Briteissä tehdyn tutkimuksen mukaan ei-pakokaasupäästöt muodostavat noin 60 prosenttia kaikista ajoneuvojen tuottamista hiukkaspäästöistä, siis n 20% enemmän kuin autojen pakokaasupäästöistä syntyy hengitysilmaan.
Lainaa:
Henkilöautojen kohdalla dieselautojen pakokaasupäästöt nähdään usein pääsyyllisenä kaupunkien ilmansaasteisiin. Uusi tutkimus kuitenkin osoittaa, että jarrupaloista syntyvä pöly voi olla ihmiskeuhkoille jopa haitallisempaa
Lainaa:
Perehtyäkseen aiheeseen tutkijat kasvattivat laboratoriossa keuhkojen limakalvoa jäljitteleviä soluja ja altistivat ne sekä jarrupölylle että dieselpäästöille. Jarrupöly osoittautui merkittävästi haitallisemmaksi näille soluille useilla eri mittareilla, jotka liittyvät keuhkosairauksiin kuten syöpään ja astmaan. Mielenkiintoista oli, että kuparin poistaminen jarrupölystä vähensi näitä haittavaikutuksia.
https://tekniikanmaailma.fi/jarrupoly-v ... 1739808819Kuinka moni on tehnyt autoihinsa jarruremonttia itse, puhallellut jarrupaloista syntyneet pölyt pitkin tallia ja hengittänyt ne sitten keuhkoihinsa remontin aikana. Tämä yhdessä normaalien ilmansaasteiden kanssa voi olla keuhkoille hyvin haitallista.
Tunnustan itse kuuluvani tähän ryhmään, ilman suojaimia olen aina touhunnut jarru- ja laakeriremontit. Aikoinaan jarrupaloissa oli vielä asbestia joka oli vielä pahempi keuhkoille.
Talonrakennushommissa nuorena miehenä 70-luvulla leikkelin Mineriitti-levyjä jiirikattoisen taloni katolla rälläkällä aiheuttaen sakeaa sementtikuitupölyä runsain mitoin, ja tietenkin ilman suojaimia. Asbesti kiellettiin vasta 1990-luvulla, joten sitä ennen se oli yksi rakennusmateriaali muiden joukossa, ja hyvä sellainen.
Tietysti silloin myös tupakkia paloi aski päivässä. Näin siis wanhoina hyvinä aikoina tuhottiin keuhkoja...