle niin voihan lopputulos olla siinä suhteessa kaupan versiota parempi.


Maailma on kuitenkin täynnä märkiä vaunuja.

Ei niitä tahallaan vuotaviksi ole rakennettu, mutta kovin huonosti nuo tuntuvat ajan hammasta kestävän.

Itse kun koppinsa tekee, niin ainakin sitä tietää, mitä saumaa pitää osata pitää silmällä. Tai vielä parempi, tekee saumattoman rakenteen.

Kaupallisen toimijan kannalta on tärkeää, että tuotantoprosessi on nopea ja helppo. Jokainen materiaalikustannuskin on merkittävä, kun vaunuja ei tehdä yksi vaan tuhansia, ja hommasta pitää saada tuotot nopeasti. Itserakentaja laskee vähän toisella tavalla: onhan tämä kallis ja hidas tapa tehdä tämä, mutta käytän koppia neljännesvuosisadan eli vuotta päälle hinta ei ole paha.

Yleisesti ottaen tehdaskoppi on varmasti parempi kuin ihte tehty, mutta juuri vuotojen suhteen itsetehdystä on mahdollista tehdä keskinkertaista sarjatuotantomallia parempi.

Toinen vastaava asia on äänieristys: itse kun tekee, niin seiniin saa juuri niin hyvän äänieristyksen kuin katsoo tarvitsevansa. Uretaania ei muuten suositella edes talojen yläpohjan eristemateriaaliksi lentomelualueella.

Mulle oli yllätys, kuinka erinomainen on kuuluvuus matkailuauton seinän läpi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 30.12.2024 15:29 

Viestit: 3806
HiTec kirjoitti:
Noissa kaupallisissa on vaan myös erilaisia määräyksiä jotka heidän tulee huomioida, mm. happitason riittävyys tietylle henkilömäärälle, kaasulaitteiden edellyttämä ilmanvaihto, hengitysilmankosteuden tiivistyminen... Ja jos noista poikkeaa, se on yleensä melko kallis oikeuden päätös, jonka seurauksena saattaa mennä jopa koko firma niissä vastuissa nurin.


Kuinka suosittuja ovat nykyisin kaasuttomat vaunut ja autot? Vaunusta voi olla haastavampaa tehdä kaasuton, mutta asuntoautoissa luulisi kaasuttomuuden kasvattavan suosiotaan koko ajan.

Ladattavissa hybrideissä on joskus sähkön (230 voltin) ulosotto, aivan kuten sähköautoissa (V2L). Mikrouunia jne. varten tuo riittää ja saahan sitä sähköä lisää joko aurinkokennoilta tai sitten dieseliä hetken käyttämällä. Plugari tuntuu karavaanaria ajatellen helpommalta vaihtoehdolta kuin puhdas sähköauto, mutta pakupuolella plugareita ei ole edes sen vertaa kuin täyssähköjä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 30.12.2024 19:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1169
Eikös vanhemmat Puolan Poksit ole vuotamattomia? Vuotamattoman auton jos haluaa, niin olisiko sellainen vaikkapa Tesla, kun siinä saa yöpymismoodinkin päälle. Ainakin niitä Tesloja näkyi viime kesänä matkaparkeissa.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 30.12.2024 22:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1929
Paikkakunta: Helsinki
pvalila kirjoitti:
Uretaania ei muuten suositella edes talojen yläpohjan eristemateriaaliksi lentomelualueella.

Riippuu ihan täysin siitä kokonaisrakenteesta missä ja miten sitä urkkuakin käyttää. Sellaisenaanhan se on kuin rummun kalvo, mitään ääntä juurikaan eristä. Kyllä, me asumme Malmin lenmtokentän melualueella ja kyllä, urkkua on käytetty yläpohjaeristeissä, mutta se ei ole siellä yksin ja näin rakenteesta saatiin oikeasti toimiva. Niin no Malmin lentokenttähän on enää vain kartoissa, lentotoimintaa siellä ei ole saanut enää vähään aikaan harrastaa, toisin oli 2010 kun mekin tämä tupamme pystyyn laitettiin.



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 30.12.2024 23:52 

Viestit: 3806
HiTec kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Uretaania ei muuten suositella edes talojen yläpohjan eristemateriaaliksi lentomelualueella.

Riippuu ihan täysin siitä kokonaisrakenteesta missä ja miten sitä urkkuakin käyttää. Sellaisenaanhan se on kuin rummun kalvo, mitään ääntä juurikaan eristä. Kyllä, me asumme Malmin lenmtokentän melualueella ja kyllä, urkkua on käytetty yläpohjaeristeissä, mutta se ei ole siellä yksin ja näin rakenteesta saatiin oikeasti toimiva. Niin no Malmin lentokenttähän on enää vain kartoissa, lentotoimintaa siellä ei ole saanut enää vähään aikaan harrastaa, toisin oli 2010 kun mekin tämä tupamme pystyyn laitettiin.


Millainen rakenne teidän yläpohjaan tuli? Voisiko samaa soveltaa matkailukoriin ja saada aikaan tilan, johon ohikulkijoiden äänet eivät kuulu?

Joskus kauan sitten meillä oli vuokrattu Womo (Wohnmobile vuosimallia 1994) parkissa jonkin puiston reunassa ja tuntui siltä, kuin juttelevat ihmiset olisivat kävelleet auton läpi (eivätkä siis vain sen sivuitse).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 31.12.2024 00:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1929
Paikkakunta: Helsinki
pvalila kirjoitti:
Millainen rakenne teidän yläpohjaan tuli? Voisiko samaa soveltaa matkailukoriin ja saada aikaan tilan, johon ohikulkijoiden äänet eivät kuulu?

Hah! Luokkaa 50cm paksut seinät matkailukorissa :lol:

Siis se retkuleiden ongelmahan on nimenomaan tuo seinien keveys ja ohuus, kumpikin kun on pahasta äänieristyksen suhteen. Ihan samalla tavalla tuossa meidänkin vm. 2024 as.vaunussa ne melut kuuluu ulkoseinien läpi todella hienosti, mutta sen kanssa vaan pitää oppia elämään.



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 31.12.2024 00:44 

Viestit: 3806
HiTec kirjoitti:
pvalila kirjoitti:
Millainen rakenne teidän yläpohjaan tuli? Voisiko samaa soveltaa matkailukoriin ja saada aikaan tilan, johon ohikulkijoiden äänet eivät kuulu?

Hah! Luokkaa 50cm paksut seinät matkailukorissa :lol:

Siis se retkuleiden ongelmahan on nimenomaan tuo seinien keveys ja ohuus, kumpikin kun on pahasta äänieristyksen suhteen. Ihan samalla tavalla tuossa meidänkin vm. 2024 as.vaunussa ne melut kuuluu ulkoseinien läpi todella hienosti, mutta sen kanssa vaan pitää oppia elämään.


Massa vaikuttaa positiivisesti ääneneristykseen, mutta kyllä ihan villallakin hiljaista tulee, vaikkei se paljoa paina. Mutta tilaa vie, joten kaupallisiin tuotteisiin ei kunnollinen (tai edes kohtuullinen) äänieristys taida ihan pian löytää tietänsä.

Kun kyselin sun yläpohjasta, ajattelin sun kehittäneen uretaanista ja vaikka bitumista jonkin sortin komposiittirakenteen, joka on ohut mutta ääntä tehokkaasti vaimentava.

Sulaa bitumia ja hiekkaa jos valaisi uretaanilevyjen väliin, mitähän siitä syntyisi? Maailman painavin matkailuauto?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 31.12.2024 08:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2817

Profiili ICQ
Aakku kirjoitti:
HiTec kirjoitti:
Noissa kaupallisissa on vaan myös erilaisia määräyksiä jotka heidän tulee huomioida, mm. happitason riittävyys tietylle henkilömäärälle, kaasulaitteiden edellyttämä ilmanvaihto, hengitysilmankosteuden tiivistyminen... Ja jos noista poikkeaa, se on yleensä melko kallis oikeuden päätös, jonka seurauksena saattaa mennä jopa koko firma niissä vastuissa nurin.

Mahtaako noissa omatekoisissa irrotettavissa koreissa olla mitään hyväksymisvaatimusta? Elikä onko se vain kuormaa?
Jos rakentaa matkailuauton, niin kyllä siinä pitää olla tiivis kaasupullotila tuuletuksineen. Samoin aukipidettävät tuuletusventtiilit vaaditaan. Mahtaako muuten mennä läpi? Vai onko niin, että katsastuksessa ollaan kiinnostuneita vain toisarvoisista asioista, kuten sisätilan korkeudesta ja jostain lieden mukanaolosta? Veroon vaikuttavat asiat ovat tärkeimpiä ja turvallisuuteen vaikuttavat sitten enemmän toissijaisia.
Tuolla jotain ulkoisia puitteita jotka nyt kuormaltakin vaaditaan, mutta ei ilmeisesti muuta.
https://matkailukori.fi/


Jos itse väkertää retkiauton, niin kaasupollolla pitää olla tuuletusreiällä varustettu tiivis tila.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 31.12.2024 08:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2817

Profiili ICQ
Aakku kirjoitti:
Eikös vanhemmat Puolan Poksit ole vuotamattomia? Vuotamattoman auton jos haluaa, niin olisiko sellainen vaikkapa Tesla, kun siinä saa yöpymismoodinkin päälle. Ainakin niitä Tesloja näkyi viime kesänä matkaparkeissa.


Tesloissa asuvia löytyy ainakin jenkeissä. En nyt menisi sitä kovin luksukseksi tilojen suhteen sanomaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 31.12.2024 09:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1169
Ralle kirjoitti:
Jos itse väkertää retkiauton, niin kaasupollolla pitää olla tuuletusreiällä varustettu tiivis tila.
Niin pitää, mutta jos noita omatekoisia irrotettavia koreja ei katsasteta, taikka muutoin tarkasteta, niin rakentamista rajoittaa korkeintaan oma järki ja tietämys. Kuitenkin tekeleet on tieliikenteessä sallittuja, kunhan valot toimii ja mitat täsmää.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 31.12.2024 09:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1929
Paikkakunta: Helsinki
pvalila kirjoitti:
Kun kyselin sun yläpohjasta, ajattelin sun kehittäneen uretaanista ja vaikka bitumista jonkin sortin komposiittirakenteen, joka on ohut mutta ääntä tehokkaasti vaimentava.

No ihan vaan urkkulevyjä ristiin ladottuina ja niiden päällä paksuhko kerros villaa, toimii kuin klassinen tyyny bassorummussa. Ei tuo lentomelu sen kummempaa vaadi. Naapuri tosin teki vieläkin yksinkertaisemman kun rakensi paikalleen valetun betonitalon, niin eihän siinä seinissäkään ole kuin betoni-urkku-betoni, vaan kun betonikerrokset on melko ohkaset, niin joutui käyttämään niissä rosteriverkkoa raudoituksena. Tuo on rakenteena jo melko massiivinen ja todellakin myös äänen eristävä.



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sitruunakaravaanarit
ViestiLähetetty: 31.12.2024 10:45 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Itse tekemisestä ja valmiiden ratkaisuiden parantelusta tuli mieleen, kun joku karavaanari panukailismin hengessä kirosi ei-hengittävät rakenteet ja oli olevinaan tekevinään soliferinsä seinärakenteesta hengittävän tekemällä seinän sisäpintaan pieniä reikiä. Varmasti aidosti hyvää tarkoitti, mutta varmaan jo esikoulun fysiikan pohjalta on selvää miten käy, kun reiästä läpi mennyt kosteus vähitellen kohtaa kylmän ulkopellin sisäpinnan. Vaunuissa kosteuskuormaa tuo sisältä päin ihmisten lisäksi nestekaasun käyttö ja kuivatettavat talvikuteet.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/5 [ 117 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron